Modificari ale stilului de viata care sustin sanatatea creierului

Sportul, nutritia, somnul si suplimentele pot contribui la incetinirea declinului cognitiv la persoanele cu varste inaintate.
In ultimii ani oamenii de stiinta au facut eforturi remarcabile pentru a descifra misterele creierului. Ei folosesc inteligenta artificiala pentru a mapa cortexul vizual. Scanarile tomografice cu emisii de pozitroni permit oameniilor de stiinta sa urmareasca valurile din activitatea creierului, iar implanturile electrice ii ajuta pe unii dintre pacientii cu paralizie sa mearga din nou.

Desi s-au facut progrese foarte importante in ultimul deceniu, exista inca multe de inteles cu privire la activitatea interna a creierului, mai ales in ceea ce priveste modul de a preveni sau de a inversa declinul cognitiv.
Centrul pentru Controlul si Prevenirea Bolilor defineste dementa ca un termen general folosit pentru a descrie afectarea capacitatii de a retine, de a gandi sau de a lua decizii intr-un mod care interfereaza cu activitatile de zi cu zi. Un numar estimativ de 5 milioane de persoane din SUA sufera de dementa cu boala Alzeheimer, cea mai comuna forma. Interesul pentru sanatatea creierului este mare, rezultatele recente ale studiilor aratand ca aproximativ 25% dintre adultii cu varste peste 50 de ani iau un supliment pentru imbunatatirea creierului, care promite o memorie mai buna, ca si o atentie si o concentrare mai ascutite.

Varsta este considerata de mult timp cel mai puternic factor care anticipeaza dezvoltarea dementei, insa exista si alti factori de risc.
O persoana cu un istoric familial in acest sens are o probabilitate mai mare de a dezvolta dementa. De asemenea, persoanele de culoare au o probabilitate de doua ori mai mare, in timp ce hispanicii sunt de 1,5 ori mai predispusi sa dezvolte dementa, in comparatie cu albii.
Hipertensiunea la varsta a doua poate creste riscul declinului cognitiv la varste mai inaintate, deoarece dauneaza vaselor de sange, ceea ce duce la dementa vasculara.
Alte afectiuni, asa cum sunt diabetul si leziunile cerebrale traumatice, au si ele legatura cu dementa.

Tratamentul dementei

Tratamentul pentru dementa include rezolvarea cauzei principale, indiferent ca este vorba despre o boala cronica preexistenta, despre medicatie sau despre alti factori. Alzheimer este o boala care nu se trateaza, insa exista medicamente care pot incetini procesul si pot trata simptomele anxietatii sau modificarilor comportamentale. Desi inca exista multe intrebari fara raspuns despre dementa, exista si strategii dovedite care pot fi adoptate de-a lungul vietii pentru a incetini declinul cognitiv la varste mai inaintate.

Modificari ale stilului de viata

Sportul

Rezultatele cercetarilor au demonstrat legatura dintre sanatatea creierului si sport, iar mai multe studii au analizat chiar efectele acestuia asupra declinului cognitiv la varste mai avansate. Rezultatele unui studiu efectuat in randul a peste 30.000 de participanti au constatat ca persoanele care pe tot parcursul studiului cu o durata de 10 ani au fost in forma fizica buna, au avut sanse cu aproape 50% mai mici de a dezvolta dementa la varste mai avansate, decat cei cu o forma fizica mai putin buna.

Rezultatele studiului au aratat, de asemenea, ca participantii care nu au fost in forma la varsta a doua si care au devenit mai fit pe parcursul studiului au avut parte de aceeasi reducere substantiala a riscului de a dezvolta dementa, ca si colegii lor care au fost in forma inca de la inceputul studiului. Aceste rezultate arata ca nu este niciodata prea tarziu sa incepi sa faci miscare pentru te bucura de beneficiile cognitive.
Alte studii au analizat intensitatea si durata exercitiului, iar rezultatele au constatat ca exercitiile fizice regulate de intensitate moderata pana la mare si antrenamentul cu greutati si rezistenta sunt cele mai benefice.

Nutritia

Schimbarile la nivelul creierului pot aparea cu ani inainte de manifestarea simptomelor, iar nutritia a fost studiata ca o modalitate posibila de a incetini procesul de imbatranire, in special prin Dieta Mediteraneana si Dieta Mediteraneana-DASH Interventie pentru Intarzierea Neurodegenerativa. Dieta mediteraneana pune accentul pe fructe, peste, cereale, leguminoase, legume si cereale integrale.

Nutritia adecvata nu este de ajutor doar pentru eliminarea factorilor de risc ai bolilor cronice, precum bolile cardiovasculare si diabetul, dar poate proteja creierul prin procese antiinflamatorii si antioxidante. Pana in prezent, nu exista dovezi clare ca evitarea sau consumul anumitor alimente scade riscul de Alzheimer, insa consumul de peste si legume verzi, cu frunze, precum si urmarea unei diete cu continut scazut de sare si zahar poate reduce riscul de a dezvolta dementa.

Somnul

Desi cercetatorii inca mai dezbat daca dementa duce la un somn precar sau daca problemele de somn exacerbeaza dementa, ei sunt de acord ca exista o legatura intre cele doua. Institutul National de Sanatate a raportat in 2018 ca tulburarile de somn ar putea creste cantitatea de proteine β-amiloide din creier, asociate cu boala Alzheimer.
Rezultatele unui alt studiu care a urmarit persoane cu varsta mai mare de 25 de ani au aratat un risc de dementa mai mare cu 30% la copiii de 50, 60 si 70 de ani care au dormit 6 sau mai putine ore pe noapte.

Suplimentele

Majoritatea suplimentelor nu sunt testate in studii clinice, controlate, randomizate, iar FDA nu reglementeaza suplimentele. Din acest motiv, eficacitatea si siguranta lor sunt in mare parte necunoscute, la fel ca si efectele interactiunii dintre suplimente si alte medicamente.
Exista mai multe suplimente pe care oamenii le folosesc in mod regulat si care au prezentat beneficii mici in unele studii.

Cele mai comune dintre acestea sunt Omega-3 si vitaminele E si B6, B9(folat) si B12. Acizii grasi Omega-3 se gasesc in peste gras, cum ar fi macroul si somonul, precum si in nuci, seminte si uleiuri vegetale, toate cu efecte antiinflamatorii si antioxidante dovedite asupra creierului.
Potrivit rezultatelor unui studiu din 2014, vitamina E ar putea ajuta persoanele cu Alzheimer sa continue sa isi duca la indeplinire functiile zilnice. Cu toate acestea, vitamina E nu previne Alzheimer-ul si nici nu reduce alte simptome. Se crede ca vitamina E contribuie la sanatatea creierului prin reducerea stresului oxidativ.

Vitaminele B6, B9(folat) si B12 ajuta la descompunerea homocisteinei, cu rol dovedit in Alzheimer si dementa. Majoritatea oamenilor au parte de o cantitate suficienta de vitamina B in dietele lor obisnuite, dar daca nu se intampla asa, deficitul este reversibil prin suplimentare, dar care este foarte rar necesara pe termen lung.
Exista, de asemenea, o planta recomandata in mod special pentru memorie – Gingko biloba, insa nu exista cercetari care sa sustina in mod clar beneficiile sale. Unul dintre cele mai mari studii care au incercat sa faca o asociere intre Gingko si memorie este studiul Ginkgo Evaluation of Memory, la care au participat 3000 de subiecti care au luat un supliment timp de 6 ani. Rezultatele testului nu au aratat ca Gingko biloba ar fi redus riscul de a dezvolta dementa generala.

Concluzie

Alegerile ce tin de stilul de viata – asa cum sunt dieta si exercitiile fizice – pot contribui la prevenirea Alzheimer-ului si la sprijinirea sanatatii creierului, precum si la reducerea riscului de aparitie a altor boli, asa cum sunt diabetul si bolile de inima, asociate cu boala Alzheimer. Alegerile ce tin de un stil de viata sanatos pot imbunatati sanatatea, protejand chiar creierul.

Sursa: https://www.pharmacytimes.com/view/lifestyle-modifications-support-brain-health

Prec.

Introdu Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *