Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Romania nu are nici o universitate in top 500 mondial

A fost dat publicitatii clasamentul mondial al universitatilor pe 2008 intocmit de QS si spre “surpriza” mea, nici o univesitate romaneasca nu se afla in top 500 (clasamentul complet aici).

Spre deosebire de Romania, Cehia are doua universitati in acest top, Ungaria una, Polonia trei iar Slovenia una. Trebuie spus ca suntem totusi mai buni decat bulgarii din moment ce Universitatea Bucuresti este mentionata la sectiunea 500+ in timp ce vecinii nostri nu apar deloc.

Discutam despre locuri de munca, despre criza, despre faptul ca sindicatele din invatamant sprijina  (sau nu) o restructurare a acestui sector insa cat de multi pasi concreti au fost facuti in ultimii 10-15 ani?

S-a revizuit programa scolara? Prea putin.

S-au adoptat masuri de atragere in sistem a personalului calificat? Nu, din moment ce sunt foarte multe posturi ocupate de personal necalificat. 

A facut ceva Guvernul pentru prevenirea abandonului scolar? Nu, si chiar daca a facut nu se vede nici un rezultat

Se realizeaza o triere mai serioasa a celor care doresc sa devina studenti? Nu, din moment de este suficient sa termini liceul pentru a deveni student. Se intra pe baza de “dosar” iar locuri cu taxa sunt berechet. Unde sunt vremurile in care invatai ani intregi pentru a intra la facultate iar notiunea de “loc cu taxa” reprezenta doar un termen exotic?

Noi discutam, negociem, facem greve pentru a obtine 100 de lei in plus la salariu, facem zeci de programe si schimbam strategia la fiecare patru ani.

Altii pur si simplu isi fac treaba.

via

Articolul a fost publicat la data de 9.4.2009. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: , , .

38 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Stefan.A
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 1:20 pm

    Altii , fosti socialisti ca Romania, au inteles ca pentru a iesii din c…t , au nevoie de adevarati experti, deci, au puntat pe universitati unde se premiaza DOAR calitatea . La noi, a sta in ……. , pina la git , este unica solutie pentru supravietuirea unei intregi clase politice. (indiferent la ce nivel ). Profesionalitatea, calitatea umana, accesorii neglijabile si daca chiar se insista, avem o piata a diplomelor , fara egal ! Tine minte : Noi muncim , nu gindim ! Cine e harnic si munceste, ori e prost , ori nu gindeste ! Lozinci din secolul trecut , perfect valabile si in Romania noului mileniu !

  2. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 1:42 pm

    Da , dar noi avem doctori facuti pe banda rulanta , fara pic de activitate stintifica .
    Nu era de mirare ca nu avem universitati in top 500 .
    La noi ce se invata in facultate este ceva cu totul diferit de ceea ce ii trebuie unui student ca sa razbata in acea meserie .
    Lipsesc foarte mult cursurile care te determina sa gandesti .
    Cred ca si profesorii universitari , sunt in marea lor majoritate depasiti , si au ajuns acolo prin pupincurism sau in virtutea inertiei .

  3. Comentariu scris de Dan Selaru
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 1:51 pm

    A fost un articol in Gandul despre cercetare si plafonarea salariilor. Cand am citit eu erau 18 comentarii 2 pozitive cercetarii, 16 nu, din cele 16 vreo 8 virulente. Asa ca pui o falsa problema, poporul reprezentat de Boc si Abramburica primeste ce doreste. Nu intereseaza pe nimeni toate lucrurile astea. Suntem noi o mana de cetateni lipsiti de simtul realitatii. Trist. Pentru noi.

  4. Comentariu scris de Chrysthyan
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 2:03 pm

    Asta e trist, pur si simplu trist.

  5. Comentariu scris de Manjusri
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 2:40 pm

    Khris, nici nu vom avea prea curand o universitate romaneasca in Top 500. Invatamantul superior de la noi a fost infectat de impostura (la nivelul cadrelor didactice) si de gloata (la nivelul studentilor).
    Am de-a face cu studentii anului 2 la o facultate cotata ca foarte buna, facultate din cadrul Universitatii Babes-Bolyai. Au note neverosimil de mari la bacalaureat (unii vin cu 10 pe linie) dar nu au nici macar cunostinte elementare din materiile la care au dat bacalaureatul.

  6. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 2:46 pm

    Eu nu inteleg de ce trebuie ca activitatea de cercetare stiintifica sa se desfasoare cu bani de la guvern .
    Sunt chiar impotriva cercetarii pe banii mei , pentru ca exista multe alte metode de a face cercetare .
    Dupa parerea mea , facultatea ar trebui sa coste , nu ar trebui sa fie gratuita .
    Eu am facut ASEBucuresti pe banii mei , si mi-am dat silinta sa invat meserie si sa-mi foloseasca la ceva facultatea asta , plus ca lucram ca sa platesc facultatea .

  7. Comentariu scris de Lucian
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 2:58 pm

    Singura surpriza poate fi includerea unei universitati romanesti in acest top 500. E nevoie de restructurare la toate nivelele in mediu educational romanesc de la primii ani de scoala pana la nivelul doctoratelor si accederii in pozitii universitare.

    Si pentru cei de mai sus care spun ca e trist eu as spune ca trist e un un cuvant prea bland!

  8. Comentariu scris de Dan Selaru
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 3:06 pm

    Din exact motivele pentru care se face pe banii statului în toate ??rile. C? doar nu sunt to?i idio?i. Cum se face e altceva.

    http://romaniadeieri.blogspot.com/2009/03/fara-sentimente.html
    E un exemplu.

  9. Comentariu scris de Chrysthyan
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 3:07 pm

    Eu am terminat Politehnica, constructii de masini. In 5 ani nu am vazut un strung functional in facultate, am invatat AutoCAD pe pc-uri mai proaste decat ala al meu de acasa, aveam si unii profesori de-a dreptul senili… cum ai putea fi in primii 500 asa?
    Noi daca avem oameni buni si capabili ii avem in ciuda sistemului de invatamant si nu datorita lui.

  10. Comentariu scris de RT
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 3:15 pm

    Topul QS2008 e publicat de o gramada de vreme, nu a fost dat publicitatii ieri.
    Iti recomand sa citesti si : http://www.ensmp.fr/Actualites/PR/EMP-ranking.html

    RT

  11. Comentariu scris de Andi
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 3:51 pm

    Nici nu ma mira ca nu avem nici o universitate macar mediocra la nivel mondial sau european. Uita-te numai la numarul de lucrari publicate, numarul de citari si numarul de doctorate acordate de UB in comparatie cu o universitate similara din vest. Cu toate ca acorda mai multe doctorate, are infim de putine citari si cercetare de calitate! Cum sa ceri sa fii in top cand cercetarea in Romania inseamna mai mult maculatura decat substanta?!?

  12. Comentariu scris de AristotelCostel
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 4:23 pm

    Principala problema a universitatilor romanesti o constituie fragmentarea. In plus, sunt pastrate o serie de facultati care nu mai au nicio tangenta cu realitatea. Cand ajungem sa impartim productia stiintifica la septel dam de dracu’ (research quality…fucked… up and down). Mai rau, datorita “alocatiei pe student”, universitatile romanesti colcaie de prostani cu viitorul in paragina si la “graduate employability” situatia…stagneaza. “International Outlook”??? HELLLLOOOO!!! Abia in ultimul cincinal s-a finantat cercetarea romaneasca si cand am inceput integrarea in cercetarea europeana, s-a adoptat bugetul pe 2009.

  13. Comentariu scris de AristotelCostel
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 4:41 pm

    Îi repet ?i lui romaniainedit ca e “modelul” de student evocat in comentariul anterior. Studentii ar trebuie sa invete, nu sa munceasca… sa-si plateasca studiile.
    Tovarase inedit, UE ar trebui sa aloce 3% din PIB pentru cercetare, dar nu aloca decat 2,7% ca e criza. Fiecare tara cu oameni la conducere, adica nu cu porci, aloca procente serioase din PIB cercetarii. Va ramane in anale ca in Romania anului 2009, cercetarea a primit 0.5% in loc de 1%, procent pe care ne-am angajat sa-l alocam in drumul nostru spre… o lume civilizata. Fara cercetare serioasa, nu poti vorbi de educatie serioasa, iar atunci vorbim de prosti si nu stiu de ce eu ma refer tocmai la tine.

  14. Comentariu scris de punk
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 5:59 pm

    Aristotel este pe semne unul dintre impostorii mentionati mai sus – direct beneficiar al sumelor date pe de-a moaca de la buget.
    Sistemul european e unul falimentar si asta se vede in competitivitatea tot mai redusa, si fuga creierelor peste ocean.
    Nu exista invatatamant universitar sau cercetare de stat. Nu cu vre-un rezultat, oricum. Sistemul universitar din Romania trebuie privatizat si studentii trebuie sa plateasca taxa.
    Statul poate cel mult emite teme de cercetare, in masura in care-i sunt utile, pentru care firmele private, si prin excelenta universitatile, sa se lupte. Invatati de la americani cum poti sa ai un sistem educational si cercetare de top.

    Vreau sa vad si eu grila dupa care e salarizat si promovat un profesor universitar din Romania. Cum se evalueaza calitatea studentilor ? Cumva, singurul real criteriu este implicarea in mafia din acea universitate ?

  15. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 6:04 pm

    Aristotel Costel , eu sunt un contabil foarte bun , pentru ca am fost interesat sa-mi recuperez investitia pe care am facut-o in diploma .
    Nu inteleg de ce trebuie sa dau eu bani de la mine pentru ca ilustrii cercetatori romani sa cerceteze de ce are covrigul gaura si sa gaseasca marimea perfecta a acestei gauri .
    Eu sunt adeptul modelului american , unde invatamantul produce , nu consuma bani aiurea .
    Cu putine exceptii , numai nulitatile au ramas sa predea in invatamantul universitar !
    La munca , nu la intins mana !

  16. Comentariu scris de Asterix
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 7:26 pm

    Pai e destul de normal sa nu avem nicio universitate in top 500, si asta pentru ca acestea sunt selectate in functie de notorietate, de numarul de articole, reviste, carti publicate la edituri de prestigiu international, in funtie de premiile pe care le insumeaza colectivitatea de profesori si studenti din respectiva universitate. Pe cand in Romania fondurile pentru cercetare sau pentru activitati stiintifice nu sunt destule, ele nu ajung nici pentru o practica de vara, care dureaza in principiu 10 zile.
    Cam astea sunt motivele pentru care inca nu figuram.

  17. Comentariu scris de mutulik
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 7:59 pm

    nu ma mira si in plus mi se pare fair!
    Stiu ca am sa-i supar pe multi dar lumea neortodoxa a fost intotdeauna cu multi pasi inaintea ortodocsilor. Noi ce-am avut la 1400 cand functionau deja de peste 100 de ani Universitatea de la Praga, Sorbona, Oxford-ul si Cambridge-ul? Invataturile lui Neagoe Basarab catre fiul sau Teodosie?
    Tine in mare masura de traditie si apoi de rigurozitate…

  18. Comentariu scris de mutulik
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 8:01 pm

    Si abia apoi mai vin si lucrurile lumesti din ziua de azi:
    buget sub necesar, dotare, metode invechite, salarii proaste la profesori, selectia studentilor, etc…

  19. Comentariu scris de mutulik
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 8:07 pm

    Ah!
    si pentru ca ai amintit si tu de lipsa reformei, am amintit si eu invatamantul printre domeniile nereformate in http://mtlk.wordpress.com/2009/01/09/unde-dai-si-unde-crapa-sau-cand-gura-bate-fundul/
    Spuneam acolo ca oricat l-am indragi pe Domnul Trandafir i-a cam trecut vremea. Chiar daca avem nevoie de vocatia si daruirea lui, e vremea e-learning-ului, a invatarii prin experimentare si cercetare!

  20. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 9:06 pm

    Eu cred ca am avea nevoie mai degraba de alti profesori , chiar daca marea majoritate a studentilor sunt asa cum sunt .
    Alti profesori , cu mai multa credibilitate in lumea universitara internationala , si cu alta perceptie in ochii mediului de afaceri , ar putea face mult mai multe .
    Spre exemplu prof. Univ. Dr. Marin Toma , in prezent presedinte CECCAR nu s-a remarcat prin mai nimic , desi este presedintele CECCAR si profesor la ASE Bucuresti .
    Nu stie decat franceza , invatata pe cand a fost detasat de securitate in Republica Centrafricana , iar activitatea lui stiintifica internationala este zero barat .
    De ce Marin Toma a stat in expectativa atunci cand profesia contabila din Romania a fost fractionata in organisme profesionale separate prin prevederi legale, spre deosebire de alte tari, unde atat expertii contabili, auditorii si consultantii fiscali sunt membrii ai acelorasi organisme profesionale ?
    Ca sa nu-si piarda scaunul , de aia !
    Si toti indivizii astia care vor sa moara in functie si chiar sa lase mostenire functia .
    Clanurile care au împânzit învatamântul superior din România sunt deja un lucru stiu de foarte multi ani.
    Zecile de rapoarte si controale au ramas de fiecare data fara nici un efect. Ani de-a rândul autoritatile locale si centrale au închis ochii în fata fenomenului ce a aruncat în derizoriu promovarile în domeniul universitar.
    Si acum aceste jogodii vor sa cheltuie banii nostrii , zicand ca fac cercetare !

  21. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 9:07 pm

    Universitate in top 500? Nu cred ca suntem nici macar in top 2000, iar in cativa ani probabil vom concura la capitulul 5000+. Mitul acela ca “in Romania se face scoala serioasa, nu ca in vest” e demult mort si ingropat. Si nu e vorba doar de universitati, ci de toate formele de invatamant…

  22. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 9:14 pm

    In Romania prin a face carte , inseamna a toci nu a gandi !
    Invatamantul romanesc s-a degradat si datorita nepotismelor din universitati .
    Sangele proaspat , este singurul care mai poate salva scoala romaneasca .

  23. Comentariu scris de kalo
    Publicat la data de 9.4.2009, ora 10:15 pm

    Fratilor,

    Eu cred ca exista doua aspecte intr-o universitate. Un prim aspect are in vedere ca universitatea este O SCOALA. Un al doilea aspect este ca universitatea este un MEDIU DE CERCETARE. Am avut ocazia sa trec prin doua astfel de universitati (Politehnica din Timisoara si Drexel University din Philadelphia). La americani, filozofia e putin diferita decat in Europa. In sensul ca universitatile sunt puternic orientate pe cercetare (chiar in detrimentul procesului de invatamant). Obtin proiecte si finatare de unde este posibil (NSF, DARPA, US ARMY, dar si de la corporatii – advisorul meu a obtinut bani de la Boeing). In Europa, universitatile sunt mai orientate catre predare, de aceea e greu de facut competie unei universitati americane (care, de ce sa n-o spune deschis aduce studenti la programele de graduate din lumea intreaga – China, India, Europa de Est, etc.).

    Sincer vorbind, pratea de predare la Drexel era mai slaba decat ceea ce eu am vazut in Romania (am fost chiar surprins sa vad ca erau profesori care predau alta materie in fiecare quarter). Totusi, mi-a placut ca studentii puteau sa aleaga cursurile pe care sa le ia (exista desigul un numar de cursuri care trebuiau luate). Mi-a placut si relatia student-profesor care era destul de departe de aceea din Romania. Am avut chiar un profesor care ne spunea ca era un bar in incinta universitatii unde studentii mergeau la o bere cu profesorii si unde discutau. Si omul era foarte deceptionat de faptul ca barul respectiv a fost desfiintat pentru ca universitatea a construit o alta cladire pe locul unde se afla. Partea de cercetare era insa mult mai buna.

    Drexel este o universitate top 50 in America. Daca va spun ca seful de proiect de la F22 Raptor era absolvent de Drexel si ca unul dintre profesorii de acolo a lucrat la sistemul video al roverului trimis pe Marte (la NASA JPA in California in 2002), cred ca va puteti face o imagine despre aceasta universitate.

    Ceea ce ar trebui sa faca statul roman, este sa-i ajute pe cei care au studiat afara si vor sa se intoarca in Romania si sa-i sprijine pe cei care vor sa mearga la studii afara. Parerea mea evident…..

    S-aveti un weekend placut
    kalo

  24. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 12:24 am

    Nu inteleg de ce sa-i sprijinim pe altii sa se duca in strainatate pe banii nostrii , ca sa castige bani mai multi .
    Frate ca frate , dar branza-i pe bani .
    Conteaza mult mai mult cercetarea decat predarea , deoarece unele cunostinte practice nu le poti dobandi daca nu ai cunostinte teoretice , si asta te determina sa inveti , ca sa stii ce faci si cum sa faci .
    Asa cum ai spus , in universitatile mari cursurile sunt la alegere , si asta determina atat profesorii cat si elevii sa aleaga ce li se pare lor mai potrivit .

  25. Comentariu scris de Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 9:22 am

    “spus ca suntem totusi mai buni decat bulgarii din moment ce Universitatea Bucuresti este mentionata la sectiunea 500+ in timp ce vecinii nostri nu apar deloc.”

    ha ha :) ))))))

    in acest caz trebuie spus ca suntem totusi mai buni si decat Kenya, pt ca la noi nu a fost seceta asa mare demult, si decat Mongolia, pt ca noi avem PIB-ul mai mare (asa o fi?), si decat Rep Moldova, pt ca la noi nu s-a iesit in strada de 20 de ani :P

    mama, ce buni suntem ! :P

    scuzati ironia si sarcasmul :)

    ontopic:

    se impune revizuirea radicala a programei scolare, nu doar aerisirea si cristalizarea curricumului actual, dar si adaugarea unor materii noi, precum educatia financiara, antreprenoriala, chiar motivationala

    succes :)

  26. Comentariu scris de AristotelCostel
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 9:27 am

    @inedit&punk

    La impostorii de care vorbitii m-am referit si eu cand am spus SEPTEL! Munca celor cu activitate stiintifica se imparte laolalta cu plesnelile universitare care nu misca nici macar o lucrare in 5 ani.

    Kalo a punctat esentele pentru o scoala de calitate. Profesorii trebuie sa obtina finantare pentru cercetare, astfel se ajunge la infrastructura de cercetare de calitate, iar studentii cu chef de carte au de la cine si pe ce invata.
    Cercetarea romaneasca nu se putea naste din praf selenar si de asta au fost demarate proiecte NATIONALE.

    Indobitocirea la care ati fost supusi in era imobiliara v-a inlesnit apucaturile primare, iar acum abordati cu nonsalanta subiecte pe care nu le-ati pricepe nici daca v-ati dedica ani din viata.

    Draga punk, Romania si-a dat dracu’ toata economia, iar in contextul asta poate trage apa si pe cercetare. Daca tu consideri ca e bine sa fim o tara de aprozaristi, atunci sa fie cum zici tu. La ce speculiada s-a petrecut in Romanistan, nici nu ma mira atitudinea absolventilor cu diplome in leasing.

  27. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 9:33 am

    Eu am facut si facultatea si masterul pe locuri fata taxa si cred ca inventarea locurilor cu taxa a determinat scaderea calitatii invatamantului. Legat de cercetare, nimic nu se poate face fara bani dar universitatile ar trebui sa duca o politica proactiva de atragere a fondurilor si nu sa astepte companiile sa vina cu fonduri pentru ca nu o vor face.

  28. Comentariu scris de Engel
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 10:13 am

    @Romania Inedit: oamenii buni trebuie trimisi afara la studii pentru a invata ce inseamna cercetare. Nivelul cercetarii in Romania tinde asimptotic catre 0. Nu exista nicio strategie si nu exista nici experienta relevanta in domeniu. Glumind, ccred ca in Romania nu s-a depasit nici macar nivelul in care cercetarea se facea in secolele XVII “stand pe spate sub un mar” si asteptand sa cada sau nu un mar. Sa nu uitam ca in timp ce Newton studia legi fundamentale ale fizicii si matematicii, noi studiam fundul grotelor din munti ascunsi de teama navalitorilor turci. Handicapul este asadar enorm, iar lipsa exercitiului in domeniu nu face decat ca acest handicap sa creasca.
    Problema majora este ca fara un ivatamant de calitate in maxim o generatie spatiul carpato-danubiano-pontic (sic!) isi va pierde complet ultimele avantaje competitive pe care le are, pentru ca aici nu va mai veni nimeni sa produca nimic cu valoare adaugata mare. Vom fi o tara “completamente” agricola, unde se vor mai exploata doar resursele naturale ce vor mai fi ramas. Deja se manifesta carente periculoase in pregatirea fortei de munca. Sa gasesti un strungar bun e deja destul de greu, si aproape imposibil daca vrei ca varsata lui sa fie sub 30 de ani.
    Sistemul de invatamant se cladeste in ani si ani, iar la noi problema este cu atat mai grava incat s-a intrat intr-un cerc vicios incat ciclul primar si secundar nu mai produc materie prima de calitate din care sa se recruteze viitori profesori din ciclul superior, care la randul lor sa formeze “dascalii” de care avem nevoie in primele nivele de invatamant. Investitiile in invatamant ar trebui sa fie prioritare, pentru ca orice zi pierduta in prezent se va masura in ani mai tarziu…

    • Comentariu scris de Khris
      Publicat la data de 10.4.2009, ora 10:19 am

      Engel: adevarul este ca ne lipseste viziunea pe termen lung. Strategia se schimba la fiecare patru ani iar cei care se instaleaza la putere inteleg sa distruga tot ce au facut cei de dinainte. Si asta se intampla de 20 de ani in toate domeniile…

  29. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 10:27 am

    @Khris – existenta locurilor cu taxa nu afecteaza deloc calitatea invatamantului, decat daca domnii profesori considera ca plata taxei indreptateste la absolvire. Eu as zice ca tocmai extinderea sistemului de taxe scolare ar trebui sa duca la imbunatatirea calitatii, in conditiile in care studentul care plateste taxe ar avea dreptul de a solicita asigurarea unui anumit nivel calitativ al actului de invatamant.

    Problema la noi pleaca odata de la ideea ca “invatamantul este gratuit” (adica platit de la buget, nu conteaza ce se face cu banii), iar tratamentul de care au parte cei care-si platesc studiile este in cel mai bun caz identic, daca nu mai prost, decat cu cei care frecventeaza forma “gratuita”…

    • Comentariu scris de Khris
      Publicat la data de 10.4.2009, ora 10:34 am

      @Hash: eu ma refeream la altceva si anume la faptul ca un numar limitat de locuri fara taxa (asa cum era in urma cu 10 ani) sporea concurenta si prin urmare invatai mai mult pentru a intra la facultate. Au aparut locurile cu taxa iar ele s-au inmultit atat cat a fost nevoie. Stiu facultati din Timisoara care au suplimentat locurile cu taxa pentru ca toti aplicantii sa poata deveni studenti. Ori asta este o prostie

  30. Comentariu scris de Engel
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 10:47 am

    locurile cu taxa in invatamantul superior sunt intr-adevar generatoare de mari distorsiuni. Universitatile din tara noastra (de stat&private) profita de apetenta pentru diplome si se finanteaza in acest mod, fara insa sa foloseasca acest instrument ca pe un factor de motivare in cresterea calitatii invatamantului. Am un amic care a studiat la Harvard, unde se stie taxele sunt exorbitante, insa faptul asta nu-i face pe acei profesori sa scada stacheta pentru a avea mai multi cursanti si deci mai multi bani. Studentul de acolo invata pe rupte stiind ca daca nu o face va pierde tot ce a in vestit, pe cand in Romania, studentul stie ca taxele platite de el finanteaza salariul profesorilor care nu-si permit sa-l pice pentru simplul motiv ca nu va mai fi cine sa-i plateasca leafa. Sotia mea este cadru universitar si imi spune ca exista studenti care in anul I au probleme majore cu limba romana ca sa nu vorbim de carentele in educatie si cultura. Un student care nu poate nominaliza o opera de Dostoievski e foarte usor de gasit in oricare dintre universitatile noastre, insa atata timp cat parintii ii finateaza studiile el nu are (nici macar nu constientizeaza) o problema cu asta.

  31. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 1:32 pm

    Engel , eu cred ca universitatile nu trebuie sa fie finantate de la buget , trebuie sa gaseasca sursede finantare .
    Se poate gasi foarte usor finantare , dar pentru asta trebuie sa ai valoare .
    O firma nu isi poate dezvolta produsele angajand niste cercetatori , deoarece amenajarea unui laborator si cheltuielile cu salariile sunt foarte mari , plus ca foarte putine persoane s-ar angaja pentru o perioada de sa zicem 2-3-7 luni , adica perioada in care ar dura testarea calitatilor acelui produs sau ( si ) certificarea lui .

  32. Comentariu scris de DanBruma
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 1:57 pm

    @kris: Nu ne spui o noutate, pai stiam asta chiar inainte de a incolti in mintea QS-ului idea de a face un clasament al universitatilor.

  33. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 2:00 pm

    @Khris – faptul ca intr-o facultate se intra mai usor sau mai greu este complet irelevant. As prefera de 1000 de ori ca admiterea in orice facultate de stat sa fie la indemana oricui, dar de terminat cu diploma sa termine numai cine da dovada ca poate. Oricum, in Romania exista inca conceptia profund gresita ca o scoala “buna” este cea in care accesul este greu sau foarte greu, iar apoi profesorii sunt niste zbiri care pica pe capete. Si asta o spun in deplina cunostinta de cauza (am terminat Automatica si Calculatoare din Bucuresti in 2003).

  34. Comentariu scris de Engel
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 2:50 pm

    @Romania inedit – nu toate universitatile prezinta interes suficient pentru zona de business, insa au importanta in zona sociala, asa incat chiar daca sunt de acord cu punctul tau de vedere ca universitatile singure trebuie sa isi gaseasca forme de finantare a activitatii nu se poate generaliza. Exemplu – avem nevoie de profesori de sport si antrenori insa cred ca putine firme (cel putin in Romania) ar gasi teme de cercetare pentru o facultate de educatie fizica si sport. Totusi cred ca si pentru banii oferiti din bugete publice s-ar cuveni o competitie intre universitati pe criterii de eficienta acceptate unanim, iar nu cum se intampla in prezent cand dedicatiile politice sau de alta natura toaca toate fondurile.
    @Hash – foarte adevarat, spre exemplu in Franta la facultatea de medicina se poate inscrie oricine, insa dupa primul an este promovat de circa 25-30% dintre studenti, care apoi in marea lor majoritate isi si termina studiille.

  35. Comentariu scris de AristotelCostel
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 3:10 pm

    Da, inedit e contabil. Daca ii iei PC-ul, iti cere 3 saptamani in plus si mai multe topuri de hartie.
    O firma, o megamicrocompania daca ajunge in stadiul in care sa realizeze cati bani arunca pe geam pentru ca nu investeste in cercetare, in demersul ei tardiv catre specialisti ar cam trebui sa aiba cu cine sa vorbeasca. Ori daca STATUL nu investeste in educatie si cercetare, privatii s-or duce mai bine la privata. Toti infantilii isi imagineaza ca cercetarea se face din pocnit de degetele la umbra unui mic Einstein care furnizeaza idei dupa pranz.
    Deci, ca sa ajungi la finantare trebuie sa ai valoare. Si cu valoarea te nasti?

    @harsh
    Admiterea la facultate ar fi un demers de bun simt… in Romania. Scoala romaneasca preuniversitara furnizeaza pe banda rulanta analfabetii functionali cu diploma de Bacalaureat. Mare parte din invatamantul superior romanesc ofera si diplome in leasing.

  36. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 10.4.2009, ora 8:08 pm

    @AristotelCostel – ai pus punctul pe i – scoala romaneasca de orice nivel produce analfabeti cu diplome (de bac sau de facultate). Examenul de admitere este irelevant, avand in vedere ca scopul pentru care ar trebui sa urmeze cineva o cursurile unei facultati este de a deveni specialist intr-un anumit domeniu. Ori din ceea ce inveti in liceu te alegi ori cu chestii aproape complet inutile domeniului pe care vrei sa te specializezi, ori cu niste informatii generale, la fel de inutile pentru cel care vrea sa aprofundeze o anumita stiinta.

    Ce relevanta au rezultatele unui examen de “cultura generala” in domeniul matematica, fizica sau economie bazat pe materia din liceu? Sunt de acord ca are relevanta gen test la care sa faci un punctaj minim, dar nu poate fi un criteriu dupa care sa zici ca primii x intra, restul pica. Mai ales la examenele “tip grila” facute ca la noi, adica in ideea de a scuti profesorii de corectare…

Lasa un comentariu