Presa romaneasca si apocalipsa economica
Saptamana trecuta a fost caracterizata de presa din Romania drept saptamana in care criza mondiala a venit si la noi. Aceasta reactie a fost generata de anuntul catorva companii privitoare la restrangerea activitatii si/sau la dificultatile pe care le intampina datorita scaderii unor piete de desfacere – in special auto si imobiliare.
Parerea mea legata modul in care Romania va fi afectata de aceasta criza am exprimat-o aici dar avand in vedere vehementa unor ziare in a prevesti apocalipsa economica, ma vad nevoit sa revin cu un articol in care voi incerca sa calmez putin spiritele.
Cand vorbim despre criza economica, trebuie sa ne uitam in principal la cifrele macroeconomice, iar acestea sunt 3: evolutia PIB (respectiv evolutia activitatii economice dintr-o tara), somajul si inflatia. In plus, toate aceste 3 cifre trebuie judecate in corelatie cu politica monetara a BNR.
Si as incepe cu BNR. De ani de zile, obiectivul BNR a fost combaterea inflatiei si nu cresterea economica, astfel ca, la un moment dat, am ajuns sa avem cea mai mare dobanda de referinta din UE. Peste tot in lume, modul in care evolueaza dobanda de referinta reprezinta un indicator extrem de bun pentru a-ti face o imagine legata de viitorul economiei. In conditii de boom economic (spre ex. Romania anilor 2006-2008) bancile centrale cresc dobanda de referinta (respectiv costul banilor) in scopul calmarii economiei si a evitarii supraincalzirii acesteia, iar cand economia scade sau da semne de slabiciune, aceasta dobanda este diminuata, accesul la credite devine mai facil, companiile pot obtine mai usor bani pentru inverstitii si deci activitatea economica este relansata.
Acum, dobanda de referinta a BNR este de 10.25% iar prioritatea nr. 1 este inflatia. Daca Isarescu & co, vor decide ca este momentul unei scaderi drastice a dobanzii, atunci trebuie sa devenim ingrijorati. In momentul in care prioritatea BNR va deveni cresterea economica, atunci lucrurile devin serioase.
Legat de cei 3 indicatori mentionati mai sus: cresterea de peste 8% a PIB-ului nu poate continua, dar o scadere anul viitor la 4-5% (cum cred ca se va intampla) NU inseamna recesiune ci doar o reasezare a cresterii economiei pe baze mai sanatoase. Inflatia se va tempera ajutata de scaderea pretului energiei iar scaderea deficitului de cost curent la duce si la o slabire a presiunilor pe cursul de schimb.
In ceea ce priveste somajul, aici as dori sa insist ceva mai mult. Cum au inceput sa fie anuntate cateva disponibilizari, cum toata presa si politicienii au inceput sa ii compatimeasca pe cei care vor ramane fara loc de munca. Sa analizam putin situatia: acum, rata somajului la nivel national este de 4% si sunt zone ale tarii (Timisoara spre ex.) in care doar cine nu doreste, nu isi gaseste de lucru. In ultimii 2 ani am tot auzit de penuria de forta de munca si de faptul ca multe companii cauta cu lupa angajati pentru toate nivelurile iar fluctuatia de personal atingea cote alarmante. Datorita faptului ca se gasea usor de lucru, multi angajati se plimbau fara jena de la o firma la alta, responsabilitatea fata de companie era de multe ori egala cu 0 iar salariile, mai ales cele in management, erau prea mari, departe de a reflecta valoarea adaugata generata de angajat. Sa se fi schimbat radical situatia in doar 2-3 luni? Nu cred.
Ce se va intampla anul viitor? Vom asista la o crestere a somajului catre 6% (deci un plus de 150-200.000 de someri), dar aceasta evolutie va lucra in favoarea economiei avand in vedere faptul ca, companiile vor avea de unde alege, deci vor iesi mai castigati candidatii seriosi, cu adevarat pregatiti si/sau interesati de cariera, si nu cei care alearga doar dupa un salar mai mare. La nivel de management, cei care au ajuns pe pozitii inalte foarte repede, “arzand” etapele, vor fi primii care vor simti pe pielea lor ce inseamna sa nu ai experienta, dar sa fii in managementul unei companii aflata in criza.
Avand in vedere faptul ca locurile de munca devin nesigure, in mod normal ar trebui sa vedem o crestere a productivitatii muncii – angajatul roman ar trebui sa “puna osul” la treaba daca nu vrea sa isi piarda jobul. Vom vedea o asemenea schimbare de atitudine? Eu cred din nou ca nu. Ce vom vedea in schimb vor fi protestele sindicale, exclamatii de genul „sa ne dee statul bani de somaj, ca de aia e stat”, vom vedea cum televiziunile vor vana disperate astfel de subiecte iar Dl. Basescu va veni pe un cal alb si va promite orice.
Un alt subiect il reprezinta anuntata (de catre unii) revenire in masa a muncitorilor romani plecati in strainate, iar estimarile urca spre 5-700.000. Eu nu cred ca se vor intoarce mai mult de 150.000, insa este evident ca economia romaneasca nu poate absorbi dintr-un foc o asemenea forta de munca. Eu as fi totusi mai ingrijorat de faptul ca intoarcerea muncitorilor va duce la scaderea sumelor de bani trimise in tara de catre cei care lucreaza in strainatate, deci o contributie mai scazuta la acoperirea deficitului de cont curent. Totusi, aceast impact negativ se va manifesta doar pe termen scurt, pe termen mediu si lung vom avea de castigat prin faptul ca acesti muncitori aduc cu ei, pe langa o calificare inalta, si experienta muncii intr-o tara civilizata.
In ceea ce-i priveste pe cei care au credite si deci o concediere i-ar face sa nu isi mai poata plati ratele (cu toate consecintele ce decurg de aici), voi reveni saptamana viitoare cu un articol.
PS. Copiind modelul campaniei “buy american” desfasurata in SUA anilor `80-`90, Traian Basescu indeamna acum populatia sa cumpere produse romanesti, in scopul sustinerii economiei autohtone. Eu sustin aceasta idee desi este discutabila. Voi?


18.11.2008
Cristian Orgonas
Categoria: 

Am 33 de ani, locuiesc in Timisoara si sunt de formatie economist.
Publicat la data de 18.11.2008, ora 11:47 pm
“Ce se va intampla anul viitor? Vom asista la o crestere a somajului catre 6% (deci un plus de 150-200.000 de someri)”
Strict din punct de vedere economic, analiza ta este foarte corecta. Dar economia liberala este, din punctul meu de vedere, mult prea departe de om. Nu sunt in niciun caz “de stanga”, dar 150.000 de oameni nu pot sta cateva luni bune fara sa aiba un venit doar de dragul “reglarii economiei”. Atunci cand nu ai o paine sa pui pe masa chiar nu te mai doare de echilibru macroeconomic sau deficit de cont curent.
Iar in timp ce oamenii se obisnuiesc mult mai usor cu cresterea nivelului de trai, cand e nevoie sa se “stranga cureaua” e al dracului de dureros. Asa ca ar fi necesar sa luam in calcul si aceste costuri sociale si sa ne punem intrebarea cat de suportabile pot fi ciclurile economice pe viitor. Pentru ca economia isi va reveni, pentru ca asa e construit sistemul, dar ce facem pana cand isi revine. Cred ca ar fi de asemenea relevant sa discutam nu doar implicatiile economice ale unei asemenea crize, dar si cele psihologice ale ei si ale sistemului economic liberal in general.
Publicat la data de 19.11.2008, ora 12:04 am
Marius, somerii nu stau fara nici un venit pentru ca au indemnizatia de somaj. Eu cred ca statul are datoria sa ii ajute, dar depinde si de modul in care o face: ii poate ajuta indirect, stimuland creearea de locuri de munca in economie sau ii poate ajuta direct, prin oferirea unor sume de bani care, daca sunt suficient de mari, incurajeaza nemunca. Trebuie gasit un echilibru intre aceste doua forme de ajutorare.
Publicat la data de 19.11.2008, ora 1:01 am
[...] se poate vorbi si serios despre partea romaneasca de criza economica, dar putini o fac. [...]
Publicat la data de 19.11.2008, ora 11:07 am
Este discutabila dar mult mai discutabila este strategia unor companii multinationale de a jecmani pe romanii cu cele mai mari preturi din Europa. Au scapat romanii de comunisti si au dat de Carrefour, Metro, Real. Preturile, lacomia si iresponsabiliatea paracticate in Ro tradeaza cit de “orientali” sintem. O economie de bazar…. si “sa luam cit se poate de la fraier”.
Publicat la data de 19.11.2008, ora 6:11 pm
Dragule, am intrat si eu aici sa vad ce zici (ti-am vazut comentariul pe articolul lui Panaite). E interesant, n-am ce zice, dar as vrea sa te gandesti un pic mai profund la urmatoarele chestii: sa zicem ca avem 150.000 de someri la anul pe vremea asta. Salariul mediu acum e vreo 330 de euro si sa facem o presupunere de bun simt, ca astia vor sta in somaj in medie 6 luni. Acum ia inmulteste matale 150.000 de someri cu 330 de euro si vezi cam cati bani ies din consum. Vreo 50 de milioane de euro pe luna, asa-i? Ia inmulteste cu 6 luni. Ies vreo 300 de milioane, asa-i? Ia sa vedem daca criza va dura 12 luni. Ies 600 de milioane de euro, nu? Pe de alta parte. Ia sa vedem daca statul trebuie sa dea ajutor de somaj timp de 6 luni pentru 150.000 de oameni. Cat inseamna asta? Vreo 150 E x 150000 => 120 de milioane de euro, nu? Ia sa vedem cat CAS si dari nu mai intra la stat ca urmare a acestui somaj “moderat”: cam 280 E de caciula, deci 280 x 150.000 => 42 de milioane x 6 luni => 252 de milioane => la anul statul va iesi pe minus cu 372 de milioane de euro (120 + 252) numai daca ar sa combata somajul a 150.000 de oameni timp de numai 6 luni. Crezi ca baietii au banii astia?
Eu unul ma indoiesc. Dar ce te faci daca, ptiu, ptiu, ptiu extra-somerii vor fi 250.000 sau 350.000 ? Ai pus-o de mamaliga… nu?
Dupa aia mai e o chestie. Zici ca somajul ridicat va lucra in favoarea companiilor. Well, din pacate chestia asta e gresita. Somajul ridicat va insemna plafonarea salariilor, deci stagnarea (de fapt reducerea) consumului. Aici e aici, ca 90% din firmele romanesti, care fac comert, au nevoie de cresteri salariale permanentizate pentru a supravietui. Toata economia noastra s-a bazat in ultimii ani pe faptul ca rumanii ii vor intrece in salarii pe nemti in 2-3 ani. Fiecare telefon mobil fitzos vandut in acesti ultimi 3 ani a ascuns in spatele carcasei sale lucioase aceasta speranta, ca salariatul care il cumpara (pe credit, fireste) va ajunge la un moment dat sa-l si merite. Well, vesti proaste. Momentan nu il merita. Si nici nu va avea salariu ca neamtul prea curand.
Alta chestie: BNR-ul nu are cum sa scada drastic dobanda de referinta, pentru ca in clipa aia leul se prabuseste. Da, dar leul asta de 3,7-3,8 nu incurajeaza deloc exporturile. Deci trebuie prabusit. Dar daca il prabusim la un 4,5-4,6 intra in kko rau de tot astia care au credite. Adica fro 92% din salariatii romani conform statisticilor
Acum tu ce crezi? Eu personal cred ca doamna Banca Nationala e momentan prinsa intr-un frumos sandwich demn de filme de-alea deocheate si de fapt indiferent ce-ar face, tot si-o fura, din toate partile. Dar la un moment dat va fi nevoita sa se resemneze cu ideea unui leu la 4,5-4,6 si asta e, “scapa cine poate”. Macar o sa urnim din nou (sau poate nu!) exporturile calcand pe cateva zeci de mii de cadavre de creditosi care se vor arunca de la etaj.
Publicat la data de 19.11.2008, ora 9:13 pm
@Tio, ai si nu ai dreptate. Stiu ca exista un curent de opinie importiva multinationalelor dar adevarul se afla ca de obicei, undeva la mijloc.
@kevinro – bine ai venit pe blog. Am sa iti raspund punctual:
1. Banii care sunt platiti somerilor se aduna la buget prin contributiile angajatiilor, iar in ultimii ani, aceste contributii au fost excedentare comparativ cu platile, deci bani exista (in 2008, excedentul va depasi 100M eur). In plus, ajutorul de somaj reprezinta aprox. 70% din salar iar acest salar nu este cel mediu pe economie, avand in vedere ca cei care isi vor pierde slujbele sunt in primul rand muncitorii, iar acestia castiga sub medie. Deci suma rezultata din calculele tale se reduce cu 30-40%. Oricum, sunt de acord ca vorbim de multi bani.
2. Ca si angajati, ne-am bucurat in ultimii doi ani de cresteri salariale mult peste o medie “normala”, iar prin aceasta expresie inteleg corelarea cresterilor salariale cu productivitatea. Daca ne uitam la datele BNR, salariile au crescut de doua ori mai repede decat productivitatea, iar diferenta s-a dus in inflatie si deficit de cont curent. Ca si angajat, nu imi convine situatia, dar ca economist, lucrurile se vad putin altfel.
3. BNR va apara “cu viata” nivelul de 4 lei/eur, sunt sigur de asta si deci, sub nici o forma, nu vad un nivel de 4.5. Asa cum am si scris, o reducere drastica a dobanzii m-ar ingrijora si pe mine dar cred ca mai degraba BNR va reduce nivelul rezervelor minime obligatorii, lasand astfel mai multi bani bancilor.
Publicat la data de 19.11.2008, ora 10:54 pm
@khris,
Problema somerilor este doar unul dintre exemplele care arata slabiciunile actualului sistem economic international liberal (mult prea liberal din punctul meu de vedere). Pentru ca este evident ca acest gen de crize vor deveni pe viitor din ce in ce mai periculoase in masura in care statul, din cauza intensificarii fluxurilor monetare internationale si a celor de capital, dar si a dependentei de importuri, nu va mai putea interveni eficient. In termeni absoluti actualul sistem garanteaza o crestere a veniturilor globale, dar in ce masura sunt suportabile perioadele in care aceste venituri scad foarte mult, datorita inevitabilelor cicluri. Ce vom face atunci cand statul nu va mai avea mare putere de interventie?
Gandeste-te ca deja am ajuns la situatia in care multe companii au cifre de afaceri mai mari decat PIB-ul unor state destul de dezvoltate. Crezi ca in acest context organismele statale se vor consolida? Or deja vedem cu comunitatea internationala gaseste ca unic raspuns in fata crizei pomparea de bani. Statele nu fac decat sa bage bani… alta putere nu mai au.
Si atunci intrebarea persista: incotro se indreapta economia mondiala? ce model de dezvoltare ar trebui implementat pentru a evita eventuale scenarii apocaliptice?
Publicat la data de 19.11.2008, ora 11:36 pm
cand totul e o mare manipulare si spalare de creier…..it;s a wrong direction..
Publicat la data de 20.11.2008, ora 11:10 am
@Marius: politicile de dreapta genereaza averile, iar cele de stanga le distribuie. Banii care sunt injectati acum in economiile dezvoltate au fost obtinuti prin politici de dreapta iar actuala criza a fost generata de excesele pe care wall-street-ul le-a facut in goana dupa profit.
@mihai: prea generala postarea, fii mai explicit
Publicat la data de 20.11.2008, ora 3:31 pm
Salut pe toata lumea fiind primul meu post,
Tni sa mentionez ca impartasesc opiniile autorului cvasioptimiste, si chiar zilele astea ma gandeam ca in romania criza va fi arzatoare la anul, media va exagera ca fiind cea mai neagra perioada… de la X incoace, in timp ce prin jurul nostru toate celelalte economii vor aveam mult mai mult de suferit.
Am observat inc ateva comenturi faptul ca lumea se raporteaza la consum ca fiind un indicator general al economiei.. cred ca asta e o boala cronica la noi. Si e adevarat ca vor suferi jcuatori mari, in speta retaileri de domolirea consumului, si ca asta va avea un recul in general pe toate planurile, dar e un recul de care e nevoie, pentru ca consumerismul (si nu numai la noi) luase un avant puternic. Un consum mai mic dar mai echilibrat va realoca in primul rand ponderea intre ramuri.. companiile vor incepe sa sa aduge valoare, lucru care pana la urma ar trebui sa primeze.
Sunt optimist ca in Romania treaba va fi buna (buna in comparatie cu alte tari precum Slovacia, Cehia, Ungaria) insa nu sunt optimist in ceea ce priveste stoparea consumerismului, se vor inventa noi instrumente financiare si noi tehnici de marketing pentru a continua ce a inceput in 1950.
Publicat la data de 20.11.2008, ora 6:10 pm
Multumesc pentru raspuns. Eu unul sunt mai pesimist, poate pentru ca am o afacere pe mana si vremuri cu cerere asa de slaba nu am mai trait din 2004, si chiar cred ca va veni peste noi o criza cum Romania nu a mai avut din anii ‘30, de cand guvernul a fost obligat sa dea curbele de sacrificiu. Pe de alta parte cred iarasi ca spre deosebire de anii aia acum ai infinit mai multe posibilitati de a te salva de la dezastru si chiar cred ca tsunamiul ii va prinde numai pe cei care continua sa joace volei pe plaja desi apa s-a retras cu 50 de metri. Un singur lucru mai vreau sa adaug, legat de raspunsul 3, care mi se pare amuzant. “BNR va apara cu viata…” Ok. Si dupa ce moare?
Publicat la data de 20.11.2008, ora 9:34 pm
@sebah: bine ai venit pe blog. Optimismul nostru poate fi sustinut sau facut bucati de viitorul guvern, sa vedem ce va fi
@kevinro: sper sa nu dam inapoi 80 de ani, ar fi grav. Legat de BNR, aceasta nu va muri. BNR va putea sustine cursul prin rezervele in euro pe care le are si care sunt de doua ori mai mari decat masa monetara in lei. Aceasta se traduce prin faptul ca, la nevoie, poate sa cumpere toti leii din piata interbancara iar bancile nu vor mai avea cu ce bani sa speculeze (daca urmaresti, ai auzit probabil de atacul esuat asupra leului, actiune in care cateva banci au pierdut zeci de milioane de euro).
Publicat la data de 22.11.2008, ora 1:09 pm
Chestiunea cu ?omajul este foarte relativ?. Impresia mea este c? de fapt cea mai mare parte nu trec în ?omaj, ci în economia subteran?, criza fiind un pretext pentru patroni de a face economii, mai ales c? b?ncile au încetat presiunea pe albirea salariilor. Din acest punct de vedere, nu cred c? vom vedea o presiune prea mare asupra bugetului de ?omaj, care oricum este pe excedent de ani buni. Indemniza?ia de ?omaj este oricum mic? (375 lei + 3-10% din media salariilor pe ultimele 12 luni, în func?ie de stagiu de cotizare).
De asemenea, nu este de a?teptat nici un val masiv de “c?p?unari”. Cei care vin sunt dintre cei care lucrau la negru (adic? vreo 50% din total) ?i oricum, nu vin cu mâna goal?, iar cele câteva mii de euro le vor asigura suficient pentru a sta 5-6 luni lini?ti?i, dup? care mai degrab? vor dori s? plece înapoi decât s? lucreze în România.
În ceea ce prive?te BNR, tehnic vorbind, poate ap?ra cursul suficient de mult timp pentru a descuraja un atac, mai ales pentru c? se vehiculeaz? sume mici ?i cu câteva zeci de milioane (câteva sute în cazul unui atac concertat) o po?i ap?ra u?or. În plus, leul nu este o miz? suficient de tentant? pentru a justifica un atac prelungit, de aceea m? îndoiesc c? situa?ia se va repeta prea curând – atunci atacul asupra leului a f?cut parte dintr-o ac?iune global? asupra mai multor valute ?i cu unele a mers, cu altele nu.
În ceea ce prive?te sc?derea cererii, depinde foarte mult de industrie ?i de produse. De exemplu, nu a sc?zut cererea pentru autobomile, ci cererea pentru automobile NOI, overall num?rul de înmatricul?ri fiind chiar mai mare. În IT va sc?dea cererea pentru hardware, dar va cre?te cererea pentru software, instrumente de eficientizare a businessului (ERP, CRM, SFA, BI, DM) ?.a.m.d.
Pe termen mediu ?i lung, România are câteva atuuri importante care ne vor ajuta.
Publicat la data de 22.11.2008, ora 5:14 pm
@Cristian Banu: sunt de acord cu tine, in special in ceea ce priveste ultima afirmatie. Putem intoarce criza in favoarea noastra iar singura conditie este sa avem un guvern bun dupa alegeri. Sper ca toata campania de responsabilizare sociala pe care Basescu o desfasoara zilele acestea sa nu fie uitata dupa alegeri, iar jocurile politicianiste sa nu primeze in fata masurilor care vor trebui luate in scopul stimularii economiei.
Publicat la data de 16.1.2009, ora 8:00 am
[...] romanilor vis-a-vis de criza economica mondiala. In ultimele luni, presa a dus o campanie extrem de negativa legata efectele pe care aceasta criza le va avea asupra economiei romanesti iar acum, multi [...]
Publicat la data de 16.1.2009, ora 12:30 pm
Interesant de citit articole ‘ante’ guvernul psd+pdl si de vazut atitudini optimsite sau nu ale diversilor. Mai close2topic: cred ca in scena publica si unii autori din presa si unii politicieni nu au cenzura pe absolut nicio tema, de asta pot fi cat de panicarzi sau violenti le permite cna … cred ca daca am contoriza (in gen Zeitgeist) termenii astia extrem de duri si atat de des ridicati la fileu in discursurile politicienilor ( pe ei chiar ii condamn ca nu ‘protejeaza’ mintile simple ), depasim orice alta tara .
Publicat la data de 12.3.2009, ora 9:02 am
[...] ofereau cifre care nu erau departe de cele mentionate de sindicatele. La momentul respectiv, pe fondul unei prese aflata permanent in cautarea senzationalului, somajul ajunsese sperietoarea publica numarul [...]
Publicat la data de 12.3.2009, ora 11:29 am
[...] ofereau cifre care nu erau departe de cele mentionate de sindicate. La momentul respectiv, pe fondul unei prese aflata permanent in cautarea senzationalului, somajul ajunsese sperietoarea publica numarul unu, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau.[...] [...]
Publicat la data de 12.3.2009, ora 12:48 pm
[...] ofereau cifre care nu erau departe de cele mentionate de sindicate. La momentul respectiv, pe fondul unei prese aflata permanent in cautarea senzationalului, somajul ajunsese sperietoarea publica numarul unu, scrie Cristian Orgonas pe blogul sau. Citeste [...]
Publicat la data de 24.3.2009, ora 12:08 am
Cred ca aceasta criza va limpezi apele in mass-media romaneasca !