Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Dependenta de masina ne face obezi

Statisticile privind obezitatea la romani sunt alarmante. Conform rapoartelor OMS, Romania este pe locul trei in Europa in privinta obezitatii la copii, astfel ca 70% dintre copii romani au probleme cu greutatea. Potrivit Federatiei Romane de Diabet, Nutritie si Boli Infectioase, un roman din patru este obez, iar fiecare al doilea roman este supraponderal.

Cum am ajuns aici? Ne-am obisnuit sa calatorim tot mai mult cu masina, nu pe jos sau cu bicicleta,  ne-am obisnuit sa mancam tot mai des mancare tip “fast food”, sa nu mai facem sport pentru ca nu mai avem timp, sa ne petrecem toata ziua in fata calculatorului, iar orele de sport din scoli sunt optionale pentru majoritatea elevilor.

Toata aceasta stare de inactivitate fizica se traduce printr-o greutate mai mare, printr-o stare generala de sananate mai proasta si la urma urmei, prin mai multi bani cheltuiti de stat pentru tratarea bolilor specifice obezitatii. Pe scurt, cand vine vorba despre obezitate, ne putem compara fara probleme cu americanii.

Ce trebuie sa facem pentru a remedia situatia? Profesorul de planificare urbana al Universitatii Rutgers, New Jersey, John Pucher, a realizat un studiu legat de obezitate al carui concluzii sunt extrem de interesante.

Astfel, in tarile in care locuitorii obisnuiesc sa se plimbe mult pe jos si/sau cu bicicleta, ponderea obezilor in totalul populatiei este mult mai mica in comparatie cu tarile in care sportul presupune deplasarea de la usa casei la masina, de la masina la birou si invers. Click pe graficul de mai jos pentru detalii, gasiti studiul intreg aici. De remarcat faptul ca doar 2-3 ore de sport usor pe saptamana imbunatatesc semnificativ starea de sanatate a unei persoane. 

Daca luam in considerare extremele prezentate pe grafic, vedem ca in SUA, doar 5% din populatie obisnuieste sa se plimbe sau sa mearga regulat cu bicicleta, iar rezultatul este ca 25% din populatie este obeza, in timp ce la polul opus se afla Danemarca, unde 55% din populatie obisnuieste sa faca miscare, iar rezultatul este ca doar 10% dintre danezi sunt obezi.

Desi acest studiu a fost facut doar in scopul determinarii oamenilor sa foloseasca bicicleta in locul masinii pentru a fluidiza traficul urban, rezulta extrem de clar ca lipsa sportului, a miscarii in general, are o legatura directa cu starea de sanatate a unei natiuni.

In tarile in care sportul este incurajat prin obligativitatea participarii la orele de sport in scoala, prin construirea a cat mai multor piste pentru biciclisti, prin descurajarea folosirii “variantei auto” de deplasare prin oras (inclusiv printr-un pret mare al benzinei), populatia este mai sanatoasa, iar sistemele sanitare suporta mai putine cheltuieli cu tratarea bolilor specifice obezitatii.

Tu cand ai facut sport ultima oara?

Articolul a fost publicat la data de 30.9.2009. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: , .

53 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Misu
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 10:18 am

    mai e o problema, in afara obezitatii, cu dependenta de masina…creierul e facut pentru miscare, asa functioneaza el…in fund, cu ochii in calculator sau in carti il obosim…creierul are nevoie de miscare pentru a se odihni…eu de doua ori pe saptamana inot, iarna ski si catarare la panou, cu bicileta e mai greu in ro din cauza climei…e foarte cald vara si la birou nu am dus…copiii consuma sucuri indulcite, carbogazificate, fast food din cauza reclamelor care ii inconjoara, dar si din lipsa locurilor amenajate pentru ei…bazinele de inot sunt foarte putine si destul de scumpe, locurile de joaca au carciuma langa, cu bicicleta nu pot merge in oras, parcuri putine, activitati culturale sau stintifice numai la 2 weekenduri si doar cu parintii….greu si trist sa cresti un copil sanatos la cap in tara asta

  2. Comentariu scris de camil
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 10:20 am

    eh, asta e un secret al lui Polichinelle :) . in ceea ce ma priveste, nu posed masina personala si merg pe jos cat de des pot. cu bicicleta nu ma incumet, in traficul din bucuresti. mai avem mult pana la o „mentalitate” pietonala/ciclista, precum s-a format in tarile din Vestul sau Nordul Europei.

  3. Comentariu scris de Robert
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 10:24 am

    Traind in Timisoara, ma ingrozeste dimensiunile traficului. S-ar parea ca romanul s-a nascut sofer! Personal am inceput sa folosesc autobuzul, desi aduce ceva penalitati. Cea mai mare problema o consider obezitatea infantila – imi pare ca parintii sunt iresponsabili. Nu-mi vine sa cred ca inca mai exista conceptia “daca-i gras atunci e sanatos (si frumos)”.

    • Comentariu scris de zimbrul
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 11:53 am

      In UK este si mai rau. Am scris cateva articole despre asta. Romania va ajunge din acest pct de vedere tarile cu un nivel de dezvoltare din West si anume la capitoulul obezitate si boli asociate cu asta. Daca in West se aloca de 10 ori la sanatate, in Romania situatia va fi foarte grava.
      O problema atins aici si anume cea a mersului cu masina la servici intr-un trafic infernal si cu efort zero (efort fizic ma refer). Inca o dovada de lipsa de viziune a celor care conduc primaria, tara, etc…nu se gandesc la oameni ci doar la ei. Daca s-ar gandi ar face schimbarile necesare pentru un mai bun transport in comun, pentru piste pt biciclisti, ajutor pentru cei care vor sa-si cumpere o bicicleta pentru a merge la munca, etc. (vezi Olanda).
      Cat despre parintii care nu vad si nu le pasa ca copilul lor este gras…n-am cuvinte. In afara de faptul ca copilul va fi predispus si in viata de adult la obezitate ar trebui sa-si dea seama ca-l expune (pe copil) la toate rautatile pe care cei mici le arunca “grasilor” facandu-i viata mizera…se stie doar ce rai sunt copii…

  4. Comentariu scris de victor
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 10:52 am

    O chestie destul de ciudata, in liceu mai toate colegele mele fugeau de orele de sport invocand tot felul de probleme, acuma pe majoritatea le vad platind banii grei la sali de gimnastica pentru a scapa de celulita…
    si mai e ceva, dac vrei sa intri intr-o scoala sa dai cu mingea la panou ori nu te lasa portarul ori acest panou e dat jos intentionat de administratia scolii.
    Ovorba de-a unui vechi prieten : O sa ajungem ca nici ranita in armata sa nu o putem cara in spate.

    • Comentariu scris de Misu
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:18 pm

      ha ha! tare observatia…in liceu fetele nu vroiau sa fie vazute in miscare, alergare, sarituri (miscari care nu erau studiate in oglinda)…acum vor sa fie observate… fudulia postcomunista, simtul ridicolului foarte dezvoltat la romani si lipsa de cunoastere/informare a beneficiilor sportului…noua in liceu ni se spunea sa venim la orele de sport ca sa avem coloana dreapta si sa crestem inalti…aia care erau drepti si inalti nu stiuai ei de sanatatea creierului prin miscare, de plamani ficat si boli de inima…erau suferinte mult prea indepartate la acea varsta, dar din ce in ce mai apropiate pentru fetele care trag tare la sala

  5. Comentariu scris de mishtone
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 11:09 am

    In sfarsit, un articol cu adevarat relevant pentru viata oamenilor. Bravo!

  6. Comentariu scris de Diana
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 11:24 am

    Intotdeauna vor fi probleme cu cei care nu stiu cand sa se opreasca – din mancat, baut, etc…Banii cheltuiti pe tratamente sunt in fond o “taxa pe prostie” – poate ca nu ar trebui acopeiti din asigurari? Ma ingrozeste deja tendinta actuala de a “bana” tot felul de lucruri in numele binelui facut cu de-a sila – vezi ce se intampla cu fumatul. Apropo, alcoolul de ce nu s-o fi “bucurand” de aeeasi demonizare?

  7. Comentariu scris de zimbrul
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 11:55 am

    @Diana: daca nu ar fi taxele pe care le plateste omul pe tigari si pe bautura de unde ar mai fi bani la Sanatate?

  8. Comentariu scris de Oi la cioban
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:06 pm

    Capitalismul salbatic ne face obezi. Ai reusit in viata daca ai masina, mananci in oras si ai cumparat/construit o casa. Realitatea e ca mergi cu 4km/h pana la birou si inapoi- 2-3 ore /zi, mananci la pranz la fast food si seara ajungi acasa si infuleci ce ai cumparat ca inecatul de la hipermarket ca erau promotii. Nu ai timp sa faci sport ca trebuie sa muncesti ca sa platesti masina, casa si masa in oras si trebuie sa mai si folosesti masina ca doar n-ai dat banii degeaba pe ea si o folosesti 15 km / zi cu viteza mai mica decat ai merge pe jos. Valorile ce ni s-au indus in ultimii 20 ani sunt strans legate de bani si mai putin de cunoastere si sanatate. Marile companii ne vor prosti si tristi pentru a lucra mai bine si a consuma mai mult. Conducatorii alesi de noi ii ajuta pe ei. Poftiti de consumati!!!
    “Nu doriti doi Cheeseburgeri dublii? sunt la oferta! Daca luati unul costa 7 lei, doi sunt la 10lei.”

  9. Comentariu scris de zimbrul
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:12 pm

    Diana, majoritatea banilor din accize se duc la Sanatate.
    Oi la cioban: ai pus degetul pe rana…dar mai sunt destule.
    Acum sa fim seriosi, cati dintre cei cu funduri mari s-ar duce la servici cu bicicleta.
    Eu am avut odata un manager aici in Uk care venea la lucru cu bicicleta desi avea omul ca tot managerul care se respecta un BMW750 si altele…dar de obicei venea cu bicicleta.

  10. Comentariu scris de Gabriel
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:12 pm

    nu am masina personala, am 62 de kg :) fac slalom printre idioti

  11. Comentariu scris de Mirciulici
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:14 pm

    Azi am facut ultima oara sport :) Ca si idee, am 29 de ani, m-am apucat sa invat sa merg pe bicicleta in aceasta primavara, mi-a luat 4 zile, cate o ora pe zi, singur in parc, fara ajutor. Acum, dupa 6 luni, merg in medie macar 3 zile / sapt cu bicicleta la munca. Sincer, nici nu-mi dau seama cum de am reusit atatia ani fara bicicleta. Deci se poate! Ma simt mai bine, ma trezesc mai repede, respir un aer mai curat, nu ma inghesui in masina proprie sau in mijloacele de transport in comun. More testimonials?

    • Comentariu scris de mishtone
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:42 pm

      Bravo, Mirciulici!

      Asemenea “apucaturi” ne dau sperante ca se schimba in bine mentalitatile si la noi, si ca nu preluam de-a gata tot ce ni se serveste din anumite parti ale Occidentului despre “having more is better”.

    • Comentariu scris de dragos
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 1:07 pm

      dupa vreo 25 de ani, am redescoperit si eu bicicleta in urma cu 2 luni si mi se pare extraordinar. nu mai folosesc masina decat atunci cand sunt obligat (business, umplut portbagajul la hipermarket), merg si in weeekend macar 15-20 km/zi. si toate astea in bucuresti. asa ca va asigur ca, cu putin curaj, se poate. nici traficul nu e atat de insuportabil si nici soferii nu sunt chiar atat de rai cum cred unii. iar daca ti-ai mai si format niste reflexe de ‘sofer de bucuresti’, sigur nu e prea complicat nici cu bicicleta. curaj si bafta!

    • Comentariu scris de Victor
      Publicat la data de 5.10.2009, ora 12:11 am

      DE UNDE “faci rost” de “aer mai curat”? Nu pedalezi TOT pe langa – si printre – tevi de esapament?

  12. Comentariu scris de mormaila
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:34 pm

    eu am luat pentru copilul meu wii, fac sport zilnic :)

  13. Comentariu scris de dan
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:35 pm

    Alimentatia e principalul vinovat. Se mananca mult si prost: grasimi animale, mamaliga, paine, carnati, sarmale, alcool etc. . Bucataria romaneasca e gandita pentru oameni activi care sapau toata ziua la porumb sau taiau lemne in padure.
    Lenea e mare in Romania, va invit in Herastrau sa vedeti ca sunt mai multi straini care fac sport, va invit in Fagaras sa vedeti acelasi lucru.
    Masina e un mijloc de transport eficient si comfortabil, nu faci sport cand mergi sau te intorci de la birou, ci in timpul liber.

  14. Comentariu scris de me
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:37 pm

    “Potrivit Federatiei Romane de Diabet, Nutritie si Boli Infectioase, un roman din patru este obez, iar fiecare al doilea roman este supraponderal.”

    Asta este statistica facuta pentru intreaga populatie romana bazata pe informatii pertinente? sau doar una facuta pe o un numar considerat “relevant” si cu o “marja de eroare” considerata de ei la fel de “relevanta” ?

    Mirciulici – pe unde mergi tu cu bicicleta de respiri acel aer “mai curat” ? eu de exemplu fac traseul Dristor – Aviatorilor cu masina cam de 2 ori pe saptamana (in rest iau metroul) si ghici ce: nu sunt obez, nu mi se pare ca as avea pe unde sa “respir un aer mai curat” pe acest traseu si nici nu-mi reduce timpul mersul cu metroul (pana la inceputul lunii septembrie cu masina faceam ~22-25 min si cu metroul sub 35 de minute nu ajungeam)…

    PS: “nu ma inghesui in masina proprie” … wtf ?? cine te inghesuia in propria masina?? gandurile negre??

    • Comentariu scris de mishtone
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:52 pm

      Btw, vedeti ca sunt ‘jde studii care arata ca aerul din interiorul unei masini este mai poluat decat cel din afara acestuia. Unul dintre ele este aici – http://www.velorutia.ro/blog/util/1281-road-user-exposure-to-air-pollution.html

      “Indeed most studies indicate that drivers and passengers in cars are exposed to higher levels of pollutants than pedestrians and cyclists – and that even users of other methods of public transport tend to be exposed to lower levels than car users. They also show that, contrary to popular belief, pedestrians generally experience the lowest levels of exposure of all road users.”

      • Comentariu scris de Mirciulici
        Publicat la data de 30.9.2009, ora 1:21 pm

        Me, nu prea pricep ce e cu agresivitatea din ton. De mers, merg cu bicicleta prin tot herastraul, si exact cum spunea si mishtone, mai informeaza-te despre unde anume e aerul mai poluat, afara sau inauntrul masinii. Traseul este de pe turda (langa podul grand) pana in aurel vlaicu/floreasca. Oricum, ma gandesc ca esti usor deprimat de gandul ca unii apreciaza si alte mijloace de transport. Ca idee, mersul pe bicicleta reduce si nivelul de stress, asa ca da, cu siguranta ai mai multe ganduri negre in masina decat in herastrau pe tzoacla.

        http://www.examiner.com/x-854-Italian-Living-Examiner~y2009m9d24-Bicycling-reduces-stress-and-improves-relationships

      • Comentariu scris de gigiduru
        Publicat la data de 30.9.2009, ora 2:14 pm

        @mishtone
        E de preferat sa incerci sa intelegi ce citesti atunci cand o faci.
        Nivelul de poluanti “are substantially elevated above the levels of these pollutants found in air at a distance of around 50-100 metres from the vehicle, whereas levels of non-vehicle derived pollutants vary far less.”
        Adica poluare mai mica pentru distante de 50-100 metri de masini.
        Ori cu bicicleta mergi printre masini. Iar ca pieton mergi la 5-10 m de masini, in Bucuresti.
        Studiul e valid pentru tarile unde exista autostrazi, piste de biciclisti separate, samd.

      • Comentariu scris de me
        Publicat la data de 30.9.2009, ora 3:33 pm

        Oh rright… pentru ca americanii zic asta inseamna ca este peste tot valabil…

        Mirciulici – explica-mi si mie cum mergi tu prin Herastrau in drum spre munca in Floreasca caci mie nu prea-mi iese cum eviti tu tocmai traficul din zona Arcului de Triumuf si respiri acel aer curat… cat priveste stresul meu in masina … nu-ti face griji … am timp sa ascult radioul cu placere, sa las loc motocicletelor care trec printre masini si sa fiu si atent la biciclisti…

    • Comentariu scris de mishtone
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 8:09 pm

      @gigiduru

      Si cu masina pe unde mergi? Nu tot printre alte masini?

      Autostrada nu are nicio legatura, pentru ca pe ea nu mergi cu bicicleta, si poluarea pe autostrada probabil este mai mica decat cea din orase.

      • Comentariu scris de Victor
        Publicat la data de 5.10.2009, ora 12:22 am

        1. Da, SI cu masina mergi printre esapamente, la fel ca si pietonii sau biciclistii; DECI (prin reciprocitate) NICI acestia din urma nu beneficiaza de aer mai curat decat cel de care au parte soferii (prin oras).
        2. Aproape indiferent de intensitatea traficului, pe autostrada poluarea aerului ESTE mai mica decat in orase, intrucat autostrada beneficiaza de un alt nivel de aerisire, de “vanturare”, intrucat acolo nu sunt cladiri de care sa se “impiedice” circulatia aerului la nivelul solului si care sa dirijeze fluxul principal de aer “pe deasupra”.

  15. Comentariu scris de mishtone
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 12:43 pm

    Pentru cei interesati sa afle mai multe detalii despre subiectul obezitatii, cauzele, efectele si metodele de combatere ale ei, va invit sa vizionati documentarul “Killer at Large” – http://www.imdb.com/title/tt0903660/. Poate fi gasit si pe torrente, DC etc.

  16. Comentariu scris de zimbrul
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 1:12 pm

    Ce nu intelegeti voi este ca omul e din fire puturos si delasator. Chiar la sala, cele mai grele exercitii (ghici care?) sunt cam neglijate.
    Obisnuiti cu masina si cu mancarea multa si proasta in zilele noastre nu e de mirare ca tot mai multi sunt grasi peste medie. Ca sa nu mai zic ca s-a dus dreaq’ mitul cu “romanca frumoasa”. Foarte multe femei acum sunt supraponderale (sa nu zic grasune) si se ascud dupa vorba ca “cine ma place ma place asa cum sunt”…si se mira ca nu prea se inghesuie lumea sa le placa.
    Daca mergi la mare ai sa vezi din ce in ce mai multe femei (barbati si copii dar mai putin) grase, hehe nu mai era ca pe vremea lui Ceasca acum 20-30 de ani cand romanul facea sport toata ziua si manca pe cartela.

  17. Comentariu scris de Dojo
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 1:24 pm

    Sunt si eu “auto-dependenta” de 1 an si ceva. Nu ma pot lauda cu “largirea” persoanei, pentru ca in continuare (datorita unor gene bune) arat impecabil si am inca abdomenul cu patratele de pe cand faceam sport mai serios.

    Oricum sunt constienta ca sunt sedentara si ma ingrozeste ideea ca devin o “leguma” la calculator, asa ca in 2 saptamani max. scot karategi-ul din dulap si ma duc la luat picioare in bot. 2 antrenamente macar pe saptamana in bunul stil al sensei-ului meu si m-am scos :D

  18. Comentariu scris de Stefan Murgeanu
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 1:49 pm

    problema obezitatii la populatie si la copii este una de bun simt: NU sunt de vina nici reclamele, nici capitalismul, nici sistemul (de sanatate), nici magazinele sau lanturile de fast-food

    singurii vinovati sunt OAMENII, obezii si parintii de obezi (!!!)

    hai sa fim seriosi: TOATA LUMEA (!!!) stie ca daca mananci carnati cu maioneza, hamburgeri, dulciuri, sucuri dulci carbogazoase ca un spart si nu faci miscare aproape deloc TE VEI INGRASA (!!!)

    la fel cum TOATA LUMEA (!!!) stie ca daca mananci mai usurel, legume, fructe, lactate, peste, sucuri naturale (sau apa) si faci miscare regulat atunci NU TE VEI INGRASA (!!!)

    repet: TOATA LUMEA stie aceste lucruri banale, dar tuturor le vine mult mai usor sa dea vina pe factori externi si intre timp sa mai manance un sandwich de 1 kg in fata televizorului, asteptand ca Boc sa dea o lege prin care toata lumea sa aiba acces gratuit la liposuctie :P

    asa ca nu mai cautati vinovatii!!! cine se simte din articol (ca este OBEZ sau are un copil OBEZ) sa faca bine sa manance mai putin si mai sanatos si sa faca mai multa miscare, e atat de simplu

    succes :)

    • Comentariu scris de Misu
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 5:04 pm

      Stefan, desigur totul depinde de noi, sistemul ne ajuta, doar, sa gasim mai greu mancare sanatoasa decat junk si sa ne coste mai mult ceea ce e natural fata de ce e procesat

      • Comentariu scris de Stefan Murgeanu
        Publicat la data de 30.9.2009, ora 6:29 pm

        fie cheltuiesti mai multi bani, fie mai mult timp (si gasesti chiar mai ieftin decat alimentele nesanatoase), solutii exista ;)

  19. Comentariu scris de zimbrul
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 2:02 pm

    @ Dojo: genele sunt bune, din pacate nu le are toata lumea. Bunica-meu de exemplu poate sa manace doua mese intr-una si nu se pune absolut nimic…dar nu despre asta e vorba.
    @ Stefan M: pai asa este cum zici tu dar ma intreb: daca vezi ca esti si tu gras si copilul gras, cum se cheama faptul ca nu schimbi nimic in dieta ta si a celor mici? Prostie? Nesimtire? Delasare? Inconstienta?
    Eu as inclina spre o combinatie a celor de mai sus.
    Nu de legi e nevoie taticu…e nevoie de strategii (ma indoiesc ca multi in Ro stiu ce-s alea) si politici de stat privind o populatie mai sanataoasa.
    Paia tata, la Romania nu e in stare sa faca o investigatie simpla, ce te astepti sa dezvolte politici pe termen lung si cu bataie lunga? Ca doar vorba aia, nu schimbi mentalitatea omului peste noapte..
    Daca nu, o sa ne deosebim de manelarii burtosi doar prin culoarea pielii si numarul de persoane din jeep-uri hahaha

    • Comentariu scris de Stefan Murgeanu
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 2:30 pm

      si prostie, si nesimtire, si delasare, si inconstienta, dar mai ales o lene, o nepasare si o autosuficienta crunte (c-asa-i romanul…)

      succes :)

  20. Comentariu scris de Obezitatea la romani - Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 2:15 pm

    [...] de articolul lui Cristian Orgonas, as dori sa scriu si eu cateva randuri despre acest [...]

  21. Comentariu scris de Motorstory
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 2:51 pm

    Nu cred ca problema tine de dependeta de masina. Nu asta e motivul pentru rata in crestere a obezitatii. In timpul saptamanii nu ai cum sa nu folosesti masina/transportul in comun.

    Problema tine de educatie si de constientizare. Oricine poate face miscare in weekend, de exemplu. Oricine poate alege sa manance mai sanatos. Pentru asta trebuie insa sa fie constient ca altfel risca mult la capitolul sanatate.

    N-am vazut nici o campanie coerenta in sensul asta, in Romania. Si tampenia aia “Pentru sanatatea dvs. evitati excesul de sare, zahar si grasimi” care ruleaza la TV si radio este jenanta. Se pot face campanii cu mult mai mult efect.

    • Comentariu scris de Stefan Murgeanu
      Publicat la data de 30.9.2009, ora 3:11 pm

      sunt de acord ca nu prea exista campanii de constientizare, dar am si eu o intrebare:

      cunosti macar o singura persoana care nu stie ca daca mananci multa carne grasa de porc si nu faci miscare atunci te ingrasi?!?! NU cred

      cunosti o singura persoana care nu stie ca legumele, fructele si miscarea sunt sanatoase?! NU cred

      iti spun eu: toata lumea stie asta, nu este nevoie de nici o campanie

      succes :)

      • Comentariu scris de Motorstory
        Publicat la data de 1.10.2009, ora 2:58 pm

        Well, daca e s-o luam asa inseamna ca nu este nevoie de nici un fel de campanie care sa ne spuna ca nu e bine sa conduci sub influenta alcoolului, pentru ca toata lumea stie ca nu bine si este ilegal. (e doar un exemplu, mai sunt multe altele).

        Toata lumea stie multe lucruri, constientizarea nu presupune sa-ti fie comunicat ca un lucru este interzis/daunator/periculos. Presupune sa te faca sa acorzi mai multa atentie chestiei respective, sa-ti evidentieze efectele = constientizare.

      • Comentariu scris de Stefan Murgeanu
        Publicat la data de 1.10.2009, ora 3:28 pm

        nu spun ca e rau sau sa nu se faca astfel de campanii de constientizare

        vroiam sa spun ca nu lipsa acestora ne-a facut un neam de obezi, ci propria nepasare si lene

        succes :)

      • Comentariu scris de Axu
        Publicat la data de 1.10.2009, ora 4:49 pm

        Uite ca eu stiu altceva:

        1. Carnea grasa de porc nu te ingrasa. In general, nu ce e gras te ingrasa neaparat. Sigur, iti creste colesterolul, are alte efecte nu tocmai bune asupra sanatatii, dar de ingrasat, nu. Depinde cu ce le combini.

        2. Sunt destule legume si fructe care te ingrasa. Desigur, printre ele, si preferatele multora: cartofii, orezul, bananele, etc.

        Nu ma intelege gresit, sunt de acord cu ideea ta, dar n-ai dat tocmai exemplele potrivite.

      • Comentariu scris de Stefan Murgeanu
        Publicat la data de 1.10.2009, ora 5:44 pm

        trust me: carnea grasa de porc ingrasa ;)

  22. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 3:19 pm

    @Khris – cred ca ai gresit un pic titlul, ia vezi un pic cam care e numarul de masini (autoturisme) pe cap de locuitor in Romania si o sa descoperi ca suntem pe la coada europei si a lumii civilizata din punctul asta de vedere. In plus, 50% sau mai mult din romani locuiesc in mediul rural, unde mijlocul de transport local e talpa sau bicicleta.

    Nu dependenta de autoturism e cauza principala a obezitatii in Romania, ci alimentatia irationala si nesanatoasa.

    • Comentariu scris de zimbrul
      Publicat la data de 1.10.2009, ora 11:15 am

      Pai vezi ca-ti dai cu stangul in dreptul cu afirmatia ca suntem la coada Europei? Articolul se refera (fara sa se precizeze) in primul rand la cei de la orase sufocati de trafic.
      Si o matematica simpla iti spune ca 20% din 50% din populatie este un procent f mare al celor cu masina de la la orase.

      • Comentariu scris de hash
        Publicat la data de 1.10.2009, ora 4:16 pm

        Si cam cati romani traiesc in orase sufocate (realmente) de trafic? Nu cred ca sunt mai mult de 3 milioane, adica vreo 15% din populatie…

        Ori in statistica citata de Khis apar 25% obezi + 50% supraponderali …

        La romani e mai degraba o problema culturala, deoarece daca ai niste kilograme in plus (si eventual o burta vizibila) se cheama “ca-ti merge bine” ;)

  23. Comentariu scris de Nick
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 4:54 pm

    Cand eram mai mic mergeam des cu bicicleta (nu aveam inca masina). Am reluat obiceiul in primavara trecuta cand mi-am cumparat o bicicleta noua si am inceput sa merg cu ea la serviciu frustrat de traficul din oras si de lipsa locurilor de parcare. La fel ca si altii nu imi dau seama cum puteam sa fiu atat de comod inainte. Intre timp pe langa bicicleta am inceput sa mai fac si sport si sa tin un regim si am slabit anul acesta 16 kg trecand de la un BMI de 28-29 (suprapoderal) la unul de 23-24 (normal). Sunt lucruri pe care oricare dintre noi le pot face dar de foarte multe ori suntem prea comozi sa facem chiar si o mica schimbare care pe termen lung ne-ar aduce o multime de beneficii.

  24. Comentariu scris de Mihai Pintilie
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 5:02 pm

    Mie mi-a crescut greutatea cu 1 kg in 5 ani de stat cate 2 ore pe zi in masina.

  25. Comentariu scris de alexandru
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 6:08 pm

    Astazi am facut ultima data sport: am urcat 15 etaje si am mers 16km pe bicla. M-am mutat temporar in Olanda (Netherlands – vezi grafic) si sunt obligat sa fac sport. Alternativa la mersul pe bicla, daca n-ai masina, este sa iei transportul in comun care e cam 1€/bilet (x3 fata de Bucuresti). Rezultatul: -1.5kg intr-o luna, desi si in Romania faceam sport destul de des.

    Era sa uit: alimentatia aici este excrecabila. Majoritatea mancarurilor olandeze sunt de tip fast-food (chestii prajite in ulei) care nu prea ma incanta (recunosc, cateodata mai cedez si mananc cartofi prajiti). Mai am de invatat multe din arta culinara olandeza, dar deocamdata nu-mi dau seama cum naiba n-au mai multe probleme cu obezitatea.

  26. Comentariu scris de quickies » zoso.ro
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 9:19 pm

    [...] dependenta de masini ne face obezi [...]

  27. Comentariu scris de Claudiu
    Publicat la data de 30.9.2009, ora 11:19 pm

    Un alt timisorean a spus la fel:

    http://www.casa-romanilor.ch/gabriel-laczko-inapoi-la-simplicitate-departe-de-comoditati-cotidiene-ghiftuire-consum-rutina-2009

  28. Comentariu scris de Mihai
    Publicat la data de 1.10.2009, ora 10:13 am

    Se numeste selectie naturala… Cine se preocupa (sport, mancare sanatoasa, bicicleta), slabeste, cine nu, ghinion ! Personal nu ma intereseaza ca 50% din romani sunt grasi. In afara de cei cu adevarat bolnavi si la care obezitatea e o consecinta a bolii, ceilalti sunt direct raspunzatori de problema lor – obezitatea. Lasa ceafa de porc ! Baga un peste ! Raspuns: Are oase ! :)

  29. Comentariu scris de Links 02.10 : khris.ro
    Publicat la data de 2.10.2009, ora 3:02 pm

    [...] 4. Harta McDonald`s pentru SUA. Asta legat de ceea ce am scris aici. [...]

  30. Comentariu scris de mishtone
    Publicat la data de 2.10.2009, ora 3:34 pm

    Dar ce ne facem sa mersul pe jos si pe bicicleta nu prea generaza PIB? Oare vom putea supravietui acestui paradox?! :D

  31. Comentariu scris de Un roman din patru este obez- Elena Cîrîc
    Publicat la data de 10.10.2009, ora 7:16 am

    [...] Khris zicea acum vreo 10 zile ca “Statisticile privind obezitatea la romani sunt alarmante. Conform rapoartelor OMS, Romania este pe locul trei in Europa in privinta obezitatii la copii, astfel ca 70% dintre copii romani au probleme cu greutatea. Potrivit Federatiei Romane de Diabet, Nutritie si Boli Infectioase, un roman din patru este obez, iar fiecare al doilea roman este supraponderal.” [...]

Lasa un comentariu