Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Romania, tara platilor cash

Datele BNR publicate ieri arata ca in primul trimestru din acest an, de la ATM-urile instalate in Romania a fost retrasa o suma totala de 20.3 mld lei prin intermediul a 50 de milioane de tranzactii efectuate cu carduri emise in tara.

Practic, suma medie retrasa a fost de 405 lei, in timp ce in aceeasi perioada din 2009, suma medie a fost de 389 de lei. In primul trimestru al anului trecut, numarul retragerilor a fost de 51.4 milioane, in timp ce suma retrasa a fost de 20 mld lei.

Pe de alta parte, in perioada ianuarie-martie 2010, numarul tranzactiilor cu cardul la comercianti (POS) a fost de 20.75 milioane, in timp ce valoarea tranzactiilor a fost de 2.8 miliarde lei, ceea ce inseamna ca suma medie la plata cu cardul a fost de 135 de lei.

In primul trimestru din 2009 numarul tranzactiilor a fost de 17.21 milioane iar valoarea tranzactiilor a totalizat 2.4 mld lei, suma medie platita fiind de 141 de lei.

Cum stam in comparatie cu alte tari din UE? Stam prost. Astfel, numarul platilor cu cardul pe cap de locuitor a fost de aproximativ 4 in 2009, in timp ce in UE media este de ~60, iar in Polonia si Ungaria trece de 15.

Evident, Romania este tara platilor cash. In 2009, de la ATM-uri au fost retrasi 87 miliarde lei, in timp ce platile la POS au totalizat 12 mld lei, raportul retrageri/plati fiind de 7.2/1.

Spre comparatie, datele BCE arata ca in 2008, in Polonia raportul a fost de 3.3/1, in Ungaria 3/1, in Italia 1/1.4 (platile au fost mai mari decat retragerile), 2/1 in Germania, 1/17 in Danemarca (probabil ca nu vei prinde un danez cu bani in buzunar) si 1.2/1 in Estonia.

La fel ca in Romania, si in Grecia numarul tranzactiilor cu cardul este mult sub media UE, fiecare grec realizand in medie 7.6 tranzactii pe an, raportul “retrageri/plati” fiind de 5.2/1. Ne mai miram ca atat noi, cat si grecii avem o pondere record a economiei negre in PIB?

De asemenea, in Romania exista un numar de 98.820 POS-uri (au fost 80.244 in urma cu 2 ani), respectiv 4.600 la un milion de locuitori. In UE media este de 16.300, iar in zona euro de 19.143. Curios, tara cu cele mai multe POS-uri la un milion de locuitori este Grecia: 33.059.

Articolul a fost publicat la data de 18.5.2010. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: , , .

44 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Bogdan
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:07 am

    ok, foarte bine documentat…as spune chiar ca abunda de cifre…DAR, pentru corectitudine, ar trebui sa comparam un pic si comisioanele practicate de bancile din Europa. Nu stiu dincolo, poate ne spui tu, dar aici costa o gramada sa ai internet banking si sa iti platesti facturile catre cei care nu au contracte cu banca (gen orange, vodafone). Un singur exemplu: Brd, unde, daca nu ma insel, se practica cele mai mari comisioane: Internet Banking: 1 euro/luna, orice tranzactie intr-un alt cont brd: 2,5 lei, tranzactiile catre alte banci: de la 3,5 lei (depinde de suma), administrare cont: aprox 3,5 lei pe luna. Toate astea daca nu scot nimic de pe card si imi platesc occidental facturile pe net. Ma costa totul mai bine de 15 ron. Ok, si daca salariul meu e de 7 mil? Conteaza sau nu suma asta?

    • Comentariu scris de Jean Valjean
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:45 am

      Serios, iau comision pentru tranzactii brd-brd ? Orice internet banking nu ia comision la tranzactiile intre conturile din banca proprie. Dar la BRD nici nu prea este internet banking: securitate la pamant, conturi si parole numai din cateva cifre, introducere beneficiari manual etc..

      • Comentariu scris de Ronin
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 11:01 am

        Traiesc intr-o tara din vestul europei de o buna perioada de timp. Am carduri de la doua banci locale. Nu platesc comision la retragere sau pentru orice transfer local sau european (daca ptr contul destinatar am IBAN si BIC) deci trimit regulat bani acasa intr-un cont euro la BCR cu comision zero de transfer. Nu platesc nici un comision la tranzactiile pe internet, dobinda ptr overdraft e 14% pe an calculata pe zi de intirziere, nu platesc nimic pentru cardul VISA si Mastercard (dobinda 13,5%). Platesc o data pe an vreo 20 euro pentru administrare de cont si emitere de 2 carduri de plati.
        Am vazut in Romania la un mare magazin de electromice ca la caserie aveau nu mai putin de 12 cititoare de card cu un manunchi urias de fire, cite unul pentru fiecare banca in parte. Aici de la orice bancomat al oricarei banci poti extrage cash cu zero comision indiferent de banca emitenta a cardului tau. Evident toate magazinele au un singur cititor de card. Chiar pentru cumparaturi livrate acasa exista un cititor mobil de card (nu de card de credit).
        Totul depinde de regulatorul financiar din acea tara, el face regulile si cui nu-i convine nu face afaceri, asta-i setul de reguli si toti trebuie sa se alinieze. Inca un exemplu si ma opresc. Am observat ca pentru creditele ipotecare dobinzile au scazut simtitor. Cind scaderea a ajuns cam la 1,5 din ce aveam eu am mers la banca si am refacut imprumutul ipotecar cu noua dobinda. Am platit, conform legii, 3 dobinzi lunare curente plus o taxa de dosar nou. Dar rata mi-a scazut cu vreo doua sute de euro. Nimeni de la banca nu s-a strimbat sau comentat. Stiau ca oricind pot face acelasi lucru la orice alta banca din tara cu aceleasi penalizari.
        PS Cred ca nr mare de bancomate din Grecia are legatura cu turismul si nu cu omul de rind.

      • Comentariu scris de Bogdan
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 11:37 am

        sunt si banci care iau comisioane intrabancare.

        O analiza se gaseste aici: http://www.romanialibera.ro/stiinta-tehnica/internet/bancile-deschise-24-h-pe-internet-183826.html

        BRD-ul sunt printre cei mai scumpi şi, aşa cum spuneai şi tu, sistemul lor de internet banking este printre cele mai slabe. Aşa cum am mai spus, problema mea e ca ne plangem ca se plateşte cash dar nu ne întrebăm de ce.

        Pai…printre altele, pentru ca salariile noastre sunt extrem de mici si multi nu isi permit sa lase bancii 10-15 ron in fiecare luna. Daca tot ziceau unii ca e mai ieftin sa platesti cu cardul, va dau si un exemplu. La un salariu de 10 mil pe care il primesc cash, raman cu 10 mil. Daca il primesc pe card si am si internet banking, salariul meu scade simtitor din cauza comisioanelor.

    • Comentariu scris de xyz
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 10:30 am

      Bogdan, sunt vreo 40 de banci in Romania, de ce trebuie sa lucrezi cu cea mai scumpa? Pun pariu ca vara te duci la mare la noi si apoi te plangi ca e scump si prost. :)

      • Comentariu scris de Bogdan
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 11:38 am

        @xyz, cu BRD lucreaza firma la care sunt angajat. E ori cu ei, ori cu cash. Pui pariu ca nu sunt atat de prost pe cat ma crezi?

      • Comentariu scris de xyz
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 1:05 pm

        Ai dreptate, cred ca te-am supraestimat :) Relax, my friend, nu a zis nimeni ca esti prost, doar ca angajatii sunt liberi sa isi aleaga banca unde primesc salariul, conform legii. Stiu, stiu, nu esti prea sigur de jobul tau si preferi sa nu iti superi sefii :)

  2. Comentariu scris de zummuz
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:25 am

    Khris, banii au fost inventati ca mijloc de plata adica stingere a debitelor si creditelor intre 2 entitati. E OK si cu cardul ca e mai comod. Ai avantaje si dezavantaje la plata cu cardul ca si la plata cash. Dar de aici si pana la a copia maimutzele de dincolo care cheama managerii cand le platesti cash sau se uita ca la un martian, mai e destul drum. S-au interzis banii si noi nu stim ? E ca mersul cu masina si mersul pe jos sau pe bicicleta. Uneori e bine cu masina, alteori e bine pe jos sau cu bicicleta. Iar tema cu “modernizarea” – lasa-ne !

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:35 am

      @zummuz: cu cat platim mai mult cu cardul, cu atat scade economia subterana. Aici este marele castig al platilor non-cash.

      • Comentariu scris de AdiNutu
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:48 am

        In gluma: cu ce s-ar mai poza manelisti daca ar fi numai carduri? Cu ar arunca la petreceri? Cu pinuri ? :)

        Serios: am citit o gramada de articole despre cum au ajuns sa viruseze si hub-urile bancilor. Asa ca verificati contul zilnic, daca aveti timp.

      • Comentariu scris de unul care nu poate fi platit decat pe card
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 10:12 am

        @zumzum, daca am face toti plati cash am descoperi ca jumatate din banii pe care ii credeam in banci nu exista, in plus, daca vrem dobanzi mai mici la credite, am putea pune toti umarul sa platim niste comisioane pentru banci

        @khris platim impozit ca sa sustinem un imens aparat de stat, nu am vazut nici un caz major de evaziune fiscala descoperit de fisc, daca analizam statistica ins referitoare la activitatea fiscului vom observa cum evaziunea e in scadere…nici pe afara nu se inghesuie sa iti incaseze banii prin banca, o fi comisionul, o fi evaziune, nu stiu, stiu ca in austria e la moda euro cash

        de pomana incerc eu sa imi platesc nota de plata cu cardul la un mare restaurant din capitala, ei ma trimit la atm-ul de la usa deoarece nu au pos. blat restaurant-banca-fisc
        televiziunea prin cablu ups, care pana acum 1 an nici nu trimitea facturi, are casierii in cartiere fara pos

        dar asa e in romania, este foarte greu fiscului sa faca controale acolo unde se scurg bani la greu, dar este mult mai usor sa manipulezi cetateanul, spunandu-i ca e mai fraier ca ungurul pentru ca nu plateste cu cardul.

        incercand sa scazi evaziunea fiscala punand cetateanul de rand sa plateasca cu cardul (eventual sa isi faca unul daca nu are) e ca si cum…

      • Comentariu scris de O
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 1:59 pm

        @Khris: cu cat platim mai mult cu cardul, cu atat cresc sansele sa ni se cloneze cardurile. Despre asta nu ai spus nimic…
        Ce este mai rau? Sa umbli cu 200 de lei in buzunar si sa iti fie furati sau sa ti se ia tot ce ai in cont?
        Face ceva sistemul bancar pentru a opri acest fenomen? Prea putin…

    • Comentariu scris de victorp
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:49 am

      Care este dezavantajul in a plati cu cardul? In primul rand ca nu mai stai cu milioanele in portofel, risc de furt mic. Comisionul la plata prin pos este suportat de magazin. Nu mai lasi restul pe masa cand primesti 50 de bani in monezi de 5 bani…sau te alegi cu o acadea in loc de rest. Singurul dezavantaj e sa fie stricat pos’ul iar aici e vina magazinului, nu a bancii.

  3. Comentariu scris de matei
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:31 am

    personal nu am card si nici nu ma intereseaza. nu am nevoie sa platesc bancilor comision doar pentru a fi “european”.
    eventual mai faci si overdraft fara sa iti dai seama si platesti doar vreo 30-40% dobanda.

  4. Comentariu scris de Marius
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:40 am

    Problema e comisioanele. Mama si tata au amandoi card dar folosesc cash. Crezi ca nu ar vrea sa plateasca cu card ( sa nu mai fie riscul de a fi furati de prin buzunare) dar aici bancile inteleg sa faca altfel business. Am stat prin 2 tari straine si in nici una nu avea comision la plata cu card din contul curent si nici la extrageri. Nu mai zic de internet banking unde ei te incurajeaza sa il folosesti ( normal, reduci costurile cu angajati la banca) la noi trebuie sa platesti. Inainte de a acuza romanii, uita-te la banci. Ceea ce niciodata nu am inteles, cum poate aceeasi banca in austria sa aiba 0 comisioane de astea stupide si in tara si daca le dai buna ziua la ghiseu iti iau un comision.

    • Comentariu scris de Claudiu
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 10:30 am

      Subscriu la ce ai scris.

    • Comentariu scris de AdiNutu
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 11:19 am

      Acum peste an cand am vrut sa imi fac Online Bancking mi-a cerut 30 euro garantie, intre timp mi-am facut la o alta banca gratis. Pe noi romanii unele banci ne trateaza ca pe hoti si ne taxeaza ca pe prosti.

  5. Comentariu scris de Maria
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:41 am

    Articolul mi se pare interesant si aparut intr-un moment oportun: discutam despre limitarea evaziunii fiscale. Toate tarile care reusesc sa isi adune taxele in mod eficient au introdus sisteme de protectie, cel mai important fiind obligativitatea platilor care depasesc o anumita suma prin virament bancar sau cardul.
    Iar in privinta comisioanelor, exista o multime de banci. Anomalia este ca in sectorul de stat si bugetar s-a ajuns la impunerea bancii la care iti poti primi salariul, lucru care este ilegal si anormal (de fapt este vorba de cocolosirea unor angajati si lipsa de organizare).
    Eu folosesc doua banci in mod curent: Transilvania, impusa de firma (de stat :) ) si ING, care este optiunea mea (desi are unele comisioane mai mari, per global, pentru plati si viramente intre conturile membrilor familiei este o solutie buna).
    Practic nu mai platesc cash decat la piata si cheltuielile comune.

  6. Comentariu scris de AdiNutu
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:41 am

    Eu am incercat luna asta sa platesc cu ordin de plata in contul unei firme. Ghinion ! Trebuie documente justificative (si la 20 euro). Asa ca am mers la ATM, am luat suma in mana si am platit direct.

    In rest sunt de aceasi parere cu Mircea Badea, ma simt mult mai sigur cu banii in buzunar. In schimb am card pentru transportul in comun (RATT).

  7. Comentariu scris de garett
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:50 am

    Folosirea platilor cash tine la noi mai mult de mentalitate, te simti mai stapan pe banii tai daca ii ai in buzunar decat in contul din banca. Asta-i un aspect.
    Al doilea aspect e cel de ordin practic, raspandirea POS-urilor inca nu este atat de vasta incat sa poti plati peste tot cu cardul, de ex. la piata sau micile magazine de cartier.
    Al treilea aspect, care s-a mai spus de altfel, este nivelul exagerat al comisioanelor bancare atat la platile on-line cat si la retrageri sau plati la ghiseu. In plus as mai adauga o practica deranjanta, destule banci practica o limita zilnica a extragerii de la ATM, peste acea limita trebuie sa scoti banii de la ghiseu, evident la un comision mai mare.

  8. Comentariu scris de Turnofftheglory
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:51 am

    http://turnofftheglory.com/blog/?p=2897

  9. Comentariu scris de Adi
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:53 am

    Avind in vedere ca la piata nu pot plati cu cardul, ca intretinerea la bloc nu se poate plati cu cardul, ca intrarea la strand, cinematograf, berarie, discoteca, masinute, wc public se face cu bani cash, ca biletul de autobuz, tren (de la Ilva Mica la Pascani de exemplu, nu din Gara de Nord) sau taxi il cumperi fara a avea posibilitatea de plata cu cardul, suma medie retrasa mi se pare chiar mica!

  10. Comentariu scris de keep it simple
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:55 am

    Pai aici apar doua probleme:
    1. Fiabilitatea sistemelor POS in Romania e la pamant. Esti la cumparaturi in supermarket si prin gigafoane o duduie te anunta ca prin banca ta nu functioneaza momentan tranzactiile electronice. Sau ca nu functioneaza pentru nici o banca. Misto. Ori vrei sa cumperi copilului o apa minerala, ca-i este sete si esti undeva, in oras, oriunde. Micile magazine nu au POS iar la retragere din ATM (spre deosebire de strainatate) iti ia comision daca folosesti agregatul altei banci. Suntem prea saraci pentru porcarele din astea in viata de zi cu zi.
    2. Evaziunea fiscala NU se combate prin generalizarea operatiunilor electronice ce lasa urme in sistemele bancare. Nicaieri in lume. Catusi de putin. Ca ajuta in anumite cazuri la identificarea anumitor trasee a unor sume de bani este cu totul altceva. Dar combaterea evaziunii fiscale se face cu alte masuri, complet alte masuri.

  11. Comentariu scris de AXU
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:59 am

    Bai nene, eu inteleg ca nu prea va plac bancile ca iau multe comisioane, si asa e, dar credeam totusi ca lumea stie ca plata cu cardul e mai ieftina decat scosul banilor cash.
    De regula, platile cu cardul au comision 0, iar costul cardului e undeva pe la 5-10 ron/an. Retragerea de numerar insa se comisioneaza la majoritatea bancilor cu 0.2-0.5%. Adica la 15.000 ron/an, sa zicem, inseamna vreo 30-75 ron/an. Deci cum puteti spune ca nu folositi cardul ca e scump ?
    Eu personal am chiar un card de credit, pe care il folosesc in mod curent, fara sa fi platit 1 leu dobanda in 5 ani ! Doar taxa anuala, care e vreo 15 ron/an. Atat. Nu trebuie decat sa fii bine informat si sa stii ce vrei si ce poti sa faci cu un produs.

    • Comentariu scris de af
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 3:22 pm

      corect.
      Eu am un card de credit cu care, in cursul lunii, imi fac toate cumparaturile din supermarket + benzina + altele. La inceputul lunii urmatoare, fac virament prin e-banking din contul de salarii si platesc totul.
      In 3 ani, am rulat cateva zeci de mii de ron, dar nu am platit decit comisionul anual de administrare.

      • Comentariu scris de AXU
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 6:01 pm

        Pai exact asa fac si eu. Fac plati o luna intreaga cu cardul de credit, apoi soldul de la sfarsitul lunii il consider ca pe o factura care trebuie platita la scadenta. Ba mai mult decat atat, tinandu-mi banii in contul de economii, mai primesc si dobanda pe ei pana la ziua scadentei.
        Si uite cum ajungi practic sa beneficiezi de anumite produse si servicii pe gratis, spre deosebire de cei care doar injura cardurile si bancile si platesc comisioane aiurea pt. ca nu stiu sa analizeze corect produsele oferite.

        PS: desigur ca banca nu pierde prin faptul ca imi ofera servicii pe gratis. Banca ia comisioane de la comerciantii la care fac platile.

  12. Comentariu scris de bob
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 10:00 am

    economia subterana este singurul lucru care merge bine in tara asta.daca ar fi eliminata jumatate din populatia tarii ar avea probleme financiare.cum te poti descurca cu un salar de 700 lei ?singurul rezultat in cazul incasarilor crescute la buget va fi furtul si risipa.la noi sigur nu se intoarce nimic

    • Comentariu scris de Dan Robert
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 10:36 am

      Daca tu iei “salar” de 7 milioane, sa zici saru-mana! Ca dupa cat de inteligent scrii, nu-i meriti nici pe aia…

  13. Comentariu scris de alex
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 11:21 am

    s-a mai discutat acest subiect.

    romanul NU face plati cu, cardul pentru ca:

    1. 40% primesc bani pe sub mana de la serviciu.. nu toti primesc pe card.

    2. banii cash pot fi mai usor administrati si cheltuielile tinute sub control… decat daca ai plati peste tot cu, cardul.

    pentru ca e psihic, te duci la hipermarket cu 100 lei in mana si stii ca de atata poti cumpara… cand te duci cu, cardul ajungi sa platesti 150-200 lei.. ca na is bani virtuali, nu exista in buzunarul tau fizic, si nu “le duci lipsa”

    asta e valabil in orice domeniu, banii fizici sunt mai usor de dramuit, in timp ce banii virtuali ii spargi, si cand iti vine extrasul de cont iti dai seama cat de mult ai cheltuit pe niste nimicuri… si te apuca durerea de cap :D

  14. Comentariu scris de catalin
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 12:23 pm

    Comisioanele nu sunt cine-stie-ce scuza – la orice banca din Romania este mai ieftin sa platesti cu cardul la POS (sau on-line, chiar prin cel mai scump serviciu de e-banking) decat sa extragi de la bancomat si sa platesti cash.
    Cred ca este mai degraba vorba de frica si ignoranta – am vazut oameni scotand 1000 RON de la bancomat, apoi intrand in magazinul de electrocasnice si cumparand un frigider cu banii respectivi. De ce ar face cineva asa ceva nu pot intelege. La fel, am vazut indivizi care in ziua de salariu scot toti banii de pe card, si apoi se duc la supermarket. Dupa ce au platit comision de extragere.Puteau la fel de bine sa plateasca cu cardul, si sa economiseasca 1-2 lei sau cat o fi comsionul de extragere. Exemplul cu Ilva Mica – Pascani e concludent – poti cumpara foarte usor bilet pe relatia respectiva cu CFR chiar de pe site-ul CFR Calatori. Doar printezi biletul si-l arati la nas (a functionat excelent pe personalul de Buzias). Fara niciun fel de comision, fara niciun fel de coada la gara, fara probleme.
    Comisioanele bancilor sunt intr-adevar mari, dar asta pentru ca avem consumatori ne-educati. Cat timp oamenii nu vor face mai multe tranzactii cu cardul, si nu se vor plange de serviciile bancilor, nu vor fi servicii mai bune. La fel, cat timp oamenii nu vor incepe sa faca tranzactii cu cardul, bancile nu vor investi in infrastructura de e-banking. In plus, multi ani clearingul inter-bancar a fost FOARTE scump (si manual), asa ca s-a reflectat in comisoane. Oamenii au inghitit galusca, si bancile si-au permis sa mentina comisioanele pentru ca clientii deja erau obisnuiti…
    La intrebarea de ce serviciile de e-banking sunt atat de proaste in Romania, raspunsul e simplu – lipsa de traditie care a dus la lipsa de cerere. In alte parti, e-bankingul a venit ca alternativa la serviciile de giro (plata (semi-)automata de facturi prin posta dintr-un cont de salarii). Romania nu a avut asa ceva, asa ca e-bankingul a venit tarziu, si doar ca serviciu aditional, marginal.

    • Comentariu scris de garett
      Publicat la data de 18.5.2010, ora 3:36 pm

      Asta cu biletul cumparat on-line e geniala! Mi-o si imaginez pe baba Safta din Lunca Ilvei stand pe net in fundul curtii pe “leptop” ca sa-si cumpere bilet de tren de pe site-ul CFR!
      Inca o data, poate asa pricepe toata lumea: nu putem compara sistemul bancar din alte parti cu “bancile-camatar” de la noi! Punct. End of story! Tot ii dam cu consumatorii needucati. News-flash: am studii post-universitare, tot comisioane mari platesc! Nu are legatura cu nivelul de educatie ci cu faptul ca in Romania bancilor li se permite sa faca orice fara nici un control.

      • Comentariu scris de AXU
        Publicat la data de 18.5.2010, ora 6:15 pm

        Faptul ca la noi comisioanele bancare sunt de regula mult mai mari decat pe alte meleaguri, e un lucru cert. Dar e la fel de adevarat ca exista o diversitate foarte mare de banci si de produse bancare, si daca stii exact ce vrei si cum functioneaza, poti gasi exact ce ai nevoie cu costuri rezonabile, sau chiar 0.
        In ultimii ani am avut in permanenta si am si acum conturi deschise la 3-4-5 banci simultan, utilizand de la fiecare banca anumite servicii. Exista destule carduri cu costuri de administrare 0, exista iBanking gratuit, exista comisioane 0 de ridicare numerar, etc., etc.. Doar sa vrei sa le vezi.

  15. Comentariu scris de xkat
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 12:28 pm

    Da…, toata problema porneste de la informarea corecta a cetateanului de rand. Reusita pe planul acesta nu depinde doar de functionarii bancari deoarece sunt oameni care sunt total dezinteresati de o astfel de informare, ei stiu un lucru…, “ce-i in mana nu-i minciuna” si le e foare greu sa inteleaga utilitatea unui astfel de produs. Vorba lui Axu…, totul e sa intelegi ce cumperi si cum se foloseste eficient. Pentru ca pe piata bancara sunt si produse OK, nu doar produse cu dezavantaje majore pentru clienti.

  16. Comentariu scris de MeTeo
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 1:39 pm

    Dragii mosului :)

    Cash*ul e baza in orice economie. Povestea cum ca “plasticul” scade economia subterana e o poveste ptr copii, cel putin in RO.
    Cardul e gandit de banci in cu totul alte scopuri.
    La noi POS*urile si regimul de folosire este asa cum stim cu toti: SLAB si PROST GANDIT.
    In limba romana cuv “CARD” citit invers duce cu gandul la rau…si poate ca si asa este doar suntem neam de crestini ortodocsi. De MULTE ori uitam acest aspect chiar si in partea economica si de afaceri.
    Cardul este creat cu scopul clar de a reduce masa de bani (cash) iar banii sa circule mai usor intre banci/state/continente. E mai usor de manipulat si furat (se pierd mult mai usor urma lor decat chiar a cash*ului de culoare “neagra”).
    La majoritatea cardurilor se aplica comisioane:
    1. de interogare
    2. de retragere
    3. de intretinere anuala
    4. de creere anaul
    Daca esti si salariat si primesti in forma “plastica” banii la final de luna 9sau de 2ori pe saptamana) iar firma la care lucrezi nu a negociat decat in avantajul ei atunci ai comisoane suplimentare si esti un caz “fericit” de banca. Ai limita de scos iar daca vrei sa scoti toti banii ori stai de te uita lumea la POS ori tre’ sa faci coada in banca sa depui hartie de fiecare data cand faci asta (vezi raiffeisen).
    Nu iti poti scoate TOTI banii ptr ca POS*ul iti da doar multipul de 10lei. Pai SUNT BANII MEI mey POS*ule, de ce mi-i blochezi pana la urmatoarea luna cand iau banii (cu speranta ca se mai aduna cate ceva astfel incat sa poti scoate cu multiplii) ???
    La 100.000 carduri cu un rest de 4lei ramas lunar inseamna ca banca (oricare o fi ea) invarte 400.000lei. x 12luni = 4.800.000lei
    Cat profit face o banca ruland acesti bani REPET numai din sumele ramase blocate ? Sa adunam si comisioanele si sa vedem cat castiga suplimentar banca fata de incasarea cu cash ?
    Banii astia pot lua orice forma ptr a fi multiplicati :
    1. valuta (cu posibilitatea scoaterii din tara)
    2. tranzactii bursiere si/sau fonduri mutuale
    3. alt tip de investitie (obligatiuni, titluri de stat, etc)
    Hai sa adunam si platile online catre furnizorii de utilitati, telefonie, etc.

    RO….tara speculatorilor, a bancilor mafiote si a comisioanelor (chiar si a celor sub forma de spaga) !

  17. Comentariu scris de numenecesar
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 1:39 pm

    in Grecia se foloseste si mai putin plata electronica…
    Romania sta chiar bine

  18. Comentariu scris de marcel
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 3:49 pm

    Nu este practic! Te uiti in portofel , numeri banii cash si iti faci cumparaturile in limita banilor pe care-i ai. La un card bancar trebuie sa-ti notezi cu pixul in palma soldul dupa fiecare plata efectuata. In caz contrar, vei auzi casiera de la supermarket strigand foarte tare ” anulare la casa 4 “.

  19. Comentariu scris de tino
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 9:50 pm

    Pune problema si din punct de vedere al firmelor, cei ce ar trebui sa accepte plata cu card. Comisionul perceput de banci firmelor este de 2%, in medie. Si atunci zice ala de vinde de exemplu de 100 lei: din 100 lei, 15.97 lei e TVA, am adaos 15%, adica 84.03 x 15% = 12.60 lei, din care 2 lei (100 x 2%) dau comision bancii.Pe linga acest comision mai am si plata telefonului, pentru ca acel POS instalat la mine trebuie sa se conecteze cumva la banca. Pe aceiasi bani daca platesc un furnizor banca imi ia un alt comision de data asta pentru procesarea platii.
    Asa ca te mai miri de ce micii comercianti nu au de gind sa introduca aceasta facilitate? Sau, am cunoscut un comerciant ce stia, ca la plata cu cardul e comision zero, informat de banca.Apoi a aflat ca de fapt comision zero e pentru clientul lui, iar el da de fapt comision bancii.
    Sau cazul produselor cu adaos impus, foarte mic: tigarile de exemplu.Daca vinde 3 pachete de tigari cu 30 lei, da comision de 0.6 lei dintr-un adaos posibil de 4 lei de exemplu.
    Pentru a incuraja plata cu card, trebuie ca bancile sa-si atraga de partea lor comerciantii, dar nu cu astfel de comisioane.

    • Comentariu scris de prudent
      Publicat la data de 19.5.2010, ora 2:36 pm

      problema gresit pusa: care este costul existentei unei casierii (inclusiv sisteme de alarma si de paza 24/7), al unui casier, al vreunui furt??? In alte tzari, functie de volumul de cash zilnic, asigurarea variaza foarte mult. La noi (inca) nu a intrat jandarmeria in ei ca sa se protejeze de furt. In USA daca incepi sa platesti cu cash (sume medii) incep deja sa te considere drug-dealer.

      • Comentariu scris de tino
        Publicat la data de 19.5.2010, ora 10:40 pm

        Asta dacă priveşti lucrurile prin prisma unui magazin mare. Eu mă refeream la marea masă de comercianţi, ce nu au nevoie de caserii proprii şi casier neapărat. Spre informarea ta: toate magazinele sunt obligate să se doteze cu sisteme de alarmă, iar de la o anumită mărime şi cu sisteme de supraveghere video (vezi Legea 333/2008 în acest sens) şi controale în sensul ăsta chiar se fac şi se şi amendează pentru lipsa acestor sisteme de alarmare.

      • Comentariu scris de tino
        Publicat la data de 19.5.2010, ora 10:41 pm

        Rectific: Legea 333/2003, greşisem anul

  20. Comentariu scris de alex
    Publicat la data de 18.5.2010, ora 11:45 pm

    Comparat cu sistemul bancar din UK (pe care il stiu cat de cat), sistemul bancar din Romania mi se pare antic. In UK 95% din magazine au POS, in curand se trece la contactless technologies pentru platile de mica valoare…noi nici la carduri cu chip+pin nu am trecut inca in totalitate… sistemul de protectie pt internet banking mi se pare foarte greoi si ineficient in Romania (pana acum doar o banca mi-a satisfacut cat de cat pretentiile de securitate).

  21. Comentariu scris de abstractaziuni
    Publicat la data de 19.5.2010, ora 10:58 am

    Singurele probleme reale sunt nivelul de educatie si reteaua de POS de la comercianti (prea scazuta raportat la necesar). Dar dupa cum spunea cineva si mai sus si eu sunt la BRD si combin fondurile de economii cu un card de credit si ies mult mai bine…trebuie doar sa te informezi putin si sa faci niste calcule…

  22. Comentariu scris de tudor
    Publicat la data de 22.5.2010, ora 9:14 am

    “Informatia inseamna putere”, iar noi nu prea avem putere… Or fi iarasi altii vinovati?

    Cu vreo 2-300 € in buzunar pt toata luna, din care macar 150 merg pe intretinere, eventual scoala, gradinita samd, ce sens are sa folosesti cardul? Cine are bani, castigati cat de cat cinstit, foloseste carduri. Daca banii sunt facuti in piata in Mehala, in Aurora, sau din vanzari anterioare, pt. ce ar folosi card?

Lasa un comentariu