Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Ce profit a generat pana acum Pilonul II de pensii?

Din mai 2008 si pana in martie 2010, fondurile de pensii care fac parte din Pilonul II au incasat contributii brute in valoare de 2.5 miliarde lei in timp ce totalul activelor nete a ajuns la 2.97 miliarde lei, ceea ce inseamna ca in 23 de luni, profitul net obtinut a fost de aproximativ 468 milioane lei, iar randamentul de 17.7%.

Acest profit net se calculeaza scazand din contributiile brute platite lunar de romani comisioanele incasate de catre administratori (2.5% initial, plus 0.6% anual) si arata practic castigul real obtinut de catre contribuabil din aceasta afacere. Evolutia lunara mai jos, click pe grafic pentru marire.

Daca luam in considerare faptul ca exista 5 milioane de participanti la sistem, inseamna ca in medie, fiecare participant are acum “in buzunar” aproape 594 de lei din care 88 lei profit, insa trebuie sa tinem cont ca pentru o parte dintre participanti nu exista contributii virate iar pentru altii contributiile nu au fost virate in totalitate, astfel ca in realitate, unii au foarte putini bani in cont, iar altii nu au deloc.

Sa nu uitam nici ca guvernul ne-a furat practic cateva sute de milioane de lei anul trecut prin plafonarea contributiei la 2% desi aceasta trebuia sa creasca la 2.5%, iar in acest an ne va fura tot atat din moment ce in loc sa fie 3%, contributia este de doar 2.5%.

Articolul a fost publicat la data de 12.4.2010. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: , .

26 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de prudent
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 2:43 pm

    Binevenit Pilonul II, sper ca ceva Toma necredinciosul sa se convinga ca Pilonul II e mai rentabil decat depozitul bancar. Iar Pilonul II investeste in economia Ro, deci un alt plus (chiar daca e prudent si calareste obligatiunile).

    • Comentariu scris de AXU
      Publicat la data de 12.4.2010, ora 3:02 pm

      Pilonul II nu este mai rentabil decat depozitul bancar.
      In cei aproape 2 ani de functionare a pilonului II, dobanzile bancare au fost pentru o buna bucata de timp in intervalul 10-15% pe an !! Deci 17% in 2 ani nu e tocmai rentabil.
      Sunt absolut de acord ca pilonul II e sustenabil, spre deosebire de sistemul public de pensii, dar ca randament, nu ofera cine stie ce avantaje. Macar de-ar acoperi inflatia pe termen lung.

      • Comentariu scris de Cristian Orgonas
        Publicat la data de 12.4.2010, ora 4:52 pm

        AXU: discutia despre “economisire personala versus pensie privata” nu isi are rostul. Este clar ca cei care au educatia financiara necesara si pot economisi lunar o anumita suma de bani, vor decide probabil sa isi administreze singuri banii.
        Dar in Romania sunt prea putini care fac asta – daca ai o rata de 100 euro, poti sa te organizezi astfel incat sa o platesti, dar daca nu ai rata, nu poti pune deoparte 100 de euro lunar. Cam asa stau lucrurile :-)

      • Comentariu scris de Radu
        Publicat la data de 13.4.2010, ora 1:25 pm

        Poti depune si chiar se intampla asta !
        Problema e ca ii ai la indemana si te vei gandi la un moment dat la o investitie gen casa, masina sau altceva costisitor si majoritatea nu au taria de spune “nu” (ii vor folosi)

  2. Comentariu scris de Iulian
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 3:11 pm

    Nu stiu cum de unde sunt calculele, dar pe primul an m-am uitat pe desfasurator si in dreptul rubricii Profit Personal Net era trecuta suma de -169 lei (da, cu minus).

    Raman la parerea ca produsele de genul asta se adreseaza celor incapabili sa faca economii lunare de unii singuri (adica sa-i depuna macar intr-un cont)

    • Comentariu scris de Mihai
      Publicat la data de 12.4.2010, ora 3:34 pm

      Randamentul este mult mai mic decat in cazul economiilor pe cont propriu. Si totusi, fondul de pensii e mult mai bine protejat decat economiile tale: chiar daca intri in faliment personal si lichidatorii iti confisca toate economiile, fondul tau de pensie e intangibil.

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 12.4.2010, ora 4:44 pm

      Iulian: in primele sase luni din 2008, randamentul a fost negativ pentru ca sumele reprezentand comisioanele au fost mai mari decat profitul. Sa nu uitam ca platesti din start 2.5%, iar “pierderea” asta se recupereaza in urmatoarele 2-4 luni.

  3. Comentariu scris de Florin
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 4:42 pm

    @ Autor: nu vreau sa fiu acid sau rau-intentionat – dar, ok, probabil buna parte din populatia Romaniei nu are educatie financiara, dar de la cineva care publica pe o astfel de tema as fi avut asteptari mai mari – sa ma explic intr-un paragraf scurt:

    Daca eu investesc la banca, crescator constant (e foarte important ce scriu aici pentru concluzia finala), de la 0 lei la 1 ianuarie, pana la 100 lei la 31 decembrie, si obtin la finalul anului 120 lei, inseamna ca randamentul a fost de 20%? (sau, sa fiu mai elocvent, as pune ???!!!???), adica 20/100?

    Daca tot asa “meseriasi” sunt si cei care lucreaza in industria de pensii private, e grav…

    Inca o data, intentia mea e buna (cu un nedorit accent educational), dar fara putina rautate nu stiu cum as putea sa explic mai bine.

    Exista 2 variante: fie ne apucam si vorbim de lucruri pe care le studiem in prealabil (adica, la pensii private incurajez cei care studiaza bine partea de matematici financiare), fie ne vedem de treaba cu alte teme, pentru ca e mai bine sa scrii altceva decat mici “prostioare”.

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 12.4.2010, ora 4:48 pm

      Florin: tu daca investesti la bursa si in 13 luni castigi 70%, te pui sa anualizezi pentru a intelege exact cat ce si cum?
      Inteleg ce imi ceri tu, dar aici nu facem “farmacie” si nici nu ma intereseaza sa scriu un tratat despre randamentul generat de Pilonul II. Am vrut doar sa arat in mare cum stau lucrurile.

  4. Comentariu scris de Florea
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 4:47 pm

    Dosarul de pensie va contine:
    -certficatul de deces,original si copie
    -adeverinta de la administratia cimitirului de inhumare

    • Comentariu scris de miki
      Publicat la data de 16.4.2010, ora 12:46 pm

      corect …. trist dar asa va fii …
      daca as avea de ales .. sa platesc – sa nu platesc, sau sa primesc de la angajator suma virata la stat, oare ce as alege?
      exact la fel as face si cu asigurarea de sanatate :P

  5. Comentariu scris de Dan Selaru
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 5:16 pm

    Indiferent daca ai sau nu educatie financiara, a pune ouale in mai multe cosuri presupune doar un pic de bun simt si cunoasterea folclorului national.

    Oricum Statul imi ia banii, cum nu ma astept prea mult de la acesta am ales voluntar sa dau bani si la Pilonul II, fara sa fac matematica.

    Cam asta e toata filozofia. :-)

    • Comentariu scris de AristotelCostel
      Publicat la data de 13.4.2010, ora 9:08 am

      :) cred ca ai ales… involuntar… :)

      @khris

      Poate ca ajustand datele cu inflatia pixica… ne putem apropia de adevaratele… “randamente”.

      Dupa iminentele corectii bursiere si de curs, probabil se mai linisteste… campania de spalare a creierelor… “guvernul ne-a furat practic cateva sute de milioane de lei anul trecut”… bOCii fura tot timpul, insa ingrasarea unor baietandri buni de … lopata mi se pare a fi … deturnare de fonduri. :)

      • Comentariu scris de Mihai
        Publicat la data de 13.4.2010, ora 9:14 am

        Ma gandeam ca era o chestiune de ore pana sa intri sa iti versi manipularile clasice si aici. In numele bunului simt, o sa il rog pe Khris sa iti tina pornirile stahanoviste sub controlul sfintei moderari a comentariilor. Multumesc anticipat!

        PS: randament mediu Pilonul II in ultimul an: 24,2%. Inflatia in ultimul an: 4,2%. Eu zic ca matale ai nevoie … de … ajustari … peste tot …

      • Comentariu scris de Cristian Orgonas
        Publicat la data de 13.4.2010, ora 9:25 am

        Guys, hai sa nu continuam. Mersi.

      • Comentariu scris de Mihai
        Publicat la data de 13.4.2010, ora 9:27 am

        Exact.

      • Comentariu scris de AristotelCostel
        Publicat la data de 13.4.2010, ora 9:43 am

        … pai… dupa cum vezi… am lasat sa stranga niste aspe’te.

        Oricum, respect intitiativele private… impuse. :)

        Ce inseamna sa-mi tina pornirile stahanoviste sub control? E articol din fondurile de la marketing? S-a infruptat si khris din CASS?

        Stiam … :)

  6. Comentariu scris de Mihai
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 6:49 pm

    Salutari @Khris si tuturor comentatorilor,

    Imi permit sa intervin cu ceva cifre oficiale:
    - contributii brute de la lansare si pana in prezent (23 de luni): 2.499.154.865 RON (adica aproape 2,5 miliarde RON);
    - active nete aflate in administrare la 31 martie 2010: 2.967.181.977 RON (adica aproape 2,97 miliarde RON);
    - profit net (diferenta): 468.027.112 RON, adica 468 mil. RON. Adica, pe scurt, la 5 lei contribuiti pana azi, participantul mediu are un profit net (de toate comisioanele) de 1 leu.

    Cat priveste RANDAMENTUL obtinut de fonduri de la lansare si pana in prezent, el este de circa 17,7% ANUALIZAT. Media dobanzilor bancare, in aceasta perioada, va asigur (consultati seria de timp de date de la BNR) nu a depasit 12% pe an. Media, nu o luna sau doua in care unele banci au dat si 16%, in anumite conditii. Raportam medie la medie… eu asa stiu :)

    In rest, sa auzim numai de bine… Nu am de gand sa intru in polemici sterile cu nimeni, intotdeauna se vor gasi contestatari, chiar si cand lucrurile merg excelent, asa cum e cazul acum.

    Numai bine!
    Mihai

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 12.4.2010, ora 7:02 pm

      Mihai: multumesc pentru detalii, am updatat doua zecimale in articol :-)

  7. Comentariu scris de Mihai
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 7:09 pm

    Multumesc si apreciez! :)

    As reveni cu ceva precizari, pentru ca toata lumea poate urmari lunar aceste informatii, datele sunt publice:
    - http://www.cnpas.org/portal/media-type/html/language/ro/user/anon/page/default.psml/template/generic;jsessionid=D8838C8C53F04989544961FD58750EBC?url=%2Fcontent%2Fcnpas%2Fstatistics2.html&title=Indicatori+statistici+pilon+II (date despre contributiile brute virate);
    - http://www.csspp.ro/date-statistice-pilonul-2 (date despre contributiile brute (in fisierul Excel de acolo) si despre activele nete la zi (in Excel si in graficele din pagina);
    - http://www.csspp.ro/indice-vuan/pilonul-2 (date despre VUAN-urile fondurilor, randamentul se calculeaza raportand VUAN din T1 la VUAN din T0);
    - http://www.apapr.ro/statapapr/ (date statistice generale pentru fonduri, actualizate lunar);
    - http://www.apapr.ro/presa/ (informatii generale, de interes larg, dar tot aici publicam si rapoarte lunare / trimestriale despre evolutia fondurilor de pensii).

    Lectura placuta!

  8. Comentariu scris de cosmin
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 7:34 pm

    Un caz concret:
    – 2008: platit 730 (66.97unitati)
    – 2009: platit 1370 (111.43 unitati)
    – valoarea aferenta contributiei din 2008 la finalul lui 2009: 66.97unitati*13.2106RON=884.73RON
    – valoarea aferenta contributiei de pana la finalul lui 2009 (la 11.01.2010): 178.41unitati*13.2106RON=2356RON
    Randamentul il poate calcula cine vrea.
    In conditiile in care valoarea contributiei lunare reprezinta aproximativ 3% din soldul acumulat, e normal ca randamentul sa para mic.
    Exceptand investitiile financiare pe bursa, nu vad in ce fel se pot obtine randamente mai mari prin economii in conturi bancare.

    • Comentariu scris de Mihai
      Publicat la data de 12.4.2010, ora 7:42 pm

      @cosmin:

      Pana acum, motoare de crestere a performantei au fost:
      - actiunile, in perioada martie 2009 – prezent;
      - obligatiunile corporative si supranationae, emise in lei la randamente initiale foarte bune, in lei, in cursul anului 2009;
      - aversiunea strainilor (si nu numai) fata de leu si de activele romanesti, in 2009, cand au vandut cu discounturi importante bonduri romanesti (titluri de stat si obligatiuni municipale – ex: bondurile in EUR ale Bucurestiului);
      - reducerea puternica a dobanzilor pe piata locala, care a apreciat semnificativ valoarea reala a titlurilor de stat si a bondurilor in lei in general (in ultimul an), permitand marcarea unor castiguri frumusele de fonduri;
      - foamea de lei (lipsa de lichiditate) de pe piata monetara (final de 2008 – mijlocul anului 2009), ceea ce a permis fondurilor sa plaseze disponibilitati overnight cu dobanzi f atractive, care au sarit uneori si de 20% pe an;
      etc. etc. etc.
      Leu cu leu se face profitul, totul e ca fondurile sa ramana prudente si rabdatoare :)

      • Comentariu scris de Razvan Pascu
        Publicat la data de 12.4.2010, ora 9:07 pm

        Si crezi ca vor ramane Mihai? Sau vor mari comisioanele si vor incerca sa devina mai “agresive” ? :)

      • Comentariu scris de Mihai
        Publicat la data de 12.4.2010, ora 9:10 pm

        De marit comisioanele, exclus :) ) sunt la maximul legal, care e oricum cel mai mic din Europa (vezi ultimul raport FMI).

        De agresivitate nu cred ca poate fi vorba, la o expunere medie actuala de 10% pe actiuni :) sa fim seriosi, nici macar 20%-25% nu poate fi considerat agresiv, iar pana acolo e oricum drum foarte lung…

        Pentru acest inceput de drum insa, lucrurile arata bine. Ce incercam eu sa spun este ca nu pot fi arse etape si ca toata lumea trebuie sa aiba rabdare cu fondurile de pensii…

  9. Comentariu scris de Florin
    Publicat la data de 12.4.2010, ora 8:34 pm

    @ Autor: eu nu ma refeream nici la calcule exacte, nici la “farmacie”, nici la ceea ce am primit ca raspuns mai sus (ceva legat de anualizat). Eu ma refeream la faptul ca un randament nu se calculeaza cum e sugerat in articol. Daca nu vrei sa faci calcule exacte sau farmacie, mai bine eviti sa pui cifre. Ideea mea era ca asa cum e prezentata ideea de randament in articol e putin pe langa – exact ca diferenta dintre dobanda efectiva si APR la banci. De obicei APR ~ 2 ori mai mare decat dobanda efectiva, ceea ce tradus in articol ar reprezenta un randament real de vreo 34%. Felul cum sunt prezentate cifrele e confuz, asta era observatia mea.

    Legat de investitii cu conturi personale etc. – cred ca vor trece ceva ani pana cand fondurile de pensii vor sti sa comunice scopul lor primordial: investitia pe termen lung.

    Ar fi utila orice discutie cu actuari din pensii – cineva din aceasta zona va putea, sper, face o prezentare foarte utila despre ce inseamna investitii pe termen lung, cu mici detalii legate de “shape”-ul curbei salariilor (si, implicit, al contributiilor – au un trend ascendent pana pe la 50-55 ani, dupa care coboara – motivele sunt diverse, boli, part-time, mai putini competitivi oamenii mai in varsta), urmat de o discutie pe investitiile de tip lifestyling si ce inseamna sa investesti pe bursa pe termen lung.
    Aproape garantez ca argumente de tip “personal investment” vs pensii vor pica din start – e foarte foarte greu pentru o persoana sa investeasca pe termen lung mai “competitiv” decat un fond de pensii.

    Lucrurile acestea se intampla in UK – sper sa le vad si in Romania.

    Acum sper ca e clar de “unde vin” cu ideile si din acest comment si de mai sus.

    De asta am fost intrigat de acest articol – chiar sunt din zona respectiva (si stiu despre ce vorbesc).

    O saptamana frumoasa.

    • Comentariu scris de Mihai
      Publicat la data de 12.4.2010, ora 8:48 pm

      @ Florin:
      Noi (Asociatia Fondurilor de Pensii) prezentam periodic datele privind “annualized weighted average nominal rate of return since inception” – cam asta reprezinta acel 17,7%. Evident ca o comparatie a acestui indicator cu dobanda bancara la depozite trebuie sa tina cont si de diferenta “time weighted – money weighted” value,… si altele.

      Daca vrei sa discutam despre metodologia de calcul, be my guest, datele mele de contact le gasesti pe apapr.ro, la contact. Inteleg ca esti implicat in industria de pensii din UK, foarte interesant, imi place, urmaresc! Astept cu nerabdare implementarea NEST, e interesant cum altii ajung la concluzia ca obligativitatea e cea mai buna masura cand vine vorba de fondurile de pensii private.

      Apropos de lifestyling in UK, cred ca e de criticat apetitul prea ridicat pentru risc al unor scheme, care chiar si pentru clienti in varsta de 60 de ani mentin o expunere de 80%-100% pe equity. Numai in UK, US si alte cateva putine state mai gasesti asemenea expuneri care, uite, pe timp de criza costa nu doar financiar, ci si la nivel de risc reputational. Din pacate, cazuri de acest gen dau impresia multor necunoscatori sa spuna “uite, in UK lumea a pierdut jumate din cont si acum nu isi poate permite sa se pensioneze => fondurile de pensii sunt o teapa”, pentru ca nu isi dau seama de diferentele enorme de expunere, investitii, legislatie, rezultate, etc.

      Altfel, noi sa fim sanatosi,…

Lasa un comentariu