Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Criza Guvernului anticriza

Au trecut trei luni de cand Guvernul domnului Basescu a fost instalat la Palatul Victoria si privind inapoi, vedem ca dl Boc & co nu au facut nimic concret pentru a combate criza economica in care intram tot mai adanc. Pentru a fi sigur ca am fost bine inteles, repet: dl Boc & co nu au facut nimic concret pentru a combate criza economica.

Ce au facut ministri in aceste trei luni? Au facut simulari, calcule, negocieri, au participat la emisiuni tv, au conceput programe si au tot repetat expresia „vom face“. Dupa ce au terminat de facut calculele, s-au vazut in situatia de le reface pentru ca cifrele pe care se bazau erau mult prea optimiste.

In doar cateva saptamani, prognozele de crestere economica pentru acest an au fost rectificate de la +2.5% (procent pe care este construit si bugetul) la plus/minus 1%; in urma cu cateva zile, dl Basescu ne-a anuntat ca scaderea PIB-ului poate fi mai mare de 1% iar miercuri, am aflat ca in negocierile cu FMI, autoritatile au luat in calcul o scadere de 4%. Si cu toate acestea, Guvernul continua sa ramana incremenit in proiect.

In ultima perioada, dl Boc se lauda peste tot cu masurile pe care Guvernul le va lua pentru a ajuta economia insa oamenii de afaceri inca asteapta sa vada punerea lor in practica. Pe zi ce trece, imi este tot mai clar faptul ca Guvernul este complet depasit de situatie insa din pacate, nu il putem schimba pentru ca nu avem ce pune in loc.

Dl Geoana, aflat de ceva vreme in campanie electorala, ne-a anuntat ieri ca PSD va fi de acord cu contractarea unui imprumut de la FMI doar in anumite conditii, pe care le-a detaliat. Dintre toate aceste conditii, una mi-a sarit in ochi: banii de la FMI trebuie sa finanteze sectorul public si nu pe cel privat. Se pare ca presedintele PSD nu stie ca sumele primite de la FMI vor merge in totalitate la BNR, nu la Guvern si deci nu este posibil ca acesti bani sa fie cheltuiti pe majorari de salarii si pensii, asa cum probabil viseaza dl Geoana.

Tot ieri, acelasi personaj a cerut crearea unui „Consiliu pentru relansarea economica” format din cele mai luminate minti pe care le are tara, organism care ar trebui sa supravegheze Guvernul pentru ca acesta sa nu o ia pe aratura. Trecand peste faptul ca cererea d-lui Geoana incalca legea (doar Parlamentul poate controla Guvernul), trebuie sa admiram modul in care acest domn doreste rezolvarea problemelor – avem o problema, cream o comisie; daca problema persista, infiintam o a doua comisie care sa o supravegheze pe prima.

Cu o clasa conducatoare lipsita complet de simtul raspunderii, cu atat de multi incompetenti aflati in functii de conducere, cu atat de multe promisiuni si atat de putine realizari, cum naiba sa mai poti ramane optimist?

Off topic: de ce isi face lumea blog

Later Edit:spuneam ca Guvernul nu a facut nimic concret pentru a combate criza. Acum imi dau seama ca de fapt a facut ceva concret: a ajutat criza prin cresterea taxelor

Articolul a fost publicat la data de 19.3.2009. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: , , , .

33 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Un contabil competent
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 9:44 am

    oare o sa invete romanii vreodata cum sa voteze si pe cine? adica s-a promis renuntarea la unele taxe in campanie (vezi cata cerneala a curs, pentru taxa auto, dar si altele….); la un moment dat ii admir pe cei care au plecat, din acest motiv, desi in general am alta parere…….

  2. Comentariu scris de taifun
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 10:09 am

    uite cum combate guvenrul criza : OFERIND dobanzi uriase bancilor comerciale pentru tilturile de stat
    am comentat si la mine pe blog aceasta nesimtire

    http://taifuns.blogspot.com/2009/03/info-pe-tava-19032009.html

    khris> stai ca acum vin alegerile europarlamentare, apoi prezidentialele
    nococ cu FMI ca pune bata pe noi, altfel era dezastru
    masurile si alea care sunt, raman doar pe hartie
    sindicatele deja se pregatesc de greva generala
    se fac tot felul de consilii aiurea, ministeriale, interministeriale, cand lucrurile sunt f simple si POGEA stie asta
    eu spun ca nu este vointa politica

  3. Comentariu scris de Florea
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 10:13 am

    http://www.adevarul.ro/articole/scurt-sondaj-printre-internauti.html

  4. Comentariu scris de Nicolae Florentina
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 10:47 am

    AM,inca, un atelier de confectii haine de lucru intr-o zona unde altceva nici nu gasesc femeile sa lucreze, si sunt aici de opt ani, crezi ca m-a scutit cineva de vreo taxa?Am tarait-o pana acum, dar comenzile sunt din ce in ce mai putine, si daca renunt la afacere, 60 de familii raman fara jumatate din venitul lor.Nu au unde sa se duca!Eu ma simt oarecum responsabila pentru ei, dar ce pot face, alte datorii in banca?Statul nu vrea sa renunte nici cum la partea lui, de 3-4 ori mai mare decat a mea.Iar acum cauta bani la buget, au venit in control si atata m-au puricat, pana au gasit ceva si m-au mai facut datoare cu 250 de milioane.Daca chestia asta plus criza ma vor pune pe butuci nu ii intereseaza

  5. Comentariu scris de mutulik
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 11:01 am

    s-o luam metodic:
    Toate informatiile indica faptul ca suntem batuti de soarta si loviti de criza. Cum spuneai si tu Khris, cresterea de +2,5% este scadere de -1…%.
    Domnu’ Geoabna, ala micu si mai fudul de cap, in vasta sa expertiza e de parere ca banii de la FMI ar trebui sa mearga catre sectorul public si nu catre cel privat. De trag eu concluzia ca in acceptiunea social democratilor (sa fiu mai exact – o parte a social democratilor) chiaburii capitalisti sunt de vina pentru criza si socialismul ne va scoate din ea. Apropo, conform lui TRU si Iliescu isi exprima aceeasi pozitie (http://traianungureanu-tru.blogspot.com/2009/03/iliescu-inceperea-auto-urmaririi-morale.html#comments).
    Om fi noi mai prosti?

  6. Comentariu scris de Khris
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 11:18 am

    @un contabil: se pare ca romanii prefera sa stea acasa in loc sa mearga sa voteze. Si probabil in 2012 rata de participare la vor va fi si mai mica decat anul trecut.
    @Taifun: cred ca Guvernul se agita prea mult si face prea putin. Probabil ca Boc este bine intentionat dar vreau sa vad rezultate, nu intentii.
    @Florentina: IMM-urile vor fi cele care vor avea cel mai mult de suferit in urmatoarea perioada, iar lohn-ul din industria textila nu are nici el un viitor prea roz. Eu cred ca nu trebuie sa asteptati ceva bun de la Guvern….
    @Mutulik: nu suntem prosti, problema este ca nu prea avem de unde alege. Asteptam de cam mult timp aparitia unei noi clase politice, mai buna decat asta

  7. Comentariu scris de mutulik
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 11:25 am

    Khris,
    am innebunit, am ajuns sa raspund si la raspunsurile tale!
    Pai mie imi zici ca steptam de mult o noua clasa politica si lu’ “un contabil” ii spui ca nu se duce lumea la vot! Pai sa se duca sa ce? Sa-l voteze pe Geoana, Nastase, Basescu, Norica si altii? Noroc ca mai sunt unii care se retrag si lasa pe altii (Iliescu, Roman, Paunescu, etc). Doar astfel scapam de fetele lor! (Fac abstractie ca nu mai merg in Parlament da’i plin praimtaimu’ de expertiza lor la toate televiziunile).
    Dar clasa politica si metehnele ei nu se schimba!

  8. Comentariu scris de Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 11:43 am

    asa, si?!?!!?

    repet intruna: NU are nici o relevanta ce masuri ia guvernul, basescu, parlamentul, FMI, obama sau isarescu

    singura intrebare pe care trebuie sa si-o puna fiecare dintre noi (si sa raspunda) este “CE fac eu sa trec cu bine de aceasta criza?!”

    nu `ce fac altii?` sau si mai rau `de ce nu fac altii?`; astea sunt intrebari pe care si le pun ratatii sortiti sa ramana ratati toata viata

    cei care vor iesi cu bine din aceasta criza sunt cei care asta se intreaba `CE fac eu?!`

    cine are urechi de auzit sa auda si sa faca!

    restul sa analizeze si sa se vaicareasca in continuare de eterna incompetenta si imbecilitate (mereu a altora)

    succes :)

  9. Comentariu scris de Gus
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 11:48 am

    khris, sunt un pic dezorientat de treaba asta cu votatul. am sustinut intotdeauna ca trebuie sa mergem la vot, DAR ce variante mai avem? avem 3 partide care s-au coalizat in toate variantele posibile atunci cand au gasit interese comune…avem exemple de intelectuali care odata ajunsi acolo au dat-o in bara mai mult sau mai putin(nu vreau sa dau exemple, dar cred ca le putem culege din presa)…chiar eu(nu va fi cazul prea curand) daca ma gandesc cum as proceda ajuns acolo sunt sigur ca voi fi fortat, mai mult sau mai putin, sa sustin interesele unora pentru a rezolva sau nu problemele altora si pe ale mele.

  10. Comentariu scris de murphy
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 11:53 am

    @ Concediaza-ti seful!
    +1

    @khris
    aveti fix deasupra postului tau o stire cum ca guvernul a platit in astea 2-3 luni 93% din datoriile statului catre firme private; asta unde ar veni incadrata in viziunea ta despre ce ar trebui sa faca statul in criza?

  11. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 12:24 pm

    Khris, ai uitat cateva realizari notabile ale Guvernului Boc: o ordonanta neconstitutionala, majorari de bugete pe peste tot (presedentie, camere, etc), cresteri de taxe si un buget bazat pe promisiuni de campanie electorala.

    Tocmai tu sa nu apreciezi eforturile astea :) ) ?

    @murphy – in viziunea ta onorarea contractelor semnate este masura anticriza? Nu crezi ca achitarea datoriilor ar trebui sa reprezinte starea de normalitate? Sau e nevoie de criza si ca sectorul privat sa fie ameninta de colaps pentru ca statul sa isi aduca aminte ca mai are bani si de dat, nu numai de luat?

  12. Comentariu scris de Pintea Haiducul
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 12:29 pm

    Draga Khris,nu-mi vine sa cred ce usor poti fi si tu fraierit de dezinformatorii de profesie.Trebuie sa-ti mai ascuti un pic flerul jurnalistic,crede-ma,ai nevoie.Apoi vei fi de departe cel mai tare jurnalist din Romania,simtul meu de animal ma asigura de acest lucru.Si eu voi fi cel mai fidel cititor al tau! Cat priveste elucubratiile rauvoitoare ale FMI-ului,as prefera sa ma abtin dar voi lansa totusi o “rafala” in directia lor,poate niste scelerati vor cadea ca secerati (scuze pt rima!): asadar,FMI,afland ca Romania va avea in acest an o crestere economica intre +3 si +4 % (asa cum vor arata cifrele ce vor fi facute publice peste 2-3 saptamani),decide sa puna jugul pe noi ca sa ne vampirizeze iarasi prin imprumuturi inrobitoare (“bancile iti dau umbrela cand n-ai nevoie de ea si ti-o iau cand ploua”,vorba unui oficial BNR).Pentru a justifica imprumutul in ochii populatiei,politicieni si ziaristi corupti de banii FMI,in frunte cu Basescu (nomina odiosa!) incep sa lanseze cifre aiuritoare total rupte de realitate,recte “estimari” ca ne paste Recesiunea si mama tuturor Crizelor.Lucru cu desavarsire fals,dupa cum se va vedea.Ma intreb cati dintre cei care panicheaza acum poporul roman bagandu-i pe gat “apocalipse” economice vor avea atunci minima onoare de a recunoaste ca au fost niste caini…Questio,ergo cogito.Cogito,ergo sum.

  13. Comentariu scris de Khris
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 12:59 pm

    @Gus: si eu spun ca trebuie sa mergem la vot pentru ca altfel, o lasam pe tanti Viorica din nu stiu ce sat sa aleaga pentru noi. Si vedem ce au ales.
    @Murphy: plata datoriilor nu reprezinta o masura anticriza ci o obligatie pe care o avea guvernul, indiferent ca avem sau nu criza. Scutirea de impozit a profitului reinvestit era una dintre masurile pe care toti oamenii de afaceri o asteapta dar Guvernul inca lucreaza la noul Cod Fiscal.
    @Pintea: stai linistit, nici eu nu cred in -4%, probabil vom avea stagnare economica anul asta. Problema este ca m-am saturat sa il toto aud pe Boc spunand ca lucreaza la diferite pachete de ajutorare a companiilor dar pana acum nu am vazut nimic concret.
    In plus, eu sunt optimistul de serviciu cand vine vorba de modul in care criza va afecta Romania iar cine ma citeste regulat, stie la ce ma refer :-)

  14. Comentariu scris de Gus
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 1:11 pm

    asta intrebam si eu: Am eu de unde alege mai bine decat Viorica?

  15. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 1:15 pm

    Guvernul distruge mediul de afaceri prin masurile anticoncurentiale pe care le ia .
    Cea mai recenta masura anuntata ieri de Boc este scutirea de la plata contributiilor la asigurarilor sociale pentru trei luni pentru firmele care isi trimit salariatii in somaj tehnic .
    Eu cred ca aceasta masura favorizeaza acele firme , nu bugetul de stat , deoarece contributiile la asigurarile sociale reprezinta 50% din salariul unui angajat .
    Poate ca o sa spuneti ca acel salariat in loc sa fie platit de la bugetul de stat , primind ajutor de somaj , este platit de angajator .
    Sunt de acord cu aceasta afirmatie , dar nu trebuie sa uitam ca resursele umane sunt o resursa valoroasa si unul din principalii factori de productie si aceasta masura anuntata de guvernul Boc este un ajutor de stat pentru acele firme care isi trimit angajatii in somaj tehnic , pentru ca le ajuta sa-si pastreze cea mai valoroasa reusursa , resursa umana .
    Aceeasi firma , cu alti angajati decat cei pe care-i are in prezent , va obtine rezultate mai slabe si va avea o productivitate a muncii mult mai scazuta datorita faptului ca este nevoie de o anumita perioada pana cand angajatii sa se acomodeze si sa se sincronizeze in indeplinirea sarcinilor de serviciu .

  16. Comentariu scris de murphy
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 1:26 pm

    @hash
    da, achitarea datoriilor la timp este starea de normalitate
    in schimb, achitarea relativ rapida a datoriilor restante ajuta in conditii de criza, nu?

  17. Comentariu scris de dabu
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 1:54 pm

    Foarte bun materialul Khris. Ai reusit o privire de ansamblu destul de reusita, din pacate pentru noi toti . As fi preferat sa te inseli..

  18. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 2:10 pm

    @Gus: am sustinut intotdeauna ca putem alege mai bine decat Viorica. Trebuie doar sa cautam mai bine.
    @Romania inedit: masura este buna numai ca aplicata separat de altele, genereaza discriminari. Avem nevoie de un pachet de masuri coerent, ori Guvernul inca lucreaza la asa ceva.
    @dabu: si eu sper sa ma insel, la fel cum sper sa se insele si toti cei care canta prohodul economiei romanesti. Cresterea de astazi a bursei incepe sa imi dea sperante.

  19. Comentariu scris de nisipeanu
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 5:38 pm

    Realitatea e cruda ,trecem printr-o criza de 20 de ani suntem obisnuiti altora(spanioli,italieni,americani ) li se pare foarte dificil pt ca ei au avut tot timpul de munca si tot odata bani(E,$)

  20. Comentariu scris de alex
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 5:45 pm

    Pintea, chestia aia cu bancile si umbrela nu a zis-o un oficial BNR. Cita si el o personalitate care nu mai e de mult printre noi.

    Consiliul ala de relansare economica e gluma anului…

  21. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 6:21 pm

    @murphy – datoriile de care vorbea Boc (2.1 miliarde euro) sunt datorii scadente la decembrie 2008, si neplatite deoarece asa se intampla la noi cu ocazia fiecarui tur de alegeri generale sau locale.

  22. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 6:53 pm

    Guvernul Boc a crescut contributiile la asigurari sociale cu 3,8 % , adica un procent de cam 9 % , chiar daca a mai scazut nitel procentul la fondul de risc .

  23. Comentariu scris de constantin cojocaru
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 7:31 pm

    1.Reducerea cu 4% a PIB-ului Romaniei in 2009 este o prognoza optimista.
    2. Masurile anticriza luate de guvarnul Boc pana in prezent sunt frectie la piciorul de lemn.
    3. Romania a intrat intr-o criza economica profunda, determinata numai in foarte mica masura de criza financiara internationala.
    4. Criza economica din Romania are cauze interne, determinate de politica economica nefasta pusa in practica de catre guvernantii tarii.
    5.Criza economica din Romania are urmatoarele cauze:
    a) Prin asa-zisa privatizare, romanii au fost deposedati de capitalul pe care il acumulasera pana in 1989. 95% din familiile romanesti nu au capital in proprietate. Nu au nici venituri din capital, profituri. Ca urmare a inflatiei, generata si intretinuta de BNR, prin aruncarea in circulatie a unei cantitati de bani mai mare decat era necesar, salariile si pensiile acestor 95% dintre romani sunt atat de mici incat deabea le permit sa traiasca de la o zi la alta. Romanii nu pot economisi, nu pot investi, nu pot crea capacitati de productie, locuri de munca;
    b) Capitalul acumulat de romani pana in 1989 – fabrici, uzine, combinate, hoteluri, spatii comerciale, banci etc – a fost vandut, pe nimic, in cea mai mare parte strainilor. In ultimii 20 de ani, acest capital a fost “stors” la maximum, din el au fost scoase profituri uriase, dar nu s-a mai investit aproape nimic pentru innoirea lui. Are un grad mare de uzura, produce la costuri mari, necompetitive. Aici este cauza reala si profunda a crizei din economia romaneasca. Din aceasta cauza vor fi inchise fabricile. Nu din cauza reducerii cu 0,5% a comertului international. In ultimii 20 de ani, in Romania, profiturile au reprezentat mai mult de 75% din PIB, iar salariile restul. In Elvetia, profiturile reprezinta 35% din PIB.
    c) BNR a permis bancilor comerciale din Romania sa acorde romanilor si credite in valuta, desi romanii aveau propria lor moneda, stabilita prin Constitutie. Asa a ajuns datoria externa privata a Romaniei la peste 60 MILIARDE euro, iar serviciul anual al acestei datorii – rate, dobanzi, comisioane – la peste 30 MILIARDE euro. Ce sa economisesti si ce sa investesti daca o treime din PIB pleaca in afara tarii?
    d) Ca sa fie tacamul complet, in schimbul permisiunii acordate bancilor de a da credite in valuta, cu dobanzi de 5-6 ori mai ridicate decat cele practicate in tarile de unde au adus valuta, BNR a cerut bancilor in cauza sa-si creeze asa-zise “rezerve minime obligatorii”(RMO). Pe aceasta cale, BNR a “taxat” bancile comerciale de zeci de miliarde de euro, cu care a imprumutat alte guverne si ne-a facut capul calendar cu cresterea “rezervelor” internationale ale Romaniei, formata, in cea mai mare parte din titluri(hartii) de valoare emise de aceste guverne, in schimbul banilor primiti de la BNR. Acum, bancile isi cer inapoi RMO, BNR nu are de unde scoate banii, astfel incat poporul roman trebuie sa ee imprumute la FMI, ca sa dea inapoi banii cu care BNR s-a jucat de-a rezerva internationala.
    Care dintre cauzele de mai sus sunt inlaturate de masurile anticriza adoptate de guvernul Boc?

  24. Comentariu scris de Khris
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 7:56 pm

    @C Cojocaru
    1. Nu cred ca economia va scadea cu 4%. Este o prognoza extrem de pesimista.
    2. corect
    3&4. Desi aveam nevoie de o criza pentru a ne ajusta deficitele,cred ca principalele cauze pentru care noi ne aflam in situatia de fata, sunt independente de Romania.
    5.a) este clar ca anii `90 au reprezentat o perioada de capitalism feroce, dar sa nu uitam ca in acest moment, majoritatea economiei se afla in maini private. Nu cred ca am fi putut scapa de inflatie, indiferent de ce ar fi facut BNR. Toata tarile din CEE au avut inflatie mare dupa caderea comunismului.
    b) din contra, cred ca cea mai mare parte a profitului obtinut a fost reinvestit. Mai mult, doar companiile private pot reprezenta motorul cresterii productivitatii la nivel national.
    c) BNR nu poate interzice creditarea in euro sau alte monede straine, indiferent de motiv. Poate doar sa o faca prohibitiva prin cresterea RMO (nivelul de 40% este oricum cel mai mare din Europa).
    Din pacate, ministrii guvernului Boc vorbesc prea mult si fac prea putin

  25. Comentariu scris de la chaudière
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 8:11 pm

    @C.Cojocaru – rezervele minime obligatorii sunt ultra necesare. Altfel haiduci ca RBS ar da tunului( atrag economii cu o dobanda mare) si ar pleca( ar da faliment).
    Acu’ procentul 18% pentru lei si 40% pentru valuta pare mar,e dar poate fi o buna politica pentru BNR de a stimula creditarea, prin reducerea acestor rezerve(ex. la 15% ron si 30% valuta, etc).
    Strategia privatizarii / vinderii unor afaceri( industrie, turism, agricultura) a adus incasari suplimentare impozitelor la bugetul de stat.
    Nu statul este de vina pentru incompetenta noilor patroni/manageri si nici pentru uzura mijloacelor de productie. Daca vor sa aiba o afacere buna isi inoiesc capitalul,mijloacele fixe, ressurse umane, etc.
    Privatizariel frauduloase sau nerentabile( pret infim fata de valoarea lor de piata/contabila) pot fi urmarite in justitie. Nu avem spirit civic, nu avem raspundere guvernamentala,nu avem justitie,…eh aste e alta problema.
    Intentia privatizarii a fost buna, rezultatul est dezastruos.
    Matale poate nu ai lucrat intr-o inteprindere in ultimii 20 de ani pentru ca nu gasesti decat foarte rar firme care sa aiba profit 70%comparate la venituri obtinute. Cat priveste salariile procentul de 30-35% este cat se poate de corect.

  26. Comentariu scris de la chaudière
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 8:28 pm

    Eu cred ca trebuie abordat altfel procesul(activitatea) de economisire.
    Sunt inca multi bani tinuti la saltea sau aiurea la CEC.
    La o rata a inflatiei anuale de max.6 %, bond (titlu) de trezorerie cu o dobanda de 11% este o SUPER investitie pe timp de criza. Statul poate atrage o suma bunicica din emiterea de bonduri si catre populatie nu doar preferential catre banci si clientii cei marii. Cultura economisirii unde este?

  27. Comentariu scris de la chaudière
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 8:30 pm

    Am pierdut cultu(ra) economisirii si ne-am pierdut si putinul bun simt economic pe care-l aveam pe vremuri (Caritasul si FNI-ul sunt exemplele cele mai clare).
    Aminteam acu’ vre’o 2 luni ca un guvern responsabil nu CRESTE impozitele ba nin contra diverse facilitati( reduceri) pentru a reduce impozitul , pentru a lasa mai multi bani in contul contribuabilului.

    Ex: daca economisesti 1000 ron/an in titluri de stat, la sfarsitul anului nu platesti impozit pe dobanda aferenta sumei investite si in plus nu platesti nici impozit pe venit pentru de 300 ron (30% din suma investita). Poti astfel sa stimulezi economisirea si sa dau un ramburs impozit pe venit. Sumele in sine nu sunt mari, dar ai RAMBURS de impozit, ceea ce face bine pentru phisicul tau slabit de contribuabil taxat peste masura.

  28. Comentariu scris de la chaudière
    Publicat la data de 19.3.2009, ora 8:34 pm

    scuzepentru greselile gramaticale si de exprimare…graba strica treaba.

  29. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 20.3.2009, ora 2:59 am

    Eu cred ca o sa scada PIB-ul cu cel putin 5% anul asta si am curaj sa fac si pariu !

  30. Comentariu scris de constantin cojocaru
    Publicat la data de 20.3.2009, ora 1:46 pm

    @Kris
    1. Ne auzim, sau ne vedem peste un an.
    2. OK.
    3&4. Criza nu va ajusta deficitele economiei romanesti. Le va adanci. Marea majoritate a romanilor va fi si mai saraca, capacitatea ei de a economisi si investi va fi si mai mica. Va fi mai mica si capacitatea acestei majoritati de a contribui la formarea veniturilor bugetului consolidat al statului. Vor creste toate deficitele: cel bugetar, al balantei comerciale, al balantei de plati externe.
    5a. Anii ‘90 nu au reprezentat o perioada de capitalism feroce, ci o perioada in care cetatenii Romaniei au fost jefuiti de propriul lor stat de un capital de peste 300 miliarde ceuro, in bani actuali. Prin Legea 15/1990, capitalul acumulat de acesti catateni pana in 1989 a fost trecut din proprietatea lor “comuna” in proprietatea “privata” a statului roman, de unde a fost vandut pe nimic, guvernantilor si strainilor.
    In acest moment, majoritatea economiei se afla, intradevar, in maini private, dar se afla in mainile a 5% din familiile romanesti si ale strainilor. Daca in 1990, in loc de “varianta iliescu-roman” s-ar fi aplicat “varianta cojocaru-rugina” acum, majoritatea economiei, adica 80% din capitalul tarii s-ar fi aflat in mainile, in proprietatea a 80% dintre romani. Acesti 80% ar fi format clasa mijlocie a societatii romanesti, clasa care si-ar fi impus propriul stat, care sa apere drepturile si interesele acestei clase, nu ale oligarhilar, o clasa mijlocie care si-ar fi impus si propriile valori morale: munca, cinstea, harnicia, spiritul intreprinzator, de solidaritate sociala si nationala. Avem exact contrariul.
    Referitor la inflatie, nu ai dreptate. Conform rapoartelor anuale ale BNR, pe care le poti consulta, intre 1990 si 2003, in Cehia preturile au crescut de 4 ori, in Romania de 2232 de ori. Se compara?
    5b. Realitatea nu iti da dreptate. Uita-te in rapoartele anuale ale BNR si in anuareale statistice ale Romaniei. Poti afla, astfel, ca, in anul 2004, PIB-ul Romaniei era egal cu cel din anul 1989. Asta inseamna ca, in 2004, aveam in uz un capital egal cu cel din 1989. Asta inseamna ca intre 1989 si 2004, investitiile facute in Romania au asigurat numai reproductia simpla a capitalului. S-au investit sume corespunzatoare amortizarii capitalului acumulat pana in 1989. Nici pomeneala de “profit reinvestit”. Profiturile, uriase, realizate in aceasta perioada s-au dus in vile de lux si in conturile bancare ale celor care au devenit proprietarii capitalului acumulat pana in 1989. Dupa 2004, PIB-ul a mai crescut un pic, dar nu pe seama profitului reinvestit, ci pe seama celor 70 miliarde euro imprumututi externe.
    Companiile private pot asigura motorul cresterii productivitatii numai daca ele activeaza intr-un mediu concurential. Intr-unul oligarhic, cum este cel di economia romaneasca actuala, companiile private nu mai sunt “motoare”ale cresterii economice, ci ale jafului.
    5c. Orice banca centrala poate cere bancilor comerciale, pe care le autorizeaza, sa schimbe valuta in moneda tarii sale si, apoi, sa acorde credite cui vrea si cat vrea. Pe motiv ca asa spune Constitutia, In 2008, in Romania, s-au acordat credite in lei in valoare de 21 miliarde euro si credite in valuta in valoare de 29 milirde euro. Care ar fi fost cursul leu/euro, daca cele 29 miliarde euro (credite in valuta) ar fi trebuit schimbate contra lei si, numai apoi, transformate in credite?. Mai departe, ce influenta ar fi avut o astfel de politica monetara aspra preturilor importurilor, asupra cereri de produse/ servicii autohtone, asupra balantei comerciale, asupra balantei de plati externe?.

  31. Comentariu scris de Simona Niculescu
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 1:59 am

    Am citit cu placere un blog de oameni inteligenti si cultivati.
    Dar nu am reusit sa ma lamuresc : pana la urma, in Romania, este criza sau nu este criza ?
    M-am lipsit in ultimii 20 de ani de bucuria televizorului, deci sunt mai putin expusa dezinformarii salbatice practicata pe aceasta cale. Locuiesc pe o straduta linistita din centru capitalei, pe care in ultimele luni s-au deschis doua firme noi (clientii lor ne iau putinele locuri de parcare), iar vila de vis-a-vis se renoveaza exterior, si multii muncitori care lucreaza fac un zgomot teribil, impiedicandu-mi bebelusul sa-si faca siesta.
    Cand ma invrednicesc sa ies prin restaurantele din zona (Piata Romana), le vad pline, precum si cafenelele, la orice ora din zi sau din noapte.
    Dar … ceea ce ma supara cel mai tare, este ca tot nu-mi gasesc menajera care sa accepte sa dea cu mopul 3 zile pe saptamana sub salariul de 10 milioane. Deh, locuiesc intr-o vila mare …
    Explicati-mi si mie, oameni cu carte, cand restaurantele sunt pline, magazinele pline, cand te persifleaza menajera ca ea nu sterge praful la jumatate de norma sub 10 milioane, unde mai este criza ?
    Cred ca ar trebui sa nu ne mai suprainformam atat, si sa ne vedem fiecare de treaba. Asta in cazul in care vrem sa mai facem ceva si nu suntem paralizati de frica in fata … crizei.

  32. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:08 am

    @Simona: nici eu nu ma mai uit atat de mult la TV, dar l-am inlocuit cu internetul :-)
    Aceeasi problema o au si americanii: in ciuda crizei, mall-urile sunt pline de clienti iar consumul s-a redus nesemnificativ. Din pacate exista criza economica in RO, problema este ca aceasta criza ii afecteaza in primul rand pe cei care nu prea socializeaza (oamenii simpli, muncitorii). Si eu cred ca exista o panica indusa de criza, toata lumea se intreaba ce se va intampla dar va trece si asta in urmatoarele luni.

  33. Comentariu scris de daniel
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:11 am

    @Simona … ai postat pe departe cel mai interesant comentariu (fara suparare!) exaaact aceeasi observatie am avut si eu … dar totutsi sunt 2 situatii:

    1. cei din cafenele si baruri apartin de multe ori clasei medii – care (teoretic) trebuia pana acum sa fie ingenuncheata (dupa rapoartele “specialistilor”)
    2.criza a afectat pana acum populatia mai saraca, care si pana acum, deabea rezista de la luna la luna … iar datorita mediatizarii imbecile care i-a fortat pe cei din conducerile firmelor sa disponibilizeze in masa

    cu ce am ramas eu din mare criza din 1929-1933 este ca a fost inceputa de niste incompetenti in functii inalte si alimentata de populatia prostita de media care si-a retras in masa economiile si si-au redus semnificativ consumul … de aici s-a creat valul acela urias si a urmat ce a urmat

    daca criza asta ar fi dat atat de rau in Est precum tot ni se spune obsesiv in mass-media, credeti-ma ca de pe acum ne imparteam painea pe zile

    noi si majoritatea romanilor, oricum avem un nivel scazut – mediu de trai, criza mai mult est in incompetenta politica … in aceste situatii solutia este 100% in mainile noastre, cum rezistam si ce facem dupa ce depasim perioada asta

Lasa un comentariu