Cum sta treaba cu sistemul actual de pensii – cateva cifre si cateva solutii
Noua lege a pensiilor a declansat un scandal de proportii, opozitia amenintand chiar cu depunerea unei motiuni de cenzura daca aceasta lege va trece prin Parlament in forma actuala. Din nefericire, dezbaterea publica pe marginea acestui subiect contine pe langa pareri pertinente si o uriasa doza de populism, multi dintre politicienii care acum arunca cu pietre in guvern fiind responsabili – macar in parte – de actuala stare in care se afla sistemul national de pensii.
Dupa 1996, cu exceptia perioadei 2005-2007, bugetul asigurarilor sociale a fost mereu pe deficit, situatia fiind acum
cu adevarat dramatica din moment ce anul trecut deficitul a fost de 1.6 miliarde euro, anul acesta va fi de 1.7 mld, iar intre 2009 si 2013, bugetul asigurarilor sociale va cumula un deficit de 7.5 miliarde euro, respectiv mai mult decat suma ce va ajunge la buget din imprumutul de 20 de miliarde euro primit de la FMI, detalii alaturat, click pe grafic pentru marire.
Mai mult, in 2009 cheltuielile cu pensiile au depasit cu 16.9% veniturile incasate din plata CAS, iar in 2010 procentul va fi similar. Ce inseamna asta? Inseamna ca pensiile sunt cu 16.9% mai mari decat isi permite Romania sa plateasca. Acum un pensionar primeste de la stat in medie 675 de lei lunar, dar guvernul nu are in buzunar decat 561 de lei, astfel ca diferenta de 114 lei se “fura” din alta parte.
De unde? De la investitii, de la agricultura sau de oriunde altundeva se poate.
De ce s-a ajuns aici? Pentru ca atunci cand am avut crestere economica partidele au crescut pensiile intr-o veselie iar acum, cand numarul salariatilor a scazut semnificativ, incasarile la bugetul asigurarilor sociale sunt net mai mici decat cheltuielile.
Daca discutam despre raportul salariati/pensionari, observam ca in 1990 acest raport era de 2.3/1, iar in 2009 raportul a ajuns la 1/1.3, ceea ce inseamna ca fiecare angajat sustine 1.3 pensionari.
Privind aceste cifre, ne dam seama ca bugetul asigurarilor sociale se afla de fapt in faliment, iar a propune acum cresterea pensiilor si/sau corelarea punctului de pensie cu evolutia salariului mediu pe economie reprezinta ori inconstienta, ori populism ieftin.
Bun, ce solutii exista pentru a echilibra cat de cat situatia in urmatorii 10-15 ani:
1. In anii trecuti, in Romania sa iesea prea usor la pensie, ceea ce a facut ca numarul celor pensionati pe caz de boala sa ajunga la aproape 20% din numarul total al pensionarilor (detalii aici). Din acest motiv, un prim pas ar fi inasprirea conditiilor care trebuie indeplinite pentru a iesi la pensie, ceea ce guvernul incearca sa si faca de altfel.
2. Autoritatile trebuie sa sprijine mult mai activ mediul privat in sensul de a stimula angajarile – cu cat exista mai multi salariati care platesc contributii, cu atat mai mic va fi deficitul sistemului de pensii (nu putem reduce numarul pensionarilor, putem doar creste numarul contributorilor). In plus, sa nu uitam ca gradul de ocupare in Romania este unul dintre cele mai mici din UE, ceea ce inseamna ca multi dintre romani “freaca menta”.
3. Sistemul actual de pensii bazat pe principiul “pay as you go” este condamnat la prabusire, singura solutie pentru ca statul sa asigure o pensie cat de cat decenta fiind Pilonul II de pensii. Din aceasta perspectiva, este necesar ca guvernul sa se tina de cuvant si sa creasca anual cu 0.5% procentul din CAS virat la Pilonul II, astfel incat pana in 2016 sa fie atins procentul de 6% stabilit initial.
Trebuie sa intelegem cu totii ca avem o problema cu sistemul actual de pensii, iar discutiile privitoare la cresterea pensiilor sunt de-a dreptul hilare din moment ce nici macar actualul nivel al punctului de pensie nu este sustenabil.


25.2.2010
Cristian Orgonas
Categoria: 

Am 33 de ani, locuiesc in Timisoara si sunt de formatie economist.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:06 am
datele demografice (imbatranirea populatiei si scaderea natalitatii) in combinatie cu lipsa de educatie financiara a oamenilor (obisnuiti cu ideea ca statul trebuie sa aiba grija de ei, orice ar fi) duce incet-incet la colapsul sistemului de pensionare clasic
si, din pacate, victimele vor tocmai cei care nu inteleg ca trebuie sa se gandeasca ei sa isi asigure o pensie, nu statul…
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:07 am
Sa isi asigure eventual resurse pentru cateva… decenii in plus.
Fondurile de pensii private asigura un nivel de trai decent celor care administreaza banii… si atat.
Vom invata de la americani ce inseamna schema Ponzi cu fonduri de pensii… private.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:25 pm
Faptul ca ai tu o idee tampita si fixa anti-Pilonul II nu ar trebui sa te impiedice sa vezi realitatea in fata. In US, fondurile de pensii care au avut probleme practicau una sau mai multe din urmatoarele lucruri:
- auto-investment;
- administrarea impreuna, pe acelasi ballance sheet, a activelor fondurilor de pensii si a activelor companiei;
- investirea pana la 100% in actiuni, chiar si pentru clienti in varsta de 60-65 de ani;
- investirea in tot soiul de instrumente exotice, care si-au aratat de curand lipsa de valoare reala.
Spre deosebire de US, la fondurile de pensii din Romania:
- auto-investirea este strict interzisa;
- activele fondurilor de pensii sunt separate din toate punctele de vedere de activele administratorului;
- apetitul de risc infinit mai redus (ex: in prezent expunere de 10% pe actiuni), iar in curand adoptarea lifecycle funds va face ca toti clientii apropiati de varsta de pensionare sa aiba expunere 0% la volatilitatea pietei de actiuni;
- investitii in instrumente exotice, hedge funds, CDO, CDS, etc etc etc, toate tampeniile pamantului, sunt strict interzise.
Evident, pentru cineva cu problemele tale astea nu sunt argumente suficiente, dar am zis totusi sa fie precizate pentru cititorii cu bun simt.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:34 pm
… sa fie primit.
Sa mai stie cititorii de bun simt ca un marmotel guraliv ca tine le asigura lor… pensiile.
Ti-a scapat un detaliu grotesc. Depozitele cu dobanda de 15% si randamentele actiunilor de 100% se traduc in randamente de 10-20%. La urmatoarea corectie, treceti pe minus, normal… e criza, anuntati insolventa… cateva interviuri… si gata.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:50 pm
Marmotelul guraliv e cel care prevesteste apocalipsa financiara globala bazat doar pe vocile din propriul craniu
adica matale, daca ai alte impresii.
Corectiile nu au omorat pe nimeni nicaieri. Un exemplu e asta:
http://www.1asig.ro/pictures/xprimm/polonia-rand2009.jpg
Probabil ca si in Romania vom avea acel minus intr-unul din zece ani. Dupa, va urma recuperarea. E in firea lucrurilor. Nu se termina lumea intr-un an cu minus. Daca insa faci calculul pe 10 ani, situatia arata cu totul altfel.
Nu vrei tu mai bine sa ramai la aberatiile tale legate de pretul metrului patrat de orice si sa ne lasi cu aberatiile legate de orice altceva?
Multumesc anticipat
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:58 pm
… eu nu prevestesc apocalipsa financiara globala. Vorbesc despre deflatie si ceva foame pentru zoaiele care plimba bani… si atat.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:08 pm
Cat despre Ponzi schemes, e clar ca nici aici nu ai proprietatea termenilor si nu stii despre ce vorbesti: http://en.wikipedia.org/wiki/Ponzi_scheme
Deci schema Ponzi/Madoff/Caritas e un joc piramidal, care plateste “beneficii” nu din profit investitional, ci din intrari proaspete de cash, aduse de noi “investitori”. Daca iti suna cumva cunoscut, ei bine, nu e de la P II sau vreun fond de pensii private, ci de la sistemele de pensii de stat, PAYG, bazate pe redistributie, de la Bismarck (1890) incoace. Cata vreme exista salariati activi care sa le plateasca pensiile membrilor vechi din sistem (pensionarii), schema Ponzi merge. Cand nu mai sunt (cazul de azi la nivel global si in Ro)… urmarile sunt vizibile.
Ramai tu sanatos cu pensia de la stat si vorbim peste 40 de ani.
(da, stiu ca tu nu stai in pensia de la stat, ca ai descoperit investitia 100% sigura si 100% profitabila, esti cel mai genial investitor de pe planeta, ai toate raspunsurile la toate intrebarile, etc. In afara de tine, toti sunt niste tampiti, niste zoaie, care plimba bani. Bravo!)
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:26 pm
… ce anume produci tu? Din moment ce v-ati impotrivit sa asigurati randamente peste inflatie, nu e clar care e viitorul fondurilor de pensii private? La prima bara, va spalati pe maini.
Discutia a pornit de la lipsa de educatie financiara la care am replicat cu asigurarea resurselor pe cateva decenii.
Nici statul si nici alti paraziti financiari din sistemele “private” de asigurari si pensii nu reprezinta solutii. Si asta spuneam, vom afla anul asta de la americani si cat de curand de la suratele est europene.
“Profit investitional” intr-o tara fara economie, comisioane luate sigur si randamente probabile suna mai rau decat Schema Ponzi.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 4:13 pm
@ac. Ai contribuit vreodata la vreun fond privat? le cunosti sau ai fost instruit sa fii gica-contra? Eu am deja o pensie privata (nu din Romania), nu e Ponzi si ma mir ca cultura ta cunoaste acest termen. Acest fond a avut randament comparabil cu al bursei si oricum MULT mai bun decat al firmelor de asigurari. In USA exista fonduri private de zeci de ani, deci nu sunt Ponzi. Apropos: unul din gigantii auto USA este controlat de fondul de pensii al profesorilor din California. Si in general, poate ca nu s-au adunat toti fraierii in USA si un singur destept, TU, in partea asta de ocean.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:29 pm
da tovarasu’ imobiliar… te referi la randamentele din 2008?
Schema Ponzi din ultimele 4 decade din SUA a dus la actuala criza a datoriilor.
Pe blog am link-uri catre alti prosti ca mine din Romania sau strainatate… desteptii ca tine se alimenteaza cu sperante desarte. Condoleante.
P.S. Cand te referi la cultura mea fredonezi o Guta?
Publicat la data de 26.2.2010, ora 11:08 am
Cand ne referim la cultura ta, ne gandim la chestia cu “ce-i mai mica si mai mica decat … mintea de furnica? neuronul-bacterie al aristoticacostelului”.
Da tu aici, cu toata desteptaciunea ta, un link la o lege sau ce vrea neuronul tau sa fie, intr-o tara, oricare, unde administratorii fondurilor de pensii private sunt obligati sa garanteze, prin lege, randamente peste inflatie, si atunci iti garantez eu ce vrei. Chiar si un transplant de creier, ca vad ca duci lipsa grav.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 12:39 pm
@hehe
Pai mai sus oncologu’ matale zicea ca-n Romania nu-i ca-n seoa.
Adica nu lasati legumicultoru’ sa plateasca o viata intreaga nivelul vostru de trai si apoi sa-l lasati cu ochii in Soare.
Las’ ca fara joculetele piramidale proliferate prin creditarea prosteasca a populatiei va ia dracu’ inainte de a iesi din cocon… viermii lu’ tata.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 1:33 pm
Deci n-ai exemplu. Zi si tu: “In Aristotelia administratorii de fonduri de pensii private garanteaza prin lege randamente peste inflatie. Si in Costelia la fel”.
Nu ai asemenea exemple de legi, nu? Cauta, Netul e mare. Idiot.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 1:39 pm
Pai tovarase idiot, am cazut de acord ca legumicultorul va ramane cu ochii in Soare.
Oricum, netul e mare si-s foarte multi ca mine… agentii imobiliari sunt mai fericiti decat acum 2 ani, ofiterii de credit m-au facut in 3 culori anul trecut, iar acum m-am luat de guler cu niste paraziti de la… fondurile de pensii. Ce zici ca urmeaza sa se intample?
Publicat la data de 26.2.2010, ora 1:46 pm
Evident, sa latri la luna la nesfarsit, intrucat e simplu de observat ca esti imun la argumente de bun simt. Lobotomized freak.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 2:07 pm
… nu spuneam despre ce vreau eu sa ti se intample…
… asta-i soarta parazitilor:
1. Identifica gazda.
2. Se dezvolta in exces.
3. Moare gazda.
4. Sa-ti fie tarana usoara.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 8:39 pm
“In USA exista fonduri private de zeci de ani, deci nu sunt Ponzi. ”
Nici fondul lui Madoff n-a fost Ponzi. Pana cand s-a aflat ca este
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:31 pm
Si cu toate astea, piata are un randament mediu anualizat de peste 15%, la o inflatie de 5%. Stiu ca ti-ar fi placut sa fie invers, ca asa esti tu. Scoate-ti nasul din Marx si vezi lumea reala.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:38 pm
…are un randament mediu anualizat de peste 15% acum, cum am spus chiar eu… mult mai sus.
Faptul ca parazitezi banii altora nu face din tine vreun capitalist veritabil. Esti doar un mic Ponzi… pasager.
Sa-mi arati la ce pagina vorbeste Marx despre statutul de parazit al statului.
P.S. Sa traversezi numai pe verde. Nu stiu de ce, imi fac griji.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:40 pm
Cum le stii tu pe toate … si ai marinimia sa ne inveti si pe noi …
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:49 pm
…No… acuma daca tot ne-am imprietenit,
, nu ne spui si noua evolutia din ultimele luni ale contributiilor la fondurile de pensii? Poate mai dai apa la moara unor… optimisti. Ce zici, ne spui?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 2:11 pm
“evolutia din ultimele luni ale contributiilor”… cand te imprietenesti cu gramatica, poate ne imprietenim si noi. Conditie necesara, nu si suficienta.
Cat despre intrarile in PII (oameni + contributii), ele reflecta fidel situatia de pe piata muncii. Nu ma mai obosesc cu detalii sau explicatii, oricum capacitatea si vointa ta de intelegere sunt limitate in domeniu. Iar in metri patrati nu stiu sa vorbesc
Publicat la data de 25.2.2010, ora 2:18 pm
fu la gramada… dupa ce mi-am exprimat ingrijorarea cu semaforul… m-am dezprinzi de subiect.
… oricum recunosc calitatea zoaiei din simpla alaturare a 3 cuvinte.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 2:24 pm
Da..oare in China au astfel de probleme? Am auzit ca nu ! Pai atunci nu era mai bine cu Ceausescu pt. ca astazi am fi fost precum cei cu ochii mici !!!
Publicat la data de 25.2.2010, ora 3:16 pm
Despre China numai de bine, ei nu platesc CAS, insa in societatea lor copiii sunt educati cu convingerea ca orice batran va fii intretinut de apartinatori, d-aia faceau ei multi copii. Sunt obligati sa ii intretina pe parinti, bunici etc.
Si uite asa scapa de legea pensiilor, pai sa nu ii invatam noi cum e cu pilonul 2?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:16 am
la enumerarea dumneavoastra as mai adauga pozitia 2.bis: trecerea a cat mai multi angajati de la “gri” / “negru” la “alb”.
nu stiu cum arata ultimele statistici legate de economia subterana, dar de la firul ierbii as zice ca e 50-50. daca macar o parte din angajatorii / angajati fara forme legale ar ajunge sa plateasca dari catre stat, raportul salariati : pensionari s-ar mai echilibra.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:30 am
pai sa dam fuga la pensiile private, nu?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 4:16 pm
daca ne-ar lasa statul, chiar ca ar trebui sa o facem. Dar trecerea nu poate fi decat lenta, pe masura abandonarii principiului solidaritatii (ce contribui eu azi nu e pentru mine ci pentru cel ce e pensionar azi). Pe termen lung bursa e de cateva ori mai profitabila decat fondurile de pensii ce prin lege trebuie sa fie ULTRAPRUDENTE.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:34 am
Khris si portocalii PD mai putin L intra in topul populistilor.
Eu unul am o rezolvare personala: emigrarea. Termin facultatea si am plecat spre UK, USA, Germania, Suedia, unde ma poarta soarta.
Motive:
- Nepotismul generalizat si in companii private
- Infrastructura
- Starea sitemului de sanatate
- Nesustenabilitatea sistemului de pensii
- Lipsa unei perspective pozitive
TB a zis ca 99% din romani sunt manelisti. Asta a fost determinant pentru mine. 1% inseamna ca sunt o minoritate in tara asta. Minoritate pot fi si in alta tara.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:52 am
Mariniuc: o simpla declaratie a presedintelui te-a determinat sa emigrezi? Din cate inteleg, esti inca student – cand o sa ajungi dincolo, ai sa vezi ca nu exista caini cu covrigi in coada.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:59 am
Declaratia presedintelui nu a facut decat sa imi confirme ca in Romania se generalizeaza prostia sau asta se vrea.
Sunt multi plecati pe care ii cunosc si o duc bine, pot sa zic ca am de ales. Daca au fost integrati muncitorii cu ora, cred ca mai e loc si de un inginer.
Khris daca vrei iti povestesc cum arata un spital in Roma, cum se face scoala in Suedia, cum o duc cativa romani din SUA. E mare diferenta si odata ce vezi diferenta …
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:12 am
TRAIAN BASESCU, pe langa rahaturile homosexuale sau tiganesti pe care le mananca din cand in cand, este unul dintre artizanii dezechilibrelor din sistemul de pensii.
S-a impotrivit la propunerea PSD, pana a imbinat-o in varianta PSDL. De fapt, ai dreptate… eu am promulgat-o.
http://www.9am.ro/stiri-revista-presei/Actualitate/67589/Presedintele-a-promulgat-legea-pensiilor.html
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:22 am
Din pacate gandirea ta este singura sanatoasa in conditiile actuale.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:46 am
VIsezi frumos Mariniuc. Am fost si eu ca tine si dupa 7 luni de dormit in garajul unei babe cu 100 de euro chirie si muncit pe santier mi-a cam sarit strainatatea din cap.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 3:40 am
in acelasi timp eu dupa 2 ani in care nu am vrut decat sa fac ceva bani, ani in care mi-a mers binisor, nu prea-mi vine sa ma mai gandesc la intors. si pana la urma ce inseamna sa fi in strainatate? daca-ti gasesti locul in societate esti acasa oriune…
si am domit cu 30-40 uneori cu 80 pe noapte.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:27 pm
Dupa ce vei emigra vei observa …in tara in care te vei stabili…pe propria piele… urmatoarele:
-nepotismul generalizat si in companii private – nu am inventat noi romanii chestia asta…
- Starea sitemului de sanatate..unde ai toate posibilitatile din lume dar fransizele pe care trebuie sa le platesti la asigurari te usuca incat te feresti de spitale mai mult decat la noi si alegi tratamentele cele mai ieftine…mai ieftine decat aici…dintr-o lista lunga de optiuni ce-i drept
- Nesustenabilitatea sistemului de pensii – mai citeste presa internationala…problema nu e neaparat a Romaniei ci a intregii europe…
parerea mea este sa pleci si sa lucrezi macar pentru o perioada in strainatate…dupa care sa iei decizii definitive. s-ar putea sa nu-ti placa clima….
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:45 pm
nepotismul generalizat – fostul PCR – Pile Cunostinte Relatii cu forma lui “moderna”: recomandarea. Daca ai recomandare de la cineva de incredere o sa prinzi un job bun, altfel nu.
Starea sitemului de sanatat – depinde de tara in care traiesti, in unele este mai bine in altele mai rau. In general au proceduri si se tin de ele asa ca o sa ai surpriza ca pentru niste chestii simple sa tb sa vii in tara.
Nesustenabilitatea sistemului de pensii – singura solutie pe care o vad este sa iei pensia din strainatate si sa te muti inapoi in Romania.
@Mariniuc
Dupa ce te angajezi fa un calcul simplu: cu cit ramii dupa o luna normala: 500 euro – esti sarac, 1000 euro – o duci binisor poti sa faci economii, 2500 – poti sa-ti oferi o viata buna. Calcule pentru o familie cu 2 copii.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:51 pm
interesante analize. as fi vrut sa vad asa ceva pe pe site-ul ministerului muncii.
altfel pot compara: parintii mei pensionari in romania cu parintii prietenilor mei din franta. la acelasi nivel de studii, bac+4, si peste 30 de ani de contributii, plus vreo 4 ani adus valuta forte statului roman din irak…tatal meu are o pensie de 1000ron. pensionarul francez: 3200 euro. oferta de sanatate?
tatal meu evita consultatiile la spital. mai bine “tine” pe picioare. celalalt nici nu are nevoie. la peste 70 de ani francezul face sport chiar si dupa o interventie pe cord!! tehnologia a revolutionat medicina, are beeper online cu un spital…trai pe vatrai pentru ei pensionarii francezi din clasa mijlocie.
Publicat la data de 28.2.2010, ora 9:35 pm
Am fost pregatit cind am ajuns strainatate pentru ce e mai greu,dar la asta nu m-am asteptat: nepotismul si favoritismele in companii private.In prima companie in care am intrat,primul lucru care m-a deziluzionat a fost nepotismul.In companiile mari unde nu intervenea direct patronul in conducere nepotismul il practicau directorii,care daca obtineau rezultatele scontate de patron nu trebuiau sa dea socotala pentru nepotism.In companiile mai mici in care aveai de-a face cu patronul toata ziua,era si mai evident.Toata familia lui lucra,sau se faceau ca lucrau acolo, pe salarii duble sau triple.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:36 pm
Tine minte un singur lucru: ca sa reusesti in strainatate trebuie sa te increzi doar in tine insuti si sa fii serios. Nu astepta ca altcineva sa-ti protejeze interesele sau sa aiba grija de tine asa cum se intimpla in Ro. Daca alegi o strategie buna o s traiesti bine fata de Ro daca nu o sa dormi prin grajduri si parcuri.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 6:49 pm
Nu ma pot abtine sa nu raspund:
Aproape toti astia care va plingeti de cit de rau e in strainatate va incadrati intr-una din urmatoarele categorii:
* nici macar nu ati plecat din romania de frica/comoditate/lene. Multi probabil pe principiul (absolut stupid si care descurajeaza competitivitatea) “decit codas la oras mai bine in satul meu fruntas”
* aia care au plecat si s-au intors dupa citeva luni de munca de mizerie probabil nu erau calificati
* aia care erau calificati probabil nu stiau limba si nici nu s-au chinuit sa o invete, dar aveau impresia ca vor ajunge manageri sau CEO cu limba romana si o engleza stilcita
* mai trebuie sa si muncesti, nu merge ca in romania sa te “descurci” cu mici invirteli. le mai merge unora, dar sigur nu-s asa de multi atirnache si pomanagii care se feresc de munca ca neo de gloante.
* aia care si-au gasit joburi cit de cit bune fie nu au facut fata, fie nu s-au adaptat. Nu ajunge sa gasesti job, trebuie sa te si integrezi, iar 90% din asta inseamna sa inveti limba. Daca exista bariere de comunicare normal ca nu iti vei face prieteni prea usor, insa altfel e relativ usor sa legi prietenii. E cam acelasi motiv pt care nu prea are nimeni de aici prieteni surdo-muti – ca nu-i poate intelege si nu poate vorbi cu ei.
Si ca sa va raspund punctual:
@Matei – maninci kkt cu polonicul, probabil repeti aiurea ce ai auzit si tu la altii. Job-uri bune se iau si cu CV-ul si interviul, fara nici o recomandare. Dar trebuie sa ai si ceva calificare, nu sa vii doar cu pretentii fara sa stii sa faci ceva.
@Analitix – maninci kkt cu polonicul, probabil repeti aiurea ce ai auzit si tu la altii. O asigurare de sanatate de exemplu iti acopera aprox 90% din costurile pt o accidentare la ski, costuri de aprox 2000 euro (poate chiar peste). In ele sunt incluse radiografii, rezonanta magnetica, atela/genunchiera (fo 250E doar aia), cirje etc.
@Andrei – in vest nu toti pot fi “createuri” daca nu se pricep decit la munca necalificata pe santier.
PS: 100e chirie e chiar putin, fie ea si intr-un garaj – mai ales daca era incalzit si cit de cit adaptat sa poti sta in el. Garajele NEincalzite pot ajunge intr-o capitala mai mica la 100e/luna, prin Paris, Londra cred ca sunt de 2-3 ori pe atit.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:17 pm
Eu m-am ocupat in stil profesionist timp de 15 ani cu sonorizari si muzica la diferite oicazii(nunti, botezuri agape etc) Aproape de fiecare data cand eram contactat mi se spunea ferm FARA MANELE. Eu zambeam pentru ca stiam se urmeaza. Nu sunt un fan al manelelor. Dar nu pot sa nu recunosc ca aceste cantece pe care toata lumea le detesta si scuipa in san cand aud de ele faceau de fiecare data cel mai grozav antren la care participau cu entuziasm chiar cei care spuneau ritos FARA MANELE. Traian Basescu poate a exagerat in ce prveste procentul dar te asigur ca marea majoritate fie ca sunt cititi sau mai putin cititi chiar daca nu recunosc agreaza acest tip de muzica unii ascultand-o cu lumina stinsa si in surdina sa nu-i auda vecinii, exact cum ascultam pe vremuri Europa Libera. In rest asculta sfatul lui Orgonas. In Occident nu tot ce zboara se mananca si nu te asteapta nimeni cu bratele deschise.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:47 am
Știu că sună ca un clișeu idiot, dar personal sper să nu ajung să mănânc pensie plătită de generația actuală.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:49 am
Eugen: nici eu. Dar marea masa a populatiei nu gandeste asa.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:01 am
@Mariniuc: te-ai simtit cu musca pe caciula si te-ai gandit sa fugi din tara? Pai pleaca, uite, iti mai dau un motiv: se mai zice si ca in 2012 o sa fie sfarsitul lumii, nu ai vrea sa fii inconjurat de manelisti in momentul acela.
Fugi pe la altii, unde umbla cainii cu covrigii in coada, oamenii nu au nepoti(sau daca chiar au, ii alunga din oras), prefera sa angajeze romani, sistemul de guvernare este perfect, chiar iti pune in traista, fara sa trebuiasca sa faci nimic. Exact opusul situatiei din romania.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:26 am
Vad ca ai motive bune sa ramai in tara: iti plac superstiile si manele.
Eu vreau sa fiu mai pragmatic. Daca e sa muncesc sunt convins ca si in Romania voi lucra la fel de mult, dar voi fi mai prost platit.
Am fost angajat o perioada mare la o multinationala. Am fost delagat in tara mama si am vorbit cu un roman angajat acolo. Sti cat era raportul dintre salarii ? 1:6 pentru ei (vorbesc de salariul de senior).
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:00 pm
Deci, dupa filosofia ta, daca nu vrei sa fugi din tara, inseamna ca esti manelist si/sau superstitios. Plus ca nu ai inteles mesajul meu (2012).
Dar pleaca, domnule, cine te retine? Testeaza pe pielea ta, apoi sa vii sa ne dai lectii despre cat de prosti suntem ca nu facem ca tine. Ca deh, tu ai vorbit cu un om plecat din tara care ti-a povestit ce bine o duce el. Daca ai deschide bine ochii, ai vedea ca si aici sunt oameni care o duc bine, la fel cum si acolo sunt oameni care o duc rau. Dar cine sunt eu, manelist si superstitios, sa iti spun tie asta…
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:29 pm
lasa-l mai Cristi sa mearga…daca aici nu face fata
Publicat la data de 25.2.2010, ora 2:13 pm
Stati voi in Romania si traiti bine cum puteti. Eu am de ales si am sa aleg EMIGRARE.
Comentariile rautacioase le pun pe seama invidiei: pe mine nu ma leaga multe lucruri de Romania (ex: rate, copii de crescut, proprietati de administrat), voi poate sunteti mai legati …
Publicat la data de 25.2.2010, ora 2:24 pm
@mariniuc
Nu trebuie sa stai in Romania, trebuie sa produci intens plus valoare in beneficiul… politrucilor, parazitilor financiari si… asistatilor. Deci… nu sta!
Publicat la data de 26.2.2010, ora 4:07 am
inchipuie-ti cristi ca sunt si oameni care prefera sa angajeze romani. (ex: pe proiectul actual suntem 7 din 15) si asta cu SLARII, nu cu 2-3000/luna.
nimeni nu-ti pune in traista, dar nici nu-ti ia! ai drepturi si daca le reclami nu o faci pe degeaba.
si da, as zice din pacate, am fost oprit de polite in 4 zile de 2 ori doar pt ca eram cu masina de romania. deci exista politie si face si altceva decat sa stea la radare….
nu te intreb daca trecut granita vreodata.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:13 am
demagogie si ipocrizie cat cuprinde. actuala opozitie a pensionat pe banda rulanta in ultimii 20 de ani, iar acum se da de ceasul mortii ca nu mai sunt bani.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:24 am
O verificare riguroasa a tuturor dosarelor de pensii pe motiv de sanatate si umplerea puscariilor cu medici corupti cred ca ar rezolva o mica particica din problema pensiilor. Dar un sistem corupt nu va lua niciodata masuri impotriva coruptiei…
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:26 am
Camil, sa nu vorbim discutii. PDL in frunte cu piticu’ atomic s-au batut pentru majorarea punctului de pensie, iar TRAIAN BASESCU a promulgat legea.
Concret, toti… tata… fura si mint de rup. Preferinte?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:28 am
Daca vreti va arat eu ce casa are un medic care s-a ocupat de pensionari.
PS: e si de la PD-L
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:03 pm
stiu asta. doar ca acum cand incearca sa se faca ceva in directia corecta (cred eu), tot nu e bine
Publicat la data de 25.2.2010, ora 4:21 pm
AC. Parca au fost niste certuri mari pe sustenabilitatea pensiilor? mai tii minte declaratiile lui Ageamian? Legea a fost intoarsa odata de TB cand a cerut sa i se demonstreze sustinerea financiara!!! Presedintele nu poat eintoparce decat odata. N-ai fost instruit la partid cum trebuie, cere banii inapoi!
Publicat la data de 27.2.2010, ora 12:44 pm
@uituc
Domnul taurin, am zis pe undeva pe aici ca EU am promulgat legea pensiilor. Desi stiam ca Romania va ajunge in prapastie, am decis ca e mai important sa castiga alegerile din 2009. Zoie de la partid esti tu… draga.
Am pe blog toata pleiada de zoaie politice. Te-am enumerat cumva?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:30 am
propun angajarea lu’ Madoff la Casa de Pensii si cu dispensa la Ministerul Muncii … am auzit ca momentan nu e angrenat in alte proiecte si cred ca sub competenta sa conducere statul roman va platii pensii de acu’ in colo mai mult timp decat in actualul sistem …
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:34 am
Pensionarile anticipate si de boala au fost solutia de avarie gasita de persoanele disponibilizate in varsta de peste 45-50 de ani care nu mai au cautare pe piata muncii. Angajatorii cauta explicit persoane tinere. Criza sistemului de pensii este corelata cu criza sistemului educational, de recalificare profesionala, a sistemului public de sanatate (pensionarii sunt principalii consumatori de servicii de sanatate, fara a fi platitori). Ideea este de a gasi acel motor al economiei care sa relanseze cresterea si angajarile. Se vorbeste despre exporturi, dar s-ar putea ca reluarea cresterii exporturilor sa fie mult mai lenta decat se asteapta guvernantii.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:49 am
Unde s-a dovedit o solutie de succes Pilonul II de pensii ?
Prea multa filosofie (asta se trage de la scoala !).
Problema este foarte simpla : “Un indian bun e un indian mort.”
Cum o adaptam pentru pensionarii din Romania anului 2010 ?…
Sau ca sa o formulam mai “stiintific” : cum sa procedam ca raportul intre intrarile si iesirile din sistem sa dea un trend pozitiv ?
In felul asta sistemul se echilibreaza si in plus ramin si bani pentru idei destepte (gen “Renasterea satului romanesc-10 case pentru specialisti“) …
“… pentru ca de la partidul întreg atarna binele tarii si de la binele tarii atarna binele nostru…”, nu-i asa ?…
Q.E.D.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:20 pm
In Chile si apoi in toate statele din America de Sud care au adoptat un Pilon II. In Polonia si Ungaria. Detalii: http://www.pensiileprivate.ro/Guillermo-Arthur-ERRAZURIZ-opinie-18,115-389.htm . Nu strica sa mai si citesti.
Publicat la data de 27.2.2010, ora 1:33 am
Ia vezi si aici:
http://www.tcf.org/list.asp?type=NC&pubid=1186
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:06 pm
Khris
Tu ai vazut ca pe site-ul Hotnews link-ul catre blogul tau duce de fapt catre blogul lui Nastase Adrian, seful PSD ?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:09 pm
Din lectura legii vor fi avatajati cei care au, de ani buni, venituri de miliarde lei vechi pe luna si care doresc o pensie pe masura, daca se ia in calcul contributivitatea cu care se face cariera. Nu vor mai fi 2-3 pensionari cu pensii de peste 30.000 lei noi ci cu sutele sau miile.
Pentru cei care au iesit la pensie pana in anul 1997 ar fi trebuit sa se ia in calculul contributivitatii venitul real si nu valoarea din cartea de munca. Venitul real difera deoarece s-a lucrat in mina, schimburi de noapte, in acord individual, ore suplimentare, sporuri de pericol sau toxicitate, prime, beneficii etc. Pensiile acestea ar trebui marite corespunzator (50-100%). In prezent, la militari situatia este reglementata destul de clar (in acelasi mod este reglementata in tarile UE si a celorlalte membre NATO) Militarii nu s-au supus reglementarilor Codului Muncii si din aceasta cauza nu au avut si nici in prezent nu au normata ziua de munca (8 ore pe zi, 5 zile pe saptamana). O sa acceptam ca sambata, duminica si sarbatori legale sa nu avem politie, armata si servicii de informatii?. Aviz hotilor.
Totodata, aduc in atentie faptul ca in 2002-2003 s-a negociat si semnat capitolul de aderare la UE in care a fost stipulat cu litere groase valoarea salariului mediu si a pensiei medii pentru noi romanii. De ani de zile nu am auzit pe nimeni comentand aceste valori. DE CE? Probabil ca se doreste ca Romania sa fie exclusa din UE, sau din devalorizarea veniturilor sa se faca in continuare averi impresionante.
Nu s–a specificat clar care este desinatia imprimutul de la FMI. Justificarea ca o parte din acesta se va folosi pentru plata pensiilor si salariilor nu tine deoarece acestea se platesc in lei si nu in euro, moneda in care se da imprumutul, DECI LEI SUNT.
Revenind la pensionari, se face cariera cu remarca ca in Romania numarul acestora este exagerat de mare fata de cei care contribuie la fondul de pensii. In tarile din UE situatia este mai „dezastruasa” fata de Romania- in Italia sunt 5 pensionari la unul care munceste, in Franta 4/1, Germania 5/1 etc.
De asemenea ar fi interesant sa cunoastem care este valorare datoriilor la bugetul de pensii, precum si la begetul de somaj si sanatate, ale operatorilor economici care de ani buni sunt pasuiti de la aceste plati si daca nu cumva acestea se ridica la valori mai mari de decat deficitul acestor bugete. Nu mi se pare normal ca aceste datorii sa fie puse in carca pensionarilor sau a salariatilor.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 4:23 pm
in afara de bla-bla, cum pot intretine 4 mil de contributori 6 mil de pensionari??? cat ar trebui sa fie contributia?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:28 pm
In Romania guvernul pedepseste initiativa privata si baga in faliment inteprinzatorii prin fel de fel de amenzi si taxe aparute peste noapte .
Impozitul forfetar a distrus 80% din firme si daca te pune dracu sa ai si un angajat o sa tot ai de tras , pentru ca trebuie sa respecti prevederile Legii 319/2006 , ceea ce inseamna ca trebuie sa cheltui , si in cazul in care nu-ti mai merge afacerea nu poti sa-l dai afara fara un preaviz de 20 de zile lucratoare plus un salariu compensator .
Cresterea CAS incepand cu ianuarie 2009 a lovit serios firmele care aveau angajati , iar OUG 34 a lovit in primul rand in firmele care lucrau numai cu factura .
La toate astea s-a adaugat cresterea salariului minim incepand cu 1 ianuarie 2007 , iar aplicarea prevederilor CCMUNN pe 2007-2010 , mai exact a coeficientilor de salariazare , a facut ca sa creasca cheltuielile cu salariile intr-un ritm accelerat .
In ziua de azi nu mai ai curaj sa angajezi un salariat , pentru ca daca ii naste sotia trebuie sa-i dai un salariu , potrivit reglementarilor legale .
Toate astea s-au intamplat ca sa existe salarii nesimtite si un numar crescut de salariati in sectorul bugetar .
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:38 pm
@ Khris: “3. Sistemul actual de pensii bazat pe principiul “pay as you go” este condamnat la prabusire, singura solutie pentru ca statul sa asigure o pensie cat de cat decenta fiind Pilonul II de pensii. Din aceasta perspectiva, este necesar ca guvernul sa se tina de cuvant si sa creasca anual cu 0.5% procentul din CAS virat la Pilonul II, astfel incat pana in 2016 sa fie atins procentul de 6% stabilit initial.”
E adevarat, necesar, dar nu si suficient. E foarte simplu: ce rata de inlocuire (a salariului prin pensie) poate sa aduca o contributie de 6%? 10%? 15%? Hai 20%, intr-un caz foarte fericit? Si ce facem cu restul de 80%-90%, de unde ii luam? Pensia de la stat, pentru cei care au azi 20-30 de ani, va aduce un replacemente rate de ~15%-20%. Si cu restul de 60% ce facem?
Pilonul II e parte a solutiei, nu solutia. Solutia e sa suplimentezi (Pilonul III, depozite bancare, fonduri mutuale) cum stii si cum poti mai bine economisirea implicita din Pilonul II, pentru ca nici astea singure nu vor putea sa rezolve problema unei rate de inlocuire decente.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 12:42 pm
Mihai: in principiu ai dreptate, insa pensia de la stat + Pilonul II vor genera un venit mai mare decat ar putea statul sa ofere doar prin pilonul I, eu la asta ma refeream.
Pilonul III inca reprezinta ceva exotic in Romania, la fel cum se intampla si cu fondurile mutuale, care nu si-au revenit dupa socul FNI si SAFI.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:29 pm
E adevarat, PI + PII > PI singur. Insa daca aduci in discutie subiectul “adequacy”, problema revine. 6% nu e suficient pentru o rata de inlocuire decenta, nici in Ro si nici nicaieri.
PIII va deveni mai putin exotic si va capata statut de produs de masa cand va creste deductibilitatea fiscala suficient pentru ca PIII sa devina cu adevarat “beneficiu salarial”. Cam asa e in Cehia, de ex., unde 80% din forta de munca are PIII.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:23 pm
Da. Ai dreptate in ceea ce spui. Stiu foarte bine ca actualul sistem de pensii de stat este nesustenabil.
Eu vad solutiile astfel:
1. Penalizarea severa a pensionarilor anticipate
2. Cresterea progresiva a varstei de pensionare
3. Transferarea treptata a responsabilitatilor spre sistemul privat de pensii, cu supravegherea si garantiile aferente.
4. Stimularea (financiara) a continuarii activitatii dupa implinirea varstei de pensionare.
5. Transferarea partiala a responsabilitatilor privind educatia, sanatatea etc. pe umerii contribuabililor, prin sistemul coplatii, cu diminuarea corespunzatoare a contributiilor.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 1:37 pm
Solutia este totul alta:
astazi pensiile sunt finantate din (cei drept cele cca. 16%) de altundeva in speta din veniturile din bugetul de stat (aka TVA, impozit pe profit si impozit pe salariu).
Bun. De maine desfiintam sistemul de pensii adica din salariile persoanelor pana la 40 de ani nu se mai trage CAS precum nici angajatorul nu mai plateste CAS (astfel cresc salariile si venitul din impozitul din salariu creste) si marim TVA-ul la 25% (din care 5% merge la bugetul pentru plata pensiilor actuale) si impozitam toate pensiile de peste 3000 RON cu 95% ce este peste 3000 RON (si aceste vor fi veniturile bugetului de pensii). Persoanele intre 40 si 50 ar trebui sa fie scutite de plata CAS si ei vor primi o pensie scazuta. Si astfel incet-incet (in termen de 30-40 de ani) am elimina pensia si in acelasi timp am obisnui pe oameni sa aiba grija de ei insusi. De ce in China nu exista pensia?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 3:03 pm
@Mariniuc
Cred ca am trebui sa fim mai toleranti cu semenii nostri si cu deciziile lor… Cineva care emigreaza trebuie inteles la fel de bine ca si cineva care ramane.
Nu stiu daca sistemul de pensii este cel care ar trebui sa ne determine unde sa muncim.
As avea totusi o observatie, cumva la limita topicului: daca vei merge in Suedia sa muncesti, nu vei fi un emigrant, ci doar unul dintre cei care aleg sa se foloseasca de principiul liberei circulatii in UE.
Daca pleci in afara UE esti emigrant.
@Cristian
Te-ai intrebat de ce este de fapt nevoie de pensie? Adica, ti-ai imaginat vreodata ca s-ar putea sa fie bine si fara nici un sistem de pensie?
Sa fim cinstiti, acum nu socatem oamenii la pensie pentru ca nu mai pot munci (chiar la 70 de ani, un o, paote bine-mersi sa lucreze, cat timp nu cara saci in port- dar cati mai cara saci in port!?). Scoatem oamenii la pensie doar ca sa eliberam locuri de munca si eventual sa scapam de dinozauri care blocheaza lucrurile…
Publicat la data de 25.2.2010, ora 3:05 pm
Recomandare pentru pensionarii cu 2-4 camere in Bucale:
1. Se vinde cloaca… 50% din pretul pietei.
2. Se cumpara o cocioaba in Belgia.
http://www.immoweb.be/en/Buy.Estate.cfm?IdBien=2398249&xgallery=&xpage=1#ongletphoto
… SANATATE!!!
Publicat la data de 25.2.2010, ora 3:09 pm
… ma rog… era pt. mariniuc.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 3:26 pm
Glumești, nu? Nu reușești să îi convingi nici măcar să se mute în provincie sau la țară undeva mai civizilat, unde viața e mai ieftină și e mai multă liniște decât în București și tu vrei să se mute în altă țară?!
Publicat la data de 25.2.2010, ora 3:28 pm
Conform INS… au inceput sa se mute… dar nu mai spun nimic de metrii patrati.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 3:33 pm
Asta e varianta ta optimista?
)
Deci vand in Bucuresti cu 50-100k (sau la jumatate din pretul asta) si se muta in Belgia cu 25k restul pentru traiul fara pensia din romania? Asta da solutie.
Si eu sunt optimist, “preturile creste” e refrenul unei manele, sau nu?
Publicat la data de 25.2.2010, ora 4:15 pm
Khris,
Imi plac articolele tale pentru ca prezinta subiectul cu claritate si cu argumente matematice.
Asta nu inseamna ca, din cand in cand sunt 100% deacord cu tine.
In cazul celui de mai sus cred ca ai lasat de o parte o cauza esentiala a actualului faliment al sistemului nostru de pensii: emigrarea masiva a unei populatii in plina maturitate in care generatiile noastre trecute au investit un capital enorm si care acum nu mai contribuie cu nimic la sustinerea echilibrului salariati-pensionari. Desigur aceaste este rezultatul foarte palpabil al esecului fortelor politice. Este o problema din sferea politicului si nu se poate ameliora decat prin masuri de ordin politic. Nu intelelg de ce Romania nu are nici o pretentie fata de tarile de destinatie, care in opinia mea au obligatia cel putin morala de a contribui la sustinerea fondului de pensii de la noi. Cred ca exista destule argumente care ar putea promova o astfel de idee.
In al doilea rand, cred ca toate ajutoareale gen pensie minima garantata nu ar trebui platite din fondul de pensii ci direct de la bugetul de stat. In Romania sunt multi oameni batrani care se zbat intr-o crunta saracie, dar cred ca marea lor majoritate au aplicat politica greierului cand “furnicile” trudeau si pentru a-si asigura o batranete suportabila. Cred ca era egalitarismului a trecut si singura cale de dezvoltare este cea capitalista, cel putin pana vom prinde Suedia in urma.
Cu stima,
Liviu
Publicat la data de 25.2.2010, ora 4:27 pm
Liviu, suntem parte a UE. Libera circulatie a fortei de munca este lege. La inceputul sec.XX sare intregi de italieni s-au mutat in Romania (in Oltenia, in Dobrogea) etc. Nu putem bloca libera circulatie fara sa ne re-inchidem intr-un lagar!
Publicat la data de 25.2.2010, ora 6:19 pm
Nici nu se pune problema de a bloca libera circulatie, doar cat ne-am luptat pentru ea, dar cred ca am putea cere celor mai bogati ceva care sa mai compenseze deficitul nostru. Nu cred ca pot ignora ca Romania a cheltuit mult cu cresterea, educarea si buna sanatate a celor care sustin acum pensiile altora.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 10:02 am
@liviu. Ne intoarcem la Ceasca, care le cerea banii de educatie inapoi in anii ‘80? Eu personal am trecut prin asta (banii au fost imputati familiei mele)? Sunt destui expati in Romania (si sa dea Dzeu sa vina cat mai multi). Le cer statele lor bani pe educatie? Ce-ar fi sa iesim din mentalitatea de lagar, care nu ne poate duce decat inapoi (priveste mai sus pe blog la unele comentarii). Medici din Germania se duc in Anglia, cei din Cehia in Germani, ai nostri in Cehia, vor veni basarabeni la noi etc. Asa e mersul vietii si piata libera a muncii. De altfel, PALARIA jos in fata dr.Arafat si dr. Dia. !!!
Publicat la data de 25.2.2010, ora 4:27 pm
Problema principala a pensiilor este JUSTITIA.
Daca ati avea curaj sa bagati in puscarie pe cei care au furat tara asta s-ar rezolva multe.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 10:06 am
chiar daca ii spanzuram pe toti (nu sunt contra) tot 4 mil. de contributori avem si 6 mil. de pensionari. Daca le dam numai 100 E PE AN, adica mai nimic pe luna, asta inseamna INCA SASE SUTE DE MILIOANE de euro pe an. Deficitul azi este de 1,7 mld. euro si mai adaugam 600 milioane? Dimensiunea problemei nu permite solutii simple, imediate sau gaselnite geniale (cu asta se ocupa mass-media). Remarca si tu ca majoritatea solutiilor sunt de Pristanda: doua la primarie, doua la prefectura. Aceeasi bani sunt propusi si pentru pensii si pentru salarii si pentru locuinte si pentru drumuri si pentru…
Publicat la data de 25.2.2010, ora 4:27 pm
N-am nici cea mai vaga intentie de a da banii din buzunar unora ce nu imi garanteaza nici un randament si nici macar nu imi spun exact si periodic in ce au investit banii pe care ii administreaza. N-am nici Pilonul II si nici asigurare de viata. Am in schimb economii pe care le tin in depozite pe maxim 3 luni.
Asa-zisele asigurari de viata sunt de fapt fonduri mutuale cu randament mai mic si transparenta mai redusa decat a fondurilor mutuale propriu-zise. Imi garanteaza doar ca indiferent ce se intampla imi voi primi inapoi macar banii depusi. Si cu ce imi garanteaza? Ce active are in Romania de exemplu ING Asigurari de Viata? Cat acopera fondurile de garantare?
In cazul in care lor le va merge foarte bine, “asiguratii” vor face o afacere proasta. In cazul in care lor le va merge prost, asiguratii vor pierde toti banii.
Si inca un element: eu mai am vreo 30 de ani pana la pensie. Sa investesc in Romania pe 30 de ani? Ia sa ne uitam cum arata Romania acum 30 de ani. Sau acum 60 de ani fata de acum 30 de ani. Ultima invazie straina a fost acum 66 de ani, pana acum 20 de ani a fost dictatura, in ultimii 30 de ani au fost 3 crize economice majore (anii 80, 90-2002, 2009 – ?) In toata perioada asta au fost vreo 5 ani de crestere economica si relativa libertate economica.
Asta e tara pe care sa imi bazez batranetile, in care sa investesc pe 30 ani??? Lol!
Poate, daca nu as avea de ales. Dar deocamdata avem sansa extraordinara de a calatori, munci sau investi in Europa. Cand ma voi hotari sa imi fac o asigurare de viata sau o pensie privata voi cauta o companie cu +100 de ani vechime dintr-o tara ce nu a vazut invazii straine in ultimul secol. In Romania n-as bloca nici un euro pe mai mult de 6 luni.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 10:11 am
dragule, teoria investitorului singular a fost larg dezvoltata in Vest. Un manager de fond are mai multe date decat poti avea tu si tot timpul sau este dedicat acestor analize. S-a demonstrat ca pe timp foarte scurt tu poti avea un randament mai mare decat un fond, dar nu mai este valabil nici pe termen mediu nici pe termen lung. Ca sa te convingi ia un fond de pensii si uita-te la randamente pe 10 ani etc. Depozitele bancare nu vor da un randament bun in curand (nu uita ca deocamdata impozitarea lor este practic nula). Tot ce am scris nu inseamna ca nu ai dreptate PE TERMEN SCURT in Romania.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 7:33 pm
Maine reluam si noi pe blogul SAR discutia pe tema pensiilor, de care s-a scris in Raportul nostru de analiza si prognoza pe 2010. Pe scurt, dupa calculele noastre gaura din sistemul de pensii e echivalenta cu cresterea TVA la 22% acum si 27% in 2025! Asta, daca nu marim baza de contributie, crestem varstele de pensionare (mai ales cea efectiva, ca una scrie in lege, alta se intampla in realitate), eliminand pensionarile anticipate si pensiile speciale.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 8:17 pm
In China nu exista pensii (scria cineva mai sus)? Nu am stiut asta, multumesc. Nu ma mai mir deloc cum de China devine mare putere economica si financiara in lume. Atita vreme cit nu-si plateste si ingrijeste oamenii/muncitorii pe masura nevoilor lor si a valorii create prin munca lor, nu ofera asistenta sociala, sistemul medical are probleme si el, cum sa nu faca statul profit cind manipuleaza costurile extraordinar de mici si profiturile mari? Gindesc deja altfel despre sistemele de pensionare din Romania si chiar din America: vor exista multe alte solutii pina sa ajungem si noi, ca in China, sa nu avem pensii si tot sa traim, multumind cerului ca nu murim.
In Romania ca si in America sistemul de pensii de “stat” ajunge in curind la colaps datorita cheltuielilor mari (cheltuieli cu pensiile in sine si alte beneficii sociale) si a depunerile din ce in ce mai mici in conturile respective de pensionare/beneficii sociale. In America este scris negru pe alb in declaratia (statement) de pensionare individuala primita la sfirsitul fiecarui an ca, in aproximativ 20 de ani de acum incolo, fondul asigurarilor sociale nu o sa mai fie suficient sa acopere volumul necesar de pensii in intreaga America. Cheltuielile foarte mari din domeniul beneficiilor medicale oferite, de exemplu, suge fondurile intr-un mod infernal.
Cheltuielile din fondul de pensii trebuie controlat in mod corespunzator si bine de catre administratia respectiva, ceea ce nu se intimpla in realitate. Am aflat despre fonduri de pensionare ce – investite de un anume judet american in produse riscante, impotriva legii chiar – au fost pierdute. Judetul in sine (administratia de stat a acelui judet) a dat faliment, nimeni nu a prea intrat la pirnaie, iar unul dintre cei ce a fost pe atunci tare in administratia financiara a acelui judet a devenit professor de facultate cu clasa in “personal financial planning”.
Taxatia trebuie sa fie nediscriminativ aplicata tuturor, cu strictete si pedepse de luat in seama, ceea ce nu se intimpla in Romania. In Romania, ca si in alte tari, sunt cazuri ca acela in care exista nevoia sa fie construite drumuri bune, se procura fondurile, constructiile sunt intirziate si facute de mintuiala pe cind se ridica miliardari ai “asfaltului” pe care nu-I ia nimeni la intrebari.
Din toate acestea eu inteleg ca fonduri ar exista, precum si posibilitate de buna administrare.
Pina sa se mareasca procentul de contributii la fondul de pensii din salariul lunar, prin controlul fondurilor si taxare corespunzatoare a veniturilor individuale si ale firmelor, in Romania sunt ferm convins ca fondurile de pensionare ar creste cu cel putin 100%. Concomitent cu acestea, controlul costurilor la nivelul economiei nationale ar aduce si el un “venit” (prin necheltuire) de cel putin 50% in plus.
Daca conditiile de mai sus ar fi respectate in prezent, fondurile de pensionare existente azi in Romania ar putea fi inmultite cu 2.5. Ar fi ele atunci suficiente sa asigure necesarul de pensii?
Se va intimpla asta? Nu cred, mai ales in Romania. In America accesul la beneficii de stat si pensionare incepe sa fie restrins, cheltuielile incep sa fie si ele putin (nu cit ar trebui) controlate iar statul incepe sa favorizeze planurile de pensionare secundare/private, sfatuind populatia sa le ia in consideratie in mod foarte serios. O sa fie asta de ajuns? Nu cred. In planuri secundare de pensionare investesc atit eu cit si sotia mea.
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:34 pm
Mai devreme sau mai tirziu ajungem toti ca China. Adica fara pensi sau cu pensi atit de mici ca nu vei reusi sa traiesti din ele !
Din pacate atit tu cit si eu vom fi din categoria celor cu pensi de mizerie !
Cei tineri care comenteaza pe acest blog vor fi din categoria celor fara nici o pensie de stat si cu reala posibilitate sa nu aiba nici pensie privata !
Tu vorbeste cu Obama sa continue sa tipareasca bani fara acoperire .
Eu vorbesc cu Berlusconi sa continue sa promita marea cu sarea si asa macar ajungem la batrinete hraniti bine cu iluzii !
Publicat la data de 25.2.2010, ora 10:56 pm
Ha, ha, hai sa ne distram putin: asculta aici mms://library.radio3net.ro/Library2/eteatru/ora%20vesela/cu_ce.mp3
Publicat la data de 25.2.2010, ora 11:57 pm
Sistemul de pensii ar trebui desfiintat.
Publicat la data de 26.2.2010, ora 9:58 am
[...] eu spun acelasi lucru, este foarte important sa lucrezi cu un CIM, dar nu pentru a-ti asigura statul o pensie, ci pentru a ti se respecta drepturile de [...]