Turbosuflanta, numita si „turbo” sau „turbocompresor”, este un nume comun folosit pentru a defini sistemul de supraalimentare a unui motor.
Este proiectat pentru a pompa aer in camera de ardere a motorului pentru a imbunatati performanta vehiculului vostru fara a modifica designul motorului. Bine de stiut: turbo-ul nu este prezent la masinile cu motoare cu aspirare naturala.
Daca turbo-ul masinii tale se defecteaza, poti beneficia de servicii de reconditionare turbo Cluj Napoca.
Ce inseamna asta in practica?
Turbo este un sistem format dintr-un turbocompresor, un racitor de aer comprimat (numit intercooler) si un sistem de admisie (care este un set de filtre care purifica aerul atmosferic aspirat in turbocompresor).
Deoarece cerintele privind emisiile de esapament la masini, in special cele echipate cu un motor diesel, sunt din ce in ce mai drastice, producatorii concep noi procese pentru a creste performanta, reducand in acelasi timp emisiile de CO2. Turbo-ul a fost inventat la inceputul secolului al XX-lea, in jurul anului 1905, de catre inginerul elvetian Alfred Büchi.
Acest lucru are ca rezultat instalarea de turbocompresoare din ce in ce mai eficiente (si adesea mai fragile), dar si in instalarea supapelor EGR si a filtrelor de particule (DPF).
Unde se afla turbosuflanta pe un motor diesel?
Sistemul turbo este situat sub capota din compartimentul motorului, cel mai adesea pe blocul motorului. Amplasarea turbocompresorului trebuie optimizata pentru a favoriza fluxul de gaze de esapament si pentru a facilita admisia aerului exterior. Prin urmare, trebuie sa stati in acelasi timp langa blocul motorului si langa filtrul de aer.
Prin urmare, inginerii au plasat turbo-ul in asa fel incat sa reduca la minimum utilizarea armaturilor dintre galeria de evacuare care este ea insasi conectata la supapa EGR de inalta presiune si cutia de aer care este ea insasi conectata la debitmetru. Prin urmare, turbocompresorul este montat aproape de motor pentru a reduce distanta de parcurs de gazele de esapament si pentru a facilita circulatia lor atat in turbo, cat si in supapa de recirculare.
Acesta din urma, numit si wastegate, este esential pentru a evita suprapresiunea.
Turbocompresorul este plasat, de asemenea, langa intercooler (radiatorul de racire), care raceste aerul comprimat pentru a nu suprasolicita compresorul de aer. Un turbo pe un motor diesel este asadar plasat intr-o locatie strategica pentru a indeplini toate constrangerile mecanice si geometrice descrise anterior.
Fara aceasta optimizare a locatiei, functionarea turbocompresorului nu ar fi optima. De asemenea, puteti identifica locatia turboului prin micul suierat pe care il face atunci cand motorul accelereaza. Odata ce zgomotul este vazut, va va fi usor sa localizati turbocompresorul. In plus, o parte din turbo, compresorul de aer, arata ca un melc care se micsoreaza. Cu toate componentele sale, puteti observa cu usurinta un turbocompresor pe motorul dvs. diesel.
Cum functioneaza turbo-ul intr-o masina?
Principiul de functionare aunei turbosuflante intr-o masina este foarte simplu, dar pentru a fi eficient, este necesar sa se utilizeze componente specifice si perfect potrivite. Sa incepem cu faptul ca turbosuflanta foloseste energia fluxului de gaze de esapament pentru a conduce partea fierbinte. Prin urmare, solutia de turbocompresor difera de compresor, deoarece energia din gazele de esapament nu este utilizata, ci este tratata ca o deseu.