Ce sunt reductoarele de viteza? Cum functioneaza acestea si care sunt specificatiile tehnice pe care le au acestea pentru a sti de ce reductor de viteza ai nevoie? Acestea sunt doar cateva dintre intrebarile la care poti gasi raspuns pe https://allindustrial.ro/, alaturi de aceste produse si altele din categoria lor de care poate ai nevoie chiar acum.
Reductoarele mecanice de viteza sunt folosite pentru a reduce viteza unui motor electric, iar cele mai frecvent intalnite sunt reductoarele coaxiale, reductoarele melcate, cele planetare, cele pendulare, cuplul conic sau variatorul mecanic.
Majoritatea reductoarelor de viteza folosesc angrenaje. Cu toate acestea, exista o exceptie notabila in acest sens, fiind vorba despre reductorul melcat (cu roti si suruburi) care este utilizat pe scara larga in industrie si pe masinile agricole.
Principala caracteristica a unui reductor este raportul sau de reducere (indexul), definit de raportul dintre viteza de intrare si viteza de iesire. Prin urmare, este usor de calculat viteza de iesire daca este cunoscuta viteza de intrare si indicele reductor – este nevoie doar de impartirea vitezei de iesire la index.
Cuplul nominal al unei cutii de viteze este cuplul de iesire care poate fi transmis in functie de viteza de intrare si de raportul de reducere. Acesta se calculeaza pe baza functionarii continue cu o sarcina uniforma pentru un factor de serviciu de 1.
Cuplul de iesire nu caracterizeaza singur cutia de viteze, acesta depinde de viteza de intrare. Prin urmare, aceasta notiune poate fi aplicata numai ansamblurilor de motoare cu angrenaje.
Factorul de serviciu este o valoare extrem de importanta care trebuie avuta in vedere. Acesta permite determinarea modului in care reductorul va rezista in timp si depinde de uniformitatea sarcinii pe care o controleaza, de numarul de porniri pe ora si de durata de utilizare zilnica.
Eficienta dinamica corespunde eficientei in timpul miscarii. Valoarea optima este atinsa dupa rulare si la viteze normale de functionare a cutiei de viteze. Cand sunt cuplati mai multi reductori, eficienta dinamica este determinata de produsul randamentelor. Cu toate acestea, viteza de intrare corecta trebuie luata in considerare pentru fiecare reductor.
Eficienta statica se aplica in cazul reductoarelor melcate si este vorba despre eficienta la pornire. De fapt, cuplul este mult mai redus in acest caz, iar acest punct trebuie luat in considerare la alegerea unui reductor pentru utilizare intermitenta.
Reversibilitatea este, de asemenea, o caracteristica a reductoarelor melcate si este consecinta directa a eficientei statice si dinamince. Intrebarea este daca este posibila rotirea arborelui de intrare prin aplicarea cuplului la iesire. Acest lucru nu trebuie confundat cu faptul de a putea inversa sensul de rotatie.
Gradul de reversibilitate este specific fiecarei roti si fiecarui surub reductor si depinde de proiectarea acesteia. In aplicatiile care necesita translarea unei sarcini cu o inertie ridicata, este nevoie ca reversibilitatea sa fie garantata pentru a fi evitata supraincarcarea reductorului.
In schimb, anumite aplicatii precum transportul inclinat pot profita de ireversibilitate pentru a preveni caderea sarcinii. Cu toate acestea, doar un motor de frana sau un mecanism specific pot garanta 100% nereturnarea.
Cum functioneaza angrenajele melcate
Dispunerea treptelor de viteza intr-un reductor de viteza afecteaza, de asemenea, eficienta acestuia. In reductoarele de viteza elicoidale, un set de roti dintate elicoidale conectate la arborele motorului actioneaza un set de reductoare melcate. Setul de angrenaje elicoidale reduce viteza de intrare (de la motor) la setul de melci. Acest lucru mentine raportul de reducere a vitezei (si dimensiunea) pentru a maximiza eficienta acestuia.
Eficienta combinata a angrenajelor elicoidale si melcate variaza de la 79% pentru un raport de reducere a vitezei de 300: 1 la 90% pentru un raport de 5: 1.
Ca si in cazul unitatilor melcate, arborele de iesire de acest tip reductor este in unghi drept fata de arborele motorului. Si la fel ca reductoarele de viteza elicoidale, un set de roti dintate elicoidale efectueaza de obicei prima reducere a vitezei.
Aici, angrenajele spirale-conice sunt montate cu axe intersectate, un aranjament care minimizeaza frictiunea dintre angrenaje pentru a oferi o eficienta de 94 pana la 97%.
Principalul dezavantaj al reductoarelor de turatie elicoidale este costul lor mai mare decat angrenajele melcate, in special pentru rapoarte mici, cum ar fi 5: 1 sau 10: 1. Dar costul adaugat este uneori compensat in unitatile cu raport de reducere ridicat, deoarece eficienta lor ridicata permite utilizarea fie a unui reductor mai mic, fie a unui motor, fie a ambelor.
Elicoidal in linie. Aceste reductoare de viteza sunt adesea cea mai buna idee pentru aplicatiile in care motorul si reductorul sunt cuplate in linie cu arborele antrenat. Eficienta lor variaza de obicei intre 95 si 98%, indiferent de raportul de viteza. Costul este competitiv cu reductoarele de viteza cu angrenaj melcat, unde distanta centrala este de 2 inci sau mai mult.
Seturile de angrenaje elicoidale au axe paralele intre dintii angrenajului si zonele mici de contact, ceea ce mentine frictiunea si puterea de caldura scazuta.