Unul dintre cele mai populare filme aparute in ultimele doua decenii, “Diavolul se imbraca de la Prada”, ne-a oferit tuturor o privire in interiorul lumii fascinante a revistelor de moda. E adorabila scena in care personajul lui Meryl Streep, diabolicul editor sef al revistei Runway, o “ucide” pe noua sa asistenta, complet lipsita de simtul modei, cu un monolog criminal despre cum un pulover albastru “cerulean” (azuriu) a fost “ales” pentru ea de catre cei din camera, adica lumea modei.
In timp ce elita modei continua sa se concentreze pe culorile si look-urile pentru noul sezon, un alt grup de trend-setteri creaza tehnologii care ar putea schimba viitorul modei si in cele din urma chiar modul in care cumparam articolele pe care le purtam.
Tuturor ne place sa aratam bine in hainele pe care le purtam, iar companiile de tehnologie ajuta brandurile din moda si confectii sa ne ofere noua, consumatorilor, o experienta optima de cumparare.
Industria modei a avut parte de o lovitura anul care a trecut, iar un raport al site-ului Business of Fashion si McKinsey&Company noteaza chiar ca 2020 a fost “cel mai rau an din istoria industriei modei”. Probabil ca mareea se va schimba, insa, pentru ca piata este prognozata sa isi revina si sa atinga un prag de 672.71 miliarde de dolari pana in 2023.
Se pare ca tehnologia de fashion deschide drumul cu inovatii interesante care au fost accelerate de criza COVID-19. Vom analiza in cele ce urmeaza doua trenduri majore din domeniul fashion tech care propulseaza industria inainte, precum si modul in care companiile din acest domeniu pot profita de mediul actual prin crearea unor programe de comunicare de impact.
Shoppingul in stream live
Potrivit Federatiei Nationale de Retail, cumparaturile in stream live „vor ocupa prim planul in 2021, avand potentialul de a fi una dintre categoriile cu cea mai rapida crestere din ecosistemul digital one-to-one”.
Multe branduri din moda si retaileri precum L’Oreal Group si Nordstrom au sarit in apele cumparaturilor live, un pas care le-a permis sa ramana hiper-conectate cu cumparatorii in perioada pandemiei. Implementarea acestei tehnologii poate ajuta brandurile intelepte din lumea modei sa isi pastreze cumparatorii loiali. Popularitatea comertului electronic a crescut vertiginos in 2020, consumatorii cheltuind anul trecut 861,12 miliarde de dolari online la retailerii din SUA – o crestere de 44% fata de cifra din 2019.
Trendul cumparaturilor online va continua sa creasca, iar dorinta clientilor de a avea acces la mai mult continut video este deja prezenta. Conform unei cercetari efectuate de Wyzowl, „68% dintre consumatori spun ca pandemia a influentat cantitatea de continut video pe care l-au urmarit online, majoritatea covarsitoare (96%) spunand ca a urmarit mai mult continut de acest tip”.
Tehnologia virtual-fit si cea bazata pe incluziune
La un nivel mare, tehnologia virtual fit ajuta cumparatorii interesati de comertul electronic sa ia decizii mai informate. Aceasta tehnologie poate oferi cumparatorilor recomandari legate de stil, dimensiune si potrivire, pe baza de date, precum si oportunitati de a “proba” tinute prin incarcarea unei poze personale. Desi virtual fit este o tehnologie care exista de cativa ani, utilizarea sa a crescut in timpul pandemiei. Tehnologia este o alternativa excelenta pentru cumparatorii care nu sunt gata sa revina la shopping-ul in magazine, dar sunt gata sa-si innoiasca garderoba dupa un an lung de stat pe langa casa.
In acelasi spirit cu tehnologia virtual fit, tehnologiile bazate pe incluziune permit cumparatorilor sa vada mai multa varietate in dimensiunea corpului si culoarea pielii modelelor de haine, pentru a reflecta mai exact felul in care arata cumparatorii. Potrivit spuselor Kaylei Marci, analist de piata la o companie de retail si tehnologia modei, citata de Retail Dive, “67% dintre femeile din SUA sunt marimea 14 si isi exprima nevoia de a avea produse moderne indiferent de marime”.
Strategii de comunicare pentru tehnologia modei in 2021 si de-acum incolo
Stimulate de pandemia COVID -19, schimbarile rapide din industria de fashion reprezinta o oportunitate pentru companiile implicate in tehnologia modei sa creeze programe de comunicare cu impact mare. Pentru a profita de acest moment, este important sa dezvoltam strategii puternice de comunicare, care sa includa continut captivant care creaza leadership de gandire si sa dezvoltam relatii media targetate, care sa poata crea lead-uri.
Cand vine vorba de continut, totul se rezuma la povesti si crearea unui „hub” de continut care se bazeaza pe continut de forma lunga. De exemplu, daca ai un e-book ce se concentreaza pe cele mai bune practici pentru atragerea cumparatorilor prin tehnologia virtual fit, acest continut poate fi impartit intr-o retea completa de bucati mai mici de continut. Putem include aici infografice, prezentari media proactive, articole, postari pe retelele de socializare si comunicate de presa.
Continutul continua sa fie primordial, iar vanzatorii de fashion tech se pot bucura daca il tin in prim plan.
Asa cum stie orice specialist in PR, relatiile cu media se refera efectiv la conexiuni. Companiile de fashion tech ar trebui sa se straduiasca sa isi mentina strategiile de relatii cu media targetate si, mai important, personalizate.
Redactiile de stiri, inclusiv cele care acopera domeniul modei, nu au suficienti angajati si sunt coplesite, ceea ce inseamna ca strategiile de pitching trebuie sa iasa in evidenta fata de tot ce mai e in jur.
Tot secretul este personalizarea, la fel ca si tratarea jurnalistilor asa cum ai face-o cu cel mai bun client al tau. Aceste tactici te pot ajuta sa obtii acoperirea media pe care ti-o doresti si noile lead-uri de afaceri de care ai nevoie.
Asistam la o transformare in timp real a industriei, iar rezultatele timpurii sunt foarte interesante. Poate ca moda a avut un an greu in 2020, dar asa cum spunea odata legendarul fotograf al revistei New York Times, Bill Cunningham, “moda este armura prin care supravietuim realitatii din viata de zi cu zi”. Anul trecut a testat in mod cert aceasta teorie, dar combinatia de tehnologie si moda va mentine, fara indoiala, industria de fashion pe prima pagina a ziarelor in anii ce vor urma.