O cercetare recenta arata ca micile schimbari facute de guverne si de indivizi pot avea un impact urias asupra reducerii emisiilor.
Locuitorii tarilor bogate pot contribui la evitarea problemelor climatice serioase facand sase schimbari relativ simple in stilul de viata – aceasta este concluzia unei cercetari efectuate de trei institutii de top.
Studiul, derulat de academicieni de la Universitatea Leeds si analizat de expertii de la compania de inginerie Arup si grupul de orase C40, a descoperit ca respectarea a sase angajamente specifice – incepand de la un singur zbor la 3 ani si ajungand pana la cumpararea a numai 3 obiecte vestimentare noi pe an – ar putea limita consumul urias, responsabil partial de criza climatica actuala.
Cercetarea a constat ca cele sase angajamente ar putea acoperi un sfert din reducerile de emisii necesare pentru a mentine incalzirea globala la un prag de 1.5 grade Celsius.
Studiul a fost publicat la inceputul lunii martie, odata cu lansarea unei noi miscari climatice avand ca scop sa convinga si sa sustina persoanele relativ instarite sa faca “Saltul” (The Jump) si sa isi asume cele sase angajamente.
Tom Bailey, co-fondator al campaniei a spus ca “aceasta pune capat odata pentru totdeauna intregii dezbateri vis-a-vis de rolul cetatenilor in protejarea pamantului. Nu avem timp sa asteptam ca un grup sa ia actiune, avem nevoie acum de toata actiunea din partea tuturor”.
Luna trecuta, Panelul Interguvernamental pentru Schimbare Climatica a publicat “cel mai sumbru avertisment al sau de pana acum” spunand ca aceasta criza climatica accelereaza rapid omenirea avand numai o sansa mica de a evita cele mai grave ravagii ale sale.
Bailey a spus ca intr-un moment in care lumea este pe marginea colapsului ecologic, e nevoie de o alternativa viabila pentru aceasta “societate universala de consum” in urmatoarea decada.
“Cercetarea arata clar ca guvernele si sectorul privat au cel mai mare rol de jucat, dar este la fel de clar din analiza noastra ca indivizii si comunitatile pot face o diferenta uriasa”.
Campania “Jump” cere oamenilor sa se angajeze sa respecte cele 6 schimbari timp de o luna, trei luni sau chiar sase luni.
1. Adopta o dieta bazata pe plante, cu portii sanatoase si fara risipa.
2. Nu cumpara mai mult de trei articole vestimentare noi pe an.
3. Tine produsele electrice cel putin sapte ani.
4. Nu face mai mult de un zbor scurt la 3 ani si un zbor lung la 8 ani.
5. Scapa de vehiculele personale cu motor daca poti – iar daca nu, pastreaza-ti vehiculul actual o perioada mai indelungata.
6. Fa cel putin o schimbare de viata la nivel de sistem, precum mutarea la energie verde, izolarea casei, etc.
Campania a fost lansata oficial la inceputul lunii martie, iar Bailey spune ca deja exista un raspuns din ce in ce mai important fata de aceasta miscare, iar grupurile Jump apar peste tot. “Nu e vorba doar despre informatii noi, sau despre o campanie de schimbare a unui comportament normal, ci o miscare haioasa, care reuseste sa mearga mult dincolo de suspectii greenie obisnuiti. O miscare ce are capacitatea de a implica toate tipurile de persoane, de a implica si de a fi derulata de comunitati de culoare si de cei exclusi pe criterii economice”.
Bailey noteaza ca in cercurile climatice a existat in ultimii ani o convingere la scara larga ca actiunea individuala a fost relativ ineficienta si singura optiune era sa se iasa pe strazi si sa se ceara o schimbare de sistem de la guverne la corporatii.
“E evident ca acest lucru este in continuare extrem de important, insa aceasta cercetare arata ca o noua miscare climatica vesela are si ea un rol si care poate deschide drumul catre mai putine obiecte si mai multa bucurie”.
Unele dintre schimbarile solicitate in cadrul campaniei sunt cel putin partial dependente de schimbarea sistemica – de pilda costul prohibitiv al biletelor de tren lasa putine optiuni oamenilor si ii pune in situatia de a folosi zborurile pe distanta scurta pentru calatorii esentiale, in timp ce transportul public poate fi scump sau inexistent in unele zone, ceea ce ii face pe oameni sa isi foloseasca masinile.
Bailey a fost autorul principal al planului Laburist de decarbonizare a sectorului energetic din UK la ultimele alegeri. Dupa o experienta de 15 ani in sectorul energiei verzi din UK, SUA si China, el atrage atentia ca actiunile individuale pot avea un efect de cascada, ducand la actiuni la nivel de comunitate si contribuind in cele din urma la o schimbare la nivel de sistem.
Desi nu toata lumea va putea sa se angajeze sa respecte toate aceste masuri, doar un mic inceput ar putea avea un impact mare, subliniaza el.
„Aceste schimbari nu inseamna ca ne intoarcem in epoca de piatra, ci doar ca gasim un echilibru. Consumul mai mic in tarile occidentale relativ bogate poate insemna mai multa creativitate, mai mult umor, mai multa conexiune… Traieste pentru bucurie, nu pentru lucruri!”, spune Bailey.
Cercetarea are la baza un studiu realizat de cadre universitare de la Universitatea Leeds, Arup si grupul C40 de orase de top, care evalueaza impactul consumului indivizilor din principalele orase ale lumii.
Analiza acestor date a constatat ca cei sase pasi de mai sus ar putea reduce emisiile globale cu procente cuprinse intre 25% si 27%.
Ben Smith, directorul departamentului pentru Schimbare Climatica in cadrul Arup, care a condus analiza, este de parere ca era clar ca toate categoriile sociale trebuie sa actioneze, tocmai pentru ca dovezile stiintifice se inmultesc.
„Cercetarea noastra arata ca noi toti, incepand de la politicieni, lideri de orase si de companii si ajungand pana la cetateni, avem roluri importante de jucat. Si e clar ca putem face multe ca indivizi si ca acesta este unul dintre cele mai simple si cele mai rapide puncte de pornire”.