Incepand de la lansarea ChatGPT de catre OpenAI in noiembrie 2022, multi specialisti din lumea marketingului digital s-au intrebat cum ar putea inteligenta artificiala sa schimbe pentru totdeauna aceasta industrie.
Joburile foarte cautate din domeniul digital – asa cum sunt cele de developeri sau copywriteri – vor fi inlocuite?
Inteligenta artificiala va fi atat de buna in viitor incat nu vom mai avea nevoie de o echipa de suport clienti care sa raspunda la intrebarile clientilor prin chat live sau e-mailuri?
Vom putea scrie postari pe blog, vom putea crea imagini si edita clipuri video, vom putea construi pagini de vanzari si sa cream continut complet pe pilot automat?
Dupa testarea mai multor aplicatii AI in ultimele luni, probabil ca raspunsul clar este: Da! Inteligenta artificiala va reduce si va simplifica volumul de munca pe care trebuie sa il facem in marketing, iar unii dintre angajati ar putea sa-si piarda posturile… insa nu si cei care se afla la un nivel inalt in ceea ce fac.
Dar inainte de a intra in detalii, vom vorbi despre ce anume este Inteligenta Artificiala si cum poate fi ea aplicata in marketing.
Definirea AI
Inteligenta Artificiala (IA/AI) este „o ramura a stiintei computerelor care isi propune sa creeze masini care pot indeplini sarcini ce necesita de obicei inteligenta umana, cum ar fi perceptia vizuala, recunoasterea vorbirii, luarea deciziilor si intelegerea limbajului”. Insa este foarte important sa retii ca AI functioneaza cel mai bine atunci cand i se ofera datele potrivite si este indrumata in directia corecta de catre un om. Acesta este motivul pentru care abilitatea de a „solicita” va fi cel mai important skill pe care fiecare marketer va trebui sa il stapaneasca in viitorul apropiat.
Din perspectiva AI, solicitarea se refera la procesul de furnizare catre algoritm a datelor, comenzilor si solicitarilor adecvate si pentru a face predictii sau pentru a lua decizii precise. De exemplu, daca un model AI este antrenat sa recunoasca imagini ale pisicilor, va functiona mai bine daca i se ofera un set mare de date cu imagini cu pisici, din care sa invete, mai degraba decat un set mic de date reprezentand imagini mixte. De asemenea, daca un model AI este utilizat pentru marketing, acesta va avea performante mai bune daca i se vor oferi date precise despre publicul tinta, cum ar fi “punctele de durere”, preferintele si comportamentele acestuia.
De aceea, chiar daca instrumente precum Chat GPT sunt menite sa revolutioneze lumea marketingului si sa reduca volumul de munca pe care il avem de facut in fiecare zi, trebuie totusi sa li se ofere volumul adecvat de date si multe exemple exacte despre ceea ce ne dorim de la ele.
In domeniul marketingului, de exemplu, cunoasterea publicului tinta este cruciala pentru orice campanie de succes. Inteligenta Artificiala te poate ajuta cu siguranta in acest aspect, oferind informatii valoroase despre public, dar nu poate inlocui intelegerea umana legata de categoria sau categoriile care reprezinta publicul tinta.
Este important sa combini puterea inteligentei artificiale cu expertiza umana, pentru a intelege publicul tinta si pentru a crea campanii de marketing eficiente. Iata de ce marketerii care sunt capabili sa combine cunostintele profunde in domeniul lor cu posibilitatile AI vor fi cei mai buni in a genera campanii de succes cu mai putin efort, de 10 ori mai rapid decat oricine altcineva.
Evolutiile urmatoare
In acest moment, cele mai eficiente instrumente de chat care folosesc Inteligenta Artificiala sunt capabile sa scrie continut, sa faca traduceri, sa creeze imagini sau logo-uri, sa editeze videoclipuri si/sau sa scrie linii de cod. Toate aceste functii sunt deja foarte bune si sunt folosite de multi agenti de marketing. Insa ce urmeaza in viitorul apropiat? Incotro se indreapta Inteligenta Artificiala si cum o putem aplica eforturilor de marketing in moduri simple?
Cel mai probabil vom avea de-a face cu patru utilizari majore ale AI disponibile pentru noi in urmatorii 3-5 ani. Iata care sunt acestea.
1. Echipe automate de asistenta pentru clienti si vanzari
Imagineaza-ti un sistem AI conectat la site-ul tau web sau la CRM de cateva luni si care a castigat milioane de puncte de date din intrebarile clientilor tai si din raspunsurile oferite de echipa de suport clienti. Acest sistem ar trebui sa poata inlocui aproape complet un membru al echipei de suport clienti, facand ca acest serviciu de asistenta clienti sa fie activ 24/7. Evident, tot va avea nevoie de supraveghere, dar ar trebui sa poata raspunde la toate intrebarile de baza pe care le au clientii actuali sau potentiali.
2. Crearea de continut
Imagineaza-ti un viitor in care clipurile tale video de pe YouTube sunt transcrise automat si publicate pe blog sub forma de articol, sau vocea ta este convertita intr-un podcast si incarcata automat pe toate platformele majore de podcast. Posibilitatea de a crea continut va fi probabil aproape nesfarsita odata ce sistemele AI vor avea acces la conturile noastre de social media.
3. Crearea site-ului web
Imagineaza-ti ca spui sistemului AI ce fel de oferta ai, care este publicul tinta, ce culori iti plac si ce ton al vocii iti doresti sa ai intr-o reclama, dupa care paginile tale de vanzari vor fi create in numai cateva minute. Acest lucru ar putea fi posibil foarte curand pentru web designeri si copywriteri.
4. Optimizarea reclamelor
Desi acest lucru se intampla deja si toate platformele importante de social media isi optimizeaza publicitatea in functie de interesele clientilor, Inteligenta Artificiala ar putea duce aceste posibilitati la nivelul urmator. Probabil ca in viitorul apropiat vei mai avea nevoie totusi sa introduci interese si cuvinte cheie, dar cea care va oferi continutul potrivit pentru utilizatorul potrivit va fi platforma de publicitate in sine.
Inteligenta Artificiala poate fi utila in sarcini precum analiza si automatizarea datelor, insa are totusi nevoie de aport uman si de indrumari strategice pentru a fi cu adevarat eficienta. In plus, pe masura ce AI devine mai integrata in randul personalului, unele locuri de munca pot deveni invechite, iar angajatii ar putea fi nevoiti sa se recalifice pentru joburi noi.
Cu toate acestea, cei care sunt experti in domeniul lor vor fi intotdeauna solicitati, deoarece ei vin cu abilitati si perspective unice, pe care AI nu le poate reproduce. In general, viitorul AI este foarte promitator, dar mai ales pentru cei care invata sa o foloseasca in mod corect.