Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Aderarea la Uniunea Europeana a transformat Romania in piata de desfacere pentru produsele “Made in UE”

Dupa aderarea la UE, schimburile comerciale ale Romaniei cu tarile membre a crescut spectaculos. Astfel, daca in 2006, valoarea acestor schimburi era de 43 miliarde euro, in 2008, la doar doi ani de la aderare, cifra a crescut cu 47%, ajungand la 63 miliarde euro.

De aceasta crestere insa au beneficiat in principal importatorii si in secundar exportatorii, ceea ce inseamna ca Romania a fost mai mult piata de desfacere decat producator de bunuri si servicii.

Intre ianuarie 2007 si august 2009, totalul exporturilor in tarile comunitare a fost de 58.5 miliarde euro, in timp ce totalul importurilor a fost de 92.8 miliarde euro, de unde rezulta un deficit comercial in relatia cu UE de peste 34 miliarde euro in mai putin de trei ani.

Ponderea exportului intra-comunitar in total exporturi a crescut de la 67.7% in 2006 (inainte de aderare), la 73.7% in primele 8 luni din acest an. In ceea ce priveste ponderea importurilor din tarile membre UE in total importuri, aceasta a crescut mult mai abrupt, de la 62.6% in 2006 la 73% in acest an, detalii in graficul de mai jos, click pentru detalii.

Cum a evoluat Ungaria dupa aderarea la UE – Ungaria a aderat in 2004, iar intre 2004 si 2008 a acumulat un excedent comercial in relatia cu tarile membre. Astfel, in acesti 5 ani, totalul importurilor a fost de 214.4 mld eur, in timp ce exporturile au totalizat 268.3 mld eur, de unde rezulta un excedent de 53.9 mld eur.

Si Polonia are excedent comercial in relatia cu tarile membre, acesta fiind de peste 7 mld eur in primele 8 luni ale lui 2009,  desi per total comert exterior, a acumulat un deficit de 5.9 mld eur, detalii aici.

Concluzia: aderarea la UE reprezinta o oportunitate pentru cei care stiu sa profite de ea, iar Romania a ales sa nu profite. De ce? Pentru ca este mult mai usor sa cresti PIB-ul stimuland consumul, decat sa cresti PIB-ul stimuland productia.

Cum a evoluat comertul exterior in august

INS a dat ieri publicitatii datele privitoare la comertul exterior al Romaniei in luna august:

1.Valoarea exporturilor a fost de 2.18mld euro. Comparativ cu luna august 2008, exporturile au scazut cu 18,2%, iar fata de luna iulie 2009 au scazut cu 22,1%. In perioada ianuarie-august, exporturile au totalizat 18.6 mld eur, in scadere cu 19.1% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Detalii in graficul din stanga.

2. Valoarea Importurilor a fost de 2.9 mld euro. Comparativ cu luna august 2008, importurile au scazut 35,5%, iar fata de luna iulie au scazut cu 12.5%. In perioada ianuarie-august, importurile au totalizat 24.4 mld eur, in scadere cu 36.6 comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Detalii in graficul din dreapta.

3. Valoarea deficitului comercial aferent lunii august a fost de 732 mil euro, in scadere cu 1.117 mld euro fata de luna august 2008. In primele 8 luni ale acestui an, deficitul comercial a fost de 5.8 mld euro, in scadere cu 9.6 mld euro fata de aceeasi perioada a anului trecut. Detalii in graficul din stanga.

Atentie la deficitul comercial – doar in primele 8 luni, valoarea sa a scazut cu aproape 10 miliarde de euro. In aceste conditii, ma intreb cat de mare este presiunea pe care importatorii o pun pe leu, astfel incat sa justifice deprecierea masiva a monedei nationale?

Articolul a fost publicat la data de 13.10.2009. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: , , , , .

24 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de marcus
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 7:25 am

    Nu am citit decit titlul si m-am bucurat nespus de punctul pe “i” pe care l-ai pus. Am sa citesc articolul in citeva minute, insa nu risc ocazia sa te felicit pentru ca esti poate printre putinii pe care i-am citit eu punind pe hirtie cum ca “Aderarea la Uniunea Europeana a transformat Romania in piata de desfacere pentru produsele “Made in UE””. Ai dreptate.

    Personal consider ca recesiunea in care au intrat Europa si America de NOrd a inceput cu multi ani inainte de 89′. In 89′ insa a fost primul an in care am inceput sa devenim ce ai scris tu mai sus, dupa douazeci de ani.

  2. Comentariu scris de marcus
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 7:42 am

    Greseala pe care o intrezaresc planului de a ne transforma numai in piata de desfacere rezida in “sufocarea” resurselor noastre, pe cind romanii sunt obisnuiti sa fie sufocati si sa reziste de atitea sute si mii de ani “sufocarii” practicate de majoritatea tarilor ne-latine de la granita… Or fi cuvinte mari, insa sunt ferm convins ca vom realiza cum resursele “sufocate” defapt au fost prezervate si sunt inca intregi, sau aproape.. Pentru ce avem nevoie in tara, ba si pentru a mai da si la altii, resursele interne sunt mai mult decit suficiente romanilor.

  3. Comentariu scris de Gheorghe Constantin
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 8:47 am

    Îmi pare rau, gresiti! România( de fapt tot estul Europei) a fost transformata în piata de desfacere fix din momentul caderii comunismului. Care a fost o operatie clasica de extindere imperialista a pietelor. Programata. Acum n-au mai folosit armatele, ci dizidentii si propaganda “democratica”. Aderarea n-a facut decât sa amplifice dezechilibrele.
    Nu stiu daca a înteles cineva care a fost esenta transformarii de sistem în economia româneasca. E vorba despre înlocuirea productiei interne cu importul. Inversul spiritului Bandungului, care a facut din Asia cea mai dinamica arie economica. Ce ne spuneau “civicii” si noii apostoli ai capitalismului? Ca industria româneasca e un morman de fiare vechi, ca agricultura de tip industrial e lucrarea Diavolului, ca întoarcerea la Evul Mediu, la vaca si la plugul de lemn viitorul, ca doar ce-i mic e frumos, si în general ca suntem un popor de cacat, care trebuie sa se rezume la a vinde ceea ce produc altii. Si noua ne-a placut proiectul asta si l-am pus cu entuziasm în practica. De ce ne mai plângem acum?

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:18 am

      @GC: dvs gresiti. Am spus ca Ungaria si Polonia nu s-au transformat in piete de desfacere odata cu aderarea la UE, din moment ce exporta mai mult decat importa. Romania insa a cam pierdut trenul datorita faptului ca a preferat sa stumuleze consumul, nu productia.
      Capitalismul, cu toate bubele pe care evident le are, este incomparabil mai bun decat sistemul de dinainte de 89

      • Comentariu scris de Misu
        Publicat la data de 13.10.2009, ora 10:07 am

        T felicit si eu khris pentru bunavointa de a prezenta situatia si din punctul asta de vedere – ro piata de desfacere.
        asa cum scria si GC totul a inceput in 1989, cu observatia ca nu le-a iesit asa cum era planul din cauza lui iliescu care s-a impotrivit capitalismului, dar a facut-o asa cum invatase el de la rusi.
        romania a stimulat consumul deoarece industria era vanduta pana in 2007…noi am vandut petrolul, energia, industria strategica, comunicatiile, fabrici de bere/lapte/paine, sistemul de distributie al agriculturii, agricultura o distrugem ca sa o vindem mai ieftin.
        de ce asociezi mereu socialismul cu comunismul? in europa civilizata, ce fel de socialism este? de ce vad multe companii locale puternice in belgia, olanda, ungaria, austria, iar in ro numai corporatii? de ce in croatia exista un distribuitor care se bate de la egal la egal cu unilever permitand astfel brandurilor locale sa existe? de ce am sarit noi la agricultura omg cand toata europa se intorcea la bio, iar noi avem toate atuurile sa cultivam produse bio?
        de ce consumul din ungaria si polonia seamana cu europa, iar consumul din ro seamana cu america? de ce europa vorbeste de capitalism, iar in ro si america de consumerism (urmatorul nivel de dezvoltare a capitalismului si ultimul cred eu). de ce capitalismul vorbeste despre garantarea proprietatii si a afacerilor iar in romania numai daca ai imprumut la banca poti exista ca proprietar si afacerist. cum iti ocroteste capitalismul proprietatea, daca sistemul te impinge spre banca, unde trebuie sa o pui gaj?

        stiu khris, sistemul nu este perfect si noi avem nevoie de acest sistem ca sa iesim din mizerie, dar de ce nu avem modelul european al capitalismului si il avem pe cel american?

    • Comentariu scris de Andreia
      Publicat la data de 13.10.2009, ora 10:29 am

      Dar ce producea Romania in 1989 din moment ce totul ne lipsea, iar ceea ce aveam era de o calitate atat de jalnica ca numai nevoia ne obliga sa cumparam. Despre ce vorbim aici?
      Chiar credeti ca orice consumator normal la cap prefera sa dea mult pe ceva, in loc sa dea putin pe ceva de o calitate comparabila? Chiar asa gandire mitica presupuneti ca au romanii, sau mai degraba gandirea dvs. este cam idologica…

      • Comentariu scris de Misu
        Publicat la data de 13.10.2009, ora 10:54 am

        @andreia…paine care sa nu fie feliata si frumos ambalata de companii din afara tarii…nectar de piersici…dupa 89 am preferat cocacola…rulmenti pe care acum ii produc strainii in ro…lapte bio de la vaca-acum il cumparam de la danone si poate sta si 1 luna in frigider…mere la voinesti – acum putrezesc pe marginea drumului, iar noi gasim mere frumoase de turcia care arata la fel si dupa 3 luni de tinut in casa…tractoare la brasov, acum produc chinezii la zarnesti…carne de porc, acum are pesta si importam din china…carne de pasare – acum are gripa si importam din state, toate mezelurile facute prin tara pe care le vezi promovate ca bio si le cumperi mult mai scump…

        problema e ca politicienii din ro au preferat sa se imbogateasca rapid si cel mai simplu a fost pe de o parte sa ridice taxele la carne de porc si pe de alta parte sa importe carne de porc…nu ca e mai usor decat sa retehnologizezi o ferma de porci mostenita de la comunisti?
        si uite asa a cumparat si consumatorul ala de care vorbesti tu carne ieftina, fara taxe, dar si fara venit la stat care ar fi putut fi cheltuit pe subventii pentru taranii care aveau de gand sa produca acelasi lucru…asa s-a intamplat in ungaria, asa s-a intamplat si in polonia.

  4. Comentariu scris de doru
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 8:56 am

    Nu e o noutate ca ne am transformat in piata de desfacere.I mi aduc aminte de Ilie Serbanescu care sublinia asta inainte de aderare.
    Bazele unei asemenea situatii s au creat in anii ~90,atunci “baietii destepti “au pus mana pe importuri , cistigurile au fost imense si influenta in politic la fel.
    Nu s a dorit incurajarea productiei interne,au dezmembrat economia astfel incit si unitati ce puteau fi reabilitate au falimentat.Am ajuns azi importatori de orice ,de la h.igienica si scobitori la computere.
    Suntem in aceasi situatie,nu incurajam prod interna de nici un fel,sunt interese prea mari in importuri.Politicul este vinovat.
    Acum ne ramane sa platim “factura”.Iar actualul nivel de consum nu mai poate fi sustinut.Si nici cursul leului prea mult timp.
    Devine nerealisa data de 2014 de aderare la zona euro.
    Cert,in ultimii ani s a trait mai bine decit ne permitea economia.

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:24 am

      Doru: “Cert,in ultimii ani s-a trait mai bine decit ne permitea economia” – absolut corect!

      • Comentariu scris de nevermind
        Publicat la data de 13.10.2009, ora 10:40 am

        S-a trait mai bine, ai dreptate. Dar faptul ca s-a trait mai bine nu inseamna ca s-a muncit mai bine.
        Romania a ajuns piata de desfacere, furnizor de forta de munca ieftina, iar resursele ne sunt exploatate de companii straine.
        Cu alte cuvinte, stramosii nostri s-au batut ca prostii cu hunii, turcii, tatarii, rusii, nemtzii, etc pentru pamantul asta care se cheama Romania…
        Acum a venit UE si a luat totul moca…
        Lumea evolueaza, iar romanul se… prosteste

  5. Comentariu scris de MARIUS
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:09 am

    AM CONSIDERAT, DIN ACEST PUNCT DE VEDERE, CA TOATE GUVERNELE ROMANIEI,NU AU FACUT MAI NIMIC.
    ADMINISTRAREA ECONOMIEI STATULUI, S-A BAZAT MAI MULT PE EFORTUL POPULATIEI.
    AU TRECUT PRIN GRANITE, MAI APOI LEGAL, AUA DUS BANI IN TARA, AU CUMPARAT CU EI, CONSTITUIND UN BUGET.
    BUGET , RISIPIT CONTINUU DE CINEVA….
    IN REST TARA ESTE UN MARE MAGAZIN AL UE IN ROMANIA.

  6. Comentariu scris de Razvan
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:10 am

    Ca raspuns la intrebara ta, cata presiune mai pot pune importatorii pe euro, in conditiile in care deficitul comercial a scazut dramatic, hai sa spunem ca importatorii pun presiune DOAR pe cererea de Euro. Daca ne uitam si la Oferta de Euro, vedem ca pe termen scurt avem bani care pleaca din tara si respectiv fonduri care vin preponderent de la institutii internationale. Nu mai avem acea avalansa de credite in E venite de oriunde pentru ca romanii accepta orice fel de dobanda si orice fel de comisioane in dorinta de a avea ceva ce nu-si pot permite.
    Intrebare: vor mai veni banii de la instit internationale in conditiile in care si cu ei noi tot amenintam stabilitatea zonei?

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:23 am

      Razvan: deficitul s-a redus cu 10 miliarde, investitiile s-au redus cu 3 mld iar transferurile muncitorilor romani s-au redus cu 1 mld, deci ar mai ramane 6 mld. Este clar ca strainii nu mai au acelasi apetit pentru investitii in zona, dar atat timp cat le vom asigura profituri bune, vo continua sa vina.
      Iar Romania ofera oportunitati, in ciuda crizei (vezi spre ex. profiturile bancilor, care au scazut foarte putin comparativ cu amploarea crizei)

  7. Comentariu scris de gigi
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:31 am

    Trist… DA. Suntem reprezentati de o mana de puturosi. Daca am reusi sa luam macar 10 mld din cele 17 pe proiecte, cat impozit ar insemna asta ca aport la PIB? Dar nu e mai simplu sa nu faci nimic si sa iesi spaga pt ca dai autorizatie la facut trotuare si parcuri?

  8. Comentariu scris de aurel
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:35 am

    Cristian, privit in ansamblu este adevarat ce spui. Dar pt rigoare, ar trebui verificata si ponderea importurilor care au mers in consum vs. importurile care au mers in productie (in cazul exporturilor, problema se pune la ponderea materiilor prime vs. produsele finite.) Iar intrarea in UE a mai reprezentat si deschiderea pietei fortei de munca, care pt Romania inseamna cateva miliarde de euro anual intrate in tara – si acestea ar trebui scazute din deficit daca vrem sa vedem influenta pozitiva sau negativa a integrarii.

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:38 am

      Aurel: am sa intru si in detalii intr-un articol viitor, insa am vrut sa subliniez doar ca Romania nu a stiut sa beneficieze de oportunitatea numita: Aderarea la UE” din punctul de vedere al exporturilor, deci a productiei.

  9. Comentariu scris de Magda
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:35 am

    1. Aceasta chestiune ca tara noastra va fi piata de desfacere se stia inca de dinaintea aderarii Romaniei la UE….
    Nu este nimic nou si nici surprinzator.
    2. In ceea ce priveste produsele made in Romania, calitatea acestora din pacate e din ce in ce mai slaba si din aceasta cauza in supermarketuri sau in magazine de obicei cautam produse fabricate inafara tarii si nu la noi.
    3. Romanii s-au cam saturat in zeci de ani de comunism sa vada pe toate “gardurile” doar produsele fabricate la noi in tara si mai mult ca sigur ca si acesta este unul dintre motivele principale pt. care nu ne dam in vant dupa ceea ce e produs la noi (exceptand produsele de baza: lapte, oua, paine).

  10. Comentariu scris de aurel
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:37 am

    A, si o precizare: presiune pe leu pun exportatorii, care au nevoie de un leu slab, nu importatorii, care prefera un leu cat mai puternic.

  11. Comentariu scris de camil
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 9:44 am

    mi se pare ca problema e destul de simpla: cat timp produci mai putin decat consumi, nu poti avea o crestere economica sanatoasa. si polonia, si ungaria, si cehia au economii ce produc mai multe bunuri si servicii decat importa. la noi nu e cazul. dacia e doar o exceptie

  12. Comentariu scris de Bug Zileriu
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 11:02 am

    Felicitari pentru articol, Cristian!
    Faptul ca Romania a ajuns piata de desfacere pentru produsele UE nu este, in sine, un lucru rau. Daca si UE ar deveni, in masura cel putin egala, piata de desfacere pentru produsele romanesti.
    As vrea doar sa punctez cateva lucruri:

    1. Unii dintre comentatori sugereaza un complot care sa transforme Romania (si alte tari est europene) in piete de desfacere. Mie mi se pare fals (Cristian a amintit exemplele Ungariei si Poloniei, cred ca mai sunt si altele). Este vorba de o piata libera, pe care se impune cel competitiv.

    2. In sine, chiar si un deficit de asemenea natura nu ar fi fost dezastruos, daca importurile s-ar fi indreptat, cu precadere, la importuri de tehnologie. Din pacate, nu este cazul, din contra, deficitul s-a dus in consum. Am ratat sansele sa ne bazam pe o economie sanatoasa, echilibrata. De vina au fost toate guvernele, care nu au incurajat producatorii, ci importatorii; nu au incurajat productia, ci consumul. De vina sunt si oamenii de afaceri, care s-au ferit a investi in productie, in tehnologie, alegand calea cea mai usoara (si profitabila, pe termen scurt): comertul. Incepem sa platim acum oalele sparte in cei 20 de ani de la revolutie, pana acum.

  13. Comentariu scris de cosmin
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 11:44 am

    nu inteleg primul grafic, de ce exporturile sunt mai mari decat importurile ?

    • Comentariu scris de Cristian Orgonas
      Publicat la data de 13.10.2009, ora 11:50 am

      Cosmin: exporturile nu sunt mai mari decat importurile. Ponderea exporturilor catre tari UE in total exporturi este mai mare decat ponderea importurilor din tari UE in total importuri.

      • Comentariu scris de cosmin
        Publicat la data de 13.10.2009, ora 12:04 pm

        multumesc, acum am inteles.
        poate trebuia si valorile totale de importuri/exporturi, si din ele vazut cat insemna importurile/exporturile pt UE.

        cred ca astfel se vedea mai clar

  14. Comentariu scris de Stefan A.
    Publicat la data de 13.10.2009, ora 1:17 pm

    Cristian , nu credeam ca o sa faci un astfel de articol. Felicitari !
    Aveam dreptate cind scriam ca strainii au venit aici mai putin pentru impozit de 16 % si mai mult pentru o piata de desfacere in care se pot face profituri stelare ?

Lasa un comentariu