Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Tichetele de sanatate – platim mult pentru servicii proaste

Din toamna, in Romania serviciile medicale vor fi platite prin intermediul unor tichete de sanatate, mai multe detalii aici.

Contributia anuala individuala va fi de maxim 600 ron, totalul sumei suplimentare care va ajunge astfel in sistem fiind de 160 milioane de euro pe an. Din punctul de vedere al Ministerului Sanatatii, aceste tichete ar trebui sa contribuie la eliminarea spagilor de care in prezent sunt conditionate unele acte medicale.

In principiu, ideea este buna insa in Romania ideile bune costa scump, mult mai scump decat in alte tari:

In cazul unor servicii standard, tarifele propuse de catre Ministerul Sanatatii pentru contribuabilii romani sunt mai mari sau mult mai mari, in unele cazuri, decat în tarile din vecinatate…

Astfel, daca în Romania consultatia în ambulatoriu va costa 10 lei, adica aproape 2,5 euro, în Ungaria acelasi serviciu costa 1,2 euro. Si în Cehia tariful este mai mic, respectiv 2 euro, iar în Croatia acesta este de 1,5 euro. De asemenea, diferente exista si în ceea ce priveste ziua de spitalizare, care în Romania este de 2,5 euro, în Cehia de 2 euro, în Ungaria de 1,2 Euro, în Estonia de 1,5 euro. sursa: capital.ro

Cu alte cuvinte, platim mai mult decat ungurii sau cehii, desi acestia castiga mai mult si mai ales, sistemul lor medical ofera servicii net superioare. In Timisoara spre exemplu, a devenit o moda sa mergi sa te tratezi la Szeged daca ai o problema de sanatate, ignorand cu desavarsire spitalele din oras.

Luand in considerare diferentele dintre Romania si Cehia sau Ungaria, se pare ca Ministrul Sanatatii a inclus in pret si spaga, care acum a devenit oficiala.

Statul face tot ce poate pentru a ne determina sa apelam la clinicile private.

PS: ii rog pe cei care care locuiesc in alte tari sa ne spuna cum stau lucrurile pe acolo

Articolul a fost publicat la data de 3.7.2009. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: .

40 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Ion Radu Zilisteanu
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 9:27 am

    Introducerea coplatii prin intermediul tichetelor de sanatate (despre moda tichetelor in Romania am scris aici) nu va elimina spaga. Ministerul Sanatatii nu a binevoit sa ne spuna cum vor fi folosite sumele incasate in acest mod. Dupa ceea ce am putut intelege, nimic din contravaloarea tichetelor nu va ajunge la medici. Asa ca aceasta coplata nu va avea darul nicicum sa suprime sumele platite medicilor, ca atentie sau, mai rau, drept conditionare a actului medical.

  2. Comentariu scris de Ion Radu Zilisteanu
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 9:28 am

    Linkul corect este A murit coplata. Traiasca tichetul pentru sanatate!.

  3. Comentariu scris de Cristi Orgonas
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 9:31 am

    Radu: a murit coplata, traiasca triplata. Tichetele de sanatate vor reprezenta un cost in plus fata de ceea ce plateam pana acum

  4. Comentariu scris de mishtone
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 9:33 am

    @khris

    In principiu ideea Ministerului face sens, si cred/sper ca va reduce (semnificativ) volumul spagilor in sistem. Este clar ca cel mai corect este cresterea treptata a veniturilor cadrelor medicale (mai ales doctori tineri, rezidenti) combinata cu scaderea veniturilor la negru.

    Totodata, s-ar putea sa se reduca numarul bonavilor inchipuiti sau cu afectiuni usoare/nerelevante care fac coada la doctori, desi numarul mare al categoriilor sociale scutite de la plata acestor tichete micsoreaza acest trend.

    Sper, de asemenea, sa creasca ponderea medicinei preventive, adica oamenii sa fie mai atenti la cum/ce mananca, sa faca sport etc.

    Ai dreptate insa in ceea ce priveste calitatea serviciilor medicale de la noi fata de tarile invecinate.

    @Radu

    Din declaratiile oficialilor, se pare ca intregile sume vor merge catre spitale, iar cel putin 50% din ele ca venituri salariale catre personalul medical.

  5. Comentariu scris de Dan
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 10:02 am

    Aiuritor articolul. Intereseaza-te cat costa o consultatie in Franta sau mai ales in Statele Unite. E socant pentru un roman cu salariul sub 1000€.

    Cine se mai vaita ca serviciile medicale de la noi sunt scumpe e complet pe langa subiect. Ca si preturile la energie (curent, gaze, apa calda) care am mai citit chiar si aici ca ar fi mai mari decat in vest. Absolut fals. Si apropos, controleaza preturile la medicamente.

    • Comentariu scris de Adi
      Publicat la data de 3.7.2009, ora 11:01 am

      Dan, nu stiu de unde ai luat informatiile tale cu Franta dar aproape sigur sunt incomplete. In Franta ai asigurat din contributiile sociale un serviciu medical ok – care oricum este peste noi. Apoi cu o asigurare suplimentara care poate varia ca pret pe luna de la 20-50 EUR (ca medie) ai inclus aproape totul – inclusiv ochelari, interventii dentare cu proteze si tot ce tine de actul medical.

      Si nu – chiar si fara asigurare nu e mai scump ca la noi – sau diferenta de pret este mica – insa daca comparii veniturile medii la noi si la ei vei socat de diferenta. Eu mi-am facut analize acolo fara asigurare si au iesit mai ieftine decat la noi intr-o clinica privata – iar conditiile si actul medical au fost superioare dupa parerea mea.

      Aici ba nu sunt reactivi, ba cei care sunt nu sunt buni si oricum trebuie sa mergi sa ti le mai faci inca o data pe bani la o clinica privata, ba obtii rezultatele de la investigatii in 10 zile nu in aceiasi zi ca in restul lumii ,etc.

      Compara, judeca si apoi fa afirmatii. Desigur ma astept ca experientele noastre sa fie diferite.

      Daca indraznesti sa faci o comparatie servicii – sa stii ca nu platesc in Franta mai mult sensibil nici la gaz nici la apa si nici la curent. Dimpotriva gasesc ca unele servicii sunt mai ieftine..

      Ce gasesc eu scump acolo sutn alte taxe: Taxe d’habitation (doar pentru ca locuiesti undeva – chiar ca si chirias), taxa funciara ceva similar insa pentru proprietari doar. Astea se ridica /an la un apt de 100m2 in unele zone la 900-1400 EUR. Dar am deviat deja.

    • Comentariu scris de hash
      Publicat la data de 3.7.2009, ora 12:39 pm

      @Dan – serviciile medicale de stat din Romania nu sunt scumpe, ci sunt exorbitant de scumpe daca privesti prin prisma raportului pret/calitate. Cand te gandesti ca orice salariat plateste o caruta de bani in contul asigurarilor de sanatate (cred ca sar de 1000 lei pe an la pentru un salariu minim pe economie) si ca ajungi in spitale (vezi situatia din orasele mai mici) unde nu au medicamente, nu au instrumentar, nu au mai nimic atunci e clar ca serviciile de care beneficiezi sunt extrem de scumpe.

      Intr-adevar mai exista o componenta care nu poate fi ignorata si care agraveaza situatia, faptul ca in Romania exista foarte multi bolnavi cronici si foarte multi pacienti care nu contribuie si n-au contribuit niciodata la sistemul de asigurare.

  6. Comentariu scris de Dr.Weather
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 10:24 am

    Pai sa ne intelegem:spaga e ceva concret care intra direct in buzunar si care poate fi de o anumita dimensiune,relevanta si ea deseori.Tichetul e ceva abstract care intra nu-se-stie unde iar din valoarea lui se infrupta inclusiv personalul TESA care nu stie cum se tine in mina o seringa sau colegul chirurg cu care nu mai vorbesc de 100 de ani.Asa ca e usor de dedus ca spaga va continua sa existe.Eu unul cred ca nici macar nu voi mai inregistra consultatiile si le voi face gratis pentru ca e inutil sa mai fac un act birocratc suplimentar din care sa nu cistig nimic.Cu atit mai mult cu cit intr-un serviciu de urgenta disputa “a fi sau a nu fi urgenta” este un motiv suplimentar de conflict.

  7. Comentariu scris de UJohn
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 10:45 am

    Caz real si personal.

    Suspect de astm bronsic, sunt trimis de urgenta intr-o marti sa-mi fac o radiografie la o clinica in Bucuresti, undeva pe strada Masina de Paine. Ajung acolo cu trimiterea, se uita o asistenta batrana pe trimitere (fiind salariat, am inteles ca era gratis), si-mi zice:
    “Veniti vineri sa va facem programarea!” (vineri nu se facea radiografia, ci programarile pentru radiografiile de saptamana viitoare”.
    Eu: “CUCOANA, MIE MI-E RAU ACUM!!!!”
    Ea: “EH!!! Daca vreti acum face 18 LEI”.

    Deci… nu conteaza ce masuri in sistem se mai iau.. oricum, jigodismul si prostia e la putere.

  8. Comentariu scris de mishtone
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 10:46 am

    @ Dr. Weather
    Da, personalul asta TESA, total inutil…doar ca ei asigura functionarea spitalelor, altfel medicii ar face injectii pe trotuar in strada (cam cum vedem cabinetele stomatologice prin Asia…)

    • Comentariu scris de Dr.Weather
      Publicat la data de 3.7.2009, ora 11:04 am

      N-am inten?ionat s? jignesc pe nimeni…doar av vrut s? subliniez c? banii din aceste tichete vor ajunge abia in ultimul rînd la cel direct interesat adic? medicul curant.Dac? totu?i vor ajunge…

  9. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 10:46 am

    Avand in vedere tona de bani care se incaseaza cu titlu de contributii la sistemul de asigurari de sanatate, faptul ca foarte multe din proceduri (mai ales analize) nu sunt acoperite de asigurari (te trimit la analize la “privat” daca vrei rezultate in timp util) – faptul ca ti se mai cer bani in plus e de-a dreptul jignitor. Mai ales ca acei bani se vor incasa exact de la cei care contribuie…

  10. Comentariu scris de Bogdan Glavan
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 11:33 am

    De acord cu cei care spun ca spaga nu va muri. Nici nu are cum, cata vreme sistemul ramane unul de stat, in care pacientul e la discretia doctorului, asistentei, portarului etc. Doar un prost poate sustine contrariul.
    Pe de alta parte, introducerea tichetelor inseamna recunoasterea faptului ca, in esenta, pacientii trebuie sa plateasca pentru ce si cat de multe servicii primesc. Un principiu bun. Doar ca ei persista in mentinerea unui sistem colectiv-etatist, in care poti sa torni oricat de multi bani, ca oricum primesti ce vor ei sa iti ofere.

  11. Comentariu scris de Petra
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 11:42 am

    Am lucrat intr-un spital de stat si vreau sa va imaginati ce insemna personalul TESA.Oadunatura de femei trecute de 50 de ani care in fiecare dimineata de la 8 la 10 serveau micul dejun in regim colectiv dar pe biroul carora era o inscriptie-sunt un profesionist.De ce intr-un sistem de stat lucrezi cu 9 medici si 15 asistente acelasi volum de lucru pe care intr-un sistem privat in realizezi cu 2 medici si 3 asistente .Ce credeti despre case de asigurari private si despre spitale private?Cit de greu ar fi sa gestionezi asa ceva?

  12. Comentariu scris de Daisa
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 11:47 am

    Cum stateau lucrurile in Japonia:
    1) Cand te mutai intr-un loc nou (sau cand te inregistrai ca strain traitor in Japonia), mergeai la primarie sa-ti faci toate formele legale, moment in care te si inregistrau pentru asigurarea de sanatate
    2) Odata cu ID card-ul si toate cele, primeai:
    2.1. un fel de file de cec cu care mergeai la posta sa-ti platesti asigurarea de sanatate, in functie de venitul calculat de ei sau declarat de tine (daca venitul calculat de ei era mai mare decat cel real sau ei greseau calculul, faceai o cerere in scris de recalculare si rezolvau problema in 2-3 saptamani)
    2.2. un card de asigurat (pe culori, in functie de varsta, contributie, suma asigurata etc)
    3) la doctor mergeai frumos cu cardul si il dadeai inainte de consultatie la ghiseu unde se calcula cat vei plati (in cazul meu 25%). nu am platit niciodata suma totala, ci doar partea care imi revenea mie. pentru restul de 75%, clinica mergea frumos la primarie cu registrul si isi lua banii regulat
    4) pentru ca eram studenta, mergeam frumos cu chitanta care dovedea ca am platit cei 25% la casieria scolii, completam tshpe formulare si dupa cateva saptamani primeam circa 75% din cei 25% platiti ca forma de ajutor

  13. Comentariu scris de Misu
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 11:59 am

    va creste spaga…o sa ne simtim si mai indatorati fata de medic atunci cand ajungem la el si nu vom avea tichet…

  14. Comentariu scris de Oana
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 12:07 pm

    Eu sunt foarte incantata de noul ministru. O cunostinta a avut mama internata intr-un mare spital de stat din Bucuresti si a vrut sa plateasca spaga medicilor. Nu numai ca nu au primit direct dar au si adus plicul inapoi cand l-a trimis prin asistenta. Am inteles ca sunt foarte strict urmariti acolo.
    Tichetele astea sper sa micsoreze nr. de bolnavi inchipuiti care fac coada la medici si sa aduca venituri suplimentare doctorilor. Eu una nici macar nu am medic de familie pt. ca probabil m-as imbolnavi si mai tare daca as sta cu orele la cozi. Prefer sa merg la clinici private cand am probleme. Macar de s-ar face o diferentiere intre fraierii ca mine, care platesc sute de lei pe luna contributie la sanatate si cei care nu platesc nimic.

    • Comentariu scris de Misu
      Publicat la data de 3.7.2009, ora 3:51 pm

      @ Oana …am avut neplacerea sa ajung de 2 ori la interval de 4 ani(ultima data acum 4 saptamani) la spitalul de oase rupte din azuga, unde am discutat cu 2 doctori…nici unu nu a vrut sa primeasca bani de la mine…spune-mi si mie de ce ministru al sanatatii trebuie sa fiu incantat

      …asta vor si ei sa privatizeze sanatatea…daca tu si altii ca tine o sa preferati clinicile particulare, acolo unde primii angajati sunt medici fara experienta si/sau medici incompetenti care nu au sansa sa lucreze cu veteranii in meserie, o sa dati apa la moara celor care propun privatizarea…si pentru cine crede ca privatizarea este solutia cea mai buna pentru sanatate, le recomand sa studieze situatia sistemului de sanatate din sua

      apropo…spaga se da direct…daca vrei sa nu iti fie primita, da-o cu martori

      sunt beneficiarul unui abonament la o clinica particulara, abonament platit de firma la care lucrez, in afara de vaccinuri nu mi-au facut nimic cum trebuie, nici macar cu banalele analize de sange nu am putut sa ma bazez pe ei

      • Comentariu scris de Oana
        Publicat la data de 3.7.2009, ora 6:45 pm

        Misu,

        Din fericire eu nu prea am avut nevoie de medici asa ca nu stiu de cand anumiti medici refuza spaga. Ca exceptie la stat ma duc numai la homeopat asta pt. ca la clinica particulara are program in timp ce eu sunt la lucru.
        Ma duc la clinici private cand am nevoie de analize pentru ca ma simt respectata si pt ca am prins numai 7 ani de comunism asa ca sunt practic incapabila sa dau spaga, mi-e sila sa ma umilesc sa intind plicul si decat sa dau 100 de lei unui medic de la stat la negru prefer sa dau 120 lei la privati iar din banii aceia sa se plateasca impozite si salarii pt. medici. Am avut numai experiente bune cu medicii de la privat, nu stiu de ce li se par altora asa de incompetenti. Mama era sa moara acum 5 ani pt. ca nu a fost bagata in seama la spital de stat. A fost salvata dupa 2 zile de hemoragie interna de un medic care i-a cerut 1000 eur pt. operatie, la negru binenteles. Altfel o lasa sa moara fara nicio remuscare. Un asemenea sistem de stat merita desfiintat .
        La clinicile particulare cred eu ca nu merg medici mai batrani pt. ca le convine mai multe sa castige bani la negru si sa foloseasca aparatura spitalului decat sa plateasca taxe pe salariu si sa aiba un patron care chiar le controleaza activitatea.

      • Comentariu scris de Misu
        Publicat la data de 5.7.2009, ora 3:48 pm

        Oana, sunt convins ca exista exemple pozitive in ambele sisteme de sanatate, dar crede-ma nu este meritul nici unui ministru! de asemenea, medici sunt si ei oameni si oameni…sunt avantaje si dezavantaje in ambele sisteme de sanatate privat/stat…dar cand constati ca sistemul de stat e ajutat sa falimenteze, nu iti poti pune mari sperante nici in sistemul privat care ar putea ajunge ca in SUA…trebuie sa fii foarte bogat acolo ca sa iti poti permite asistenta medicala, nu vreau sa repetam greselile altora, ci sa invatam din ele…in ro se pare ca nu vrea nimeni sa invete din experienta altora si repetam greselile altora cu inocenta unui “stat cu o democratie originala”! sanatate sa avem…

  15. Comentariu scris de Dan
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 12:14 pm

    Daca nu s-ar mai cumpara mancare, consumabile medicale, servicii de intretinere la preturi “ca intre tovarasi de afacere” atunci ar fi bani pt platit medicii.
    Cum naiba liciteaza administratorii spitalelor de cumpara un kg de cartofi la pret dublu decat in piata?

    Iar daca baga coplata, atunci sa elimine o parte din contributia la CASS.

    • Comentariu scris de maimutza paroasa
      Publicat la data de 3.7.2009, ora 1:37 pm

      “Iar daca baga coplata, atunci sa elimine o parte din contributia la CASS.” -> asa ar fi corect.
      legat de pretul la kilu’ de cartofi, “afacerile” astea se fac asa de mult timp, si probabil pornesc de la “sanatosul” sistem politic, ca doar cineva cu legaturi acolo oate castiga o astfel de “licitatie corecta”.

  16. Comentariu scris de Stefan. A
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 1:34 pm

    In Italia , sistemul sanitar national “maninca ” o multime de bani ! Exista clinici de stat de nivel maxim international dar si spitale la nivelul spitalelor din Romania !
    ( cu precadere in sudul tarii, zone in general slab dezvoltate ).
    Exista tendinta de a inlocui sanatatea de stat cu asistenta privata ! Adica , tratamentul este oferit de privat si platit de stat ! A dus la o explozie a cheltuielilor! Pentru o perioada de cam 7 ani , a existat sistemul de ticket , o comparticipare a cetatenilor la cheltuielile sanitare , exact ca sistemul propus in Romania. A fost desfintat gradual , actualmente nu mai exista acest sistem decit in regiunile cu grav deficit bugetar in domeniu sanatatii ! Sint doar 3 regiuni care aplica acest sistem din cauza INEFICIENTEI si CORUPTIEI din sistemele lor sanitare locale !
    PS. sistemul de ticket , introdus pentru a asigura intrari suplimentare la bugetul sanitar a fost eliminat din lipsa de rezultate pozitive . Cind privatul asigura asistenta sanitara, profitul este ceva normal si deci , cheltuielile cresc, inclusiv prin coruptie, preturi pompate , etc . Un mic exemplu :
    Operatie banala de apendicita , in nord Italia costa statul 3.000 euro. In sud Italia, aceiasi operatie , costa 15.000 euro ! Judecati singuri . In Italia, spaga la medici nu exista. In ultimii 19 ani daca am auzit de 2-3 cazuri de spaga . Au dus la procese PENALE ! Am auzit des de coruptie difusa in cadrul ministerului sanatatii !

  17. Comentariu scris de Lucian*
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 3:50 pm

    Oarecum este bine ca se cauta surse de finantare si sa zicem ca tot intr-o anumita masura este utila si coplata.
    DAR…
    A incercat sa vada cineva unde se duc banii platiti pt asigurari?
    A incercat cineva sa analizeze principalii consumatori de bani din sistemul medical si sa caute o metoda de reducere a acestor cheltuieli?

  18. Comentariu scris de Misu
    Publicat la data de 3.7.2009, ora 3:59 pm

    sa nu uitam ca actualul sistem de sanatate este capusat de tot felul de firme…a se vedea cazurile in care o firma particulara face cadou o aparatura catre un spital, pentru a ii vinde apoi testere pentru a fi folosite cu acel aparat pe milioane de euro anual… si sa nu uitam de cei care sustrag medicamente si le vand la negru…de ce nu rezolva domnul ministru aceste probleme si apoi sa discutam de aceste tichete

  19. Comentariu scris de marcus
    Publicat la data de 6.7.2009, ora 1:46 am

    Nu imi este chiar clar care este definitia acestor tichete, insa nu cred ca guvernul s-a exprimat cum ca ele ar constitui solutia spagii in sanatate. Spaga nu va fi rezolvata in nici un fel prin astfel de masuri, ci, mai degraba, prin re-stabilirea salariilor minime sau medii in sanatate.

    Ce mi s-a parut interesant citind comentariile de mai sus a fost si remarca in care se asimileaza aceasta actiune guvernamentala indreptarii populatiei catre medicalul privat. Sanatatea privata poate ameliora situatia spagii prin permiterea personalului medical sa incaseze prin facturi individuale persoanele fizice, institutiile la care se lucreaza si/sau asigurarile medicale de stat sau private. Toate cele de mai sus insa se pot infaptui numai daca exista cadru legal ce ofera posibilitatea si protejeaza medicina privata, asigurarile medicale private ce creaza mediu concurentei private si concurentei cu medicina si asigurarile medicale de stat. Nu cred ca inca se poate vorbi de asa ceva in Romania, insa, poate ca aceste tichete ar fi primul pas catre asa ceva.

    Sunt ferm convins ca in scurt timp o sa se repare calciiul lui pepelea in ceea ce consider eu problema fundamentala a neexistentei conditiilor de mai sus: or sa se deschida cu adevarat portile asigurarilor medicale private.

    Cit priveste co-plata despre care scrieti, asi vrea sa fac o observatie care ar putea sa clarifice definitia ei. Plata in conditiile de mai sus se chiama nu co-plata ci, mai degraba, “Deductibil”, fiind in asigurarile medicale o metoda de constringere destinata micsorarii costurilor de asistenta medicala suportate de catre pacient. Cu alte cuvinte, fara existenta acestui deductibil, costurile romanilor pentru sanatate ar putea sa se aprecieze. Exemplul acestui deductibil il constituie, in romania ca si in alte tari, plata pina la un anumit plafon a fiecarei infatisari la doctor, etc.

    IN contrast cu acest “deductibil” se afla ceea ce se numeste “Co-asigurare medicala (termen tradus din americaneste, insa cu siguranta are si corespondent roman)”. Co-asigurarea medicala este o participare la costul total al serviciuliu medical DUPA DEDUCEREA DEDUCTIBILULUI DIN COST, a pacientului cu asigurarea medicala. Aceasta participare este ceruta prin contractul de asigurare si se plateste, in cele mai multe cazuri, procentual. In exemplu, daca contractul specifica ca trebuie sa platesti tu 20% din toate serviciile medicale, dupa deducerea deductibilului vei plati 20 % din ce ramine, indiferent daca este vorba de un leu sau de 10000000 dolari….

    Pentru protejarea pacientului cit si controlul costurilor, se ofera in aceste conditii si asigurari ceea ce se chiama “plafon de plata” individual peste care clientul nu va mai plati un sfant.

    Bineinteles ca urmeaza apoi diferite moduri in care pacientul ssi asigurarea platesc serviciul medica…

    Ceea ce se intimpla acum in romania pe baza acestor tichete s-ar putea sa fie o varianta a celor scrise de mine mai sus…: deductibil + co-asigurare + plafon de plata. Daca ar fi asa, situatia mi se pare oglinda cartii de asigurari medicale din america, din care va scriu acum (apropos de dorinta ta, khris, sa citesti pareri de peste granita).

    In america, sistemul de sanatate este mai degraba privat decit social (de stat), chiar daca exista amindoua. Sitemul privat a generat servicii mai bune decit in sistemul socializat, insa si cercuri de putere in sanatate, costuri enorme, piata deschisa multor produse si servicii (cum ar fi si asigurarile, etc), care au data de lucru oamenilor dar i-au si pus pe butuci, etc. Unele dintre efectele negative cele mai recente ale medicinei private in state sunt costurile ridicate, secatuirea bugetului de stat, si micsorarea accesului la sanatate.

    Vedeti voi, exista in acest sistem competitie acerba intre privati, insa si intelegere intre ei pe banii pacientilor si bugetului de stat… Nu exista competitie prea mare cu statul, nemaitinind seama de multi alti factori… Obama se pare ca vrea sa creeze competitie medicinei private prin imbunatatirea medicinei (socializarea ei) de stat. Sunt multe despre care asi putea scrie si discuta, insa, tragind linie aici, sunt in principiu de acord cu un astfel de plan.

    In romania, cu aceste tichete, s-ar putea ca efortul sa fie similar, insa putin deosebit: in loc sa se mareasca competitia prin ridicarea medicinei de stat, se mareste (poate) competitia prin medicina privata, lucrindu-se cu instrumente destul de vechi in industrie, instrumente totusi neintelese pina acum de omul mediu.

    Ce trebuieste urmarit este cum se va crea aceasta schimbare. Din observatiile mele, foarte multe privatizari in Romania au creat monopol, cercuri de putere si nu numai “baroni” ci boieri in toata regula. Incearca sa te pui rau cu boierii, Lapusnene (istoria noastra veche si de demult)…..

    • Comentariu scris de marcus
      Publicat la data de 6.7.2009, ora 1:51 am

      Daca sunteti interesati, asi putea sa mai dau citeva amanunte din situatia medicalului in america, cu exemple de deductibil, coinsurance and out of pocket limits.

  20. Comentariu scris de Cristi Orgonas
    Publicat la data de 6.7.2009, ora 8:49 am

    @Marcus: eu as vrea sa stiu cum este in SUA

  21. Comentariu scris de marcus
    Publicat la data de 6.7.2009, ora 9:16 am

    poti sa fi putin mai explicit: ce anume te-ar interesa? da-mi citeva puncte de reper. In caz ca nu ai puncte de reper, am sa incerc sa “do my best”.

  22. Comentariu scris de Cristi Orgonas
    Publicat la data de 6.7.2009, ora 9:19 am

    do your best :-)

  23. Comentariu scris de marcus
    Publicat la data de 6.7.2009, ora 10:32 am

    Este pacat ca nu ai puncte de reper, insa si bine.

    Will do.

  24. Comentariu scris de marcus
    Publicat la data de 7.7.2009, ora 3:30 am

    In general, in America se poate discuta de doua sisteme principale de asigurari de sanatate: cele private si cele de stat. Deasemeni, pentru protectia celor din cimpul munci, este prevazuta legislatie pentru cazurile in care un lucrator dezvolta probleme de sanatate la munca. In aceste conditii, arigurarea medicala privata cit si cea de stat platesc tratamente medicale, angajatorul suporta si el anumite cheltuieli, iar societati de pensionare particulare si/sau de stat se pot ingriji de venitul personal pe perioade variabile de timp pina cind lucratorul se insanatoseste si re-incepe munca.

    Accesul la asigurarile de sanatate este garantat prin lege oricarui cetatean, locuitor sau trecator prin America, insa in anumite conditii acoperite in legislatie federala si de stat. Deoarece costul tratamentului medical asigurat prin lege oricarei persoane in America este suportat de buget guvernamental, legislatia este foarte riguroasa impotriva risipei si, in caz ca esti fara bagare de seama si risipitor cu avutul de stat, te poti trezi ca nu iti sunt acoperite costurile si TREBUIE sa platesti din buzunar sau, in anumite instante cind faci dovada de abuz, chiar ti se refuza asistenta medicala (de exemplu, daca te duci de cinspe’ ori la urganta si ceri aspirina, te trimit oamenii acasa si te poti trezi si cu o nota buna de plata…).

    Asistenta medicala de stat este cu zgircenie data in special copiilor, celor fara asigurare medicala privata in caz de mare nevoie, celor suferinzi de anumite boli grave, anumitor dezabilitati, pensionarilor si batrinilor in general. Celor insa care pot munci sau plati intr-un fel serviciile medicale, statul le cere prin LEGE sa plateasca partea lor substantiala in cheltuielile de sanatate, ajungindu-se pina la sechestrare de bunuri sau amenzi foarte mari in caz ca pacientul – care are posibilitate de plata – refuza sa achite nota. Astfel de cheltuieli catre stat – amenzi cu acumulare de dobinda in caz de neplata – te pot distruge financiar daca nu esti atent, sau te baga in puscarie.

    Datorita faptului ca in aceasta tara se apara foarte mult drepturile omului, datorita faptului ca sunt mai multi suferinzi si persoane care nu pot plati serviciile medicale decit cei care acopera prin TAXE cheltuieli medicale ale celor ce nu pot plati…, asigurarile medicale de stat sunt abuzate in asa fel incit exista pareri in care statul american insusi poate da faliment daca nu se gasesc solutii problemei de plata a asistentei medicale.

    Cind beneficiezi de asigurare medicala de stat nu platesti (apropos de tichetele romanesti) nimic – adica deductibil – cind te infatisezi la doctor sau cind te tratezi, sau cind cumperi medicamente, IN CAZUL IN CARE NU AI POSIBILITATI DE PLATA SI TE INCLUZI IN BAREMUL STABILIT DE LEGE IN PRIMIREA ASISTENTEI MEDICALE… In cazul in care poti acoperi cheltuielile asistentei medicale, statul iti trimite nota de plata acasa si TREBUIE sa o achiti.

    Planurile medicale platite cu asigurare de stat sunt de genul asistentei medicale PREVENTIVE, in contrast cu asistenta medicala oferita privat care poate trata orice, oricind, oricum cu orice mijloc, dupa cum vrei tu, cind oferi mod de plata adecvat.

    In cazul asistentei medicale platita prin asigurari medicale private, se schimba situatia. Datorita cerintei diversificate de asistenta medicala pe aici, precum si faptului ca business-ul este protejat si ajutat de lege corespunzatoare si tehnologie, s-au dezvoltat extraordinar de mult si bine aceste patru componente ale sanatatii: 1. cerintele din ce in ce mai ridicate; 2. prestarile de servicii medicale si medicamente; 3. asigurarile medicale private si, corespunzator, 4. administratia de stat pentru asistenta medicala.

    Asigurarea medicala privata este facultativa si nu impusa de stat persoanelor fizice sau/si institutiilor sau companiilor. Pe de alta parte, atit institutii de stat cit si companii particulare pot adera la un plan sau mai multe de asigurari medicale private.

    Sunt sute daca nu chiar mii de (providers) companii de asigurari de sanatate sau, mai degraba, intermediari intre marile asigurari si clienti. Toate aceste companii ofera sute si mii de programe diferite de asigurare, proiectate pe masura cit mai multor cerinte posibile. Exista sute de planuri diferite ce se ofera:
    - Persoanelor fizice individuale
    - Familiilor
    - Grupurilor de interes
    - Asociatiilor, etc
    - Companiilor mici
    - Companiilor mari
    - Etc……

    Corespunzator fiecarui plan de asigurare in sine, exista extraordinar de multe feluri in care ti se poate acoperi cheltuiala cu sanatatea… Pentru eliminarea oricarui dubiu in relatia dintre tine-asigurare-furnizor de servicii medicale, se intocmeste si se semneaza un contract de asigurare care mentioneaza in MARE amanunt fiecare responsabilitate si beneficiu al celor trei parti, contract semnat individual de pacient sau in grup, semnat de catre asigurare si aprobat de catre cei ce ofera servicii medicale.

    In vederea ofertei de asigurare si a semnarii oricariu contract, ti se fac teste de sanatate pentru a se putea calcula de catre compania de asigurare riscul la care se supune ea sa plateasca pentru tine serviciile medicale. Cu cit ristul este mai mare, cu atit asigurarea este mai scumpa. Sunt situatii in care, datorita conditiilor tale de sanatate, nu poti obtine asigurare individuala de sanatate. Daca, insa, apartii unui grup, chiar si in cazul in care ai probleme mari de sanatate, cu cit grupul este mai mare, cu atit si sansa ta ca inca sa obti asigurare se mareste.

    INCALCAREA CONTRACTULUI DE ASIGURARE IN GENERAL SI ASIGURARE MEDICALA IN SPECIAL SE PEDEPSESTE GRAV PRIN LEGISLATIA ASIGURARILOR PROMULGATA FEDERAL SI/SAU STATAL.

    Dupa cum bine va imaginati, asigurarile sunt cu atit mai scumpe cu cit se adreseaza unor mai putini indivizi, sau unui singur individ, datorita riscului ca acel individ sa se imbolnaveasca mai repede decit mai tirziu. Cu cit grupul celor asigurati creste, cu atit asigurarile devin mai putin costisitoare atit pentru o companie, in exemplu, cit si pentru fiecare membru al grupului. Am vrut sa imi asigur eu insumi numai familia mea si trebuia sa platesc, pentru un plan bun, cam 1500 dolari pe luna. Nu am semnat contractul… Unde lucrez acum, pentru ca suntem un grup de citeva mii de oameni…, platesc partea mea de premium (rata de asigurare) de numai 300 dolari pe luna (a fost marita in urma cu doi ani…), pentru un plan bun (am sa arat ce inseamna acest plan, mai jos), pentru toata familia mea, incluzind asistenta medicala inafara serviciilor pentru vedere si dentist, plus dentist, plus vedere care sunt planuri separate….

    Accesul la aceste asigurari este dificil individual cit si in grupuri mici. Deoarece multi din cei peste 40 milioane de oameni fara asigurari de sanatate (private) din America nu au joburi bune, nu au nici asigurari medicale bune… O suma din acesti oameni insa sa poate ca au joburi destul de bune, insa pre-conditii de sanatate nu ii mai califica pentru a obtine asigurare medicala (cancerul, de exemplu, si altele). Dintre ultimii, multi sunt pensionari, batrini, copii… Daca ar apartine unui grup mare asigurat, ar putea inca beneficia de asigurare si asistenta medicala mult mai buna.

    Discutind despre planuri medicale acoperite de asigurari, precum si modul de plata al serviciului medical prestat mentionez citeva:

    - Planul iti limiteaza sau mareste accesul la un anumit numar de doctori. Unele planuri iti ofera posibilitatea sa te duci la orice doctor (mai scump), altele numai la anumiti (mai ieftin). Planul meu imi permite accesul la mai multi doctori decit planurile de genul numai MEDICINA PREVENTIVA, cu alte cuvinte, beneficiez de tratament mai rapid si mai scump decit in alte planuri. Sunt planuri si mai bune, dar si mai slabe…
    - Planul iti poate da dreptul sa te tratezi direct si mai repede (mai scump), sau sa treci la inceput prin proceduri de prevenire a bolii sis a te tratezi dupa un process mai indelungat (mai ieftin).
    - Planul iti poate da dreptul sa te tratezi de orice boala (mai scump) sau de numai un anumit numar de boli (mai ieftin). Eu, fiind in grup mare, am access la tratamentul majoritatii bolilor cunoscute
    - Planul iti poate da dreptul sa te re-tratezi de anumite boli (mai scump) sau nu (mai ieftin). Nu stiu cum stau aici ?
    - Planul te poate acoperi (mai scump) in calatoria in strainatate sau nu (mai ieftin). Pe mine nu ma acopera.
    - Samd
    - Planul medical este diferit de Planul Dentar si de Planul vederii…. Eu am toate trei planurile, medical, dentar si vedere, in 300 dolari pe luna partea mea si peste de doua ori mai mult partea companiei…

    In privinta modului de plata, am discutat putin mai sus despre situatiile de baza:
    - Deductibil: de fiecare data cind te infatisezi la doctor (de familie in cele mai multe cazuri, insa si la altii), sau cind ti se face un tratament (operatie, medicamente), platesti INAINTE DE SERVICIU (un plan mai ieftin) o suma mica de bani, sau nu (plan mai scump). Eu platesc infatisarea la doctor, inainte de orice serviciu, 20 dolari, iar pentru medicamente, de fiecare data cind le cumpar, indifferent de costul total al medicamentului (ca-I un dolar sau 1000 dolari) platesc 5 dolari.
    - Co-insurance: DUPA ce s-a incheiat tratamentul, se calculeaza suma totala ce trebuie platita prestatorului de servicii medicale si, dupa ce se deduce Deductibilul, se poate intimpla sa imparti procentual plata cu asigurarea, sa zicem tu 20% si asigurarea 80% (plan mai ieftin) sau asigurarea sa acopere toata cheltuiala 100% (plan mai scump). Asigurarea mea acopera cheltuiala aceasta 100%. Inchipuiti-va ce poate insemna 20% din costul total al unei operatii de 200,000 dolari: 40,000! Este greu sa platesti inapoi, in multe cazuri…
    - Plafon de plata: se mentioneaza in contract de cele mai multe ori suma maxima pe care pacientul o plateste din buzunar prin deductibil. Eu nu stiu cit este a mea…. In planul dentar, de exemplu, nu platesc pentru toata familia mai mult de 1500 dolari pe an.
    - Exista eventual mentiunea a sumei totale cu care te poate acoperi asigurarea pe an, sau pe viata. Planul meu ma acopera medical (diferit fata de dentar sau vedere) pina la un million dolari pe viata; 1500 dolari dentar de persoana in familie, toate persoanele familiei; 150 dolari pe pereche de ochelari, doua perechi de ochelari pe an si un examen gratuit de vedere pe an. Dupa cum am mentionat, sunt planuri mai bune sau mai putin bune decit al meu, pe piata. Planul meu totusi se considera bun.

    Companiile deduc integral TOATE contributiile lor la planurile de sanatate. Sunt insa multe costuri pe care compania le suporta cind ofera planuri de sanatate, inclusiv faptul ca deductia integrala nu inseamna defapt 100% primirea inapoi a banilor cheltuiti pe planul de sanatate… Unele companii isi permit sa ofere planuri mai bune angajatilor lor, altele mai putin.

    Personalul medical nu este platit de catre stat decit in spitalele adimistrate de stat. Datorita faptului ca multi pacienti nu pot plati total sau integral, se poate intimpla ca pacientii buni platnici sa fie incarcati mai mult la nota ce o plateste, in final, asigurarea. In acest mod preturile au iesit prin acoperis.. ?)

    Sistemul medical a capatat protectie impotriva interventiei negative exterior americii precum si interioare a tratamentelor neverificate, etc, prin proceduri promulgate de administratii puternice de stat. Acest lucru a ridicat calitatea serviciilor insa, se pare, in ultimul timp in speta a ridicat foarte mult preturile prin.. lipsa concurentei INTERNATIONALE in domeniul medical prestat in America… si crearea unor cercuri de influenta in multe industrii importante din aceast atit de diversificat domeniu: tratamente, medicamente, spitale, clinici, zone, etc.

    Este nevoie, cred eu, de deschiderea medicalului si asigurarilor catre servicii medicale prestate international, precum si de crearea unei baze financiare mai puternice serviciului medical de stat combinat cu re-definirea beneficiilor acordate, adica cui sa fie acordate acele beneficii, cum, etc. In sine, sistemul privat nu s-a dovedit neaparat mai bun decit cel socializat (de stat), pe perioada lunga si la media pacientilor si gradul lor de vindecare. Problema cred eu sta in administratia costurilor.

    In finalul acetui lung comentariu, cred ca tichetele romanesti sunt o forma de redurecere a costurilor de stat in domeniul sanatatii si nu atit o masura de combatere a spagii. Dupa cum vad eu, o sa se creeze in curind un nou guru al sanatatii, si altul al asigurarilor medicale, in Romania. Tipii astia o sa fie putrezi de bogati. Pe linga ei sper ca si romanul de rind sa aiba mai buna access la si beneficiu de la serviciile medicale prestate in tara si strainatate.

    Asi putea sa scriu mult mai mult insa cred ca am facut destul de prea mult pentru moment. Banuiesc ca daca v-ar interesa ceva din ce am scris o sa putem discuta mai detaliat si mai scurt.

    • Comentariu scris de Cristi Orgonas
      Publicat la data de 8.7.2009, ora 12:15 pm

      Marcus: nota 10 pentru comentariu si pentru rabdarea de a scrie pe larg cum stau lucrurile. Voi include intr-unul dintre articolele viitoare datele pe care le-ai oferit.

      • Comentariu scris de MIA
        Publicat la data de 8.7.2009, ora 2:05 pm

        Comentariul e excelent, sincere felicitari – dar as avea rugamintea sa mai ajustezi nitelus romgleza folosita … :)

        Oricum efortul merita apreciat !

  25. Comentariu scris de marcus
    Publicat la data de 8.7.2009, ora 12:55 am

    khris, scriai ca vroiai sa sti cum este in sua cu medicalul. a fost de vreun folos ce am scris mai sus?

  26. Comentariu scris de casandra
    Publicat la data de 10.7.2009, ora 11:47 am

    OECD ofera statistici referitoare la cheltuielile pentru sanatate din diferite state.
    De departe, Bugetul cheltuielilr de sanatate din SUA este cel mai mare din lume: 15,9% din PIB in 2007.
    Si totusi, peste 40 milioane cetateni americani nu-si permit o asigurare privata de sanatate, oricat de modesta ar fi ea. Asistenta medicala de stat a descris-o Marcus aici foarte bine: aspirina, medicina preventiva, un pic de urgenta si cam atat. Daca ai boli grave sau nevoie de operatii, poti muri cu zile. Si totusi, este atat de scump!!!
    In Romania, bugetul public de cheltuieli pentru sanatate in 2009 este de putin peste 3% din PIB. Atat!
    Mai nimeni nu declara veniturile reale, nici macar veniturile salariale reale.

    70% din PIB-ul Romaniei este creat in companii private. Iar daca patronii nu declara salariile reale ale angajatilor si nici nu-i platesc corect, ajungem acolo unde suntem azi: o sanatate de toata jalea.

    Tichetul asta va produce cateva zeci de mii de morti anual in plus. Cam atat. Cei care au pensii de 300 de lei pe luna si boli cronice nu se vor mai prezenta la medic deloc. Tichetul de 5 lei inseamna painea lor pe o saptamana.
    Falimentarea sistemului public de sanatate si introducerea pe scara larga a cleui privat ar fi o tragedie pentru 80% din populatie. Puterea lobby-ului marilor multinationale din medicamente, echipamente medicale si asigurari private de sanatate este atat de mare, incat vor obtine de la guvernanti contracte de prestari servicii medicale cu plata partiala a serviciilor prestate in privat la nivelul asigurarilor publice. Bugetul public al sanatatii va fi secatuit. La fel bugetele de familie. nu asta este calea. Sa ne mai utiam inca o data la valoarea reala a contributiilor platite pentru sanatate, la cat din excedentul brut de exploatare din companii merge in salarii ( si pe cale de consecinta, si proportional, la fondul de sanatate), la cati cetateni nu sunt asigurati si de ce…

    • Comentariu scris de marcus
      Publicat la data de 16.7.2009, ora 1:17 am

      Ok, Casandra, ai dreptate ca situatia sanatatii este jalnica. Care ar fi solutia in Romania insa, atunci cind salariile sunt mici in comparatie cu cheltuielile, bugetul de stat nu stie cum sa mai spuna ca este fara bani dupa imprumuturile mari externe si toata lumea ascunde venitul real, cerind taxe din ce in ce mai mici, ca sa nu mai vorbesc de parerea generala ca mai bine te straduiesti intr-o cariera de smecher decit intr-una reala de profesionist?

      Astept raspunsul tau pentru ca, atunci cind arati ceva sau delimitezi ceva ce are nevoie de o solutie, nu te opresti doar la delimitare ci incerci sa dai si solutie problemei.

      Exprim si parerea mea: fara legislatie puternica care sa clarifice mai bine indatoririle si drepturile atit ale pacientului, personalului prestator de servicii medicale, asigurarilor de sanatate si administratiei de stat; fara administratie de stat care sa se asigure ca legislatia este respectata; fara taxare corespunzatoare; fara crearea conditiilor de concurenta intre prestatorii de servicii medicale, producatori de medicamente si tehnologie de sanatate intre stat si/sau societati private si fara marirea taxelor, va trece multa apa pe Dimbovita pina cind sa ne schimbam opincile pline de pamint baremi cu altele, daca nu cu pantofi de care sa auda si maria sa, vestul, precum si toata lumea laolalta cind ar remarca: uite ce bine traiesc romanii in Romania! Poate ca nici nu ar trebui sa se auda in lume daca noi am duce-o bine in Romanica, cu sanatatea daca nu si cu altele.

  27. Comentariu scris de Ciprian
    Publicat la data de 10.7.2009, ora 12:44 pm

    Ideea tichetelor mi s-a parut atat de proasta inca am initiat o petitie impotriva ei, http://www.petitieonline.ro/petitie/nu_tichetelor_de_sanatate-p61493048.html

  28. Comentariu scris de maria
    Publicat la data de 31.7.2009, ora 12:02 am

    Actualul guvern isi bate joc de populatia acestei tari ,populatie istoric batjocorita dar aceste tichete vor expedia spre etenitate 70/100 din populatie .De unde va avea un pensionar chiar cu 15 mil.lei pensie sa mai plateasca 500.000 tichete,2mil .medicamente,taxe si impozite (tele. curent,caldura, apa curenta,net,benzina ,impzit pe cladiri ,pe masina )5mil.,o persoana care sa ajute la menaj 5mil.daca gasesti la acest pret pe cineva,5mil mincare daca un om dupa ce a muncit oviata si trebuie sa manince sanatos iar aceasta mincare e foarte scumpa (legume fructe carne slaba ulei de prima presa).Nu-i ramine nimic pentru detergenti pentru o hainuta pentru omica economie pentru unbilet de odihna si tratament.Asta la pensia de 15 mil.Rusineeeeeeeeeeeeeeeeeeee sa va fie va dorim sa ajugeti la pensie sioricit de mare v-o pregatiti sa nu va fie suficienta

Lasa un comentariu