Cat de mult se va deprecia leul pana la sfarsitul anului?
De o vreme incoace, dezinteresat sau nu, tot mai multi analisti ne anunta ca la toamna vom asista la un colaps al monedei nationale care, potrivit acestora, va depasi nivelul de 4.5-4.6 lei/euro, unii urcand chiar stacheta la 4.7-4.8.
Dupa ce am scapat de sperietoarea numita “deficit extern”, acum aceste predictii sunt justificate de catre cei care le fac prin deteriorarea activitatii economice, relaxarea politicii BNR si agravarea deficitului bugetar. Sa vedem cine si ce predictii face.
Pe langa rolul activ pe care il are in piata valutara, ING este cunoscuta pentru acuratetea previziunilor pe care le face – la inceputul lunii februarie, ING a prognozat un curs de 4.5-4.6 lei/euro pentru sfarsitul primului semestru – in realitate, cursul a incheiat primele 6 luni la 4.2. Acum, aceeasi banca prognozeaza 4.5 lei/euro pentru sfarsitul anului.
Dupa vanzarea Rompetrol, domnul Patriciu sta pe un munte de bani si asteapta ca pretul activelor sa scada pentru a cumpara ieftin, deci prorocirile dansului legate de dezastrul economiei romanesti sunt oarecum interesate, vezi actiunile sale pe piata imobiliara, cand a decis sa investeasca desi cu putin timp inainte, a declarat ca preturile se vor prabusi. Domnul Patriciu spune ca leul se va devaloriza pana la 4.7-4.8.
Exista insa si prognoze ceva mai optimiste prin comparatie cu cele ale ING si ale domnului Patriciu: Citi si Raiffeissen cred ca leul va ajunge la 4.1 la sfarsitul anului, Unicredit prognozeaza 4.3 iar prognoza Erste se invarte in jurul aceleiasi cifre. Ma intreb care a fost formula de calcul a celor de la Citi si Raiffeissen si care a fost cea a celor de la ING de le-a dat rezultate atat de diferite.
Luand in considerare predictiile facute de catre analisti in ultimii doi ani (atat cele de curs, cat si cele legate de evolutia PIB), vedem ca acestea au fost in cele mai multe cazuri pe langa, iar motivele nu sunt neaparat legate de incompetenta acestora, cat mai ales de cauzele care genereaza miscarea leului fata de valute, in principal fata de euro, si de viteza cu care datele la nivel macro se schimba dramatic de la o luna la alta.
Daca intr-o economie asezata, cursul valutar reflecta mersul activitatii economice, in Romania cursul valutar evolueaza mai ales in functie de interesele speculatorilor si de interventiile BNR. Tocmai din aceasta cauza, in acest moment a face predictii legate de curs pe un orizont de timp mai mare de 2-3 luni se dovedeste de cele mai multe ori un sport extrem, iar daca o nimeresti cu predictiile ori esti geniu, ori intamplarea a facut ca cifrele sa iasa bine.
Cum va evolua cursul in lunile urmatoare? Speculatorii pe curs – multi dintre acestia fiind banci respectabile – vor incerca sa profite de conjunctura economica nefavorabila pentru a forta deprecierea leului, fara sa le pese de consecintele economice pe care le genereaza o asemenea actiune, iar BNR va incerca sa calmeze situatia, nu stiu daca va reusi sau nu. Ideea este ca nu putem discuta despre o depreciere a leului de 10%+ fara sa luam in considerare faptul ca BNR nu ageeaza deloc o asemenea evolutie. Sa nu uitam ca in toamna trecuta, speculatorii s-au ars atunci cand au incercat sa duca leul acolo unde nu a vrut BNR.
Nu stiu cu cat vom cumpara euro la sfarsitul acestui an insa stiu ca nu este nici in interesul BNR si nici in interesul Guvernului ca leul sa o ia razna. La urma urmei, nici sistemul bancar nu ar trebui sa se bucure daca leul se va duce la vale pentru ca sporirea numarului somerilor, cresterea euribor si deprecierea leului va duce numarul celor care nu isi vor mai plati creditele la niveluri care cu greu vor mai putea fi sustinute de catre banci fara majorari semnificative de capital.
A nu se intelege ca Guvernul lucreaza in favoarea monedei nationale - prin deciziile pe care le ia, prin lipsa de vointa in sensul restructurarii sectorului bugetar, prin cheltuielile facute fara cap si prin lipsa clara de directie, cabinetul domnului Boc sapa temeinic la fundatia leului, insa o depreciere de 10% pare improbabila in acest moment. Sa nu subestimam insa Guvernul si, mai ales, sa vedem ce se va intampla dupa alegeri. Nu mai avem mult timp de asteptat.
PS: o discutie serioasa despre curs se face luand in considerare dobanzile, productivitatea, evolutia salariilor, deficitul bugetar, evolutia dezechilibrelor externe…etc., insa dupa cum am mai spus, evolutia leului nu prea tine cont de acesti indicatori. Ce motive a avut leul sa se aprecieze cu aproape 25% intre 2004 si 2007?


21.7.2009
Cristian Orgonas
Categoria: 

Am 33 de ani, locuiesc in Timisoara si sunt de formatie economist.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 10:01 am
citez
“Sa nu uitam ca in toamna trecuta, speculatorii s-au ars atunci cand au incercat sa duca leul acolo unde nu a vrut BNR.”
Oare nu s-a “ars” si economia romaniei, prin interventiile bnr de atunci care au dus la explozia dobanzilor si stoparea efectiva a creditarii?
Oare bnr nu a gresit atunci?
hmmm
Publicat la data de 21.7.2009, ora 10:02 am
Ce usor e sa dai vina pe “speculatori” pentru a-ti justica unele actiuni, cred eu, tembele.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 1:04 pm
Riscul a fost mai mic si BNR a facut bine ce a facut.
Variatiile mari de curs ar fi facut mai rau economiei decat cresterea dobanzilor (temporara) si utilizarea resurselor financiare- orice imprumut are o componenta de risc si daca leul juca turca pe piata valutara riscul ar fi costat mult mai mult.
Dobanzile de azi la leu nu sunt semnificativ mai mari decat in septembrie si vor scadea in continuare chiar sub nivelul din septembrie.
Eu sunt un fan al politicilor BNR actuale, asa ca imi scuzati entuziasmul
Cred ca in piata valutara apare din ce in ce mai mult o corelatie in cursul de schimb leu-zlot. Daca economiile celor doua tari merg in tandem cursul ar trebui sa fie la paritate. Pana acum zlotul polonez a fost subapreciat (4.40 PLN/EUR) fata de leu (4.20 RON/EUR). Acum zlotul s-a apreciat pana la 4.25 unde e si leul, care e nivelul de echilibru. Leul (fara speculatii majore) nu ar trebui sa se duca peste 4.40- asta in conditiile in care economia romaneasca nu merge la fel de bine ca cea din Polonia.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 10:06 am
Eu, unul, am senzatia ca o sa avem de-a face cu o usoara deflatie in lunile care vor urma. Ma bazez atat pe analiza proprie, cat si pe parerile unor jucatori pe pietele futures (si care lucreaza pentru castigul personal, nu al clientilor). Iar recent am mai citi un material (v. interviul lui Varujan Pumbaccian pentru Capital) care sustine acelasi lucru. Colac peste pupaza, sunt cateva voci pe la BNR si (mai ales) pe la Finante, potrivit carora ar exista interesul sa se “prinda” la sfarsitul anului cat mai multe firme intr-un nivel superior al forfetarului (cele cu o cifra de afaceri apropiata de 10.000 de euro).
Publicat la data de 21.7.2009, ora 11:42 pm
daca tot zici de deflatie ar fi bine sa ne comparam cu alte tari… noi avem inflatie de aprox 5% in timp ce greii Europei au -0.2…
nu cumva aceste diferente ar putea fi rectificate prin curs?
Publicat la data de 21.7.2009, ora 10:07 am
Voi scrie si eu un articol pe aceasta tema pt ca de ceva timp aud tot felul de prognoze care mai de care mai alarmiste.
Cat despre Patriciu…ce om normal la cap mai are incredere in el? Citeam ieri in Adevarul si Adevarul de Seara, mare pe prima pagina ca leul se va prabusi….ce mai ziaristi….daca seful asa zice, zicem si noi la fel.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 10:09 am
BNR face eforturi considerabile sa tina cursul la 4.2, parca 4.5 miliarde de euro a vandut deja. Dupa alegeri vom vedea daca va mai face acelasi efort.
Cred ca daca ar lasa cursul liber am avea lejer 5 ron pentru un euro.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 10:20 am
Evolutia cursului de schimb izolata de restul problemelor economice actuale este o discutie irelevanta. De asemenea, este gresita si mentinerea unui curs pentru euro la nivelul actual utilizandu-se banii de la FMI, fara alte masuri macroeconomice viabile. Tot ce se rezolva este amanarea unui deznodamant previzibil, adica luarea leului la vale.
Deci mentinerea cursului de schimb este o masura necesara, dar nu suficienta.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 10:32 am
mobutu: nu actiunea BNR a dus la oprirea creditarii (creditarea s-a oprit in toata lumea si nu cred ca BNR are o asemenea influenta, lol). Oricum actiunea BNR de atunci a amanat o devalorizare asteptata si meritata a EURO. Eu apreciez actiunea de atunci a BNR fie si numai pentru a arata speculatorilor pe curs (speculator nu este egal infractor, sa ne lamurim asupra acestui aspect) ca Romania nu e sat fara caini.
Cat va mai putea sa tina BNR cursul fara sa dea peste cap rezervele valutare (sa nu uitam ca in rezerva valutara a BNR doar o parte este a s-a, RMO fiind intangibila) nimeni nu poate stii. Totul depinde de evolutia economica, pentru ca o decorelare intre curs si economie nu mai este posibila mult timp. Si cum zvonurile ca Romania va ajunge cat de curand intr-o lipsa cronica de bani la buget, cand salarile si sporurile nu vor mai avea cum sa fie platite, vin din surse interne, sansele ca EURO sa o ia razna nu sunt chiar asa de neavenite. Vom traii si vom vedea.
P.S. Sansa noastra ar fi ca economia mondiala sa isi revina cat de cat si sa ne impulsioneze putin. Nesanasa noastra este ca daca economia mondiala isi revine cat de cat si ne impulsioneaza putin ratam posibilitatea realizarii unor reforme in sistemul bugetar, absolut necesare.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 10:55 am
De data asta nu cred ca impulsul economiei mondiale ne va ajuta sa iesim din criza. Noi astazi eram in criza si fara criza mondiala. Asa am avut doar un vinovat, dar asta doar in prima faza. Ne vom trezi la 6-9 luni dupa ce economia mondiala a iesit din criza intr-o situatie si mai nasoala. Si atunci chiar nu mai avem pe cine da vina. Noi inca nu am facut nimic pt a iesi din criza si sunt convins ca aceasta criza nu se va termina la noi doar pt ca vecinii nostrii au iesit din ea. Problemele sunt mult prea acute, nu mai pot fi ascunse si nici finantate ca pana acum.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 11:19 am
sa inteleg ca bnr nu poate influenta politica bancilor? in afara creditarea s-a oprit la dobanzi de euribor + 5%, iar in romanica s-a oprit la euribor+9% (oare de ce bnr face jocul bancilor comerciale si nu reglementeaza piata creditelor, comisioanelor aberante, etc… va aduc aminte de “cresterea pin simpatie a dobanzilor” aka oligopol atent monitorizat de bnr si atat)
si daca tot vorbim de bnr si de jocul acesteia cu valuta…oare ce jocuri politice face isarescu, daca a reusit sa stea acolo 19 ani? cine dicteaza interventia bnr asupra cursului si in ce scop? cine are de castigat pentru un euro mic dupa alegerile din toamna si cine nu (pana la alegeri este destul de clara situatia).cate decizii politice vs. economice ia bnr?
oare nu va profita bnr si, dupa ce ne vom alege presedintele si nimeni nu va mai avea nimic de pierdut dpdv politic, se va relaxa si politica bnr si va lasa euro sa o ia razna un pic?…
Publicat la data de 21.7.2009, ora 12:14 pm
@Misu
Daca cineva sta la carma Bancii Nationale timp de 19 ani, timp in care am avut 3 presedinti si 10 guverne atunci vei stii ca acel cineva sta pentru ca e impus de o autoritate si mai mare.
In ce priveste politica de dobanzi aplicata in Romania aceasta e fireasca. Doar nu crezi ca bancile autohtone au fost distruse de florile marului, doar nu crezi ca restul bancilor de stat au fost vandute pentru nimic? Suntem la…mana lor si jucam asa cum ni se canta.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 3:18 pm
ai si tu dreptate…ei ne arunca din cand in cand cate un iepure dupa care sa alergam, noi stam si facem comentarii pe net despre subiecte care ne tin ocupati departe de adevar…si viata merge inainte …si a lor si a noastra…
Publicat la data de 21.7.2009, ora 12:52 pm
Motivele pentru care leul s-a apreciat intre 2004 si 2007 au fost:
- liberalizarea fluxurilor de capital;
- investitii straine masive (inclusiv speculative);
- banii trimisi de romanii din strainatate;
Asta a batut lipsa performantelor guvernelor si lipsa de productivitate a romanilor.
Daca nici macar post-factum nu putem sa ne dam seama ce s-a intamplat cu cursul valutar atunci sa prezicem pentru viitor chiar nu are sens
Publicat la data de 21.7.2009, ora 6:59 pm
Bogdan:daca ne uitam la contul curent, vedem ca anul asta deficitul va fi mai mic cu peste 12 miliarde de euro decat cel din 2007 si 2008, cu 4+ miliarde mai mic decat in 2006 si cu 2+ miliarde fata de 2005, deci presiunea pe leu va fi mult mai mica decat a fost atunci cand leul s-a apreciat. Cu toate astea, cei mai multi analisti ne sfatuiesc sa intram short le peu
Speculatorii au intarit leul, tot ei vor acum sa il duca la vale. Fundamentele economice conteaza mai putin.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 1:01 pm
Nu sunt economist, dar nici cioban nu-s.
Opinii:
1. RO este in criza continua de 20 de ani si dezastrul de azi din RO urma si fara “criza mondiala” inceputa in oct 2008 (chestii flagrante: RO nu mai produce nimic, import atot, si Statul mai detine doar 25% din resursele esentiale).
2.Cum zicea Tiriac in mai, criza in RO nu a inceput inca, ca RO este o tara mare.
3. Baubaul cel mare este imprumutul de 20 md de la WB (de care nici naiba nu mai vbeste). Ala ne va “argentiniza” la anul in mod sigur (leul va fi “salvat”, dar peste noapte preturile se vor dubla-tripla-cvadrupla…).
Publicat la data de 21.7.2009, ora 2:13 pm
@Duduveche ,
1 “dezastrul de azi din Romania” e un cuvant cam tare !
2 Preturile nu se pot dubla-tripla-cvadrupla decat daca porneste statul tiparnita .
Daca e o criza de lichiditati , mai de asteptat ar fi o usoara deflatie . Daca deflatie nu poate fi din cauza cursului leu-euro , nici inflatie nu poate fi din lipsa de lei !
Nici eu nu sunt economist , dar sper sa nu ai dreptate ! Incerc sa gandesc logic intr-ale economiei . Intrebarea d-lui Orgonas : ce motive a avut leul sa se aprecieze cu 25% o consuder ca fiind retorica , adica nu era in logica economica sa creasca cu 25% fara o baza in economia reala . Totusi a crescut !
Eu cred ca nu exista o baza reala sa apara o astfel de inflatie cum “proorocesti” ,
dar Doamne fereste !
Publicat la data de 21.7.2009, ora 1:15 pm
@Khris
“Ce motive a avut leul sa se aprecieze cu aproape 25% intre 2004 si 2007?”
Transferurile de capital strain au fost un factor determinant atat pentru aprecierea 2004-2007 cat si pt. deprecierea din 2007-2009. Atunci totzi banii au “fugit” spre centru, lucru care a dus la aprecierea dolarului si deprecierea rapida a valutelor tzarilor emergente.
As spune ca miscarile de capital sunt _principalul_ factor care influentzeaza cursul pe termen scurt si mediu, si asta nu numai in cazul Romaniei.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 1:40 pm
Gresesti profund.
Desi nu sunt economist, cursul reprezinta o masura a puterii economice a unui stat. Unde vezi tu putere economica in Romania.
Doar prin faptul ca Banca Nationala a trebut sa arunce in piata aproape tot imprumutul extern pentru a stabiliza cursul, arata ca tendinta normala este de depreciere, momentan stabilizata prin aceasta masura.
Daca criza continua, in momentul in care BNR ramane fara bani, sau se decide sa nu mai fie sprijinit (asa cum asteapta toata lumea dupa alegeri), cursul o va lua razna. Si mai ales, datorita dezechilibrelor o va lua in jos poate mai mult decat trebuie.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 1:47 pm
Khris: 4 lei 30:
http://stoica.hotnews.ro/intram-in-zona-euro-la-4-lei-30.html
Publicat la data de 21.7.2009, ora 1:48 pm
Din punctu meu de vedere speculator valutar=infractor !!! CLAR !!!
aici nu discuti de un gainar care cumpara si vinde speculativ 100 de bilete la un meci de fotbal.
aici discuti de grupuri financiare organizate care din cateva manevre pot pune pe butuci economia nationala a Romaniei din cateva miscari pe termen scurt.
La nivelul meu de lefegiu nu ma pot apara de specula pe moneda facuta de grupuriile financiare prin intermediul jmenariilor de bancheri.
Niciodata nu am avut incredere in moneda nationala.
De la revolutie incoace moneda nationala a fost doar un pretext pentru ca fraierii sa isi devalorizeze organizat economiile de o viata.
Nu am avut incredere in leu nici macar in perioada in care leul se intarea zilnic.
Am realizat de atunci ca volumul mare de imprumuturi dat de banci in euro, ajungea pana la urma in mare parte in consum.
Nu capsunarii au fost de vina, nu ecomomia care duduia.
Am stiut exact ca atat timp cat se dau masiv credite in euro, au sa fie foarte multi euro pe piata si deci pretul lor va fi mic si convenabil pentru lei.
Leul tare in raport cu eruo in vremea respectiva nu avea nimic de a face cu teorii bengoase si pompos denumite teorii macroeconomice.
Pur si simplu Guvernu liberal, nu a avut nici un rol in aceast curs valutar favorabil leului, ai nu au facut nimic, totu mergea brici si datorita
baniilor straini intrati pe piata se facea consum in draci, si aparent era crestere economica, suficient de optimista situatia incat sa se exagereze cu cheltuieliile bugetare.
La vremea aia BNR la fel statea pasiva si nu a inteles multa vreme ce se petrece.
Economia noastra era la pamant si totusi leul se intarea, fara nici un motiv pe bune macroeconomic.
Totul a fost un joc al bancheriilor austrieci respectiv greci.
Ceea ce uita multa lume este ca BNR a luat imprumutu de la FMI exact in scopu de a furniza banciilor lichiditatea in euro, ca banciile sa poata sa faca
platiile catre datoriile lor externe, SCADENTE in 2009 !!!
Mai cautati pe net dupa datoria publica si privata pe 2009, sa vedeti cum sta treaba.
Nu ma mira ca rezerva BNR se cheltuie conform cu ceea ce s-a anuntat ca se va face.
Nici nu intru in panica pe acest motiv. Isarescu are un plan. Oricum nu e de facut public
pentru ca poate fi dejucat de infractorii in costume scumpe care fac specula pe moneda.
Pe parcursul la urmatorii 2-3 ani climatul de neincredere in moneda nationala va mai persista la nivelul firmelor care nu vor schimba euro in lei
decat atunci cand va fi nevoie,ele urmarind un curs cat mai mare si profit mai mare (doar platesc salarii in lei).
BNR nu va vinde la infinit euro din rezerva ei, iar daca pe piata nu se vand suficienti eur, v-a creste pretu.
Asemeni mie, majoritatea romaniilor nu au avut niciodata vreo incredere in moneda nationala.
Si cu atat mai putin au acum incredere in acest moment in leu, in contextul crizei internationale.
Eu stiu ca din crize se iese de obicei cu hiperinflatie.
In acest context de risc ridicat de hipoerinflatie nu m-as grabii sa imi tin banii in euro, dolari, chf ori lei,
ci mai degraba as cumpara ceva de banii aia, ceva sa nu se devalorizeze ori sa fie volatili precum moneda.
Totusi daca aveti economii si vreti sa stati la adapost de cutremure financiare investiti in toate cele 4 monede mentionate mai sus in proportii egale plasate la banci diferite si atent alese.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 7:01 pm
Romanescu: diferenta dintre un speculator si un infractor este aceea ca un speculator incearca sa profite de variatiile pe termen scurt ale cursului valutar, iar un infractor incearca sa influenteze piata astfel incat sa mearga in sensul dorit de el. Soros a devenit persoana non grata in UK dupa ce a atacat lira sterlina in anii 90
Publicat la data de 21.7.2009, ora 2:35 pm
Prin ian 2007 leul a crescut deodata, desi RO nu producea nimic, Isarescu a zis pe toate canalele “Pariati pe leu!”. Apoi prin ianuarie 2008 leul a luat-o la vale si romanii au intrat in fibrilatie.
Explicatia a dat-o Ilie Serbanescu: atunci s-au roit cu capitalurile volatile speculatorii financiari ce au lucrat bine mersi in 2006-2007, protejati de Statul “democratic” si “euroatlantic”.
Totul in RO e dirijat inclusiv cursul valurar – nu exista mecanisme spontane ci numai grupari mafiote (aliate cu mafiile internationale, o dovada flagranta find refuzul americanilor de a-l extrada pe devalizatorul Necolaiciuc).
Publicat la data de 21.7.2009, ora 4:40 pm
Depinde cat de repede iesim in strada sa scapam de guvernul actual si sa punem niste tehnocrati la treaba cum au facut ungurii. Scenariu putin probabil, din pacate.Eu as zice 4.5 dupa alegeri, BNR nu are resurse la infinit. Mai mult agricultura din nou a luat-o in freza cu graul, majoritatea e de calitate furajera. Poate ne salveaza porumbul.Productia industriala e la vale oricum.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 6:34 pm
dupa parerea mea nu va sari de 4,8 – 5.
Asta desi suntem intr-o situatie de kk-o, si vom fi mai rau decat atat. Sa nu omitem ca Romania s-a angajat pe un parcurs pentru a intra in zona EURO, in 2013-2014 sau cind om intra, ceea ce ii obliga pe guvernoci sa tina inflatia la o cifra si implicit sa tina inchisa tiparnita isaresciana.
Publicat la data de 21.7.2009, ora 8:19 pm
Zice Paul – niste tehnocrati la treaba cum au facut ungurii.
Adica cum a furat Gyurcsany de l au prins cu inregistrarea in 2005 nu?
Ce chestie de faza aia nu s-a mai zis nica.
Publicat la data de 22.7.2009, ora 9:18 am
Pai cel mai bine ar fi sa analizam optiunile:
- schimbarea lui Isarescu de la BNR – scade leul – prognoza 4,5- 4,7
- terminarea banilor din imprumuturile contractate pana in prezent – scade leul – prognoza 4,8 – 5
- cresc sau se mentin cheltuielile bugetare – scade leul – prognoza 4,8 – 5
- apar alte imprumuturi de la BM, EU, etc. – se mentine cursul
- sunt semne de revenire din criza (afara, nu in RO) – creste leul – prognoza 3,9 – 4,1
- regularizarea deficitului si cosmetizarea acestuia la sfarsitul anului – scade leul – 4,7 – 4,8
- banii “capsunarilor” – creste leul – prognoza 4,1 – 4,2
- in octombrie se stabilesc parca nivelele de acciza pt anul urmator – scade leul – prognoza 4,5 – 4,6
Realitatea va fi o ecuatie cu necunoscutele de mai sus fiecare cu multiplicatorul de rigoare. Pe ansamblu necunoscutele care pot determina o apreciere a leului sunt foarte putine su cu sanse mici sa detina o pondere mare in ecuatie. Deci – in cel mai bun caz cursul va stagna. In cel mai rau poate ajunge pe la 5.
Eu vad asa – crestere accelerata in toamna, stationare la 4,8-4,85 pentru o perioada in octombrie – crestere din nou pana la pragul de 4,9x – interventii BNR pentru a evidentia pragul – scadere la 4,7 – 4,8 si incheiere de an.
CE ziceti?
PS: Scenariile si ipotezele de mai sus nu au luat in calcul evenimente majore: cutremure, razboaie, martieni, etc.
Publicat la data de 22.7.2009, ora 10:13 am
Aici in Norvegia unde ma aflu banca centrala a devalorizat coroana in repetate randuri pt a stimula exportul. Nu este valabila aceasta logica in Romania??
Sau Romania este un cazinou Monte Carlo.
Publicat la data de 22.7.2009, ora 12:59 pm
Pana la 4.30 BNR va tine cu dintii de leu, va face tot posibililul ca acest prag sa nu fie depasit (decat poate putin-sporadic).
Asta daca nu se intampla ceva iesit din comun (faliment national, intreruperea acordului cu FMI datorita nerespectarii clauzelor, somaj > 10%, etc).
Speculatorii nu prea pot face mai nimic in conditii de costuri relativ mari precum si lichiditate relativ redusa.
Pana la alegeri va fi “liniste”, leul nu va misca peste 4.30
Mai vedem dupa … probabil vor iesi la iveala multe chestii ascunse/cosmetizate, va incepe, probabil, restructurarea sectorului bugetar, alte falimente in privat, somaj etc.
Publicat la data de 22.7.2009, ora 3:57 pm
Dragilor, leul se va devaloriza in trap-galop intr-un ritm si pana la niste valori pe care nici nu vi le imaginati acum, din momentul in care cuantumul salariilor functionarilor, al ajutoarelor de somaj, al pensiilor, al alocatiilor pentru copiii etc. va depasi puterea de sustinere a bancii nationale. Iar momentul ala e foarte apropiat, tinand cont de risipa din institutiile bugetare si de indatorarea uriasa a statului. Si este suficient sa maraie un pic FMI-ul in septembrie ca nu am respectat nu stiu ce punct si ca suntem in pericol sa nu luam transa a 2-a a imprumutului, si veti vedea cat de jos se va duce leul. Si FMI-ul va marai, pentru ca e evident ca nu s-au respectat o multime de indicatori din acord. Eu personal mizez pe 5 lei pentru un euro in primavara urmatoare si 6 lei pentru un euro in decembrie 2010. Abia atunci isi va reveni economia din colaps, cand salariul mediu net va ajunge din nou pe la 220-250 de euro, o valoare suficient de joasa pentru a atrage investitorii straini interesati de mana de lucru ieftina, ca de altceva n-au de ce sa fie interesati. Poate doar de praful de pe toba, ca asta a mai ramas de furat in Romania.
Publicat la data de 22.7.2009, ora 10:19 pm
Doamne, oameni buni, daca VOI, cu toate cunostintele voastre si cu toate informatiile de care dispuneti, nu reusiti nici macar sa va puneti de acord cu DIRECTIA de evolutie a cursului (creste sau scade?), cu atat mai putin a CUANTUM-ului variatiei, ce predictii mai putem sa facem amaratii de noi, necunoscatori si neinformati…
@ ioan: Aceeasi logica presupun ca s-ar putea aplica si in Romania, dac-ar mai fi ceva (semnificativ) de exportat…
@ gimini: Aiurea! A mai ramas destul de furat in Romanica! Si daca se termina – mai luam un imprumut extern (pana ne mai da cineva cu imprumut) ca sa nu se termine inca furaciunile (oricum, nu atat de repede)… Dupa aia – Dumnezeu cu mila! Cine-a apucat si are – ROIU’ ! Da’ repede, ca vine potopul! Ceilalti – ciocu’ mic (ca tot e “trendy” expresia). ORICUM nu vom mai avea energie sa ne revoltam, vom fi prea ocupati sa restituim ce-au imprumutat “astia” (pt a mai avea ce sa fure). Parc-am mai trait o data schema asta (da’ atunci pt a restitui ce ne furasera altii, din “afara”). NU?!?
Publicat la data de 24.7.2009, ora 12:17 pm
Pana la urma, corelat cu ce s-a discutat despre ponderea euro in economie, nu cred ca avem prea multe variante si optiuni si va trebui sa cumparam sau sa vindem euro, indiferent de evolutia cursului.
Cine isi permite si stie ..sa se duca la Sibiu