Cat de eficienta este Agentia Nationala de Administrare Fiscala
In aceasta saptamana ANAF a publicat raportul de performanta pe anul 2009, iar cifra care a retinut atentia a fost cea de 1.37 miliarde euro cat reprezinta valoarea evaziunii fiscale constatate de ANAF. Poate ca unora aceasta cifra li se pare mare, insa ea reprezinta un “mizilic” daca o raportam la amploarea evaziunii fiscale din Romania.
Astfel, conform unor rapoarte independente economia neagra reprezinta o treime din PIB, iar asta inseamna ca aproximativ 35-40 miliarde euro se plimba anual prin economie fara sa fie inregistrati niciunde, bugetul inregistrand pierderi de peste 10 miliarde euro prin neincasarea taxelor (suma este echivalenta cu intregul buget de pensii). Daca vom compara aceasta cifra cu “performanta” ANAF, observam ca autoritatile abia reusesc sa descopere 10-15% din evaziunea fiscala care are loc anual in Romania.
Si pentru a discuta aplicat, sa luam doua domenii in care economia neagra infloreste:
Panificatia – anual, un roman consuma 110 kg de paine pe cap de locuitor, insa 75% din aceasta cantitate se vinde fara acte. La un pret al painii de 2.5 lei/kg, rezulta ca anual, un miliard de euro circula “la negru” doar in acest domeniu, bugetul fiind pagubit cu cel putin 300 milioane euro.
Mai departe, daca 75% din paine se vinde fara acte, inseamna ca cel putin 2 milioane tone de cereale sunt transportate anual pe drumurile patriei fara acte – anul trecut, autoritatile au desfasurat o ampla operatiune de control (Carausul) prin care au reusit sa confiste…1000 de tone de cereale si 48 de tone de faina transportate ilegal.
Tutunul – in Romania se vand anual 35-37 miliarde tigarete, dintre care 8-9 miliarde provin din contrabanda. Anul trecut, Autoritatea Nationala a Vamilor a raportat confiscarea a aproape…120 milioane de tigarete., respectiv 1-2% din contrabanda Ar mai fi ceva de adaugat?
In acelasi raport, ANAF comunica faptul ca a reusit reducerea cheltuielilor salariale cu 9.5 milioane lei. Realizarea este laudabila, insa nu inseamna nimic – ANAF nu trebuie sa isi reduca cheltuielile cu salariile, ci sa isi maximizeze rezultatele: ce inseamna 9.5 milioane lei, cand evaziunea fiscala nedetectata este de 9.5 miliarde euro?
Una peste alta rezultatele raportate sunt cel mult mediocre, iar eficienta structurilor de control ale statului este una foarte slaba. Atat timp cat economia neagra va continua sa aiba o pondere foarte mare in PIB, nu putem discuta despre incasari decente la buget si mai departe, nici despre servicii publice decente.
De ce? Pentru ca 5-6 milioane de persoane contribuie, iar 20 de milioane beneficiaza de servicii publice.


5.3.2010
Cristian Orgonas
Categoria: 

Am 33 de ani, locuiesc in Timisoara si sunt de formatie economist.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 11:43 am
Cand spuneam ca ar fi necesara o baza unica de date (bineinteles, cu precautiile de securitate necesare si curespectarea legislatiei privind prelucrarea de date), la care sa aiba acces atat MAI, cat si ANAF-ul si celelalte institutii interesate (sanatate, asigurari, somaj, pensii etc.), unii m-au luat peste picior. ANCOM-ul exista degeaba.
Are fiecare cetatean major un CNP? Da. Se afla in intretinere? Da sau nu. Este angajat? Da sau nu. Este asigurat? Da sau nu. Un SRL sau un PFA are CUI? Da! Au ele actionari si/sau salariati cu CNP? Da! Au depus declaratiile? Da sau nu. Exista o evidenta a rolurilor fiscale? Da! Exista CNP-uri care nu sunt cuprinse in rolurile fiscale? Da!. Care sunt acestea?
Orice cetatean se poate gasi intr-un numar limitat de situatii (elev, salariat, somer, pensionar).
O interogare de baza o poate face orice licean cu ceva cunostinte de SQL, Apoi te duci peste CNP-ul respectiv si-l intrebi: dumneata ce faci, cu ce te ocupi?
Si-atunci, sa vezi cate posturi din administratie nu vor mai avea acoperire, ce reduceri de cheltuieli s-ar putea face, cum s-ar mai reduce birocratia…
Publicat la data de 5.3.2010, ora 11:58 am
Peter: ideala ar fi o baza de date care sa confrunte veniturile declarate cu cheltuielile efectuate.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:21 pm
Ai dreptate. Fiecare institutie interesata poate solicita inserarea informatiilor de care are nevoie. De aia se cheama SGDB, nici n-ar trebui construita si completata de o singura institutie. Fiecare minister si-ar face partea (respectand un standard stabilit anterior), iar apoi, cu ajutorul cheilor de control, se construiesc interogarile, interfetele, formularele si rapoartele. Odata realizata, manipularea datelor si interogarea lor nu ar mai trebui sa constituie o problema.
La urma urmei, gandeste-te cum functioneaza si acest blog.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 11:46 am
Nu va inteleg obsesia asta cu evaziunea fiscala…
Publicat la data de 5.3.2010, ora 11:54 am
Claudiu: ne plangem ca serviciile publice sunt de toata jena, dar nu ar trebui sa criticam faptul ca un sfert din populatie finanteaza, iar toata populatia beneficiaza de ele?
Publicat la data de 5.3.2010, ora 11:57 am
Khris: ba da, dar asta e alta discutie. Altfel ce sa inteleg: ca trei sferturi din populatie (cea care nu contribuie) face evaziune fiscala?
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:03 pm
Claudiu: atunci cand o firma te angajeaza cu salariul minim pe economie dar iti da inca 1000 de lei pe luna in plic, inseamna ca firma respectiva incaseaza bani fara factura, altfel nu poate justifica cheltuielile.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:26 pm
Khris: foarte bun exemplul tau, pentru ca asta e un alt mit. “Credinta” populara este ca, cine are salariul minim, obligatoriu mai primeste ceva in plic…
Publicat la data de 5.3.2010, ora 5:10 pm
Khris, ai impresia ca daca s-ar incasa taxele si impozitele 100% s-ar schimba cu ceva situatia, in ceea ce priveste serviciile publice? Te inseli 100%. Va iluzionati ca exista un “contract social” intre noi si stat . Fals! Unde-s banii contribuabilului (luati cu japca) si de ce acesta ar trebui sa fie idiot in acceptiunea ta si sa plateasca in continuare statul?
Hmm…
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:18 pm
de ce? ai impresia ca nu este evaziune fiscala in romania?
se intampla sa cumperi un produs (oricare … de la clatita la televizor) si sa nu primesti tichetul de incasare-cu tva-ul aferent? daca nu ti se intampla, uimirea/surprinderea ta este justificata.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:43 pm
De ce sa ma mir atunci ca ma simt fraier ca dau impreuna cu angajatorul statului peste 4000 de lei pe luna (pentru pensia pe care n-o s-o apuc, pentru asigurarea de sanatatea, de care nu prea beneficiez – 1. ca nu prea am fost bolnav, 2. – ca oricum trebuie sa dau spaga daca ajung la medici, 3. – cand am avut nevoie de 3 saptamani de concediu medical, din cauza birocratiei angajatorul mi-a dat doar concediu de odihna + concediu fara plata … ca sa nu se incurce cu toate celelalte)… a si am mai uitat sa mentionez ca mai dau si aproape 20% TVA pe orice ce cumpar din tara asta de 2 lei.
Pai mai merita sa stau aici? Mai bine ma duc naibii in alta parte unde macar vad unde se duc banii pe care ii platesc la stat.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:27 pm
La urma urmei, nu este in principal vorba despre evaziunea fiscala, cat despre eficienta (mai bine zis, lipsa acesteia) si de proasta organizare. Iar daca nimeni nu se gandeste la asta, e de rau! Daca cei aflati la conducere nu vor sau nu pot sa gaseasca o solutie, iar e de rau!
Si ce ar trebui sa facem? Sa stam sa pierdem vremea, sa ne bagam singuri in seama?
Cu teoria nu facem mare lucru (imi cer scuze, sunt unul dintre cititorii tai), mai trebuie si solutii practice. Nu zic ca ideea mea ar vi buna/viabila, Cred ca sunt multi mai destepti ca mine, dar ceva-ceva ar trebui sa se mai miste in tara asta.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:04 pm
Cat de eficienta este Agentia Nationala de Administrare Fiscala – khris-ro…
Asta ar fi trebuit sa fi fost pe agenda dezbaterilor prezidentiale, si sa castige ala care urma sa creasca cu un ordin de marime acoperirea ANAF in 5 ani….
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:10 pm
Foarte eficienta in activitatea zilnica (plimbat hartii si frecat menta)
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:32 pm
Crisule, e simplu de rezolvat, macar cu tigarile. Vrei sa imi spui ca nu se stie de unde se procura cele “neacoperite”? Ca nu se stie in ce locatii din orase se vand pe sub mana?Hai ca orice fumator interesant de un pret mai bun stie cel putin 5 bisnitari de la care isi ia tigarile. Vrei sa imi spui ca Politia este atat de impotenta incat sa nu fie in stare sa afle informatiile astea?
Le stiu prea bine. Pentru ca multi se aprovizioneaza de acolo. Multi primesc “taxa de protectie” de la indivizii astia. Politia merge in raid ca pisica dotata cu clopotei, avand grija sa se afle bine inainte sa nu prinda vreun “protejat”. Sunt atat de manjiti, ca te sperii.
In Timisoara pe Brancoveanu e plin de bazare.E plin de indivizi care vand PE TROTUAR tigari, chiloti, langosi, parfumuri etc. Nu cred sa existe 3 magazine din toate speluncile alea obosite CU ACTE IN REGULA. Nu se cunoaste situatia? Sunt edilii atat de cretini si de orbi? Nu, sunt manjiti.
La fel si cu panificatia. Ce e atat de greu sa faci niste investigatii ca lumea? Si, cand l-ai prins pe faptas sa ii troznesti o amenda pe care sa o simta. A doua oara il bagi la puscarie si ii inchizi fabrica. Nu, nu il scapi, pentru ca ti-a dat mita. Nu “ierti” de amenda pentru ca te “unge”.
Controale se fac pe la multe firme. Multe firme “fara spate” o iau peste bot. Sunt destui care au povestit cum inspectorii de la Garda le-au spus IN FATA: “da si tu ceva, ca am grija altfel sa te gasesc cu vreo problema”. Firmele cu “spate” fac ce doresc, pentru ca dau “atentia” cand trebuie si gata. Ceilalti platesc ca prostii.
Da. Se face evaziune fiscala in draci in unele domenii. Se stie unde, se stie CINE FACE si totusi ..
La fel am putea discuta pana vomitam de castelele tiganesti tot din Timisoara. Se stie ca sunt fara autorizatii, se stie cum au intrat unii tigani in posesia vilelor, se stie cum si-au terorizat vecinii pentru a vinde ieftin si a iesi din case. Se stie pana la PRIMAR, care face pe naiba. Se stie cum se castiga lucrarile de firme “protejate”, care nu sunt controlate la sange si nu platesc daune pentru lucrari proaste si intarziate. Pentru ca, daca deschide vreunul dintre “conducatori” pliscul, iese rahatul la iveala.
Cam asta este marea problema din punctul meu de vedere. Stie ANAF cati “handicapati” sunt SANATOSI tun, dar iau bani de la stat? Se stie cati pensionati de boala sunt sanatosi? Sunt manjiti domnii si arunca vina pe unde se poate. In momentul in care vor trece de lenea si neprofesionalismul lor crunt si vor pune la punct un sistem informatic ca lumea, le va fi mai usor sa urmareasca miscarile “financiare” ale populatiei. Si apoi, va trebui cineva sa aiba destule cojones incat sa aplice legea fara discriminare si fara exceptii.
Vor cadea niste capete si lumea va prinde respect fata de lege. Si atunci va fi si “curatenie fiscala”.
Modul in care au ales ei sa rezolve insa problemele de buget (impovarand procentul ala tot mai mic de prosti care achita impozite si taxe) li se va sparge in nas. Pentru ca ajungem sa nu mai putem plati toate mizeriile si sa si traim. Si vom muta firmele in alte tari sau vom gasi solutii. In timp ce protejatii lor vor face in continuare evaziune fiscala de milioane de euro, dar ei ne vor trimite SOMATII de platit forfetarul la 3 zile dupa ce s-a stabilit cuantumul. Ca era sa crap de inima, nestiind de ce sunt somata, cand sunt cu plata la zi.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:50 pm
Dojo: absolut corect – inspectorii ANAF stiu tot ce misca, dar salariile sunt mici, dupa buget…
Fasia Gaza din Timisoara a ajuns legendara
Publicat la data de 5.3.2010, ora 12:58 pm
Deci mi-e scarba sincer. Mi-e jena cu orasul meu, pentru ca ar fi un oras frumos, daca nu l-am fi “bazaruit” si tiganit in halul asta, cu acordul tacit al onor conducerii. Atunci, daca ANAF stie ce se intampla, de ce nu se iau masuri? Ah, pentru ca sunt salariile mici. Si mita pe care o iau domnii se regaseste in calculul lor personal de impozit pe venit? Sau ei pot face evaziune, ca au doua pereci de .. urechi?
Publicat la data de 5.3.2010, ora 1:02 pm
evaziunea fiscala nu este doar problema ANAF, mai avem si noi o parte de vina. Cati dintre romani declara tot ce incaseaza?
Cine declara este perceput drept fraier…
Publicat la data de 5.3.2010, ora 2:07 pm
V. comentariul meu de mai sus .. da .. incep sa ma percep si singur fraier
Solutia aparent e sa emigrez..
Publicat la data de 5.3.2010, ora 5:16 pm
Khris, nu e perceput, pur si simplu ESTE fraier. Cum crezi tu ca te-ai numi daca ai avea un vecin care-ti cere bani tot timpul pe motiv ca are de crescut 3 copii acasa si el ii bea si ii pierde la carti pe toti? Chestia asta se intampla de 20 de ani, e vizibila cu ochiul liber, tu esti constient de ea, da’ continui, ba mai mult, mai scrii si-un articol pe blog in care-i indemni si pe restul vecinilor sa-i dea bani aluia…
Ma rog, da’ eu la instigare la prostie nu pun botul!
Publicat la data de 5.3.2010, ora 5:27 pm
Dojo, nu ca n-ai suferi de “socialism” acut cu forme agravante, da’ mai esti si plin(a) de manie proletara. E simpla solutia: coreea de nord sau suedia. Acu’ sa te vad!
Taxele si impozitele, deoarece sunt obligatorii, inseamna, de facto, expropriere fortata. Iar impunerea acestora, prin forta, inseamna agresiune.
Publicat la data de 6.3.2010, ora 11:59 am
Ionut, socialist si proletar esti tu. Nu am venit sa te batjocoresc pe un blog, invata sa te comporti civilizat.
In general trebuie sa platesti niste taxe. Nu poti avea in principiu pretentii de la stat, daca nu vii cu partea ta. Ca am studiat gratis in scolile din Romania si am mers la medic in copilarie si nu cred ca am platit eu taxe din salariul pe care nu il aveam la 8 ani.
Problema este ca se canta doar la o usa, iar onor ANAF stie sa vada doar o parte din problema. Si o mare parte din rahatul in care se afla li se datoreaza pentru ca sunt incompetenti si corupti, ca multe alte categorii “profesionale” care teoretic tin de stat.
Trebuie sa existe un echilibru.
Si, daca ai avea amabilitatea sa lasi rahaturile deoparte, poate explici si tu care este opinia ta, nu doar ca nu esti in stare sa stii ce sex am si nici ce hram port, de ma faci socialista si proletara.
Publicat la data de 8.3.2010, ora 2:45 pm
1) Nu draguta, nici pe departe, eu sunt de cealalta parte a baricadei, adica EXPLOATATOR! Cu ce te-am batjocorit?
Tot ce spui despre stat e…redundant. Dar tu continui sa crezi in el si in reformarea lui. Fleosc! Esti socialista! Adevarul revelat nu inseamna batjocorire. Vrei sa-mi stii parerea? Reciteste:
“Taxele si impozitele, deoarece sunt obligatorii, inseamna, de facto, expropriere fortata. Iar impunerea acestora, prin forta, inseamna agresiune.”
2) N-am nici o pretentie de la stat, d’aia de anul asta m-am mutat intr-un paradis fiscal (REAL), am pastrat in romania doar o filiala (aici, inca, datorita (sic!) incompetentei managerilor romani si nu numai, se fac bani seriosi) care va fi pe zero sau pe pierdere la sfarsitul anului fiscal. Eu mi-am platit demult datoriile catre statul roman, ba chiar am de incasat o creanta de la acesta (mi-o voi incasa cu siguranta), si-am primit in schimb o…laie!
In rest, nu ma tratez la spitalele din romania, concediile mi le petrec in afara tarii (de fapt majoritatea timpului), copilul meu invata la o scoala privata in afara tarii, etc.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 2:34 pm
Avem 700 000 IMM in tzara. Nu putem pune un inspector ANAF in fiecare 7 zile pe saptamana. De acord cu toti cei ce spun ca ANAF ar trebui sa se ocupre cu “grosistii” de evaziune fiscala. NOI, ceilalti trebuie sa ne ocupam de retaileri: sa cerem bon fiscal la bar/cafenea/restaurant, la frizerie, la service-auto. Sa cerem factura de la nea Gica instalatorul si nea Nelu zugravul. Si idealistic vorbind sa nu cumparam tigari si bautura de contrabanda.
Publicat la data de 5.3.2010, ora 2:37 pm
Italia, acum 40 de ani, lupta contra contrabandei cu tigari. Pe mare, peste Alpi, prin granite terestre. Cu impuscaturi, cu urmariri in noapte etc. CU PUTINE REZULTATE. Pana cand pretul in Italia nu a devenit egal cu al vecinilor nu s-a terminat cu contrabanda. Pe masura apropierii Serbiei, Ucrainei si Moldovei de UE, preturile la tigarile lor vor creste si se va sugruma contrabanda de la sine. PS. Sa nu credeti ca azi romanii nu se duc spre Italia cu ceva cartuse de tigari la ei, dar nu mai conteaza…
Publicat la data de 5.3.2010, ora 4:29 pm
Se pare ca evaziunea nu este chiar asa de mare precum spun cei “cu rapoartele independente”. Dar daca functionarii statului fura 1 mld euro/an, antreprenorii de ce nu ar “fura”(bani munciti) 1,36mld de euro… Daca ar primi la buget inca 1-30 mld, cat ar fura atunci?
daca propotia se pastreaza, de ce sa ii lasam pe functionari sa fure? mai bine nu le dam bani…