Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Romanilor le place sa traiasca periculos

Pe la inceputul anilor 90 era popular urmatorul banc; ce face romanul cand nu are bani? Schimba 100 de marci. Acum, se pare ca marcile, dolarii sau euro s-au terminat, deci este momentul ca cei care nu au bani sa imprumute suta de euro pe care mai apoi sa o schimbe.

Conform unui studiu Daedalus efectuat in luna ianuarie, 86% dintre cei intervievati doresc sa contracteze un credit si asta in ciuda faptului ca dobanzile la credite sunt extrem de mari iar numarul somerilor (deci si riscul de “faliment” personal) este asteptat sa creasca cu peste 40-50% pana la sfarsitul anului.

Mai mult, 35% dintre cei intervievati spun ca venitul abia le ajunge pentru traiul zilnic si cu toate acestea, oamenii doresc sa isi ia un credit. Din punctul meu de vedere, aceasta atitudine se numeste fie inconstienta, fie romanilor le place sa isi traiasca viata la maxim, fara sa se gandeasca la ziua de maine.

De unde vor face reduceri pentru a isi plati ratele? Simplu: vor vorbi mai putin la telefon, vor consuma mai putina benzina si vor mai rari vizitele la carciuma. Economisire? De unde bani daca avem rate de platit….

In mod normal, in perioadele de criza populatia ar trebui sa isi reduca consumul si sa creasca gradul de economisire, cu alte cuvinte sa puna deoparte bani albi pentru zile negre. Se pare ca la noi se intampla exact invers si imi este neclar motivul pentru care romanii procedeaza in acest mod.

In urma cu cateva zile, am analizat situatia restantelor la banci si spuneam ca in urmatoarele luni, este posibil ca suma restantelor (ajunsa acum la 1 miliard de euro) sa explodeze. In conditiile in care dorinta romanilor de a lua un credit pare mai mare decat oricand, doar restrictionarea creditarii de catre banci poate opri un eventual colaps al sistemului bancar datorat celor tot mai multi dintre romani care se vor afla in imposibilitatea de a isi mai plati ratele.

Incep sa inteleg de ce, in ciuda crizei, bancile din Romania si-au propus sa obtina in 2009 profituri similare cu cele de anul trecut. Pe de alta parte, luand in considerare cele spuse mai sus, cu ce obraz mai injuram bancile ca ne jupoaie de bani?

sursa

LATER EDIT: Se pare ca sursa citata a facut o greseala, inadmisibila daca luam in considerare nivelul pe care pretinde ca il are (in plus, articolul a disparut de pe site-ul The Money Channel). De fapt, 86% dintre cei intervievati NU doresc sa contracteze un credit. Multumesc d-nei Andra Constantinescu (Acc. Mgr Daedalus) pentru semnalarea greselii facuta de TMC.

Articolul a fost publicat la data de 30.3.2009. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: , .

38 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de taifun
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 11:41 am

    KHRIS> tu spui ca restantele sunt o problema, eu spun ca nu
    sunt foarte mici iar gradul scazut de bancarizare al Romaniei scade efectul unui eventual default serios

    chiar astazi am scris si eu un articol pe blog despre restante si gradul de bancarizare din Romania si efectele acestora
    http://taifuns.blogspot.com/2009/03/totul-despre-creditele-restante-la.html

    Raportat la alte tari stam foarte bine
    noi avem credite totale 42% din PIB iar media in UE este de 130%

  2. Comentariu scris de glumetul
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 11:43 am

    Corect era:
    “Ce face romanul cand nu mai are nici un leu? Vinde 100 marci ($)”
    Spune-ti bancurile ca lumea, for God’s sake…

  3. Comentariu scris de Khris
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 11:56 am

    @Taifun: restantele nu sunt INCA o problema, dar pot deveni una. Si eu sper ca cifrele sa nu creasca prea mult in perioada urmatoare dar logica ne spune ca sunt slabe sensele ca pana in vara procentul sa nu depaseasca 3% comparativ cu 2% acum.
    @Glumetul: sunt sigur ca toti au inteles ideea :-)

  4. Comentariu scris de Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 11:58 am

    bun, deci daca 86% din cei intervievati inca mai vor credite, cine sunt isarescu si bancile sa le refuze aceasta dorinta?! sa le dea dom-le, ca din carti nu invata, poate din restante vor invata

    succes :)

  5. Comentariu scris de Roxana Radu
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 12:34 pm

    Bancul era asa : “Ce face un roman cand nu mai are bani? Schimba 100 de dolari ! ” , dar ce sa-i faci , e mai usor sa tuni si sa fulgeri impotriva rableror Euro 3 si Euro 4 care au stricat profiturile nesimtite ale dealerilor de masini , decat sa prezinti cetatenilor istoria asa cum este ea .
    Explicatia este foarte simpla : ” Foarte multe persoane fizice sau juridice au trait pe credit pana acuma , si acum vor sa rostogoleasca datoriile pentru ca acestea au ajuns la scadenta si nu isi mai pot plati creditele ”
    Eu cunosc foarte multe cazuri de persoane fizice su juridice care se imprumuta si la 35% DAE ca sa nu dea faliment , nebuni nefiind aia care se imprumuta , nebuni sunt aia care dau credite .
    BCR da credite firmelor cu 27,5 % DAE si BCR este considerata o banca mult mai prudenta decat celelalte .
    Creditele acordate firmelor sunt mult mai riscante decat cele acordate persoanelor fizice , pentru ca o firma poate intra destul de usor in faliment , si chiar daca administratorul sau actionarii firmei au avalizat niste OP-uri , asta valoreaza fix in pix .

  6. Comentariu scris de calin
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 12:42 pm

    Eu sunt de parere ca bancile trebuie sa fie responsabile atunci cand acorda un credit iar celor 35% carora abea le ajung banii sa traiasca nu ar trebui sa li se acorde un credit sau suma sa fie foarte mica.
    Eu cred ca o parte din restul de 50% sunt oameni care considera ca acum este un moment bun de investitii si personal cred acelasi lucru. Daca ne uitam la imobiliare vedem o scadere si cu 50% fata de anul trecut si sincer si eu as lua un credit pentru ca mi se pare un moment oportun de investitie. La fel si cu materialele de constructie.
    As mai adauga un exemplu aici: Presupunem ca eu locuiesc in chirie si platesc 300 EUR lunar pe chirie. Oare nu mai bine mi-as lua un credit sa-mi cumpar o garsoniera si sa platesc in jur de 400 EUR lunar rata la banca si sa am locuinta mea pe care intre timp o si folosesc?

  7. Comentariu scris de Manjusri
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 12:53 pm

    Khris, ni se tot spune ca pe timp de criza ar trebui sa economisim. Nu era normal sa economisim cand ne-a mers bine, in perioada in care economia crestea si aveam mai multi bani? Proverbul vorbeste despre bani albi pentru zile negre. In opinia mea, ar fi trebuit sa facem economie cand ne-a mers bine, sa avem pe ce pune mana in momentul in care criza isi face simtita prezenta.

  8. Comentariu scris de daniel
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 12:59 pm

    @Concediaza-ti seful … nu cred ca este corect sa judecam asa …. gandeste-te ca sunt si persoane pentru care imprumutul este o necesitate ori in cazul unei operatii ori chiar au nevoie de un acoperis (in cazul celor imobiliare).

    nu pentru toti este un moft creditul … sa-si cumpere in loc de ap. cu 2 camere, unul cu 4 sau in loc de o dacie un bmw

    sunt de acord ca ne-a prostit pe capete usurinta cu care puteam apela la un imprumut , ori pentru o masina,apartament sau chiar pentru un calculator putin mai scump decat iti permiteai

    criza aceata vad ca seamana foarte foarte mult cu cea din 1929-1933 in privinta motivelor care au declansat-o si ale consecintelor … exaaact aceeasi moda era si atunci, sa foamea de lux si manipularea in masa

  9. Comentariu scris de daniel
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 1:15 pm

    @Manjusri … o singura intrebare … DE UNDE ERA SA STIM CAND VA VENI CRIZA ???

    e usor sa critici trectul pe baza a ceea ce stii acum sau urmeaza sa aflii … ramane doar sa ne invatam minte si sa nu mai repetam aceeasi greseala

    cat despre responsabilitate banciilor, reprezinta chiar un banc prost … personal imi este foarte clar..in situatia de fata, in care o masa mare de creditori nu-si mai pot plati datoria, banciile sunt primele si singurele care castiga … o sa-l jupoaie si in prezent si pe viitor

    asta meritam daca nu ne mai saturam … acum culegem si criza si cutremur si cipuri … vin toate peste noi :-D

  10. Comentariu scris de Manjusri
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 1:51 pm

    @daniel:
    Eu nu afirm ca aveam de unde sa stim cand si cum va lovi criza. Spun doar ca in momentele in care ne-a mers bine si toate cresteau (bursa, imobiliarele etc.) trebuia sa ne gandim ca s-ar putea sa nu creasca la nesfarsit, ca trebuia sa fim prevazatori si sa punem un ban deoparte. Atat si nimic mai mult.

  11. Comentariu scris de daniel
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 2:00 pm

    da stiu ce zici … si acum ne dam palme :-D

    sa speram ca nu o sa dureze prea putin incat sa uitam dupa cateva zile de ce s-a intamplat si nici prea mult incat sa nu se mai termine
    :-)

  12. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 2:29 pm

    Marea majoritate a romanilor sunt analfabeti din punct de vedere financiar, situatie datorata atat perioadei comuniste (cand si daca aveai bani nu prea aveai ce face cu ei) cat si celei de pana acum cativa ani (cand principala preocupare era sa ai bani de mancare…).

    Odata cu cresterea din ultimii ani (veniturile au crescut peste masura, fara a fi sustinute de ceva concret, acces mult mai usor la credite) se vede ca romanasii nostri n-au stiut ce sa faca, si majoritatea au picat in plasa consumerismului idiot. Romanii considera ca cel mai important indicator al nivelului de trai este cat de mult pot ei cheltui fara rost…

  13. Comentariu scris de Manjusri
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 2:37 pm

    @daniel:
    In opinia mea, foarte multi nu au invatat nimic din criza asta. In momentul in care lucrurile vor reveni la normal, vor face ce au facut si pana la inceputul crizei: cheltuieli nesabuite, indatorare excesiva, nici un fel de economii etc.

  14. Comentariu scris de Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 2:37 pm

    daniel,

    de acord, sunt si oameni pentru care un credit este o necesitate, dar sunt sigur ca acestia reprezinta mai putin de 5% din cei care au credite

    creditul imobiliar NU se incadreaza la necesitate, atata timp cat gasesti chirie mai ieftina decat o rata la banca

    succes :)

  15. Comentariu scris de calin
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 2:44 pm

    @Concediaza-ti seful! – deci tu vrei sa zici aici ca preferi sa stai toata viata in chirie (adica sa te tot muti dintr-un loc in altul) cu 300 EUR lunar cand cu 400 EUR lunar ai putea sa stai in imobilul tau? Ce sa zic buna “afacere” :) .

  16. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 2:59 pm

    Calin , este de preferat sa stai toata viata cu chirie , adica sa te tot muti dintr-un loc in altul) cu 300 EUR lunar , in loc sa dai 400 EUR lunar si sa stai in imobilul tau , pentru ca daca stai cu chirie esti un om liber .
    Daca pe piata muncii din localitatea in care ai cumparat garsoniera , nu mai poti obtine venituri suficiente , astfel incat sa poti platesti ratele la banca , te poti muta intr-o alta localitate sau chiar in strainatate .
    SUA este o tara competitiva si datorita mobilitatii pietei muncii .
    Daca nu ai 300 EURO lunar , poti sa stai si mai multi in camera sau apartament , sa te muti la o ferma sau sa lucrezi pe un santier unde cazarea este suportata de angajator sau platesti o suma modica .
    Daca iti cumperi garsoniera aia , o sa fi sclav pe viata si esti legat de glie.

  17. Comentariu scris de Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 3:16 pm

    Calin,

    daca platesc 300 euro pe chirie (in loc de 400 pe rata) fac o afacere mult mai buna decat tine, din doua motive:

    1. imi raman lunar 100 euro pt investitii mai putin volatile decat actiunile sau imobiliarele

    2. nu stau cu morcovul in fund, oare cand pierd casa?!?! (care, in paranteza fie spus, nu a fost niciodata a mea, va deveni a mea doar cand am achitat si ULTIMA rata la banca – ia verifica-ti contractul de credit sa vezi a cui este de fapt casa in care locuiesti, daca ai luat-o prin credit)

    In afara de asta, eu nu am spus ca a sta cu chirie este o afacere mai buna, ci doar ca un credit imobiliar NU este o necesitate

    succes :)

  18. Comentariu scris de daniel
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 3:48 pm

    da bhei, dar voi judecati dupa ce se intampla in prezent … acum cateva luni numai un fraier (asa erau considerati) platea 500 de euro !!! (atat era chirira) la un apartament cu 2-3 camere (in caz ca avea familie) .. prefera sa plateasca 2-300 de euro pe 20-30 de ani dar sa fie casa lui … sa fie el boss

    si in plus sa cercetati sa vedeti ca proprietarii de apartamente care inchiriau, mareau suma in raport cu piata !!! “ca s-a scumpit una alta” … poate ati auzit-o de multe ori

    din nou comentati ce s-a intamplat pe baza a ceea ce se intampla in prezent, sau se va intampla …. NU ESTE VALID !

    clar este ca acum ne dam seama ca ne-au fraierit la greu … blestemata mass-media asta !

  19. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 4:42 pm

    @ Daniel , da si banca scumpea si toata lumea se vaieta de cresterea comisioanelor , plus ca marea majoritate a contractelor erau interpretabile .
    Asa-zisii dezvoltatori aveau profituri de 100-200% , si cumparatorii se inghesuiau sa cumpere iluzii , adica proiecte .
    Marea majoritate a locuintelor nou construite sub construite cu mare economie si au niste finisaje de toata jena .
    Nu sunt putine persoane care s-au plans ca le-a cazut tavanul in pat .
    Eu cred ca este o dovada de inconstienta sau disperare contractarea unul credit , mai ales a unuia ipotecar .
    Din punct de vedere statistic in 30 de ani , o persoana isi pierde sau schimba locul de munca in aceasta perioada de patru ori , si asta ar trebui sa le dea multora de gandit .

  20. Comentariu scris de zimbrul
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 4:51 pm

    Bai frate, nu stiti ce va asteapta! Romania va intra in criza peste cativa ani cand creditele o sa trebuiasaca sa fie platite si nu vor fi pentru ca lumea nu o sa aiba de unde. In UK deja se intampla asta datorita faptului ca bancile au imprumtat orbeste. Da ce, crezi ca ceream eu bani? Nu tata, veneau ei la mine sa-mi fac credit card-uri si alte cacaturi, numai eu stiu cata risipa de hartie a fost!
    Cea mai mare prostie a noastra si a tuturor timpurilor: sa cheltulesti bani pe care nu-i ai.
    Adevarul ca acum in Anglia, cu o dobanda a bancii nationale de 0.5% !!!! este momentul sa imprumuti…vei plati aproape zero dobanda la creditul total.
    Dar in Romania este alta treaba…
    Sfatul meu este sa nu imprumutati si sa iesiti cu Q7-ele doar Duminica la ore de maxima audienta: asa va vedea cat mai multa lume masina si cu consum de benzina cat mai mic.
    Recesiune usoara!

  21. Comentariu scris de Dan Bruma
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 5:59 pm

    Atata timp cat este oferta de credit nu vad de ce sa nu iei un credit.

  22. Comentariu scris de Andra Constantinescu, Account Manager Daedalus Millward Brown
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 6:04 pm

    RECTIFICARE:

    Din pacate, un post de televiziune a citat gresit datele studiului Daedalus privind nivelul de trai al romanilor, preluand probabil rezultatele dintr-o alta parte. In realitate, 86% dintre romani NU INTENTIONEAZA sa contracteze un credit in 2009.

    Puteti afla datele acurate din Ziarul Financiar, caruia noi i-am trimis direct rezultatele, la acest link: http://www.zf.ro/banci-si-asigurari/doar-14-6-dintre-romani-ar-mai-lua-credit-4051394/

    Pentru orice alte detalii, va rog nu ezitati sa imi scrieti.

  23. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 6:45 pm

    @Andra Constantinescu – multumesc pentru informatii.

  24. Comentariu scris de zimbrul
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 6:55 pm

    Andra, cum ai ajuns tata Account manager daca nu stii a talk-ui romaneste? :) )

  25. Comentariu scris de vali plesca
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 7:19 pm

    ce chestie, khris… oare de ce presa serioasa (nu de la noi, evident) verifica informatiile din surse diferite si independente, inainte de a face analize. mai degraba sterge si articolul, si comentariile

  26. Comentariu scris de Khris
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 7:42 pm

    @Vali: este prea tarziu sa il sterg. O sa fiu mai atent data viitoare desi acum nu discutam despre o informatie care trebuia verificata din mai multe surse ci doar despre un sondaj de opinie. Daca nici o asemenea informatie nu poate fi prezentata corect, inseamna ca Vantu a investit degeaba banii in TMC

  27. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 30.3.2009, ora 7:58 pm

    @Khris , se cam aleasa praful de articolul asta !
    Oricum comentariile sunt mai pline de substanta decat articolul ! :D

  28. Comentariu scris de rrradu
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 12:28 am

    Nu cred ca s-a ales praful de articol, concluzia acestuia fiind ca dorinta de a lua credit in masa (86% din populatie) este cel putin ciudata in actuala conjuctura. Ceea ce este intru totul confirmat de faptul ca cifrele stau exact pe dos, adica 86% din populatie nu vrea sa acceseze un credit.

    Ce mi se pare mai interesant acum, dupa ce ni s-a comunicat adevarata concluzie a studiului Dedalus, ar fi sa ni se explice (pe cat posibil :) care este sursa de rentabilitate pe care o au in vedere bancile la anticiparea profitului pentru 2009. Pentru ca, parafrazandu-l pe khris, incep sa nu mai inteleg de ce, in ciuda crizei, bancile din Romania si-au propus sa obtina in 2009 profituri similare cu cele de anul trecut.

  29. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 1:05 am

    Cica bancile si-au propus sa obtina aceste profituri uriase din creditarea persoanelor juridice !
    La scadenta , sa te tii falimete ! :P

  30. Comentariu scris de daniel
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 8:39 am

    stai asa ca nu mai inteleg …. Marea Britanie este acum in mare belea deoarece in loc ca bancile sa-si pastreze cashu, au micsorat dobanda si astfel s-a marit numarul celor care “platesc la timp” ?

    daca e asa … cred ca e cea mai idioata decizie care mai poate fi luata acum …. cand somerii se inmultesc pe zi ce trece astia vor sa ne imprumutam :-|

    nu inteleg de ce nu investesc banii astia in alte domenii … exemplu: invatamant :-D …. si-si asigura viitorul … nu e vorba de sume imense, ci de sume modice care sa pregateasca tineretul … oricum nu mai exista domeniu profitabil in situatia asta

  31. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 8:57 am

    @rrradu: vor da mai putine credite dar profitul/credit va fi mai mare.
    @Daniel: scaderea ratelor celor care au luat credit este o solutie de evitare a falimentului. Din cauza asta si FED a decis sa isi rascumpere bondurile.

  32. Comentariu scris de zimbrul
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 11:07 am

    @Daniel: nu draga, au micsorat dobanzile in speranta ca oamenii vor putea lua mai usor imprumuturi si vor relansa piata imobiliara (care alaturi de ce de asigurari tine economia UK).

    Cat despre articol, sunt sigur ca fara sa vrea Khris A SCRIS BINE.
    O sa vedeti voi ce se va intampla cand lumea nu va mai avea bani sa plateasca ce a inprumutat. Da, vine recuperatorul si-ti ia televizorul pe care-l duce la consignatie si ia un procent din valoarea lui. Deci cel care a acordat creditul a luat dictamai tzeapa, el se astepta sa ia pe televizor Pretul+Dobanda, acum ia Ciuciu adica mai putin decat pretul.
    In acel moment tara noastra aia de rahat va intra in faliment (vezi Lituania).
    De-abea atunci va fi criza, nu acum.

  33. Comentariu scris de daniel
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 2:16 pm

    probabil sunt eu mai greu de cap dar tot nu inteleg cum se poate ajunge ca si mai multe imprumuturi sa relanseze economia :-|

    te zgarie pe creier cand auzi solutii de genul asta … asteptam ca sa faca tot ce pot sa scada preturile astfel incat omul sa consume cat produce

    daca asta este planul lor de revenire… sclavagire la maxim … chiaaar nu ai cum sa fii optimist in ceea ce priveste viitorul

    nu stiu despre alte tari, dar cred ca romanii se vor retrage din ce in ce mai mult … vor economisii si in nici intr-un caz nu cred ca au in planuri vre-un imprumut pe urmatorii 2-3 ani miiiinim

  34. Comentariu scris de Calin
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 3:20 pm

    Vreau sa revin cu o replica la comentariile voastre cu privinta la a sta in chirie sau a plati rata la banca:
    Deci daca eu platesc timp de 5 ani rata la banca de 400 euro si dupa 5 ani raman fara loc de munca si vine banca sa-mi ia apartamentul , sau daca timp de 5 ani stau in chirie cu 300 euro fac o economie de 100*5*12 ceea ce inseamna 6000 euro. La prima vedere pare destul de mult…
    Insa problema voastra este ca ganditi pe termen scurt. Adica pentru un tanar de 20-23 de ani e mai rentabil sa stea in chirie. Dar ce faci atunci cand ai familie? Iti iei familia o data sau de doua ori pe an si te tot muti?
    In plus mai depinde si despre categoria de oameni despre care vorbim. Un muncitor necalificat are mai mici sanse sa se re-angajeze in cazul in care este concediat. In schimb unul cu studii superioare are sanse mai mari chiar si sa faca o munca de jos.
    Ce sa zic … o sa va treziti pe la 35 de ani ca ati stat toata viata in chirie ca aveti familie, vreti sa faceti un copil dar voi nu ati reusit sa economisiti nimic sau sa achizitionati ceva…
    Bafta!

  35. Comentariu scris de zimbrul
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 4:25 pm

    Calin, ai dreptate partiala in ce zici.
    Cand cumperi un apartament cu bani de imprumut de la banca, apartamantul este al bancii, nu nu-ti risti decat avansul. Ca sa nu mai zic ca tu platesti intai dobanda la apartament si dupa aceea platesti din valoarea imprumutata.
    In afara sa stii ca nu e nici o problema ca o familie sa se mute odata la doi ani sau poate si mai des

  36. Comentariu scris de calin
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 4:28 pm

    @zimbrul,
    Dar copii tai cam ce o sa mosteneasca de la tine? “Libertatea de a sta la randul lor in chirie?”
    Faptul ca bancile te jefuiesc sunt de acord. Ajungi sa platesti de 3 ori suma imprumutata pe parcursul a 25 de ani. Si daca vrei sa platesti anticipat creditul e adevarat ca o sa ai de platit cam aceeasi suma deoarece primele rate pe care le platesti reprezinta cam 90% dobanda si 10% creditul in sine.
    Dar pe terment lung mi se pare o investitie mult mai buna decat chiria :) .

  37. Comentariu scris de la chaudière
    Publicat la data de 31.3.2009, ora 9:13 pm

    doar un adagio.
    daca esti proprietar platesti : taxe locale, asigurare pe imobil si in plus faci imbunatatiri, reparatii, etc. Daca ai o chirie acceptabila, cu siguranta merita sa stai cu chirie pentru a face economii.

    multumesc.

  38. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 1.4.2009, ora 2:53 am

    @Calin , chestia asta cu ” ce o sa mosteneasca , copii mei ” este o chestie care tine de capitalismul de cumetrie .
    Copii mei as vrea sa-mi mosteneasca inteligenta , si alte calitati pe care le mai am ,nu niste pereti .
    Eu vreau sa fac patru copii si nu am decat un apartament cu trei camere in proprietate , asa ca nu am cum sa le dau un apartament la fiecare in parte ,chiar daca si mama lor o sa aibao avere asemanatoare cu a mea .
    Investitia in cumpararea unei locuinte nu cred ca mai este de actualitate , pentru ca in 30 de ani , poti sa-ti pierzi locul de munca de 4 ori si sa ramai fara locuinta .
    In Franta peste 55% din tinerii pana in 35 de ani care acceseaza un credit imobiliar , ajung sa piarda locuinta in favoarea bancii .
    Eu cred ca daca stai cu chirie esti mult mai responsabil in privinta finantelor personale .

Lasa un comentariu