Urmareste-ma pe Twitter!

Categorii

Blogroll

Arhiva

Industria auto este pe butuci. Care sunt solutiile pentru redresare?

Ieri, APIA a dat publicitatii cifrele referitoare la vanzarile de masini noi in primele doua luni ale anului iar tabloul este unul sumbru: comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, vanzarile au scazut cu 63%, de la 50.000 la 19.000.

Avand in vedere ca nu toate statisticile APIA sunt publice, in acest articol nu voi folosi cifrele oferite de aceasta asociatie ci datele raportate de catre Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Autovehicolelor (DRPCIV).

Conform DRPCIV, in primele doua luni ale anului curent au fost inmatriculate 20.998 de autoturisme noi si 23891 autoturisme vechi, cu 58% respectiv 14% mai putin decat in aceeasi perioada a anului trecut. Tabloul complet al evolutiei inmatricularilor de autoturisme in ultimii doi ani il gasiti in tabelul de mai jos. (click pentru marire)

Din punctul meu de vedere, in afara crizei, un impact semnificativ asupra vanzarilor de masini noi il reprezinta explozia vanzarilor de masini vechi si daca privim cifrele publicate de catre DRPCIV, vedem ca in ultimele sase luni, s-au inmatriculat cu 77% mai multe masini vechi decat noi (183,000 vs 104,000) iar acest lucru a fost posibil in primul rand pentru ca anul trecut, dl Tariceanu s-a jucat cu taxa auto pana a reusit sa enerveze pe toata lumea.

In ultimii ani, companiile implicate in aceasta industrie (producatori, furnizori, importatori, dealeri), au investit extrem de multi bani in dezvoltarea afacerilor iar acum, datorita scaderii cererii, multi dintre acestia se vad in situatia de a isi inchide portile, si spun asta in cunostinta de cauza avand in vedere ca lucrez in domeniu.

Datorita acestor investitii, Romania adevenit o Mecca a producatorilor de subansamble, industria auto generand in mod direct peste 200.000 de locuri de munca si o cifra de afaceri echivalenta cu 8% din PIB. Desi aceasta industrie este una de o importanta strategica pentru economia Romaniei, Guvernul nu a facut mai nimic pentru a o ajuta. Stiu ca dl Boc lucreaza la un pachet de masuri destinate acestui domeniu insa din moment ce nu avem nici macar un program national anticriza coerent, care sunt sansele ca Guvernul sa aprobe repede un program sectorial?

Este clar ca daca vanzarile nu se vor redresa in urmatoarele luni, industria auto va intra in colaps in sensul ca cel putin 25-30% dintre angajati vor deveni someri iar furnizorii vor falimenta pe capete. Care sunt solutiile iesirii din criza:

1. Programul rabla si deblocarea creditarii. Desi este o initiativa buna, programul rabla se va dovedi probabil o frectie la picior de lemn daca Guvernul nu va creste suma alocata fiecarui autoturism, de la 3800 de ron la cel putin 4,5-5000 ron. In plus, fara deblocarea creditarii, numarul masinilor vandute prin intermediul acestui program va fi unul foarte mic din moment ce putine persoane vor putea plati cu bani cash. Sa nu uitam ca programul rabla este destinat in principal celor cu venituri mici.

2. Taxa de prima inmatriculare. Sustin aceasta taxa si cred ca a fost o greseala reducerea ei de catre Guvernul Boc. In tabelul de mai sus se vede extrem de clar care a fost influenta cresterii numarului inmatricularilor de masini second-hand asupra vanzarilor de masini noi. Mai cred insa ca aceasta taxa trebuie stabilita in concordanta cu regulile UE si la un nivel la care sa faca prohibitiva inmatricularea masinilor mai vechi de 7-8 ani (cei mai in varsta isi amintesc ca inainte de a intra in UE, in Romania era imposibil sa inmatriculezi masini mai vechi de 8 ani).

3. Facilitati fiscale. Cred ca nu numai sectorul auto are nevoie de aceste facilitati, ci intregul mediu de afaceri. Guvernul inca mai lucreaza la noul cod fiscal iar anularea cat mai rapida a impozitului pe profitul reinvestit ar fi un prim pas in directia corecta.

4. Sprijinirea de catre Guvern a producatorilor locali Dacia si Ford, bineinteles in limitele acordurilor cu UE. Sa nu ne imbatam cu apa rece, succesul pe care Dacia il are in Germania datorita programului rabla nu va tine decat pana in vara iar Ford si-a facut planurile de afaceri in urma cu peste un an si jumatate, cand in Europa nici nu se vorbea despre criza iar in noile conditii economice, este imposibil ca planurile de productie sa nu sufere modificari.

In cel mai bun caz, piata auto va egala nivelul din 2007 abia in 2012 iar daca Guvernul nu va ajuta acum companiile care activeaza in acest domeniu, s-ar putea ca in anii urmatori ani atat Ford cat si Dacia sa importe cea mai mare parte a componentelor de care au nevoie. Iar atunci, exporturile celor doi producatori nu vor mai contribui cu nimic la echilibrarea balantei comerciale.

Articolul a fost publicat la data de 24.3.2009. Poti lasa un comentariu folosind formularul de mai jos, te poti abona la feed-ul RSS sau poti citi articole pe aceeasi tema din lista de mai jos. Tags: , , , .

31 comentarii

Participa la discutie. Citeste comentariile cititorilor si exprima-ti si tu parerea!

  1. Comentariu scris de Adrian E
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:11 am

    Mai Cristian,tu te crezi in Africa ??nu stiai ca noi Romanii suntem parte a Europei de vre-o 2 ani si aici se aplica niste reguli cum ar fi liberul schimb de marfuri fara taxe prohibitive ??,sau tu te gadesti si actionezi pro burdihane satule ale dealerilor de masini noi gen motocicleanu?
    Tu ai auzit de justite ? ai auzit ca s-au emis hotarari definitive contra acestei taxe ? asta inseamna ca justitia de la noi inca functioneaza,nu mai raspunde asa de mult la comanda politica si ca taxa la care tot bati tu apropouri e ILEGALA.
    Fiecare roman are dreptul sa-si cumpere autoturisme dupa gustul si buzunarul lui,asta e, fie ca-ti place tie si celor ca tine sau nu !.
    Un roman care a luptat si castigat impotriva taxei.

  2. Comentariu scris de Manjusri
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:11 am

    Ma voi referi la taxa de prima inmatriculare.
    Problema cu aceasta taxa, in ambele ei variante (taxa de prima inmatriculare si taxa de poluare), este ca vine in contradictie cu legislatia comunitara. Si eu cred ca trebuie prevenita inmatricularea unor masini poluante si ca trebuie incurajata cumpararea de masini noi, nepoluante. Dar acest lucru se poate face numai cu respectarea legislatiei comunitare, fara a introduce taxe care sa protejeze produsele nationale.

  3. Comentariu scris de Radu
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:17 am

    salut!
    fain articolul, pune degetul pe rana dar impactul e prea fin:) adica nu apasa prea tare pe infectie, ci doar o atinge.

    lucrez in domeniu si pot sa spun ca valul de masini second-hand ce a venit peste Ro anul trecut este extrem de benefic pentru afacerile cu piese auto de import (aftermarket) insa pentru producatorii de masini noi e moarte curata.

    pe de alta parte, cred ca guvernantii nostri nu vor face nimic sa ajute domeniul auto, si fiecare va trebui sa se descurce cum poate. deja semnalele din piata sunt din ce in ce mai clare, o piesa mai cumpara omul, ca trebe sa circule cu masina, dar accesoriile auto sunt la pamant, nimeni nu mai da bani pe mofturi.
    deci, personal am sperante ca lucrurile intai se vor stabiliza pe undeva la vanzarile din 2006 si apoi vor creste incet incet dar asta in 2-3 ani de acum incolo.

    cu prietenie
    Radu

  4. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:18 am

    @Adrian: una este sa inmatriculezi o masina de 3-5 ani vechime, si alta sa inmatriculezi un cancer de 15-20 de ani. Din pacate, Tariceanu si-a batut joc de toata lumea anul trecut cand a aplicat o taxa care incalca regulile europene dar fiecare tara are obligatia sa isi protejeze economia. Iar taxa auto asta face.

    Pentru cei care vor sa ma acuze ca sustin taxa auto din interes: desi lucrez in domenul auto, nu am nici un fel de interese in piata pentru ca firma la care lucrez exporta intreaga productie.

    • Comentariu scris de m
      Publicat la data de 17.6.2009, ora 12:19 pm

      In vest, sunt foarte multe masini vechi, intretinute, care respecta normele de poluare, deci nu sunt “cancere”.
      Care e problema daca inmatriculez o masina de 40 de ani si ea respecta normele de poluare ?
      Problema e ca ITP-ul nu se face pe bune aproape nicaieri. De-aia avem toate jafurile pe drumuri, nu din cauza legii.
      Aceea e problema, nerespectarea legii. Si asta nu se va rezolva prin taxe.

  5. Comentariu scris de taifun
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:19 am

    kris> nebunia asta cu vanzarile de masini trebuie sa se mai si termine
    nu e normal sa schimbam masina odata la 1 an sau 2, asa cum vor producatorii
    eu spun ca nu datorita crizei la noi nu se mai vand atatea masini Dacia
    de fapt nici nu e criza in Romania, si asta nu spun doar eu

    http://taifuns.blogspot.com/2009/03/azi-romania-nu-e-in-criza-bancile.html

    cine a cam vrut Dacie si-a cumparat in ultimii 2 ani, acum ce sa faca oamenii? sa o schimbe cu o alta Dacie noua? sa fim seriosi , nu sunt de acord sa schimbam masinile precum hainele

  6. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:21 am

    @Radu: trebuie sa sprijinim productia, nu service-urile de catrier care lucreaza 80% fara acte. Ori importul necontrolat de masini SH asta face.

    • Comentariu scris de m
      Publicat la data de 17.6.2009, ora 12:16 pm

      Oare importul de masini sh sprijina serviceurile fara acte ?
      Sau faptul ca legea nu e aplicata, adica nu se fac controale cum trebuie si cei prinsi nu sunt sanctionati/inchisi ?

  7. Comentariu scris de Dragos Popa
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:28 am

    khris: http://stoica.hotnews.ro/la-vale-cu-frana-de-mana-trasa.html :-)

    Ar mai fi de spus cate ceva, mai sunt niste solutii “in the works” dar mai trebuie asteptat o luna doua…

  8. Comentariu scris de florian
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:38 am

    Sunt o persoana care a lucrat ani in industria auto din romania si care a participat la sesiunile de lucru dintre membrii apia si reprezentantii ministerului finantelor desfasurate inainte de intrarea romaniei in ue si care aveau ca scop gasirea unor solutii astfel incat sa se evite cazul poloniei (prabusirea vanzarilor masinilor noi si explozia importurilor de masini second–hand, in special mai vechi de 8 ani). In urma acelor discutii s-a ajuns la o solutie care a fost pusa in aplicare de guvern si care a fost celebra prima taxa de inmatriculare.
    Daca veti citi ziarele din ultimii 2 ani veti observa ca nu guvernul a fost de vina pentru bajbaiala legata de modificarile dese ale acestei taxe ci ”partidele de opozitie”: PSD, PDL, campania mediatica condusa de postul TV Realitatea, etc. La ce au condus aceste actiuni? Simplu: modificarea acestei taxe in sensul reducerii ei astfel incat rolul ei protectionist initial nu mai putea fi indeplinit. La ce s-a ajuns? Scadere importanta a vanzarilor de masini noi si crestere exponentiala a masinilor vechi din import. Ce s-a intamplat apoi? Aceleasi ”minti luminate” care au facut totul ca aceasta taxa sa fie redusa au crescut-o la un nivel mult mai mare decat fusese initial astfel incat au afectat si vanzarile de masini vechi dar si pe cele de masini noi. Si nici asa nu a fost bine; si apoi au modificat-o din nou.
    Nu sunt un admirator al fostului premier dar in cazul acestei taxe a procedat corect si daca ea ar fi fost mentinuta in forma initiala cred ca lucrurile aratau mult mai bine astazi si pentru dealerii de masini noi dar si pentru cei de masini vechi.
    Pentru cei interesati ii rog sa consulte statisticile de vanzari pe ultimii 2 ani raportate la modificarile taxei de inmatriculare pentru a putea intelege ”efectele”. De asemnea exista o legatura evidenta intre cresterea numarului de inmatriculari ale masinilor second-hand cu vechime mai mare si cresterea evidenta a numarului de accidente auto (in special cele grave). Si mai interesant este sa verifice si cazul poloniei si ce s-a intamplat dupa aderarea la ue sau o analiza a ceea ce se intampla in bulgaria cu parcul auto national.
    Asta se intampla cand toata lumea crede ca se pricepe si face incercari pe banii populatiei. Din pacate este o caracteristica generala a poporului roman: toti ne pricepem la toate dar de fapt nu prea stim sa facem nimic: nici macar sa ne alegem conducatorii (oricum nu prea avem din cine).

    • Comentariu scris de Garett
      Publicat la data de 17.6.2009, ora 1:16 pm

      Nu sunt adeptul masinilor second-hand, dar:
      1. Guvernul nu are dreptul sa-mi spuna ce sa fac cu banii mei, nici sa-mi impuna taxe protectioniste, doar pentru ca fostul primul ministru este importator de masini si presedintele de onoare al APIA.
      2. Preturile masinilor noi si pieselor in Romania sunt mari in primul rand datorita adaosurilor practicate de dealeri, un singur exemplu: un set de saboti spate pentru Logan este 3.5 mil. la reprezentanta si 1.5 mil. la un magazin de piese!
      3. Eu nu am absolut nici o problema cu faptul ca toti dealerii sunt la pamant, daca acum isi pot permite sa ofere cu 25k de euro aceeasi masina pe care acum 6 luni cereau 30k inseamna ca de fapt asta este pretul real iar diferenta reprezinta tocmai marjele de profit uriase pe care le practicau

  9. Comentariu scris de Khris
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:38 am

    @Dragos: ai scris articolul respectiv in urma cu doua luni dar Guvernul inca mai lucreaza la masurile prin care sa ajute industria auto. Intre timp, vanazarile de masini au scazut cu peste 60% dar industria este dimensionata pentru vanzarea a 350.000 de masini pe an, nu pentru 200k+ cate se vor vinde anul asta. Diferenta dintre RO si alte tari este ca la ei s-au luat masuri foarte repede iar noi inca dezbatem. Desi in domeniul auto, in RO criza se manifesta mai puternic decat la ei.

  10. Comentariu scris de Phane
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 10:46 am

    Eu nu inteleg de ce _trebuie_ sa sprijinim constructia de masini. Ok, asta a fost un sector care a mers, a adus valoare adaugata, oamenii au avut de lucru, a adus bani la buget, dar nimic nu merge la infinit.

    Au fost atatea ramuri industriale care au mers bine dupa revolutie, dupa care n-au mai mers. Va mai amintiti de brutariile turcesti cu paine pe vatra, magazinele de second-hand, alimentare .. etc ? Toate au dat faliment si nu le-a plans nimeni de mila, desi erau o gramada de oameni care au intrat in somaj. Dar de, nu aveau forta de lobby a firmelor constructoare de masini …

    Cred ca singurul lucru pe care al putea sa il faca statul este sa creeze conditii prielnice mediului de afaceri: o legislatie mai putin ambigua si incalcita, mai putine taxe, declaratii si avize.

    Iar producatorii de masini ar trebui sa-si eficientizeze productia, sau sa dea faliment.

  11. Comentariu scris de Dragos Popa
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 11:22 am

    @khris. pai de ce crezi ca ziceam in articol ca daca o mai lalaie mult n-o sa mai aiba pe cine sa ajute. dar mai asteptam o luna, doua…

    eu zic ca:
    - piata domestica de automobile noi va fi sub 200k.
    - Dacia va mai prinde o felie, dar mai mica si din programele gen “Rabla” din alte tari
    - componentistii romani care au legaturi consacrate la export cu furnizori de rang I&II vor avea o sansa sa preia o parte din structurile de productie mai costisitoare din tarile de origine. cei care sunt legati de Dacia vor avea suficiente comenzi pana in Q3/Q4, cat sa stea pe break-even.
    - componentistii pe care nu-i ajuta CEC (eventual, dar mult mai greu EXIMBANK) si care nu pot rescadenta datoriile la banci, vor disparea in 6-9 luni. accesul la finantare e principala lor problema (pe langa managementul defectuos)
    - din cauza intarzierii in a lua masuri, a incompetentei guvernului si a presiunilor FMI pe budget, va fi foarte greu sa li se mai dea facilitati fiscale componentistilor.
    - in goana dupa taxe, garda financiara si celelate autoritati competente vor veni pana la urma calare si pe componentistii romani care au mai tras de taxe, blocandu-le conturile.
    - deblocarea creditarii pe consum auto… aici e o alta problema asupra careia mi-am dat cu parerea astazi. cred ca avem de-a face cu un inceput de schimbare a mentalitatii de consum precum si cu un efect secundar al propriului succes pentru vanzarile Dacia din ultimii trei ani. aici ar fi muuuulte de zis.

  12. Comentariu scris de Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 11:53 am

    daca nu ar fi impotriva regulilor :( , cea mai simpla solutie ar fi sa se mareasca subventia din programul rabla, dar sa se poata folosi numai pentru masini fabricate in romania :) [desigur, nu se poate]

    totusi, cateva masuri simple, precum unele din cele prezentate de Khris, daca efectiv s-ar pune in aplicare, imediat ar ajuta la relansarea (partiala) a acestei industrii

    nu le poti da facilitati fiscale, da-le naibii un parc industrial (cu toate utilitatile) cu o chirie modica samd

    succes :)

  13. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 12:02 pm

    @Khris – fara a lucra in domeniu auto sustin totusi ca taxa de prima inmatriculare (sau cum i-o mai zice acum) este o idiotenie care nu ajuta pe absolut nimeni. E o incercare prosteasca de a limita accesul unor produse pe piata. O solutie reala, dar pe care nimeni nu vad sa aiba curajul sa o adopte, este modificarea radicala a sistemului de calcul al impozitului auto, in sensul de a creste impozitele in functie de cilintree, de nivelul de poluare (norma euro + emisii CO2) si vechime.

    Toate tarile dezvoltate ale UE au acest sistem, si acela e principalul motiv pentru care exista o oferta foarte mare acolo de masini vechi. Nimeni nu doreste sa tina o masina 10 ani nu pentru ca nu-si face treaba cu ea sau ca vrea sa fie in ton cu moda, ci mai ales pentru ca impozitele la masinile mai vechi ajung sa fie chiar si mai mari decat valoarea de piata a masinii (vezi masini fabricate inainte de 2000).

    Noi ne ferim ca de dracu sa luam asemenea masuri, guvernantii fiind convinsi ca o impozitare de acest gen ar scoate in strada toti proprietarii de dacii vechi si toate alte harburile care (peste 1 milion de astfel de masini sunt inmatriculate la noi).

  14. Comentariu scris de Diana
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 12:21 pm

    @khris: Adrian are dreptate. Ar trebui sa-mi pot cumpara masina dupa gustul si buzunarul meu. Sa zicem ca iubesc un anume model, de exemplu Renault 5 Alpine, care nu se mai fabrica de ceva vreme. Sunt dispusa sa investesc resurse si sa fac din acest “cancer” o masinutza OK. De ce sa platesc o taxa mai mare, sau chiar sa nu o pot inmatricula? Iertare, dar nu am nici o disponibilitate spre a ajuta industria auto, sau oricare alta industrie. Sa ma convinga ca scot masini de calitate la un pret corect, ca nu merita sa iau o masina la mana a doua, a treia, etc…
    “A propos”, cum a fost “ajutata” firma mica la care lucrez? Cu cereri mai mult sau mai putin voalate de spaga, cu amenzi “de-a-mboulea” (am scris corect? :) ) de la fisc si, intre 2000 si 2004, cu cereri nerusinate de sponsorizare PSD…Iar acum dl. Pogea are de gand sa creasca taxele??? Pai am pentru ei mesajul acela soferesc…….

  15. Comentariu scris de Claudiu Minea
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 12:25 pm

    khris: ca idee (pentru ca eu tot nelamurit sunt) taxa de prima inmatriculare e o taxa de mediu sau o taxa fiscala? Chiar daca i s-a schimbat numele, in esenta obiectivele au ramas aceleasi.

  16. Comentariu scris de Rocknroll
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 1:45 pm

    Aici fiecare isi da cu parerea in functie de interesale sale.
    Khris sustine taxa auto (a aberatie, dpmdv si dpdv al legilor U.E.) probabil din interes, desi n-o recunoaste. Hash spune ca masinile vechi sunt impozitate extrem de mult in U.E. si c-asa ar trebui si in Romania? De ce, pentru ca sa profite toti rechinii care se invart in domeniu si care-si trag miliarde profit (si adaosuri comerciale nesimtite) de pe urma snobismului unora de a avea neaparat masini noi? Daca e veche, e masina lui, care-i problema? Impozitele pe masini ar trebui sa fie in functie de gradul de poluare, nu in functie de vechime! Apropo, o Dacie pe GPL polueaza mai putin decat unele masini noi, dar pe benzina. In Statele Unite cum e posibil ca americanii sa detina masini vechi de 30 de ani si sa mai si umble cu ele fara nicio problema?
    De fapt, cum spuneam, chestie de interese personale, mai mult sau mai putin voalate.
    Dpmdv, Dacia poate sa falimenteze! Da, stiu, somaj. OK, ce inseamna somaj? Inflatie scazuta. Prefer.
    La fel, toti importatorii de masini de fitze destinate manelistilor care le schimba o data la 2-3 ani. O masina, dpmdv trebuie schimbata atunci cand vechea masina pe care o ai nu mai prezinta siguranta sau nu se mai preteaza nevoilor actuale ale persoanei in cauza. In rest, figuri! Te pomeneste ca suntem toti doctori stomatologi si daca nu vede clientul ca nu mi-am luat ultimul tip de Mercedes atunci banuieste ca-mi merg afacerile prost si renunta la servicii…

  17. Comentariu scris de Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 2:02 pm

    solutia este simpla:

    asa cum azi nu mai au voie sa circule masini care nu sunt echipate cu elemente minime de siguranta (faruri, centuri de siguranta, semnalizatoare, frane etc), la fel ar trebui sa se procedeze si cu elementele de poluare (pur si simplu intr-un termen de (sa zicem) 10 ani sa se retraga din circulatie TOATE masinile care nu indeplinesc conditii de poluare minime

    solutii sunt, vointa nu prea este

    succes :)

  18. Comentariu scris de Concediaza-ti seful!
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 2:02 pm

    PS: ma refeream la solutia pt problema poluarii :)

  19. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 6:20 pm

    @Phane: trebuie sa sprijinim productia, altfel devenim doar o piata de desfacere pentru altii.
    @Dragos: cred ca pana la urma industria va trebui sa se descurce singura. O sa revin peste doua luni cu un alt articol, sa vedem ce se va schimba. Sent de acord cu tine ca ar fi “muuuulte de zis”
    @Hash: ar fi o idee buna impozitarea anuala numai ca la noi, impozitele pe locuinte si masini sunt la un nivel foarte mic iar Guvernul nu va risca sa isi ridice in cap populatia marindu-le.
    @Diana: orice tara trebuie sa isi protejeze economia iar taxa auto asta face. Stiu ca taxa auto ii afecteaza la buzunar pe cei care isi cumpara masini SH dar si pe mine ma afecteaza faptul ca trebuie sa platesc impozite mai mari pentru a sustine cheltuielile statului, cheltuieli care in lipsa unei economii functionale, nu pot fi sustinute decat prin cresterea taxelor.
    @Claudiu: initial, taxa s-a vrut o bariera importiva importului de rable. Dupa ce UE a spus nu, Tariceanu a venit cu ideea ca taxa auto sa fie numita antipoluare. Importante sunt rezultatele, nu cum se numeste.
    @Rocknroll: nu am interese in piata iar in plan personal, probabil ca peste vreo doi ani o sa imi schimba masina pe care o am acum tot cu una noua cu un cost de pana in 13-15k eur. Bineinteles, cu aceeasi bani imi pot cumpara un BMW seria 5 vechi de 5-7 ani si devin astfel cel mai smecher din parcare, dar nu sunt genul. In plus, vezi si raspunsul pe care i l-am dat lui Phane.

  20. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 6:36 pm

    @Khris – unul din guverne tot va trebuie sa-si asume responsabilitatea de a pune la punct sistemul de impozitare, atat pe auto cat si pe imobile. E singurul fel in care se vor putea rezolva anomalii de genul: stau in casa de sute de mii de euro in centrul Bucurestiului dar nu-mi permit sa o intretin si se degreadeaza pe zi ce trece, imi cumpar audi, mercedes sau bmw cu 15 000 euro si 300 000 km dar n-am bani sa bag benzina sau sa fac o revizie pe bune…

  21. Comentariu scris de Claudiu Minea
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 6:56 pm

    khris: eu cred ca e o deosebire fundamentala daca taxa este de mediu sau fiscala

  22. Comentariu scris de khris
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 7:03 pm

    @Claudiu: depinde din ce punct de vedere privim lucrurile: (i)modul in care se aplica (si efectele pe care le produce) si (ii) cum se distribuie banii colectati. Daca te referi la punctul doi, ai dreptate.

  23. Comentariu scris de hash
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 7:04 pm

    @Rocknroll – citeste mai cu atentie ce am spus, criteriile de care vorbeam nu sunt puse in acea ordine pur intamplator:
    1. cilindree
    2. nivel de poluare (norma euro + emisii CO2)
    3. vechime

    A, si sa nu uitam, daca vrem sa mai facem un pas in directia buna ar fi cazul ca ITP-ul sa devina o chestie serioasa, iar masina care pica testul sa fie radiata din circulatie (asta daca proprietarul nu vrea sau nu poate sa o intretina cum trebuie).

  24. Comentariu scris de Diana
    Publicat la data de 24.3.2009, ora 8:36 pm

    @khris: dar cu micii antreprenori cum ramane? Considera statul cumva ca suntem prea mici ca sa meritam vreo atentie? Cum ar arata economia fara noi?
    Nu ma gandesc aici la vreun “bailout” sau la eu stiu ce “protectii” – e imoral ca cei mari sunt ajutati astfel, dar asta pare sa fie plata pentru prostia de a lasa sa se formeze corporatii “too big to fail”. Ma gandesc la un mediu de afaceri mai prietenos, la o fiscalitate rezonabila, la functionari publici competenti si politicosi.
    Cum poate o industrie “protejata” sa produca marfa de calitate? Cred ca industria auto de exemplu are nevoie de “protectie” in primul rand pentru ca liderii companiilor au cam “uitat” de multe de un standard decent de calitate si, uneori, au fost “carpe” in negocierile cu sindicatele…GM are probleme nu de azi, de ieri, ci de vreo 30 de ani. Acum cutitul a ajuns la os…

  25. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 25.3.2009, ora 12:29 am

    Adrian are dreptate !
    Actuala criza este o criza de supraproductie , iar aceasta supraproductie nu mai poate fi sustinuta , asa ca este firesc sa scada vanzarile .
    Eu m-as bucura foarte tare ca mai mult de jumatate din dealeri sa dea faliment , pentru ca termenul de capitalism provine de la capital , nu de la Capitala .
    Si companiile din industria confectiilor ofera de munca , si cu toate astea au dat faliment sau nu se simt prea bine .
    Un somaj mai ridicat inseamna o inflatie mai mica .
    Poate ca dispar alea 200 000 de locuri de munca , dar odata cu ele dispar si profiturile nesimtite ale firmelor care vand masini noi si O SA SCADA PRETURILE .
    In Polonia , preturile masinilor noi au scazut cu 25 % , ceea ce arata ca se poate .
    La munca , nu la intins mana !

  26. Comentariu scris de Adrian E
    Publicat la data de 25.3.2009, ora 8:09 pm

    @khris & romania inedit : Referitor la profiturile nesimtite ale dealerilor de masini noi,cu ceva timp in urma ma batea gandul sa-mi iau o Toyota Hilux noua,am facut un studiu de piata mai aprofundat,fiind mai mult plecat din tara(lucrez in aviatie-specialist),concret,aici in Sevilla-Spania la dealerul Toyota Hiluxul 3.0 D4D este 26.800,pret de export dar cu TVA inclus iar la noi este 31000.Imi pare rau dar sunt fan S/H,nu am probleme financiare dar prefer sa nu pierd foarte multi bani cumparand o masina noua unde gradul de devalorizare este fantastic de mare,luand in considerare si adaosul urias al dealerilor romani.
    Sunt un roman care am castigat in instanta contra statului Roman taxa de inmatriculare,procesul meu a durat 1 an si 9 luni si eram gata(pregatit financiar) sa ajung la CEDO sau CEJ daca justitia Romana nu imi dadea dreptate,inca odata Khris,taxa e ilegala,daca statul vrea (cum zici tu) sa-si protejeze economia,trebuie sa gaseasca alte cai care sa nu vina impotriva tratatelor si intelegerilor semnate la aderarea la UE.Eu unul sunt de acord cu plata anuala a unui impozit pe noxe,dar sa fie corect gandit si sa tina cont de puterea financiara a tuturor Romanilor.
    Salutari din Sevilia-Spania.

  27. Comentariu scris de romania inedit
    Publicat la data de 25.3.2009, ora 8:32 pm

    Stiu din surse sigure ca Tiriac are adaosuri de 20-25 % la Audi , si plateste numai dobanda la sold , si asta dupa sase luni .
    De unde au avut dealerii posibilitatea sa se dezvolte exploziv ?
    Un sowroom care a costat 8 milioane de euro , cum este cel de la Pitesti , de unde se amortizeaza , daca nu din profiturile uriase pe care le obtin .
    Nu are rost sa iti iei o masina noua daca nu mergi cel putin 50 000 de kilomteri pe an .
    La o masina noua pierzi imediat dupa cumparare 25 % din suma platita si in trei ani 50% daca masina are peste 100 000 de kilometri .
    O masina mai scumpa are o piedere de valoaremult mai mare , asa ca este normal sa iei o masina premium la mana a doua , pentru ca pierzi mai putin .
    Uniunea Europeana inseamna in primul rand o piata libera .

  28. Comentariu scris de Garett
    Publicat la data de 17.6.2009, ora 1:18 pm

    P.S. Stiu ca articolul e vechi dar inca este de actualitate.

Lasa un comentariu